Hi Allemaal,
Wil voor mijn motor een versnellings-indicator maken.
Ben op het internet deze schakeling tegen gekomen.
http://www.elv-downloads.de/service/manuals/47587_MGA1_km_web_um.pdf
Mijn vraag is welk type ic wordt er in deze schakeling gebruikt.
Als ik, ELV IC 01263, ELV 01263,01263, intype kom ik niet op het juiste ic type uit.
Hoop dat dit een normaal ic is en geen één die je moet flashen 
Ben ook nog een andere tegen gekomen maar ook hier moet de ic worden geflashed
http://www.electronics-lab.com/projects/automotive/006/index.html
Mijn kennis op dit gebied is nul komma nul 
Hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen
Robert
Dat ELV IC is een IC dat alleen door ELV zelf verkocht wordt, vaak gaat het om een microcontroller met beschermde software.
Op 29 oktober 2010 22:01:14 schreef Henry S.:
Dat ELV IC is een IC dat alleen door ELV zelf verkocht wordt, vaak gaat het om een microcontroller met beschermde software.
Aaiii, jammer 
Zal mij dus toch moeten verdiepen in het flashen van de ATTiny25.
Heb hier op het forum al gekeken, en er staat veel hier over geschreven.
Nadeel is dat ik uit het transistor tijdperk kom
, en het geexperimenteer met electronica staat de laatse jaren op een zeeer laag pitje 
Op 30 oktober 2010 04:02:54 schreef bert!ne:
Hoi,,,kijk eens hier http://www.fzrclub.nl/smf/index.php?topic=4522.0 een zelfbouw projekt ..
bert
Ja, het FZr-forum had ik ook al gevonden.
Toen ik het zag dacht ik Yes! ! dit is het, maar hier gaat het over een neutraal-schakelaar van en Yamaha (werkt ook bij een Suzuki).
Hier is de schakelaar al voorbereid om er meerdere contacten in te plaatsen.
Maar laat ik nu net een Kawasaki hebben en die heeft een neutraal-schakelaar met maar één maak-contact (schakelaar), en hier kun je geen extra schakelpunten toevoegen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]
Freaky
Meten is weten
Het systeem in je eerste link is een up/down tellertje die via 2 contacten op het versnellingspookje staan - dit is geen garantie dat je effectief van versnelling veranderd als je het pookje bedient.
Er is een 'beter' systeem die een berekening maakt van je toeren en actuele snelheid - heb ik geprobeerd op een Fazer 1000 - werkt goed zolang je rustig toert (op dat moment is de indicatie mijn inziens ook niet nuttig) rij je sportief - is het systeem ook niet nuttig daar het systeem een tijdje nodig heeft (+/-3 sec) om de juiste versnelling aan te tonen...
Google eens op acumen
Beste systeem is op de schakelwals zelf de overeenkomstige contacten te monteren - wat uiteraard niet altijd eenvoudig is.
Op het einde van de test (paar jaar geleden): leuk om de indicator te hebben maar niet accuraat genoeg op het moment dat je wil weten in welke versnelling je staat.
noone
483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Op 30 oktober 2010 10:03:51 schreef Rohag:
Maar laat ik nu net een Kawasaki hebben en die heeft een neutraal-schakelaar met maar één maak-contact (schakelaar), en hier kun je geen extra schakelpunten toevoegen.
kun je misschien dit wat toelichten? foto?
Bij die andere ontwerpen is dat wel gedaan.
mvg,
noone.
enkelpolige-schakelaar
Zie link, het is de 4e van onderen
http://www.gpzzone.co.uk/gpz500s/acatalog/Relays__switches__sensors_an…
Op 2 november 2010 09:50:20 schreef Freaky:
Er is een 'beter' systeem die een berekening maakt van je toeren en actuele snelheid - heb ik geprobeerd op een Fazer 1000 - werkt goed zolang je rustig toert (op dat moment is de indicatie mijn inziens ook niet nuttig) rij je sportief - is het systeem ook niet nuttig daar het systeem een tijdje nodig heeft (+/-3 sec) om de juiste versnelling aan te tonen...
Google eens op acumen
Ja, klopt
Maar omdat ik op mijn motor een km-teller kabel op het voorwiel heb, moet ik gaan werken met een digitale-teller (fiets) op mijn achterwiel.
En dat vindt ik niet zo mooi staan
Beste systeem is op de schakelwals zelf de overeenkomstige contacten te monteren - wat uiteraard niet altijd eenvoudig is.
Ja, weet ik.
Maar dat is nu het probleem, ik heb geen schakelwals maar een schakelaar met maar één contact, en het is niet mogelijk om daar een paar ( 6 ) contacten bij te zetten.
Bij mijn vorige (Suzuki) was het geen problem, deze had een wals.
Maar we zoeken/proberen vrolijk verder 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (77%)]
noone
ik snap hem, dat is de neutraalschakelaar,
dit lijkt mij het handigste
twee fotos uit de tweede link van je eerste post:
dit project lijkt me te doen, met twee hal-schakelaars en een magneet. Er is vast wel iemand hier die de avr voor je kan programmeren.
mvg,
noone.
Ik denk ook dat de schakeling met de Hall-sensoren het beste is.
Het werken met AVR's is helemaal nieuw voor mij, ik ben nu bezig om me te verdiepen in de AVR/PIC's, simpele schakelingen ed, om toch te weten waar ik mee bezig ben.
Om te vragen hier op het forum om voor mij een AVR te programmeren stel ik nog even uit, wil het eerst zelf proberen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
noone
leuk, als je deze schakeling wilt maken, kan ik je aanraden om eerst met 'gewone' IC's (niet SMD's) te gaan werken.
mvg,
noone.
Ja, ogen worden slechter en dan zijn smd niet zo'n goede optie 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]
Hi,
Omdat het nu slecht weer is en de motor in de schuur staat, kan ik mooi gaan sleutelen.
Onderhoud is gedaan, olie, filters e.d
Ben ik eigenlijk toe aan de versnellings indicator, maar om zomaar even te leren een AVR of PIC te programmeren gaat niet op, ben ik achter gekomen 
Heb mij nu de indicator besteld van ELV
http://www.elv-downloads.de/service/manuals/47587_MGA1_km_web_um.pdf
Nu moet ik 3 punten ( P3, P4, P5 )naar aarde/massa leggen om op en neer, en neutraal te kunnen schakelen.
Dit kan met Reedcontacten, schakelaars ed.
Maar ik wil het doen met 2x Hall effect sensoren ( neutraal komt van de neutraal-schakelaar)dit ivm vocht en vuil.
Nu heb ik hier een beetje rond gesnuffeld en heb dit schema gevonden.
Ik heb hierin de Hall verwerkt, kan dit zo werken ?????
Ik ben er nog niet uit welke Hall ik moet hebben,hij moet bij geen magn-veld 0 Volt geven, en bij een magn-veld moet hij T1 aansturen .
Graag jullie mening/advies
Mvg: Robert
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als ik het goed begrijp, is dit een systeem dat telt hoe vaak je omhoog en omlaag geschakeld hebt. Als je een keer mis schakelt (gebeurt als het goed is niet vaak, natuurlijk) geeft hij een verkeerde waarde aan.
Als je geen sensor naast het achterwiel wilt plaatsen, kun je natuurlijk ook tandjes van het achterste tandwiel, of schakels van de ketting tellen, met een inductieve opnemer of een hall sensor met een magneetje.
Als je dat perse wilt, kun je het wel analoog opbouwen, maar echt handig lijkt me dat niet.
Je zou kunnen tellen hoeveel tanden of schakels je ziet tussen 2 pulsen van de ontsteking; dat worden er minder, naarmate je in een hogere versnelling zit. Je zult dan moeten uitvogelen hoeveel pulsen er bij elke versnelling horen, en dat digitaal gaan vergelijken.
Je zou ook een one-shot timer en low-pass kunnen maken voor die sensor bij het achterwiel, en een integrator die je reset bij elke puls van de ontsteking. De analoge waarde voer je naar een paar comparators, en bij het puls van de ontsteking latch je de uitgangen die je op dat moment ziet. Vanuit die latch kun je vervolgens naar een drivertje voor een 7-segments display of zo.
Als het echt analoog moet, zal het een stuk ingewikkelder worden dan met een microcontroller. Dat een microcontroller 3 sec. nodig zou hebben om vast te kunnen stellen in welke versnelling je zit, is natuurlijk onzin; dat is gewoon brakke software. Zelfs als je maar 1 keer per omwenteling van het wiel een puls krijgt, moet dan meer dan genoeg informatie zijn om het veel sneller te kunnen bepalen. Je kunt bij elke puls de huidige snelheid bepalen, en zo snel kan die toch niet significant veranderen. Het toerental veranderd veel sneller als je schakelt, maar daar krijg je sowieso al veel meer pulsen van.
Toevallig heb ik van de week met een vriend van me een project besproken voor een volledig digitaal zelfbouw cockpit voor een motorfiets, inclusief versnellingsindicator, maar dat zal wel een lange termijn project worden.
noone
Op 17 december 2010 00:28:23 schreef noone:
welke pin is wat bij die hallsensor?
Van links naar rechts:
Pen 1 = + 5V
Pen 2 = - massa
Pen 3 = V out
Als het een beetje te doen is met het weer, haal ik morgen onderdelen om de schakelingen te testen.
mvgr:
Robert
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Vout is vaak open-drain (of open collector).
Dat betekent dat je als je een pullup er aanzet, je direct een input
van je AVR kan aansluiten. Dit werkt bij mij naar behoren.
Volgens mij gebruik ik de interne pullup van de AVR.
PlanB: Je neemt een PNP transistor, maar dan maak je het schema van noone maar dan op z'n kop: de tor met z'n emitter aan de 5V.
PlanC: je past noone z'n schakeling aan. R1 tussen de basis en de 5V, en de output van de Hall ook aan de basis.
noone
Weer een stukje verder 
Met onderstaande schakeling lukt het me nu om 5V ( P4 ) naar aarde te schakelen.
Ik kan nu dmv de hall sensoren op- en af schakelen 
Moet nu alleen andere Hall-sensoren vinden, hier bij de lokale electonica-zaak hadden ze alleen Hall-Latch ( AAN met de zuidpool, en UIT met de noordpool van een magneet.)
Ik moet er één hebben die net zoals een druktoets werkt, wanneer er een magn-veld ontstaat moet hij aan gaan, en wanneer het veld weg is moet hij uit gaan.
Wordt vervolgt,..................
Robert
noone
je schakeling gaat zo niet werken,
als er mag-veld is gaat pin3 omhoog, sluit T1, wordt P4 hoog.
als geen mag-veld is gaat pin3 omlaag, opend T1, wordt P4 laag.
werkt dus precies andersom dan dat je wilt.
mvg,
noone.
@ noone,
Heb deze schakeling samen met de versnellings-indicator opgebouwd, en het werk.
Kan nu netjes op-en af schakelen.
Geen magn-veld pen 3 niet in geleiding....T1 niet in geleiding.
Wel magn-veld pen 3 in geleiding.....T1 in geleiding......P4 is nu via T1 en pen 2 van de Hall verbonden met massa.
Mvgr
Robert
Op 20 december 2010 17:24:29 schreef Rohag:
Wel magn-veld pen 3 in geleiding.....T1 in geleiding......P4 is nu via T1 en pen 2 van de Hall verbonden met massa.
Maar wat is nu nog het nut van de transistor ?
joopoldenzaal
ik heb mijn hersens niet in de hand.
Hallo mensen.
Ik heb voor mijn motor een versnellings-indicator ontworpen die
de ontstekings-pulsen telt in een aantal omwentelingen van het wiel.
De weergave gaat analoog met een wijzer aan een servo-motortje.
Hier is het schema:
http://members.home.nl/joop.angelier/download/Versnellings%20indicator…
Bekijk de foto's hier:
http://members.home.nl/joop.angelier/download/Versnellings%20indicator…
De meting van de omwentelingen van het wiel werkt met een reed relais en een magneet.
Een aansluiting vanaf het neutraal lampje en de koppeling is ook nodig.
De printen zitten in een mooi chromen bakje.
Groeten Joop...
Hi joop,
Was deze indicator van jouw al op Youtub, Motorforum tegen gekomen.
Ziet er heeeeel goed uit, maar dit is een beetje te hoog voor mij gegrepen 
Ik moet het in het eenvoudige zoeken, aangezien mijn kennis op dit gebied zeer laag is.
Ga verder met het bovenstaande schema, als het goed is komen deze week de juiste Hall-sensoren binnen.
Volgens mij is er bij het schema wat ik gebruik alleen het probleem, dat wanneer ik mis schakel de indicator niet meer de juiste versnelling aangeeft.
Vindt dit niet zo erg want wanneer ik weer langs neutraal kom wordt de schakeling "gereset".
wordt vervolgt
Robert
MGP
LDmicro user.
Op 27 december 2010 11:48:15 schreef Rohag:
..............
Volgens mij is er bij het schema wat ik gebruik alleen het probleem, dat wanneer ik mis schakel de indicator niet meer de juiste versnelling aangeeft.
Vindt dit niet zo erg want wanneer ik weer langs neutraal kom wordt de schakeling "gereset".
Ik ben nu geen motofreak, verre van, zelfs nog nooit op een moto gereden met vitessen...vroeger wel veel met een scooter gereden.
Maar ik vraag mij af hoe jullie de telling ervan zien.
1ste vitesse naar beneden
dan telkens omhoog, maar dan passeren jullie toch de neutraalstand, of hoe detecteren jullie de neutraalstand?
joopoldenzaal
ik heb mijn hersens niet in de hand.
Succes ermee Robert.
Soms is de eenvoudigste oplossing de beste.
Ik heb gekozen voor een aanwijzing met een wijzer omdat
een display buiten in de zon slecht afleesbaar is.
Het is inderdaad ingewikkelder op mijn manier met het tellen
van de ontstekings-pulsen, maar dan
heb ik wel altijd de juiste stand van de versnelling.
Groeten Joop