De vaatwasser heeft nog water onderin na afloop van de programma. De afvoerslang is niet geblokkeerd, en er is niets te vinden in de vinnetje onder de filters. De vinnetjes draait wel maar ik voel toch een beetje weerstand is dit normaal? Indien wel is de volgend stap de pomp? Ik zie niet hoe en waar ik kan bij de pomp komen, help aub
Plint onder de vaatwasser weghalen en dan metalen plaat verwijderen, dan zie je direct de afvoerpomp. Maar ik denk eerder dat er een ventiel van labyrint defect is en dat labyrint leegloopt, en dat hoort niet
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die zit aan de linkerzijkant en onderaan de waterventielen , deze blijven weleens hangen , maar kunnen los vervangen worden .
Zal vervuiling zijn in de linkerbovenhoek van het labyrinth.
Hierdoor zit het luchtkanaal verstopt en pompt het toestel niet goed af.
[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op (38%)]
Dat zal best wel kloppen aangezien ik kan met de reset knop soms de machine leeg krijgen en een andere keer moet ik wel het zelf leeg halen! Het was te proberen. Maar nu moeten wij zelf ook aan de slag hoor ik. Wij hebben helemaal geen inzicht. Wij hebben niet eens de onderkant van de machine gezien en weet ook niet hoe wij moeten de metale plaat verwijderen! Maar toch. Eigenlijk moet ik een stap voor stap gids hebben met beelden 
testman
je hebt geen display op het apparaat ? dan zul je zien dat de fout komt met afpompen van heet water . in het labyrinth zit een hoekje met een ontluchter voor het afvoerwater. dat gaat verstopt zitten met de jaren .
je zult de machine uit moeten bouwen en het linkerzijpaneel verwijderen ( 3 schroeven voor onder de deurrubber en 1 achter boven ) dan kan het paneel een beetje schuiven en los . dan zit er een grote doorzichtige plastic plaat met allerlei slangen onder aangesloten. de linkerbovenhoek is dan vervuild , maar de achterkant is van folie en is zo stuk . het hele labyrinth kan eruit , alleen de slangen met een slangklem moeten los ,de ventielen zittten met een rubber geklemd. over het labyrinth zit een houder met 1 schroef vast die ook los moet.
als je het labyrinth los hebt , kun je met een mix van afwasmiddel , ontkalker , allesreiniger en heet water de bocht met vuil vullen met die mix en schudden en een half uurtje laten weken met het mixje erin . dat werkt meestal al zat om weer goed te pompen , de meeste vaatwassers hebben dat hoekje zwart en geven geen problemen , dus wat vuil is niet erg.
het idee achter de hoge bocht is dat de vaatwasser op een riool kan aangesloten worden onder het niveau van de bodem van de machine . merken als miele hebben een stalen kogel in de pomp die terugschiet als de pomp niet loopt voor deze functie . dus zit jouw afvoerbuis op 2/3 van de hoogte van het apparaat dan kan de vervuilde bocht ook vervallen door een stukje koperbuis tussen de slangen van de pomp en de afvoerslang te maken .
Bedankt voor jullie tips
Ik heb wel een display maar daar wordt alleen aangegeven de aantal minuten die verwacht wordt voor de programma duratie! Wanneer ik reset, komt niet meteen een o op maar 25, ik weet niet wat dit betekent? Vandaag probeerd ik het weer maar helaas dit keer bleef de water gewoon liggen! Ik denk dat wij wel moed op brengen en de ding proberen open te maken.( heb ik een beetje druk met alle vrijwilligers werk:)) Ik zal het jammer vinden als ik een monteur moet inhuren indien het 10 minuten werk is 
Nou, 10 min werk is het niet. Maar als je al een handig iemand in de buurt heb die samen de VW kan uitbouwen is het al een stuk makkelijker. Mijn vermoedens (net zoals alle anderen hier zeggen) is het vervuiling van Labyrinth (linker buitenplaat er af) of ventielen vervuild of vast mechanisch ook linker kant. Paar schroeven en je weet het. Voor ons als ervaren techneuten is het een fluitje van een cent, voor een onbekende iets langer maar goed te doen.
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Voor Nijmegen en omgeving wil ik anders wel even een pootje toesteken.
Tis 9 op 10 het labyrint van het weekend nog compleet labyrint vervangen in een Bosch ook verstopt aan de afvoerkant.
.
Wij hebben uiteindelijk de vaatmachine uitgebouwd en de labrynth schoon gemaakt. De vaat doet het nog niet helemaal goed. Soms gaat alle water weg en een andere keer is er een klein beetje over. Ik heb het ook een keertje gehad met veel water en de afvoer vinnetje bleef eindeloos draaien. Wat kan dit betekenen? In het begin werk de machine op de laag programma's beter dan de hete. Nu maakt het niet uit het is een beetje random 
testman
heb je een machine met drukknoppen op de voorkant ? ik heb dit probleem gehad met een bosch die een aantal gesmolten printsporen had . die heb ik hersteld , maar deze klacht bleef aanwezig ondanks het labyrinth reinigen. deze mensen vonden het niet erg zolang de vaatwasser maar werkte .
Je hebt of het terugslag klepje voor de afvoerpomp kapot of het legloopventiel onder het labyrint is stuk.
m.vr.gr.
Frits.