Hallo,
Recentelijk is er iets misgegaan met mijn functiegenerator (HP 8116A).
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat er een keer per ongeluk 30V op de uitgang aangeboden is.
Wat er nu gebeurt, is dat de maximale uitgangsspanning nog maar ca 2,5VPP is, terwijl hij ingesteld is op 16VPP.
Je zou denken dat de uitgangsversterker overleden is, maar het gekke is, dat het signaal er verder keurig uitziet. Het blijft ook keurig strak onder verschillende belastingen.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt voor elke hulp.
Groet,
Ronald
rbeckers
Overleden
Ik zal de service manual bekijken.
Edit:
blz. 9-1 adjustment procedures uitvoeren.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (43%)]
Je denkt dat hij zijn calibratiegegevens kwijtgeraakt is?
Kun je iets preciezer zijn? Wat denk je dat er fout gegaan is? De referentie voor de uitgangsspanning?
rbeckers
Overleden
Ah, er zit een terugkoppeling op?
Ik zal hem eens openmaken en kijken of ik iets dergelijks kan localiseren zonder schema's.
Overigens: Is die ventilator echt essentieel? Hij maakt nogal lawaai. Als ik hem dan toch open heb zou ik er bijv. eens een weerstand tussen kunnen zetten om hem iets minder enthousiast te maken.
Mocht het niet lukken (het vinden van het schema of de reparatie) dan kan ik het schema van de eindtrap wel eens scannen en mailen cq. hier posten.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
HOLD IT !
der is verkeerde informatie in dit topic !
ik heb zelf twee 8116 staan en heb er al een 10 tal gereparareerd van die dingen. (waaronder de mijne)
1) de 8116 heeft GEEN calpars in ram opgeslagen. Afregelen is NIET van doen. Blijf van alle potmeters AF in dat toestel of je krijgt hem nooit meer goed ( toch niet zonder de juiste apparatuur en een paar dagen serieus zweten om de ganse procedure juist uit te voeren )
2) amplitudemeetsensor defect ... der zit geneens zo een ding in !
dit ding is een fixed gainstage voorgegaan door ene multiplier onder controle van een DAC. het toestel heeft geen meetfeedback aan boord.
3) JA de ventilator is essentieel. De oudere generatie heeft een 3 fase motortje van buhler onder controle van een grijs blokje. die krengen gaan regelmatig kapot . Je kan ze vervangen door een standaard ventilator. trek het grijze blokje van de fan mee los en sluit de nieuwe aan op de rode en blauwe draad. daar staat ongeveer 12 volt op.
Als de ventilator faalt heb je veel kans dat de hybrids in het toestel na verloop van tijd sneuvelen en dan is het game-over. die hybrids zijn NIET verkrijgbaar. Die dingen zijn indertijd gemaakt door HP in boblingen. De hybrids bevatten custom chips die bij Austria Microsysteme gemaakt werden in een ic process wat al jaren niet meer gedraaid word. Er is ook geen 'overschotje' meer en ebay of in china ga je ze ook niet vinden.
4) laat NOOIT de eindtrap draaien zonder zijn koelplaat ( ook niet voor 5 minuten ). die transistoren draaien zeer heet en de koelplaat zorgt niet alleen voor koeling maar ook voor thermische koppeling. zonder koelplaat drift die eindstage gelijk zot en heeft ze de neiging om zelfmoord te plegen ... Als er een transistor in de stage defect is sneuvelen er meestal meerdere en krijgen de andere ook een mep.. Eindstage defect is ALLE transistorne vervangen ( kosten 2x niks. )
om de koelplaat te verwijderen : EERST de vijzen op de kop losdraaien ( die trekken een klem aan die de transistoren vasthoudt ) en dan pas de vijzen losdraaien die de koelplaat op het chassis vastzetten. bij hermontage : EERst chassis vijzen vastzetten en dan transistoren aanspannen. Dit is om mechanische stress op de
transistoren te reduceren.
goed, dit gezegd zijnde :
als je denkt dat er power in de uitgang geramd is : check de bias zener diodes ( ze ziten in de buurt van de output bnx connector. dit zijn 2 zenerdiodes van 18 volt 1 watt. die maken ene biasspanning aan in te endstage. Als je endstage overstuurt ( door er stroom in te jagen ) dan branden die door en gaan in kortsluiting. de biasspanning valt weg en de amplitude stort in elkaar.
meerdere van mijn gerepareerde machienes hadden dat probleem.
indien dit niet het probleem is:
ga AL je spanningen na in de voeding. let op met de 5 volt en 5.1 volt. die 5.1 MOEt hoger zijn dan de 5 volt. ( je kan die aftrimmen )
en als het beest toch openligt : controleer meteen de backup batterij of ze niet aan het uitlopen is. ( die cel onthoudt alleen de laatste stand van eht toestel. er zitten geen calpars in. je kan ze zonder problemen veriwjderen ( iets wat bij een 8604 bijvoorbeeld NIET kan. als je daar de cel verwijdert of laat leeglopen is het game-over.)
de servicemanual staat hier : http://www.home.agilent.com/agilent/product.jspx?cc=US&lc=eng&…
ik heb de volledige manuals (originele op papier) met all revision notes van die machienes.
als je iets nodig hebt scan ik het wel in
Heej, dat is nog eens een mooi gedetailleerd antwoord.
Danku, danku.
Ik denk niet dat het een zener is. Het gekke is namelijk dat de uitgangsspanning nog goed te regelen is. Alleen klopt de amplitude niet.
In plaats van 8V komt er 2V uit
In plaats van 4V komt er 1V uit
In plaats van 2V komt er 0,5V uit, enz..
Denk je dat dat gedrag verklaard kan worden met een defecte zener?
Morgen zal ik hem eens opendoen en eens wat gaan meten. Praten heb ik al genoeg gedaan.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
ja. dat is het symptoom als de biasspanningen wegvallen.
de uitgang werkt maar met heel lage maplitude.
als je kijkt waar fysiek de bnc connector naar de print wijst ( dus niet de kabel volgen maar gewoon waar het centerpinneje van de bnc connecotr heen wijst : daar ongeveer zitten de twee zeners. (tzijn zwarte 1n51xx diodes. 18 volt 1 watt.) als je dikke pech hebt zijn de twee voorschakelweerstanden ook opgedampt. die zijn 240 ohm dacht ik.
ze pakken 24 en -24 volt en trekken er 18 en -18 van met die zeners.
de protectiediodes op de output leiden naar die knoop. als je de uitgang overstuurd blazen ze zo die zeners erdoor.
ik scan vanavond dat schema in en zal het posten hier ( via uploadarchief)
als je deregelijk apparaat nog nooit opengedaan hebt :
bovenkast eraf ( achterpoten eraf , onderpoten eraf en de vijs achteraan in het center van het deksel losvijzen. de kast schuif t achteruit en het deksel kan er af. haal meteen het onderdeksel er ook af ( ook 1 vijs achteraan )
je gaat een printplaat zien met een 6809 , een paar grote andere jongesn en de batterij ( als je naar het toestel kijkt met het frontpanel naar jouw : transfo zit linksachter, ventilator rechtsachter.
de batterij zit rechtsachter.
in die printplaat zitten 4 lange vijzen : haal die eruit.
je hoeft geen bandkabels te lossen op die van de gpib ( ene grote achteraan ) en die naar het display ( ene grote vooraan )
hef de print op. en let goed op de 4 dunne draadjes die van het moederbord komen. zorg dat je ze niet beschadigd
je gaat zien dat de print nokjes heeft aan de rechterkant. op het chassis staan t-studs. je kan de print vertikaal daar in klikken en de bandkabels terug connecteren ( ze zijn lang genoeg)
onder die print zit ene metalen plaat : hef die er uit.
nu heb je de synthesizer/ rate generator (als je optie 01 hebt) print voor jou. die bevat alle d/a convertoren en de tijdbasis. hef die er uit. die print heeft ook nokjes maar langs de linkerkant.
op je chassis ga je weer t-studs zien. je kan daar de print ook vertikaal in zetten.
het grote bord onderaan heeft de hybrids ( rechts de timebase dividers meestal zonder koelplaat op hun rug ( die dingen zijn 24 pin dil )
links zit de shaper en meer naar voor zit de pulse generator. ( die hebben ene koelplaat op hun rug.) die dingen zitten in sockets. BLIJF DAAR AF ! ( toch als je daar niet moet aan zijn. ga er niet op duwen of aan trekken... )
rechts vooraan ga je ene zwarte koelplaat zie met ene 8 tal vijzen doorheen : dat is je output stage. Daar is het te doen.
Het toestel is VOLLEDIG functioneel op die manier en je kan overal aan terwijl het in bedrijf is.
rbeckers
Overleden
Ben benieuwd naar het schema.
Ik had verwacht dat de HP8116A de amplitude op ongeveer dezelfde manier als de HP3336A regelde.
Ik heb zo'n HP3336A staan met ook een fout in de amplituderegeling.
Van 7.0dBm tot -0.29dBm klopt de amplitude maar bij -0.3dBm springt de amplitude op het moment dat de relais schakelen, omhoog.
free_electron
Silicon Member
hola, een 3336 is een ander kaliber toestel !
dat ding werkt helemaal anders.
daar zit inderdaad ene detector in want ze gaan power gaan meten in db en dat terugkoppelen.
die generaotrs werken op het princiepe van mengfrequentie ( ze mixen twee carriers en gaan het mengproduct gana affilteren. )
omdat de uitgangsamplitude van de generator niet constant is ( bandfilter is niet vlak ) hebben ze daar een regellus met ene detector in zitten.
de 8116 is een simpele 12 bit DAC die een dc spanning naar ene mixer stuurt. de uitgangs amplitude van de shaper is daar WEL constant. je hebt geen feedback nodig.
3336A ... hmmm amplitude schiet omhoog ... waarschijnlijk werkt een van de trappen in de attenuator niet. ( de feedback kan maar een beetje bijtunen , de rest wordt door de attenuator gedaan, als daar een relais in kleeft of de divider weerstand is opgebrand schiet het de verkeerde kant uit )
die dingen durven opbranden als je bijvoorbeeld op een bepaalde stand staat en er DC in jaagt. de attenuator trap die dan als laatste in de keten zit en ingeschakeld is krijgt de Dc te verwerken en stookt die op in de weerstand naar grond in de divider. als die opbrandt schiet je amplitude omhoog voor die trap....
http://www.home.agilent.com/agilent/product.jspx?cc=US&lc=eng&…
ga het 10 megabte docuemtn halen.
pdf paginas 244 tot 250. daar zit gegarandeerd je probleem.
begin met de spoelen van de attenuator door te meten.
meet de attenuator dan door. der zit gerandeerd ergens een opgefikte weerstand in.
[Bericht gewijzigd door free_electron op (12%)]
rbeckers
Overleden
De HP3336A werkt weer.
In totaal drie fouten:
- een attenuator relais bleef hangen.
- de rotary encoder was defect.
- de regellus tbv amplitude werkte niet goed als de HP langere tijd aanstond.
@Ronald_j
Al verder met de HP8116?
free_electron
Silicon Member
rbeckers
Overleden
LED ipv lampje had ik al geprobeerd. 
Regellus rond powersensor en opamps gaf problemen met afregelen.
Opgelost door over C212 bij U102 een weerstand van 110k te zetten.
Volgende HP reparatie wordt een HP8160A.
Laatste twee maanden al een HP5335A en een HP1740A hersteld.
Ik had het deze week te druk met andere zaken.
Gisteren heb ik hem wel al opengemaakt. Vandaag ga ik eens proberen uit te vinden waar het allemaal zit.
Het is wel een puzzeltje met zoveel en zulke grote printen, maar de beschrijving is heel gedetailleerd, dus het moet ermee eigenlijk lukken.
Vraagje:
Ik heb die zeners in beeld, maar ik kan er wat lastig bij. Het zou handiger zijn als het koelpatroon daar niet zou zitten.
Kan ik dat weghalen, of is dat af te raden?
rbeckers
Overleden
Meestal is het beste om zoweinig mogelijk los te halen.
Soms staat er in de manual een voorgeschreven demontage volgorde.
Op 10 december 2010 10:41:38 schreef Ronald_j:
Ik heb die zeners in beeld, maar ik kan er wat lastig bij. Het zou handiger zijn als het koelpatroon daar niet zou zitten.
Kan ik dat weghalen, of is dat af te raden?
Op 1 december 2010 18:54:14 schreef free_electron:
HOLD IT !
.................4) laat NOOIT de eindtrap draaien zonder zijn koelplaat ( ook niet voor 5 minuten ). die transistoren draaien zeer heet en de koelplaat zorgt niet alleen voor koeling maar ook voor thermische koppeling. zonder koelplaat drift die eindstage gelijk zot en heeft ze de neiging om zelfmoord te plegen ... Als er een transistor in de stage defect is sneuvelen er meestal meerdere en krijgen de andere ook een mep.. Eindstage defect is ALLE transistorne vervangen ( kosten 2x niks. )
om de koelplaat te verwijderen : EERST de vijzen op de kop losdraaien ( die trekken een klem aan die de transistoren vasthoudt ) en dan pas de vijzen losdraaien die de koelplaat op het chassis vastzetten. bij hermontage : EERst chassis vijzen vastzetten en dan transistoren aanspannen. Dit is om mechanische stress op de
transistoren te reduceren.goed, dit gezegd zijnde :
..................
Ik denk dat free het hier toch heel duidelijk beschreven heeft. Lees nog eens alle post van free mbt. dit onderwerp aandachtig door en ga dan pas aan de slag. Ik zie nu pas dat de link met de manual een manual bevat zonder schema's . Mocht je het schema nog nodig hebben wil ik dat wel ergens posten.
Voordat je me beticht van het slecht lezen van de overigens zeer goede aanwijzingen: heb ik aangegeven het apparaat ook aan te willen zetten met het koelpatroon eraf? Nee he?
Je kunt die zeners ook doormeten als het apparaat uit staat. geleiding met ca 500mv naar een kant en sper naar de andere kant.
Ik heb nog nooit een defecte halfgeleider gehad die met deze methode niet gevonden werd.
Het enige probleem is dat ik met het koelpatroon erop mijn meetpennen er niet tussen krijg.
Op 10 december 2010 11:57:05 schreef Ronald_j:
Voordat je me beticht van het slecht lezen van de overigens zeer goede aanwijzingen: heb ik aangegeven het apparaat ook aan te willen zetten met het koelpatroon eraf? Nee he?
oei oei oei, wat zijn we weer snel aangebrand vandaag. Ik beticht je ook niet van slecht lezen maar wilde slechts nogmaals onder de aandacht brengen hoe het koellichaam verwijderd en weer terug gemonteerd dient te worden (tweede alinea van punt 4).
Op 10 december 2010 11:57:05 schreef Ronald_j:
Je kunt die zeners ook doormeten als het apparaat uit staat. geleiding met ca 500mv naar een kant en sper naar de andere kant.
Ik heb nog nooit een defecte halfgeleider gehad die met deze methode niet gevonden werd.
Dan heb je nog nooit serieus naar fouten gezocht, want op deze manier is het heel makkelijk om een goede component als defect aan te wijzen. Waarna het uitsolderen en terugzetten weer tot nieuwe beschadiging KAN leiden.
*schaam*
Ok, dan heb ik inderdaad niet goed gelezen want dat deel van het koelpatroon heb ik gemist. Sorry.
Klopt, uitsolderen kan tot schade leiden. Maar als je diagnose (op welke manier dan ook) uitwijst dat ie stuk is, moet ie er toch uit. Je zult je dus hoe dan ook moeten bekwamen in het uitsolderen van delen zonder dat ze (of erger nog, de PCB) stuk gaan.