HP 8116A functiegenerator uitgangsspanning klopt niet

Ik had het deze week te druk met andere zaken.

Gisteren heb ik hem wel al opengemaakt. Vandaag ga ik eens proberen uit te vinden waar het allemaal zit.
Het is wel een puzzeltje met zoveel en zulke grote printen, maar de beschrijving is heel gedetailleerd, dus het moet ermee eigenlijk lukken.

Vraagje:

Ik heb die zeners in beeld, maar ik kan er wat lastig bij. Het zou handiger zijn als het koelpatroon daar niet zou zitten.
Kan ik dat weghalen, of is dat af te raden?

rbeckers

Overleden

Meestal is het beste om zoweinig mogelijk los te halen.
Soms staat er in de manual een voorgeschreven demontage volgorde.

Op 10 december 2010 10:41:38 schreef Ronald_j:
Ik heb die zeners in beeld, maar ik kan er wat lastig bij. Het zou handiger zijn als het koelpatroon daar niet zou zitten.
Kan ik dat weghalen, of is dat af te raden?

Op 1 december 2010 18:54:14 schreef free_electron:
HOLD IT !
.................

4) laat NOOIT de eindtrap draaien zonder zijn koelplaat ( ook niet voor 5 minuten ). die transistoren draaien zeer heet en de koelplaat zorgt niet alleen voor koeling maar ook voor thermische koppeling. zonder koelplaat drift die eindstage gelijk zot en heeft ze de neiging om zelfmoord te plegen ... Als er een transistor in de stage defect is sneuvelen er meestal meerdere en krijgen de andere ook een mep.. Eindstage defect is ALLE transistorne vervangen ( kosten 2x niks. )

om de koelplaat te verwijderen : EERST de vijzen op de kop losdraaien ( die trekken een klem aan die de transistoren vasthoudt ) en dan pas de vijzen losdraaien die de koelplaat op het chassis vastzetten. bij hermontage : EERst chassis vijzen vastzetten en dan transistoren aanspannen. Dit is om mechanische stress op de
transistoren te reduceren.

goed, dit gezegd zijnde :
..................

Ik denk dat free het hier toch heel duidelijk beschreven heeft. Lees nog eens alle post van free mbt. dit onderwerp aandachtig door en ga dan pas aan de slag. Ik zie nu pas dat de link met de manual een manual bevat zonder schema's . Mocht je het schema nog nodig hebben wil ik dat wel ergens posten.

Voordat je me beticht van het slecht lezen van de overigens zeer goede aanwijzingen: heb ik aangegeven het apparaat ook aan te willen zetten met het koelpatroon eraf? Nee he?

Je kunt die zeners ook doormeten als het apparaat uit staat. geleiding met ca 500mv naar een kant en sper naar de andere kant.
Ik heb nog nooit een defecte halfgeleider gehad die met deze methode niet gevonden werd.

Het enige probleem is dat ik met het koelpatroon erop mijn meetpennen er niet tussen krijg.

Op 10 december 2010 11:57:05 schreef Ronald_j:
Voordat je me beticht van het slecht lezen van de overigens zeer goede aanwijzingen: heb ik aangegeven het apparaat ook aan te willen zetten met het koelpatroon eraf? Nee he?

oei oei oei, wat zijn we weer snel aangebrand vandaag. Ik beticht je ook niet van slecht lezen maar wilde slechts nogmaals onder de aandacht brengen hoe het koellichaam verwijderd en weer terug gemonteerd dient te worden (tweede alinea van punt 4).

Op 10 december 2010 11:57:05 schreef Ronald_j:
Je kunt die zeners ook doormeten als het apparaat uit staat. geleiding met ca 500mv naar een kant en sper naar de andere kant.
Ik heb nog nooit een defecte halfgeleider gehad die met deze methode niet gevonden werd.

Dan heb je nog nooit serieus naar fouten gezocht, want op deze manier is het heel makkelijk om een goede component als defect aan te wijzen. Waarna het uitsolderen en terugzetten weer tot nieuwe beschadiging KAN leiden.

rbeckers

Overleden

@driessens_nl
Als het kan post of mail dan het schema van de HP8116A.

*schaam*

Ok, dan heb ik inderdaad niet goed gelezen want dat deel van het koelpatroon heb ik gemist. Sorry.

Klopt, uitsolderen kan tot schade leiden. Maar als je diagnose (op welke manier dan ook) uitwijst dat ie stuk is, moet ie er toch uit. Je zult je dus hoe dan ook moeten bekwamen in het uitsolderen van delen zonder dat ze (of erger nog, de PCB) stuk gaan.

de schema's staan in uploadarchief
schema1a
schema1b
schema2a
schema2b

@beckers
dit zij alleen de schema's met betrekking tot de uitgangstrap. Indien meer nodig is laat het dan even weten. Mocht het echt van belang zijn wil ik alle schema's wel kopieren en toesturen.

Gevonden.

Een van de zeners is inderdaad overleden. En ook een van de diodes die ermee in serie staan.

Is dat nog een bijzonder ding, of kan ik daar gewoon een 1N4148 voor in de plaats doen?

nee, was iets zwaarder. Uit mijn hoofd zeg ik 1n4153, zal nog eens gaan spitten.
Heb het manual nog even geraadpleegd: hp nr 1901-0050 eqv. 1n4150

[Bericht gewijzigd door driessens_nl op 10 december 2010 15:46:56 (32%)

Graag, het is een boel werk om zo'n ding open en dicht te doen. Dus als ik de kans krijg om meteen het juiste erin te doen dan laat ik die niet schieten.

Alvast bedankt!

free_electron

Silicon Member

ziejewel : ik had het al van het begin in de mot dat een van de zeners er door lag.

Bij de nieuwere toestellen (33xxx reeks ) zit er nu simeplweg een kleine zekering van 250mA in seire ( ziet er uit als ene gewoon thru-hole weerstandje ) klein dingetje van Multifuse.

je kan zelfs een 'optie' kopen op je toetsel om dat zekeringtje in een houdertje te laten monteren. ideaal als het toestel in labos gebruikt wordt waar studenten aan de toestellen komen...

de zener is 18 volt 1 watt. ( in 1n4007 verpakking )

die andere diode weet ik niet. eendert welke sneel , low capacitance diode zal daar haar werk doen. zorg dat ze tegen meer stroom kan dan de zener.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Zoiets kan je nog altijd achter een HP8116A hangen onder de vorm van een uitgangskabeltje met BNC connector erop waarin je een klein snel SMD zekeringetje foefelt. Het is een kort door de bocht methode maar het helpt wel.

Soms sluit je niks verkeerd aan maar valt er gewoon een aansluiting van een krokodillebek o.i.d. tegen een voedingsklem. Heb ik al voorgehad maar in andere situaties en zonder erg.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 10 december 2010 21:17:20 schreef free_electron:
ziejewel : ik had het al van het begin in de mot dat een van de zeners er door lag.

Ik zal later op de dag nog een nieuw topic aan maken met een HP8165A met een raar probleem, Kijken of je je paranormale gave daar ook kan gebruiken ;)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
free_electron

Silicon Member

niks paranormaal. ik heb al genoeg 8116s gerepareerd :p

met de 8165 heb ik geen ervaring, maar maak maar een topic aan
ik snor ondertussen de servicemanual op...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 10 december 2010 21:17:20 schreef free_electron:
de zener is 18 volt 1 watt. ( in 1n4007 verpakking )

die andere diode weet ik niet. eendert welke sneel , low capacitance diode zal daar haar werk doen. zorg dat ze tegen meer stroom kan dan de zener.

Welke stroom is dat volgens jou? Ik zou zeggen dat de zener zenert op 24-18/1000 = 6mA. Daar moet toch elke diode tegen kunnen? Als hij zijn clamping werk gaat doen is het een ander verhaal. Dan kan dat flink oplopen. Ik zou er een zwaar overbemeten schottky in kunnen doen van bijv. 1A, ware het niet dat de gaatjes in de print niet groot genoeg zijn voor zoiets. Het moet dus zo een kleintje zijn. Bijvoorbeeld een Bat85 ofzo.
En misschien dat ik er inderdaad ook zo'n multifuse bij ga knutselen. Het zou jammer zijn als ik al dit werk bij elke oeps moet doen. Ik zit er niet op te wachten dit 1 a 2 keer per jaar te moeten doen.

Ik zou het gewoon origineel houden 1n4150, en als je weet hoeveel werk het is om ze te vervangen dan let de volgende keer 3x zo goed op wat je met de generator doet.
( ik heb die van mij ooit eens aan de 220 gehangen, gebeurt me nooit meer)

Ah, je weet ook wat erin hoort. Da's mooi. Stond namelijk niet in het schema, en de rode, bruine en groene streepjes op de diode zeiden me niet zoveel. Thanks!

Een HP 8165: ziet er ook een mooi beestje uit. Beetje zoals de 8116A. Ik heb er zelf ook een 8116 gekocht: robuuste dingen.
Een 8165 heeft vroeger rond de 10k$ gekost, waar heb ik dat nu weer gezien. Wacht ff...

hier, 2e pag rechts onderaan
Kan dat wel?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 11 december 2010 18:14:32 schreef Ronald_j:
Ah, je weet ook wat erin hoort. Da's mooi. Stond namelijk niet in het schema, en de rode, bruine en groene streepjes op de diode zeiden me niet zoveel. Thanks!

Ja dat had ik gisteren al gemeld in een van mijn posts. Maar had dat er later bijgevoegd middels een edit, waarschijnlijk dat je het daardoor gemist hebt.

-

[Bericht gewijzigd door borroz op 16 maart 2013 21:46:48 (100%)

draadje los
guidob

Overleden

Al die mooie spullen gaan gebruiken i.c.m. de service manual!

Bij dit soort ouder spul kan je er van uitgaan dat je vaak iets moet gaan repareren (spreek uit ervaring).

Hoe wordt die DC offset ingesteld, met een DAC?

-

[Bericht gewijzigd door borroz op 16 maart 2013 21:47:03 (100%)

draadje los