Hallo,

ik zit met een probleempje met mijn brommer met deze kou

de carburateur bevriest namelijk nogal eens

normaal gesproken is dit op te lossen door warme koelvloeistof om / door de carburateur heen te leiden, maar omdat ik een luchtgekoelde brommer heb is dit helaas geen optie.

dus dacht ik eraan om hem elektrisch te verwarmen

ik heb alleen geen enkel idee hoe

wel heb ik al wat op google gezocht en ben ik een 'weerstandsdraad' tegengekomen. (ik neem aan dat dit gewoon een weerstand is, die je dan ergens omheen kunt binden, als een touwtje)

hoe warm worden die dingen doorgaans? het moet natuurlijk niet te koud zijn, maar ook niet te warm, ivm mogelijk ontbrandingsgevaar met de benzine.

en is het ook mogelijk om zo'n ding aan een paar AA batterijen o.i.d. aan te sluiten?

of trekt zon weerstandsdraad die binnen no time leeg? ik heb namelijk geen accu op mijn brommer en ik was eigenlijk ook niet van plan om hem van mijn spanningsregelaar af te tappen, omdat mijn licht dan een stuk minder fel gaat schijnen (dacht ik tenminste) en dat licht is al niet alles....

En heeft iemand anders misschien nog een suggestie, buiten die weerstandraad om, om mijn carburateur warm te houden?

BVD!

Brommer binnen zetten.:-)

lucht aanzuigen over de uitlaat

benzine die vervriest.
Een raar fenomeen.
Zijt ge zeker dat er geen beetje condenswater in je bak zit.
Even aflaten en carburator reinigen.
Mvg danny

Benzine bevriest bij -60°C

Het lijkt me idd een beter idee om de inlaatlucht te verwarmen

Ik heb er ook een keer last van gehad omdat ik zonder kappen een stukje ging testrijden. De carburateur (en bij mij voornamelijk het membraanhuis) lijkt in bedrijf als een soort warmtewisselaar te werken. Vooral goed te zien op een zomerse dag; buitenkant zeiknat en ijskoud.
En bij een hoge luchtvochtigheid zuig je niet alleen lucht naar binnen...

Je zou kunnen proberen om via een buis/slang warmte van je cilinderkop op te vangen en dat mbv rijwind naar de carburateur te leiden.

EDIT: het betref bij mij een 2-takt 50cc.

Zal wel komen door verdamping van de benzine. Dat kost energie en dus koelt het af.

Ik weet niet of het mechanisch kan, maar een vermogensweerstand is misschien handiger dan weerstandsdraad. Voeden uit een batterij lijkt me niet zo handig. Heb je geen accu aan boord?

Op 12 december 2010 17:04:56 schreef Shiptronic:
lucht aanzuigen over de uitlaat

Idd, lijkt me de enige oplossing. Zo gebeurt het bij auto's ook. Mijn antieke BMW deed het nog anders, daar word als het koud is de lucht helemaal door het blok heengezogen vanaf de ontsteking en dynamobehuizing.

Elektrisch verwarmen lijkt me niet haalbaar, je zult een flink verwarmingselement nodig hebben. Zoveel vermogen ga je niet uit je brommertje halen denk ik.

Op 12 december 2010 17:02:39 schreef kpotmake:... maar ook niet te warm, ivm mogelijk ontbrandingsgevaar met de benzine...

Je gaat die benzine echt niet zomaar tot ontbranding brengen met een verwarmingsdraad.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (21%)]

Bij veel motoren wordt electrische verwarming toegepast,(bij mijn Suzuki ook) op google wel te vinden.. (tijdens de verdamping bevriest de benzine/mengsel. dit is een normaal voorkomend verschijnsel..

Mijn BMW boxer R100GS had er ook last van. Niets hielp, aanzuigen over de inlaat, gloeilampen in het luchtfilterhuis enz. Uiteindelijk bleek de oplossing om de carterontluchting die op de luchtinlaat uitkwam weg te leiden ( en in een blikje te laten uitkomen ivm oliespetters. Daar zag je bij een koude motor het vocht uitsproeien.

Dus als dat bij jou ook zo zit dan zou ik dat proberen en anders de lucht via de uitlaatbochten aanzuigen. Ik gebruikte van die aluminium slang en een van aluminium gemaakte kap over de uitlaat.

Als het om een 2-takt gaat moet je liefst wegblijven van de uitlaatstromingen. De uitlaat behoort volledig bij het proces (opwekken pulsen om mengsel terug te stuwen de verbrandingskamer in net voordat de uitlaat sluit) en het aanbrengen van wijzigingen daarin kunnen flinke gevolgen hebben voor de prestaties. Dat geldt ook voor het wijzigen van de arbeidstemperatuur van je uitlaat ("aftappen warme lucht").

*zucht*

ik weet dat benzine bevriest bij -60 graden, maar ik heb ook nooit gezegd dat de benzine bevriest...

door de venturi werking, en de verdamping van de beninze wordt warmte uit de omgeving weggetrokken waardoor de waterdamp in de lucht bevriest, en dus niet de benzine

en de inlaatlucht verwarmen heb ik al overwogen, maar dit wordt erg lastig

wat wel misschien een mechanische oplossing is, is om de geforceerde koeling om te leiden, over de carburateur heen

maar dit was mijn vraag niet, mijn vraag was of het elektrisch kon, en hoe, dat het mechanisch kan, en op welke manieren weet ik zelf ook wel

Er zijn elektrische handwarmers te koop die je kan opladen.
Ik weet niet wat in voor een uitvoeringen die er zijn maar misschien kan je er wat mee.
Wat er voor de verwarming gebruikt wordt en of het voldoet weet ik niet maar wie weet.

Voor electrisch heb je niet genoeg vermogen voor handen.

en je blijft maar even zuchten , je vraagt er zelf om .

En heeft iemand anders misschien nog een suggestie, buiten die weerstandraad om, om mijn carburateur warm te houden

Het kan in principe wel elektrisch. je hebt alleen veel vermogen nodig om het goed warm te krijgen (en te houden).

ben benieuwd of het echt rendabel is

Hij heeft geen accu, het mag niet op het boardnet. Hij wil het met batterijen doen. Dus zelfs mijn gloeilampmethode gaat niet lukken. Dat gaf met een 50 W lamp nog weinig warmte tov de aangezogen lucht en zelfs dat trekken batterijen al niet.
Electrisch moet je gewoon vergeten ben ik bang.

Maare is de brommer nog origineel?
Als dat zo is dan zal de fabrikant er wel een oplossing voor hebben.

is het trouwens een geval van eenmalig verwarmen voor vertrek (dus het koude blok opwarmen) en daarna red hij het zelf.

of moet hij constant tijdens de rijden verwarmd worden?

in het eerste geval is het nog wel enigszins te doen. in het 2e geval heb je gewoon te veel vermogen nodig ben ik bang

In de zomer koken ze soms over. Daarom plaatst men een geïsoleerd stuk tussen cylinderkop en carburator van de 2takt motor. In de winter zou dat isolerend deel kunnen vervangen worden door een warmte geleidend materiaal. Zijn niet te koop,maar wie handig is maakt dat na in aluminium.

Dit onderdeel is standaart op mijn scooter, waarschijnlijk past die ook op die van jou.

http://www.easyparts.nl/showdrawing/2654/47502/-/0-968-1-m419-m2826-s2…

En dan nummertje 32

Zet er een nieuwe carburateur op met (elektrische) choke. Geen problemen meer met starten, door de extra ingespoten benzine zal de waterdamp minder effect hebben op de ontsteking.

succes.