Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum dus ik weet niet of ik het helemaal volgens de regels post, dus kijk me aub niet meteen boos aan als het niet helemaal goed is :)

Als project voor ons in huis, wil ik een touchscreen aansluiten op een cocacola-automaat. Deze wordt gevuld met bier. Het doel is dat je op een naam drukt en er vervolgens een biertje uit het automaat komt vallen. (de kosten hiervan worden opgeslagen zodat je aan het eind van de maand kan berekenen hoeveel iedereen moet betalen).

Software technisch is alles in orde. (heb een Xampp server, met een webpagina die een k8055 bestuurt, welke vervolgens de relais omschakelt in het cocacola -automaat zodat er een biertje uit komt vallen).

Het enige probleem is dat het automaat niet goed koelt (naar mijn idee). Het is een automaat uit de jaren 70. Op zich komt er prima koud bier uit. (ongeveer 5 a 6 graden denk ik) echter is hij dan op vol vermogen bezig om het te koelen. Dit kost erg veel stroom en nog erger het maakt enorm veel lawaai. Als ik de koelstand omlaag haal (er zit een soort van draaikop op) dan maakt hij minder lawaai, echter wordt het bier dan totaal niet koud.

Nu heb ik geen idee wat er allemaal fout kan zijn, dus ik ben benieuwd of jullie een idee hebben. Zou ik hem gesloopt kunnen hebben tijdens de verplaatsing (heb hem onlangs gekocht) of zou de koelvloeistof te oud kunnen zijn/verkeerde termostaat?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Als er foto's nodig zijn, moet je het zeggen dan zet ik die online!

Alvast Bedankt!

Mvg,

Maarten

er zit dus een koelsysteem in van een 36 jaar oud ... dan is het rendement al niks meer , en kan de motor ook wel al redelijk aan slijtage onderhevig zijn . dat is een systeem wat niet meer goed te krijgen is gezien de waarschijnlijke historie dat het ding wel 25 jaar heeft gelopen .

wil je het goed krijgen , is het probleem al dat er nog freon inzit ( is moeilijk aan te komen )en per volgend jaar is het eruit. . beter kun je de koeling eruit mikken en een veel nieuwere unit erin maken , of een andere automaat uit de 90's aanschaffen.

je hebt de unit wel ver van de muur staan , en de koelroosters goed schoongemaakt ? dit kan nog iets verbetering geven . maar 35 jaar oude koelingen zijn niet efficient te krijgen met een rol plakband en een doos m4 , dus wil je het goed krijgen dan zal er geld in moeten ....

het idee is wel grappig , moet de afnemer van een biertje een code intoetsen ofzo ? ( anders zou je altijd een ander kunnen intoetsen :) )

belangrijkste is een goede vulling van het koude middel, en de drukken in het systeem , de lage en hoge druk even als de condensor verdamper temperatuur.

daar heb je een koeltechneut voor nodig, electrisch schijnt het te werken, en de thermostaat blijkt ook te werken.

gewoon systeem laten servicen dit houd in:

koudemiddel afzuigen en wegen; hier uit blijkt een eventueel lek, als er onvoldoende in zit is er wat uit gelopen en heb je een lek.

dan de boel afpersen met stikstof en lek op sporen, zeker kijken of de druk een paar uur blijft staan, goed vacumeren , evt breken met stik stof, en dat min. 1 uur (om evt aaanwezig vocut te verdampen en aftezuigen).

nu weer vullen met de juiste hoeveelheid koudemiddel en meten of de drukken juist zijn (mischien versleten Compressor?) Je capilair kan ook verstopt zitten.

en je zou weer een goed werkende installatie hebben, dit onderhoud horen ze af en toe te krijgen (liefts 1x per jaar).

en natuurlijk zorgen dat alles ( verdamper) ijsvrij is , condensor stof vrij is en een goede afvoer van de warmte heeft.

zoek eens of je een stikker kunt vinden waar opstaat welk tpe koudemidel erin zit, aan de hand van de verdampings tempetatuur en het meten van de temperatuur van de leidingen valt er evt wel wat van te zeggen.

zitten er ventielen op , of is het geheel dicht gesoldeerd ?

loopt de condensor door een water bak? staat daar wel water in ?

met ingang van 2011 is freon ,ook niet meer voor airco's en koelingen aan te komen . alleen nog speciale apparaten ed krijgen het nog .

overburen van t werk hebben een koelinstallatie uit de 80s en kunnen alles gaan vervangen , gezien de freon eruit gaat . het is wel jammer gezien freon efficienter is als de huidige koelmiddelen , soms wel 20% beter.

maar ik heb zat koelingen gezien uit de 80's en zolang deze lopen is het goed , maar vervoer kan veel slopen bij de compressor. de genoemde filter kan compressorolie gaan bevatten wat de filter verstopt , er kan een scheurtje in het systeem komen waardoor er koudemiddel weglekt en het niet meer goed koelt .

bij een koelkast is het vaak te zien aan de condensvorming op de achterwand die bij een slecht koelende nog maar 10cm hoog komt , waar een goede koelkast de hele achterwand nog condens vormt . dit komt vaak door te weinig koelmiddel of de motor is aan het slijten en de zuiger sluit niet meer af , waardoor de druk te laag blijft.

Leeftijd zegt verder niets voor een koelsysteem. Mn vriezer van Philips is van 74, loopt nog als een neut. Tsja, R12, 22 wordt een probleem, maar zijn goede vervangers voor, Freeze 12 bijvoorbeeld. Soms is de installatie van die tijd vaak beter, omdat het toen allemaal wat overdone was.Lekkage is de dood van een installatie, want waar zit het. Laat gewoon door ervaren koeltechnicus nazien, valt vaak mee.

van 74.... die lopen prima stil , maar wel 17 uur per dag . de isolatie van een koeler wordt ook niet beter met de tijd . wel zijn die compressoren beter bestand tegen vervoer als de huidige .

en de huidige compressoren zie ik ook geen 40 jaar worden , maarja weggooieconomie , dat was toen niet .

Voor R12 kun nu R134A nemen.

R134a heeft een andere werkdruk dus vereist aanpassingen, is een broeikasgas (1300 maal zo sterk als CO2), dus binnenkort vast ook verboden en heeft een lager rendement.

Er zijn zoals gezegd dus R12-vervangers als het niet meer lukt het origineel te bemachtigen. Als je een compleet nieuwe koelinstallatie plaatst zou ik eerder voor iets moderners gaan als R600a of iets industrieels.

Op 30 december 2010 12:08:51 schreef maartenbakker:
R134a, dus binnenkort vast ook verboden en heeft een lager rendement.

Weet je dat zeker of is dat een aanname? In auto's wordt dat type nog zeker vaak toegepast voor airco's.

Recently, 1,1,1,2-tetrafluoroethane has been subject to use restrictions due to its contribution to climate change. In the EU, it will be banned as of 2011 in all new cars.

Van Wikipedia.

Wow, bedankt voor al deze reacties :)

Het zelf aftappen van zo'n systeem vind ik iets te gevaarlijk (en dat kan ik ook echt niet denk ik:P) Ik ga even proberen alles schoon te maken. Verder staat de kast ongeveer 10cm van de muur. Maar aan de achterkant komt ook niet echt veel warme lucht uit. (lijkt ongeveer gelijk te zijn met de kamertemperatuur). Zegt dat misschien ook iets?

Waar zouden die ventielen moeten zitten? En condenstator loopt volgens mij niet door een waterbak. Ik zie iig nergens water zitten.

Groeten,
Maarten

Propaan en butaan of een mengsel (LPG) werkt ook , wel de juiste olie erbijdoen , maar er zitten wat risico's aan ;)

R134a gaat er nog niet direckt uit, maar nieuwe auto's gaan binnen kort wel over op een nieuw koelmiddel, en daar zal dus weer nieuwe service app aan geschaft moeten worden :(

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (44%)]

Volgens mijntabel is R134A definitieve vervanger voor R12. Het z.g.n ODP(Ozon Depletion Potentaal)= 0. Alleen is het opletten met de olie dit moet een 100% ester-olie zijn. Butaan zal wel problemen kunnen geven bij lage verdampertemperaturen. Propaan is in feite een gewoon koelmiddel (R290) :) Leuk detail : de loodgieter vult zijn soldeerflesje gewoon met propaan uit een grotere fles, en stop je dit in een koelinstallatie dan zou je STEK erkent moeten zijnvolgens mij.

Niets is zo tijdelijk als een definitieve overheidsmaatregel (en andersom) ;-)

Het ozonprobleem is zo goed als opgelost, nu is CO2 de actuele boosdoener, wat dus inhoudt dat R134a minstens zo erg gevonden dient te worden als R12 destijds.

dus kunnen we gewoon weer R12 gebruiken ? >:)

Hoedanook zou ik toch eens een kWh-meter aan dat apparaat hangen. Zelfs nieuwe drankautomaten verbruiken erg veel; het zou kunnen dat je met de kosten dat verbruik beter een tapkast laat installeren...

Is er misschien iemand hier (in de buurt van Groningen) die hier tegen een leuk uurtarief naar zou willen kijken? :)

Oke, ik heb nog steeds het probleem. Wil nu eigenlijk zelf een ijskast gaan nabouwen.

Naar mijn idee heb ik daar een compressor voor nodig + verdamper o.i.d.?

Weet iemand waar je deze kan bestellen? (kom zelf alleen uit bij watersportwinkels in google)

Dat is even moeilijk of moeilijker dan de oude repareren. Je hebt in elk geval hetzelfde soort gereedschap (lees: dezelfde monteur) nodig om dat te doen.