Ik heb mijn eerste buizenversterker wat aangepast.
Nieuwe voedingstransfo, smoorspoel in de voeding, nieuwe buizen (jj en sovtek).
Alles in een nieuwe behuizing gestoken, point to point gesoldeerd, sterpunt gebruikt.
Nu ging ik deze eens testen en ik was al blij dat de brom weg was. Maar deze gaat nu wel een stuk minder luid, je kunt het eigenlijk niet luid noemen. En ik heb zeer veel distortie (op het hoogste volume omdat ik anders bijna niets hoor).
Ik heb alles eens nagekeken en ik zie op het eerste zicht geen fouten.
Aan wat zou dit kunnen liggen?
Ik weet niet of het zoveel uitmaakt maar ik heb wel 8ohm speaker gebruikt ipv een 4ohm speaker zoals het normaal moet.
Ik dacht dat het misschien aan de buizen lag dus heb ik even de vorige buizen erin gestoken maar dit gaf geen verschil. Iemand een idee?
Wat ik ook eigenaardig vind is dat de speaker direct een beetje ruist, hoe kan dit met een buizengelijkrichter? De hoogspanning komt toch maar later op?
Nog een weetje, koop geen buizen bij conrad (voor audiotoepassingen). Je hoort een wereld van verschil met andere buizen (ook al heb ik zeer veel distortie). Dit is mijn ervaring althans.
schema: http://protoboards.theshoppe.com/images/champ_5f1_schem.gif (5Y3 is vervangen door EZ81)
Karel
Wat zijn de spanningen op de kathoden, roosters en anoden van de 12AX7 en de spanningen op de kathode, rooster, schermrooster en anode van de 6V6GT?
Goh dit zou ik eens allemaal moeten nameten, maar dit zal maar voor morgen zijn.
Maar bij het schema van deze variant staan de spanningen erbij, buiten de kathode ontkoppeling en de smoorspoel (die er bij mij ook zit) is deze volledig hetzelfde. Ik zal ze eens vergelijken.
Karel
Op 20 december 2010 19:36:30 schreef charel000:
Goh dit zou ik eens allemaal moeten nameten, maar dit zal maar voor morgen zijn.
Dat had je al veel eerder moeten doen. Tijdens de bouw al.
Je had dan mogelijk eerder kunnen constateren dat er iets niet goed gaat.
Ik heb hem al eens gebouwd en toen deed hij het wel goed. De enige "grote" veranderingen zijn de nieuwe buizen en de transfo. Ik heb nu alles wat mooier gemaakt (behuizing enzo).
Karel
Toch meten. Meten is weten.
Ik heb nu alles wat mooier gemaakt (behuizing enzo)
= alles opnieuw gebouwd?
Je kan ook een condensatortje vergeten zijn.
Heb je de EZ81 ook gevoed met 6,3 Volt gloeispanning (5Y3 is 5 Volt gloeispanning)
Afvlak Elco kan je met de EZ81 vergroten naar 50uf.
Misschien oscilleert de versterker; dan heb je wat jij beschrijft ook.
Houd eens een neonlampje (spanningszoeker) in de buurt van de anode van de eindbuis?
jep de EZ81 wordt gevoed met 6,3Vac. De capaciteit van de afvlakcondensatoren is 10µF. Ik heb nog niet de tijd gehad om alles uit te meten, examens komen eraan. Misschien dat het dit weekend zal lukken 
Karel
Je zie dat wanneer je de versterker aanzette, je meteen een ruis hoorde, of bedoel je een fluittoon?
Want dan staat die te oscileren (zoals Frederick al zei)
In dat geval de secundaire aansluitingen van de uitgangstrafo omwisselen (een kant aan gnd niet vergeten)
Eventueel zou de tegenkoppeling te sterk kunnen zijn. Dat kan ook oscilleren veroorzaken of motorboaten.
Laten we eerst maar eens een spanningstabelletje krijgen.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (11%)]
Ja ik ben gauw eens beginnen meten en ik mocht al direct stoppen. De transfo geeft 35Vac te veel af dus kom ik op 285Vac in totaal. Dit gelijkgericht was bijna 400V
wat natuurlijk veel te veel is. Dus ik zal er nog een weerstandje moeten bijsteken in de voedingslijn. Dan zal ik nog eens nameten. Maar ik begrijp nog altijd niet hoe het komt dat de versterker direct een beetje brom geeft als ik de versterker aanleg. Er is toch nog geen spanning aanwezig...? En het is 50Hz brom dus geen oscillatie denk ik?
De uitgangstransfo is ook goed verbonden. 1 kant aan de massa den andere kant de terugkoppelweerstand.
Maar is die terugkoppelweerstand niet eerder te klein als ik zoveel distortie heb?
Karel
Wat ik ook eigenaardig vind is dat de speaker direct een beetje ruist
Is het nu brom of ruis? 
Hoor je het, eh, geluid ook als (alleen) de gelijkrichterbuis eruit is? En als (alleen) de eindbuis eruit is?
Met een 10µF elco kan je best brom verwachten... Een radio gebruikt doorgaans 2x 47µ. De EZ81 mag best wat afvlakcapaciteit hebben, kijk maar in de datasheet.
Dat verklaart echter niet dat het geluid zo zacht is. Controleer de spanningen. Als die in orde zijn, per trap gaan onderzoeken of er genoeg versterking is. Signaalzoekertje erbij en doorfluiten maar.
Die 400v, is dat bij belasting? Wie weet trekt je buis wel te weinig stroom waardoor die spanning zo oploopt. Bij het inschakelen van menig buizentoestel is de spanning eerst veel te hoog. Die zakt pas in als de eindbuis heet is.
Dat de HSP hoog oploopt direct na inschakelen komt alleen voor bij halfgeleider gelijkrichters. Direct verhitte gelijkrichters zoals AZ1 e.d. vertonen ook dit effect, wel in mindere mate.
Met een EZ81 loopt de HSP bijna gelijk op met de stroom die door de eindtrap gaat lopen.
Kathode weerstand van de 6L6 niet verkeerd of niet aangesloten?
Een EZ81 mag 47µF als 1e elco zien, anders wordt de laadstroom te hoog voor de EZ81. Met 10µF is er inderdaad wel wat brom te verwachten.
Ik heb dus alles nog eens nagekeken, en volgens mij zitten er geen slechte contacten ofzo en de weerstanden zijn ook goed.
Maar is de voedingsspanning nu te hoog of niet? Als ik hugo goed begrijp zal de spanning nog wel wat zakken bij belasting, zoals ik ook kon uitmaken uit de datasheets maar is deze dan nog altijd niet te hoog?
Aja wat ik nog ben vergeten te vertellen. De eerste keer dat ik de versterker testte kreeg ik niets van geluid, na lang zoeken had ik gezien dat er een draadje los was in de speakerbox, dus hij was even onbelast, wat naar het schijnt niet goed is voor de eindbuis. Zou het daar aan kunnen liggen?
En het is wel degelijk brom, maar het stoort niet direct, maar ik zal misschien toch nog een mooi groot condensatortje zoeken 
Karel
Als je nu eerst eens spanningen en stromen gaat meten.
Dat de HSP iets te hoog maakt wel iets uit maar dat verdisconteren we dan wel weer.
Zo is en blijft het gissen.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
We kunnen je niet/amper helpen zonder dat je de spanningen meet.
De spanningen die je moet meten zijn: Alle spanningen op alle pootjes van de buizen, ten op zichte van aarde. Dat zou in principe genoeg moeten zijn.
En check even met een neonlampje. Fitting in de vingers, glas tegen het glas van de eindbuis. Heel simpel en veilig.
Ja volledig akkoord dat ik de spanningen moet meten, ik was begonnen, maar ik dacht dat het al mis ging bij de voeding, daarmee dat ik gestopt ben. Ik zal zo snel mogelijk de rest proberen meten. Het zal ook even zoeken worden achter een spanningszoeker, ergens ligt die hier nog 
Karel
De langverwachte metingen 
Ik heb toch nog een foutje ontdekt
Het schermrooster was niet aangesloten, zou wel eens veel kunnen verklaren.
12AX7:
Anode 1: 242V
Kathode 1: 1,75V
Grid 1: 0V
Anode 2: 233V
Kathode 2: 1,77V
Grid 2: 0V
6V6:
Anode: 417V
Kathode: 0,13V --> Met deze spanning klopt er ook iets niet, vrees ik..
Grid: 0,54V
Schermrooster: /
Het schermrooster is toch voor secundaire emissie ofzo te vermijden? En wat als die nu niet verbonden is zoals bij mij, verminderd dan de versterking?
Karel
Schermrooster dient natuurlijk altijd aangesloten te zijn anders verstoor je de werking van de 6v6.
Meet eens de waarde van de kathode Weerstand want de spanning op de Kathode zit er wel erg veel naast.
Kathode Elco wel met de plus kant naar de kathode toe gesoldeerd?
Verder zou je op de Grid volgens mij geen positieve spanning mogen meten (lekke koppelcondensator?)
Het schermrooster geen spanning geven is een uitstekende manier om een heel laag vermogen te maken.
Meestal doe je dat door het scherm aan de nul te leggen. Wat er gebeurt als je het gewoon helemáál niet aansluit heb ik nooit geprobeerd! 
Als je het schermrooster aan 0 legt is dat dan hetzelfde als op sommige versterkers de triode/pentode switch?
Karel
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Kan het fout hebben, maar dan moet het schermrooster juist aan de anode. Niet kathode.
Een negatief schermrooster zou in principe zo'n beetje alle emissie tegen moeten houden. Schermrooster moet je een positieve spanning geven. Maar de voedingsspanning is soms wat te hoog. Ik laat het maar aan de buizenkenners hier om een zinnig antwoord te geven. Je zou in ieder geval eens kunnen testen wat er gebeurd als je het schermrooster via 10k aan anode hangt, of aan de voedingsspanning. Je zult niet snel iets slopen op die manier.