De Portland DCF wekker staat nog steeds in de schappen van de Hema.
Prijs: 7,95
Ik heb wekkers van aardig wat andere merken opengeschroefd, o.a. Aldi en Lidl e.d. maar nergens anders ben ik een 'losse' en goed toegankelijke module tegen gekomen.

Alhoewel het meeste reeds gezegd geweest is wil ik toch mijn visie/mening effe kwijt.

Conrad 641138 en andere DCF77 receivers:
Sorry maar voor 10€ kan je niet veel beter vinden dan de Conrad receiver.
Ik heb nog ergens een Velleman DCF77-ontvangertje liggen (indertijd ca. 20€, slechts kort in het gamma leverbaar geweest) dat echt onbruikbaar blijkt te zijn (ik heb er i.i.g. nog geen enkel correct DCF77-frame mee kunnen ontvangen op plaatsen waar de Conrad ontvangertjes het wèl goed doen).
De reeds genoemde Hopf en ook de Meinberg DCF77 ontvangers: Geen praktische ervaring met deze, alleen de prijs schrikt mij al af...
Het Conrad DCF77 receivertje is inderdaad storingsgevoelig en weinig selectief, zoals alle ontwerpen op basis van de Temic T4224 chip.
Ik heb het geluk in een oud bakstenen huisje te wonen, zonder beton en zonder bewapening, en houten plankenvloeren waardoor de DCF77 ontvangst op de meeste plaatsen al met al zeer goed meevalt.
De ferrietantenne moet nauwkeurig en haaks op de DCF77 zender in Mainflingen afgesteld worden (de goede ontvangst staat of valt met een paar graden verschil in uitlijning).
Een DCF77-beatLED in je klokschema (die meeknippert met de 100/200msec DCF77 pulsen), of een LEDje met torretje rechtstreeks op de output van de DCF77 receiver is daarbij een grote hulp.

In hardnekkige gevallen van slechte of onvoldoende ontvangst is het plaatsen van de receiver buitenshuis een bevredigende oplossing.
Een waterdichte elektriciteitsopbouwdoos en een aantal meters 3-aderige afgeschermde kabel doen het perfect.
Let op dat de output van de Conrad DCF77 receiver open collector is, voorzie dus een pull-up weerstand in je klokontwerp die laag genoeg is om ca. 0.5-1mA stroom te laten vloeien.

DCF77 DIY klokontwerpen met MCU en multiplexing:
Netelig onderwerp...
Mijn ervaringen tot nu toe:
De MCU veroorzaakt veel EMI/EMC.
Ik heb mijn DCF77 ontvang-en decodeerroutines ontwikkeld met een klokontwerp met HD44780 LCD display.
De display update gebeurde in een loop in de main routine (meerdere 100-en HZ/seconde).
Mijn vriend en betatester Richard in Norfolk, UK klaagde over zware interferentie met de DCF77 ontvangst (opgemerkt met een scannertje waardoor sterke stoorfrekwenties tot ca. 1KHz aan het licht kwamen).
Na optimalisatie van de display update routines (1x/seconde, enkel wanneer de waarde van een digit verandert): Probleem opgelost!

Bij multiplexing van het display (LED, nixie, VFD, Numitron) wordt het echter weer trickier.
Mijn enige oplossing bestaat erin de DCF77 receiver met een 30-50cm of langer kabeltje met de klok te verbinden.
Ook aarding van de GND van de voeding (en dus de DCF77 receiver) scheelt een hoop.
Voor mijn nixieklokken heb ik speciaal, op aanwijzing van Claus Urbach, bij Pollin een aantal 12VDC/1A netvoedingen (ref. 350405) met geaarde ground aangeschaft, tot volle tevredenheid.

Anekdote: Bij mijn initiële bestelling bij Pollin had ik 8 stuks 350405 besteld (aan 2.00€/stuk).
Ik heb kort nadien een tweede mail verstuurd waar ik vriendelijk verzocht het aantal van 8 op te voeren naar 10 stuks.
Groot was mijn verbazing toen ik uiteindelijk de bestelling ontving: 18 stuks!
Betaald: 10 stuks, verzendingskosten op 18 stuks (was een zwaar pakket!).
Sindsdien zijn ze uit het gamma van Pollin verdwenen...;)

Bij gemultiplexte nixieklokken heb je nog het nadeel dat je ca. +180VDC schakelt aan een aantal 100-en HZ.
Met ingeschakelde nixies en de DCF77 receiver op 30-50cm is het zelfs dan kwasi onmogelijk om een correct DCF77 frame te ontvangen (vooral lastig als je geen manuele instelmogelijkheid hebt om uur en datum in te stellen).
De oplossing bestaat erin de nixiebuizen een paar minuten te blanken (uit), wachten op een correct ontvangen DCF77 frame en daarna de buizen weer in te schakelen.
Door de dag werkt werkt de nixieklok dan op de interne 24-uurs klok/kalender, de DCF77 sync gebeurt elke nacht (bij mij tussen 00:00 en 07:00) wanneer de buizen gedoofd zijn (save mode voor de nixiebuizen).

Men zal wellicht opwerpen: Waarom werkt het met commerciële klokken (analoog/LCD/LED) wel met de DCF77 ontvanger geïntegreerd IN de klok?
Volgens mij heeft dit o.a. te maken met de eenvoud/snelheid van de gebruikte MCU.
In een analoge DCF77 klok hoeft er enkel om de seconde een pulsje naar de secondenwijzerstepmotor gestuurd te worden (de minuten-en urenwijzers zijn mechanisch via tandwieloverbrengingen gekoppeld), een MCU klokfrekwentie van 32KHz is dan meer dan voldoende om de klus te klaren.
Idem voor een LCD DCF77 klok. Naast de hardware wisselspanning (5V) op het backplane van het LCD is een display update om de seconde voldoende.
Bij DIY PIC/Atmel of whatever DCF77 klokken bedraagt de klokfrekwentie meestal minstens een 4MHz (PIC), 1MHz (Atmel) of nog meer.

De nixieklok die ik voor mijn ouders gebouwd heb (Claus Urbach kit met Klok K8 behuizing en IN-8-2 nixiebuizen) draait reeds sinds een paar jaar perfect met een Conrad 641138 receiver.
De receiver is, na uitlijning op Mainflingen, met dubbelzijdig velcro op het meubel bevestigd.
De klok loopt perfect juist op de seconde (wordt elke week gecheckt met mijn Casio Waveceptor).

Casio Waveceptor en andere DCF77 polshorloges:
Ik heb jarenlang een merkloos anoog DCF77 polshorloge gehad (voor een 60-tal € gekocht via de Antwerpse ECI boekenclub) dat perfect werkte. Ik weet niet precies wanneer dit horloge synchroniseert met DCF, ik gebruik het actueel niet meer omdat de plastiek-met-een-likje-zilververf-behuizing er ondertussen niet meer uitziet.
Nu gebruik ik al vele jaren een Casio G-Shock Waveceptor polshorloge.
Ik vind de G-Shock persoonlijk lompe superlelijke horloges maar ik had indertijd geen keuze: Of een lelijke G-Shock Waveceptor aan 200€, of een mooie super-slimline Waveceptor van 400€ (had ik er niet voor over).
Het voordeel van de G-Shock Waveceptor horloges is dat er geen batterij te vervangen valt: Het interne oplaadbare accuutje wordt opgeladen door een zonnecel (de status van de accu wordt continu aangegeven door een 3-staps indicator, bij mij gemiddeld de middenste stap). Na 6-7 jaar dienst doet de accu het nog steeds goed.
Enkel de bewegingssensor doet het niet meer (normaal is het draaien van de pols om het uur te lezen voldoende om het LCD-backlight een paar seconden in te schakelen).

De Waveceptors doen drie synchronisatiepogingen/nacht: Om 3:05, 4:05 en 5:05 uur.
Ze houden datum en uur van de laatste succesvolle sync bij alsmede de signaalsterkte van het ontvangen DCF77 signaal (in drie stappen: laag, middel, hoog).

Een jaartje of zo geleden viel het mij op dat mijn Casio een paar seconden verliep t.o.v. van mijn andere DCF77-klokken (had ik tot dan nog nooit meegemaakt).
Consultatie van de DCF77-sync log leerde me dat de laatste succesvolle DCF77-sync ca. een maand ervoor gebeurd was.
Moet het juist lukken dat ik toen de plaats van mijn horloge veranderd had (ik doe mijn horloge af als ik thuiskom).
Nadat ik mijn horloge 's nachts weer op zijn normale plaats legde (de schoorsteenmantel in de eetkamer) synchroniseert het sindsdien weer normaal elke nacht.

Commerciële DCF77 LCD/LED/analoge klokken:

DCF77-synchronisatie gebeurt meestal slechts eens per nacht (mijn DCF77 klokradiowekker om 00:18 uur, mijn analoge DCF77 wandklokken om 04:00 uur).
Van mijn drie DCF77 LCD wandklokken en mijn DCF77/MSF60/WWVB/JJY reiswekker weet ik het niet.

PS: Een paar weken geleden heb ik (denk ik) de eerste voor mij zichtbare DCF77 panne meegemaakt.
Rond (meen ik mij te herinneren) 6-7uur 's morgens begon het oer-prototype (24/24 werkend op bread board sinds 2004) van mijn LEDklok met Conrad DCF77-ontvanger opeens random pulsen te genereren om er na een paar minuten helemaal mee te stoppen (totaal géén DCF77-pulsen meer), ook op mijn andere DCF77-gebaseerde zelfbouwklokken.
Een uurtje later merkte ik op dat de DCF-synchronisatie weer OK was, ik weet wel niet exact hoe lang het DCF77-signaal feitelijk afwezig was.

Algemene conclusie:
DCF77 blijft desalniettemin bruikbaar (en voor mij zelfs imperatief!) voor DIY-doeleinden.
Stel je software af op de praktische beperkingen (standalone 24u-klokroutine die synct met DCF77 wanneer mogelijk) en alles is rozenschijn en manengeur...;)

Edit: @pros: Ik heb algemeen slechte ervaringen met 50Hz-netfrekwentie-gestuurde klokken (lees: Geen enkele van mijn lichtnetgestuurde (zelfbouw of gekochte) klokken waren een beetje precies, afwijkingen van een minuut tot een paar minuten/maand blijken normaal).
Ook de reden dat ik voor 6-digits klokken enkel voortga op DCF77:
Of ik bouw (nu) 6-digits klokken waar de laatste 2 digits representatief zijn, of ik bouw 4-digits klokken...
Ook de Maxim DS13xx RTC's en zelfs de Maxim DS32KHZ TCXO's die ik aangeschaft heb liggen hier stof te vergaren.

Ik heb indertijd (tussen 1973 en 1975) een 5-tal Elektuur 6-digits MOSklokken (op basis van de MM5314 klokchip) gebouwd.
De voorlaatste (met 25mm displays) draait sindsdien (nu ca. 35 jaar) nog steeds bij mijn ouders.
De laatste, een miniatuurversie speciaal voor mijn ex (toen nog mijn vriendin) heb ik gebouwd met 6mm displays (de hele klok was niet groter dan een pakje sigaretten en volledig opgebouwd met TH-componenten). De netvoeding was een zelfgebouwde 12VAC netadapter.
De klokPCB en displayPCB heb ik toen op schaal 4:1 ontwikkeld en nadien verkleind op film om de zeer smalle tracks te kunnen etsen (de PCB's waren nog enkelzijdig). Spijtig genoeg is dit klokje met de tijd verloren geraakt.
Het was mijn eerste serieuze poging tot miniaturisatie en ik moet bekennen dat het in 1975 een primeur was.

De Elektuur 1973 MOSklok werkte op de 50Hz lichtnetfrekwentie en liep gemiddeld een paar minuten/maand te snel.
Voor het exemplaar van mijn ouders heb ik achteraf nog de Elektuur 50Hz-tijdbasis uitbreiding gebouwd (met een Intersil ICM7038 en een 3.2768MHz kristal) maar de nauwkeurigheid ervan was niet beter dan de 50Hz netfrekwentie.

Edit: Oeps...
Ik ben deze post 2 dagen geleden begonnen en ondertussen zijn er natuurlijk al vele reacties bijgekomen...

Storingsgevoeligheid van de Conrad receiver:
- Géén SMPS voedingen (laptop, router, Wifi AP of dergelijke) binnen ca. een halve meter.
- PL-lampen (op ca. 50cm): Geen probleem behalve soms bij het inschakelen van de PL.
- dimbare EVSA's (sterke stoorzender tussen ca. 40 en 120KHz): Ik heb een nixieklok op mijn aquarium staan (met 2x39W dimbare T5 lampen en Osram dimbaar EVSA), geen probleem (het lichtarmatuur is van geanodiseerd alu èn geaard).

Edit2: Ik heb een paar samples liggen van de C-Max CME8000 chip.
Deze universele chip is specifiek ontworpen voor ontvangst van alle mogelijke tijdzenders ter wereld: DCF77, MSF60, WWVB, JJY40 en JJY60.
Alleen nog geen tijd gehad om er mee te spelen...

Wow.. wat een tekst.
Wel vol met info! Bedankt! :) Ik denk dat iedereen die bezig gaat zijn/is met DCF-77 DIY klokjes hier heel veel aan heeft.

(Vind het heel lastig om iemand te bedanken voor iets die er veel tijd in heeft gestoken.. Ik wil absoluut niet ondankbaar/bot overkomen..)

De plannen zoals ze er nu uit zien:
- De DCF-77 ontvanger van ome C blijft, maar wel op minstens een halve meter afstand van de klok.
- De klok zal doorlopen op een timer0 interrupt(iemand die mij de precieze settings kan vertellen voor een 1-sec puls? de mijne lopen niet gelijk met de DCF.. (dus, register settings en tot hoeveel ik een waarde in de interrupt moet tellen totdat er 1 sec voorbij is)(ik gebruik JAL))
- De klok zal gewoon elke minuut packets blijven ontvangen, maar doet hier niets mee totdat er een verschil is van méér dan 5 minuten.

Iemand die mij goeie methodes kan aanraden om het DCF signaal in JAL te decoderen?

@Turbokeu: nogmaals bedankt :P

@K-4U: Graag gedaan, ik ben al blij dat je mijn reactie gelezen hebt en er (hopelijk) iets kan uit leren/toepassen in je eigen ontwerp...
Ik heb zovele lange (en zelfs langere) posts op dit en andere fora gepost waar achteraf niets mee gedaan werdt waardoor natuurlijk de neiging om nog meer te posten/helpen serieus de kop ingedrukt wordt.
Dus, absoluut geen dank vereist ;)

Ik ken absoluut niets van JAL (ik ben een die-hard ASM PIC programmeur) maar ik kan wel enig advies geven.
Ik gebruik een courant 4.096MHz kristal (macht van 2 dus makkelijk deelbaar) om de 1Hz-puls te creëren:
- Timer0 interrupt on overflow (elke 2mseconden).
- Prescaler 1:8 op Timer0.
- Elke 2msec (elke interrupt) wordt het display gemultiplext (=500Hz = flikkervrije refresh van 83.3Hz voor de 6 digits)
- Elke 4msec (elke twee interrupts) wordt de DCF77 ontvang/decode en standalone klok/kalender routine doorlopen (waarbij variabele msec opgehoogd wordt).
- Constante deelfactor XD (=250)
- Variabele msec in de klokroutine (msec*XD geeft exact 1sec bij 4.096MHz klok en 1:8 Prescaler).
De volledige gecommentariëerde ASM source is hier beschikbaar.

Ik ontvang/decodeer het DCF77 signaal elke minuut, enkel wanneer het ontvangen frame geldig is wordt de standalone klok/kalender routine ge-updated/gesynct.

Voor het ontvangen/decoderen van een DCF77 frame:
- Vergelijk de lengte van de ontvangen DCF77 pulsen (100 of 200msec) met een tellertje in de interruptroutine (100msec='0', 200msec='1') en onthoudt de waarde (0 of 1).
- Wacht op het missende 59e bit in het frame (het volgende ontvangen bit wordt/is bit0 (ofte sec 00 van elke minuut).
- Tel tot bit20 (startbit= altijd '1').
- ontvang de daarop volgende bits (zie structuur van het DCF77 frame) en schuif deze één voor één in de juiste variabele (HH, MM, DOW (Day of week), DD, MM, YY), controleer pariteit waar nodig.
- Bij het eerstvolgend bit van het volgende frame (sec 00), na het missend 59e bit, kan je (indien het frame geldig was en de pariteit OK) de standalone klok/kalender updaten met de ontvangen DCF waarden.

@Turbokeu,

Beetje offtopic, had eerder in dit draadje de vraag al eens gesteld maar is een NTP server via een Ethernet/Internet aansluiting geen optie ipv DCF77 ?

Groeten, Bram

@bprosman:
Tuurlijk is dat een optie.. Maar voor een ethernet stack heb je meestal al een wat duurdere/grotere µC nodig.

De kracht van de DCF77 zit hem eigenlijk in de eenvoud: Het feit dat je met maar 1 pin en een vrij simpele code de tijd en datum kunt ophalen.

Voor NTP moet je een ethernet stack hebben, en vervolgens nog eens de NTP server gegevens parsen.. Al met al erg veel werk(en.. vergeet niet, een internet verbinding is (in mijn ervaring) geen 100% betrouwbare bron.. Bij mij begeeft het internet het heel erg vaak de laatste tijd..)

Waar je ook eens naar zou kunnen kijken is de mogelijkheid een externe antenne te gebruiken, hele halve of kwart golf. Wordt wel behoorlijk in formaat maar als je ergens een draadantenne kunt wegwerken is de ontvangst wel optimaal.

Conrad heeft ook een actieve DCF antenne voor C-Control (641146) misschien is dat wat...

Bram, deze optie heb ik zeker al overwogen (net zoals het decoderen van de NMEA string en 1pps output van een GPS module).

Verdorie, weer te laat, K-4U is me voor...;)

Zoals K-4U al beaamt: is een TCP/IP stack en de bijhorende continue internetverbinding in de MCU van een 'stomme' klok de moeite waard?
(Nog afgezien van het feit dat de precisie van het ntp-protocol niet verder reikt dan 1 of 2 seconden afwijking t.o.v. de 'echte' DCF77 tijd)

Mijn persoonlijk probleem gaat nog veel verder:
Mijn uiteindelijke doelstelling is een 'muur' van klokken (rechtover mijn zetel): tientallen Nixie/LCD/LED/VFD/numitron/pixie/dot matrix klokken die allemaal op de msec na gelijklopen.

Op dit moment heeft elke werkende klok zijn eigen (Conrad) DCF77 ontvanger (ik heb er 10 in totaal).
Liefst zou ik gewoon één enkele centrale DCF77-ontvanger gebruiken met een aantal buffers naar de verschillende klokken (elk aangesloten via een dun 3-aderig kabeltje).

@K-4U: Ik heb sinds jaren een (nu 30/6 Mbit) VDSL2 internetverbinding (via Belgacom) en het aantal onderbrekingen van de verbinding is op één vinger/jaar te tellen.
Natuurlijk hangt de kwaliteit van de verbinding van een VDSL2 verbinding af van de verzwakking/kwaliteit van het koperpaar (max 0.4dB verzwakking voor het 30/6 profiel) en de afstand (max. 400m voor het 30/6 profiel) tot de ROP (Remote Optical Platform) in de buurt.

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op (18%)]

Bij DIY PIC/Atmel of whatever DCF77 klokken bedraagt de klokfrekwentie meestal minstens een 4MHz (PIC), 1MHz (Atmel) of nog meer.

Er zijn een aantal AVR's waarop je ook een 32khz x-tal kan aansluiten.

Klopt, bij de PIC's ook (direct of via de Timer1 inputs).
Bij een gemultiplext ontwerp moet je een minimum aantal instructies/tijdseenheid afhandelen anders lukt de vooropgestelde multiplexfrekwentie niet meer, waaruit volgend een bepaalde minmium klokfrekwentie.
Rekening houdend met mijn eisen i.v.m. de klokfrekwentie (macht van 2) zit je, naast de 32.468Khz, vast aan gangbare kristalfrekwenties van 3.2768, 4.096 of 6.553MHz.

Op 3 januari 2011 13:52:47 schreef Turbokeu:
....(Nog afgezien van het feit dat de precisie van het ntp-protocol niet verder reikt dan 1 of 2 seconden afwijking t.o.v. de 'echte' DCF77 tijd)

Ik weet niet waarom je dit zegt... NTP synchronisatie gaat tot op sub-milliseconde nivo.

Euh, misschien omdat mijn NTP-gestuurde computers praktisch gezien allemaal een seconde of twee verschil hebben met de DCF77-tijd? ;)

Edit: Net nog gecontroleerd...

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op (11%)]

Ik wil voor mijn eigen klok gebruik maken van een GPS ontvanger. NMEA is op zich relatief eenvoudig te parsen. Er zijn ook modules die een 1 pps output hebben, waardoor je heel nauwkeurig kan syncen. Binnenhuis ontvangst hebben is met oudere/goedkopere modules soms lastig, maar dat kan je oplossen met een externe antenne die je dan in de buurt van een raam legt.

Ik heb 2 DCF ontvangers van Conrad. Beide hangen in mijn werkkamer en doen het prima.
Bij slecht weer willen ze weleens op hol slaan, maar dat boeit me dan verder niet zoveel (best wel een grappig gezicht eigenlijk).

De DCF-ontvangers hangen hoog tegen de ramen van mijn werkkamer, draadafstanden ca 3 meter. Uiteraard wel een buffertje voor het signaal en een hartbeat ledje ter optische controle.

Maar als ik echt zeker wil zijn gebruik ik toch liever een GPS ontvanger. Het enige vervelende daaraan is dat die UTC tijd afgeven waardoor je zelf moet corrigeren voor zomer- en wintertijd. In die klokken zit een tabel waarin de maart/oktober data zitten. Het nadeel daarvan is weer dat je klok dus 'slechts' 100 jaar bruikbaar is. Vanwege het forse stroomgebruik van GPS ontvangers sync ik die maar een paar keer per etmaal.

misschien omdat mijn NTP-gestuurde computers praktisch gezien allemaal een seconde of twee verschil hebben met de DCF77-tijd?

Dat is niet zoals het hoort.
Hier zie je de seconden bij een DCF77-klokje (kant-en-klaar gekocht) en bij een AVR-gestuurd display --dat gesynchroniseerd wordt met een Linux-bak, die op zijn beurt synchroniseerd met NTP-- netjes gelijktijdig verspringen.

Tja, dan moet ik de fout bij Bill Gates leggen (XP SP3)...

Waarom een tabel met datums om zomer-/wintertijd uit te zoeken? Kan je niet beter controleren of de maand maart of oktober is(1ste voorwaarde), de weekdag een zondag is (2de voorwaarde) en de dag >= 25. Zo bepaal je toch perfect het begin en einde van de zomertijd.

Ik heb enkele DCF modules gekocht bij Reichelt. Benieuwd hoe goed deze zijn.

Nog even dit meegeven. Ik ben ongeveer 25 jaar in het bezit van een Junghans DCF wekker. Deze synchroniseert alle uren op de 59ste minuut. Is de data ok? dan stopt de synchronisatie na 1 minuut. Anders gaat ze door tot er 2 opeenvolgende correcte frames ontvangen zijn met een max van 5 minuten. Na 5 minuten wordt op het display gezet hoe lang de laatste synchronisatie geleden was. Bij hevig onweer gebeurd dit wel eens. Voor de rest is deze wekker hier totaal ongevoelig voor de richting.

Euh, tabel? Zomer/wintertijd?
DCF77 geeft zowel de winter/zomertijd als schrikkeljaar en een mogelijke schrikkelseconde door, dus waar is het probleem?

Laat zeker iets weten over je bevindingen met de Reichelt DCF77 module (voor mij lijkt ze spijtig genoeg 100% op de Velleman DCF77 module die ik nooit succesvol aan de praat gekregen heb).

Junghans had inderdaad vroeger (een nu verloren gegane) ervaring met DCF77-horloges en klokken.

@turbokeu: het ging even over dit.

Op 3 januari 2011 16:44:19 schreef hadv:[...]
Maar als ik echt zeker wil zijn gebruik ik toch liever een GPS ontvanger. Het enige vervelende daaraan is dat die UTC tijd afgeven waardoor je zelf moet corrigeren voor zomer- en wintertijd. In die klokken zit een tabel waarin de maart/oktober data zitten. Het nadeel daarvan is weer dat je klok dus 'slechts' 100 jaar bruikbaar is. Vanwege het forse stroomgebruik van GPS ontvangers sync ik die maar een paar keer per etmaal.

Ik houd jullie uiteraard op de hoogte over de Reichelt module.

BTW ik denk dat Junghans 1 van de eerste DCF aanbieders was. 25 jaar geleden vond je die klokken hier nog bijna niet. In Duitsland was dit anders.

edit:

De Reichelt module geeft gelukkig een bruikbaar signaal af. Goed te zien dat er een bit ontbreekt op de 8ste seconde van de trace.

http://users.skynet.be/buckfast_beekeeper/CO/ScreenShot005.png
Hier nog wel geïnverteerd. Morgen een draadje verplaatsen op de toegevoegde inverterende buffer. Buffer schakelt ook een 2mA ledje zodat een goede uitlijning snel gevonden is.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (21%)]

Ook ik heb veel nagedacht over de ideale DCF klok.Voor mij betekent dat: een 6-digit led-display met 2 cm. cijfers .DCF als referentie en niet 24/7 ontvangst i.v.m. storingen. Synchroniseren 's morgens of 's nachts.
De tijdhuishouding gebeurt verder door een DS1307.Die kun je elke seconde een interrupt laten genereren voor de displayverversing Voordeel DS1307: backupbatterij. Even klok verplaatsen is nu geen enkel probleem.
Display aansturing door MAX7219 hardware multiplexer en als ontvanger de Hema Portland wekker module.
Het programma is in JAL geschreven. Tijdens de synchronisatie staat het display uit. Display staat uit van 23.00u. tot 7.00 u.om energie te sparen. Uiteraard is een overruleknop aangebracht.Voeding is een schakelende voeding van Dick Best.Behuizing: perspex Hema kaas/vleeswaren bewaardoos.Display helemaal boven en de ontvanger helemaal onder in de doos. Werking is prima.
De delay-functie die standaard in JAL aanwezig is blijkt uiterst precies te zijn.(Xtal:20Mhz) Voor mijn nevenklokken heb ik een masterklok gemaakt die elke minuut een impuls geeft. Met de delay-functie van JAL zelf heb ik een nauwkeurigheid van minder dan een halve minuut per jaar weten te realiseren. Waarschijnlijk mogelijk gemaakt door de in de behuizing aanwezige nettrafo. Die zorgt voor een zeer constante temperatuur. (Behuizing: Ikea perspexdoos)
Als de JAL bestanden wilt hebben mail mij maar even.
@Turbokeu:
Jouw bijdragen lees ik al meer dan 5 jaar allemaal, of het om Nixies, klokken of Proxxonmachines gaat, ze zijn altijd relevant, zinvol en leerzaam en van groot niveau. Volgens mij heb jij veel meer impact dan blijkt uit de postings.Blijf dus vooral schrijven!

Ik heb hier nog een Auriol weerstation staan (Lidl) dat het prima doet met 2 draadloze sensoren. Echter het DCF77 deel verrekt het om te werken. Ik zal m eens een keer open maken.

Groeten, Bram

Op 3 januari 2011 09:25:50 schreef Turbokeu:
Nu gebruik ik al vele jaren een Casio G-Shock Waveceptor polshorloge.
Ik vind de G-Shock persoonlijk lompe superlelijke horloges maar ik had indertijd geen keuze: Of een lelijke G-Shock Waveceptor aan 200€, of een mooie super-slimline Waveceptor van 400€ (had ik er niet voor over).

Ik heb een Casio AQ180W, geen DCF77, voor €40 in een aanbieding. Weekje later kwam ik een waveceptor tegen van €60, kan 't linkje nu alleen niet meer terugvinden... (Heb 'm niet gekocht, voor de duidelijkheid. Mijn AQ180 heeft wat meer functies* alleen geen DCF77, en het budget was op)

Maar mocht je 'm dus erg lelijk vinden, er bestaan betaalbare waveceptors inmiddels... Tipje als dank voor die uitgebreide post.

(en tipje voor wie +/- €60 overheeft voor een miniatuur DCF-77 ontvanger, maar dat zullen er niet veel zijn. De hemawekker (portland) die henk424 noemde is dan een beter alternatief)

*afteltimer, 2 alarmen + wekker, stopwatch en geheugen voor 30 telefoonnummers... Vooral de timers zijn handig.

Op 3 januari 2011 21:04:26 schreef Henk424:
@Turbokeu:
Jouw bijdragen lees ik al meer dan 5 jaar allemaal, of het om Nixies, klokken of Proxxonmachines gaat, ze zijn altijd relevant, zinvol en leerzaam en van groot niveau. Volgens mij heb jij veel meer impact dan blijkt uit de postings.Blijf dus vooral schrijven!

Wijze woorden, zo aan het begin van een nieuw jaar. Ik sluit me daar volledig bij aan!

Ik heb hier nog een Casio Wave Ceptor liggen, die ik al jaren niet meer gebruik. Moet toch eens nagaan, of ik dat ding niet als vervanger voor de Conrad-module kan inzetten...

Op 3 januari 2011 15:52:33 schreef Turbokeu:
Euh, misschien omdat mijn NTP-gestuurde computers praktisch gezien allemaal een seconde of twee verschil hebben met de DCF77-tijd? ;)

Edit: Net nog gecontroleerd...

NTP werkt goed hoor. Misschien nog eens proberen met een *n*x systeem en niet met een windows doos?

mijn win-xp machine heb ik zojuist ook nog eens gecontroleerd en loopt (na een extra ntp synchronisatie) binnen 0,1 sec goed met de junghans dcf klok.

Default is het ntp sync interval 1 week, dat is wel erg veel voor de meeste pc's, die lopen na een paar dagen al weer een paar seconden voor of achter. Hier staat hoe je dat interval kunt terugbrengen naar bijvoorbeeld 1 uur.

Op 3 januari 2011 17:26:35 schreef buckfast_beekeeper:
Waarom een tabel met datums om zomer-/wintertijd uit te zoeken? Kan je niet beter controleren of de maand maart of oktober is(1ste voorwaarde), de weekdag een zondag is (2de voorwaarde) en de dag >= 25. Zo bepaal je toch perfect het begin en einde van de zomertijd.

Op zich is >= 25 een prima optie, waarvoor dank, maar ik moet dan nog steeds weten of het zondag is.