EricP
mét CE
Ach Fred, gewoon wat gloeilampen hamsteren. Heb er een kleine 500 liggen (restpartijtje opgekocht), dus het zal mijn tijd wel duren 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@SparkyGSX: wat je zei over dat doorzakkende draadje kan wel degelijk invloed hebben. Het hoeft zichzelf niet te raken, het kan ook gewoon breken. Juist op dat punt lijkt de Osram-oplossing met een extra kneep degelijker dan de Philips-oplossing waar de draadjes wat meer vrijhangende lengte hebben. Hoe dat bij GU10-lampjes zit weet ik niet, mijn observaties betreffen de gloeilampvervangers met dubbele ballon en E27-fitting. Misschien heeft Fred101 uitgevonden dat die van Philips inderdaad slechter zijn? 
@KlaasZ: Als het zo simpel was, dan lag de eeuwigbrandende gloeilamp (die opzich wel echt bestaat) al jaren in de winkel. Er moet voor elk lampontwerp een optimum gevonden worden waarbij minstens 3 parameters elkaar beinvloeden. De levensduur hangt met een 13e-machtsfunctie af van de aangelegde spanning, maar het rendement en de lichtkleur hangen daar ook van af via de brandtemperatuur die onder andere door de dikte en het materiaal van de gloeidraad bepaald wordt. Ook de fabricagekosten zijn belagrijk. Een gloeilamp is dus altijd een compromis en de eeuwigbrandende lamp heeft bijvoorbeeld energieklasse X op een schaal van A tot G ofzo.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ze kunnen makkelijk gloeilampen voor 300v maken die bij 230v voor 60 watt aan licht geven , ondanks dat het opgenomen vermogen bij 300v 100watt is . alleen wil philips en alle andere producenten ook vaker als eens per 10 jaar 1 gloeilamp verkopen aan een gezin .
dit is gewoon in leven blijven van de producenten , tv's konen ook 15 jaar meegaan vroeger , dus die redenatie is op meer prducten toegepast.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Osram, Philips, Ikea huismerk en Praxis huismerk geven allemaal hetzelfde resultaat; binnen enkele weken stuk.
Ik zal eens een poging doen met een NTC in serie (inrush current limiter van een of andere lompe voeding). Het resultaat van dat experiment zal waarschijnlijk wel even op zich laten wachten.
Denk je echt dat het nog om winst ging bij die paar cent wat een klassieke gloeilamp nog kostte ?
De truuk is dat als je onderspanningslampen gebruikt ( heel gebruikelijk in schakelborden bijvoorbeeld ... al zijn dat nu veelal leds ) dat ze bijna eeuwig mee gaan ( 100k uur ) maar het resultaat is een extreem beroerd rendement.
Daarom is het energiekostentechnisch ook een veel beter idee om 25W lampjes in te draaien dan 60W lampen te gaan dimmen tot het zelfde niveau.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 4 januari 2011 19:12:59 schreef testman:
ze kunnen makkelijk gloeilampen voor 300v maken die bij 230v voor 60 watt aan licht geven , ondanks dat het opgenomen vermogen bij 300v 100watt is . alleen wil philips en alle andere producenten ook vaker als eens per 10 jaar 1 gloeilamp verkopen aan een gezin .
Weet je zeker dat de lichttemperatuur dan nog steeds 2700K is en dat er bij 60W nog meer aan licht uitkomt dan bij een normale 25 of 40W lamp? 
Er zijn vast wel geintjes mogelijk, maar dan zijn de lampen ook wel zo duur dat je er makkelijk de winstmarge van 10 gewone lampen op kan zetten. Niemand die ze dan nog koopt, hooguit kerken voor in kroonluchters en de fabriekshallen en andere hoge plafonds die je al noemde i.v.m. die professional series.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]
Anoniem
Op 4 januari 2011 10:41:17 schreef testman:
als je er 4 op 1 plaat hebt en de lampen zijn nu 20 watt , kun je er 50 watt inzetten en per 2 in serie op 230v . zo geven ze toch nog vergelijkbaar licht en gaan minstens het dubbele mee.
Dat moet je toch eens nader toelichten.
Als je twee lampen in serie zet is het opgenomen vermogen per lamp niet de helft, maar een vierde. en de lichtopbrengst mag je op een achtste schatten. Geen te best idee dus.
VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Ik heb het zelfde met die 230V 35/50W halogeen spots.
Gaan op gezette tijden stuk en bovendien gaat de automaat er ook nog uit.
Vervang tegenwoordig de halogeen voor de Philips Econic Ledspot 3 Watt GU10, wat een verademing.
De eerste zitten er nu 6 maanden in en geen uitval.
De lichtopbrengst is het zelfde als een 35W halogeen (heb al vele modellen uitgeprobeerd).
Kost wel wat maar dat haal je op de middel/lange termijn er uit door de energie besparing.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 4 januari 2011 19:14:39 schreef SparkyGSX:
Osram, Philips, Ikea huismerk en Praxis huismerk geven allemaal hetzelfde resultaat; binnen enkele weken stuk.
Binnen enkele weken?!
In de dampkap van mijn keuken zit dit model:
75W. Brandt doorgaans iets meer dan een uur per dag. Geen softstart aanwezig. Merk kan ik nakijken als je wil. Ik vermoedt Philips of Osram.
En die lamp zit er bijna 9 jaar in. Als ik dat even uitreken kom ik op meer dan 3000 branduren.
noone
483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bijvoorbeeld de C830 van Epcos (250mA)
Wel ergens inbouwen waar 'ie geen brand kan veroorzaken.
(Als er sluiting in de lamp mocht komen kan hij heel heet worden...)
maartenbakker
Golden Member
Als je met een 3W LED evenveel licht hebt als met een 35W halogeen, dan was de halogeenlamp of het armatuur wel extreem slecht op zijn taak berekend.
testman
het nadeel van die gu10 dingen is toch dat de stralingshoek te klein is om al het licht te benutten , en nu zitten er vaak 25watt lampen in die je dan naar 50 watt per lamp doet . dat is nog zat licht per lamp wat je over houd.
en sommige mensen kunnen ook weleens overgaan van bruin naar wit kwa huiskleur , dat scheelt ook veeeel 
@pros , in de afzuiger wordt ook de warmte afgezogen 
maar wat het meeste scheelt in goedkope oplossingen , is de lampen niet schuin zetten . en de co inschakelvertraging kan weleens een oplossing zijn . zet er een weerstand van 22ohm mee in serie die de lampen 3 seconden later overbrugt.
@sine , die schakelbordlampjes had ik op t werk in de antieke noodverlichting gezet . deze 255 konden alleen nog e14 lampen aan en koelkastlampen gingen maar een paar maanden mee. toch waren er na een jaar nog 25% stuk van de 255v lampen en dan lag soms het 230v printspoor eruit in de bakjes, ook door de zigzag gloeidraad die
sprong.
ik heb onlangs de nieuwe 6 watt ledspots ingebouwd op t werk en die gaven gelijk aan licht wat de oude 20watt halogeenlampen deden .
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
in de afzuiger wordt ook de warmte afgezogen
Ja, dat is zo. Maar het koken zelf neemt ongeveer de helft van de tijd in beslag. Langer draait de motor van de afzuigkap niet.
Hoe dan ook, SparkyGSX kan moeilijk over elke halogeenlamp een dampkap plaatsen... 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nee, dat lijkt me ook niet echt een goede optie.
Het nare is dat ik elke keer de klos ben om die krengen te vervangen, omdat ik wel lang genoeg ben om erbij te kunnen...
Overigens is dit wel in een wijk die nogal berucht is om de vele wietplantages; zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Zou het in- of uitschakelen van kwiklampen e.d. nare spanningspieken kunnen veroorzaken? Enig idee hoe ik dat zou kunnen vaststellen zonder datalogger?
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (45%)]
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Ik heb er hier in het studentencomplex ook last van, de GU10 peertjes vliegen je hier zo goed als letterlijk om de oren. De spanning lijkt niks mis mee te zijn als ik hem meet. Ik heb geleerd er mee te leven, en die dingen in bulk bij de Ikea te kopen.
Ik heb je zondag trouwens gemist, er was meer dan zat te eten (maar dat zal wel komen door jouw afwezigheid
)!
testman
wietplantages.... dan zouden de lampen stuk gaan rond dezelfde tijd.
in m'n vorige huis zat ik op dezelfde trafo als een aantal sportvelden , steeds om 2200 uur zie je het licht ineens feller branden. nu is er nog een woonwijk bijgekomen op die trafo ook.
op m'n huidige adres is later nog een stuk industrie bijgekomen op de trafo en ook een deel van een nieuwe woonwijk , dit was ook zichtbaar op de voeding. ondanks dat is de spanning overdag nog 233v .
Om een beetje on topic te blijven.....
onderstaande reactiegevers hebben het bij het rechte eind.....
Arco
Gepost dinsdag 4 januari 2011 11:07:58
Meestal gaan ze door de inschakelpiek kapot.
Bij de 12V versie heb je daar geen last van, omdat de transformator als een soort stroombegrenzer dienst doet.
(Bij inschakelen zakt gewoon de spanning even wat in, omdat de trafo de hoge stroom niet kan leveren)
Arco
Lambiek
Gepost dinsdag 4 januari 2011 11:17:29
Heb er hier ook hangen, zitten er nu al zo'n 6 jaar in en geen problemen. Maar ze zitten dan ook achter een dimmer.
Heb een lamp gehad waar geen dimmer tussen zat, en daar hadden we het zelfde probleem. Waren soms na twee weken al stuk.
Als je bij het inschakelen precies op de top waarde van je sinus zit krijgt de lamp een enorme opdonder, en daar kunnen ze slecht tegen.
Dus soft start of dimmer plaatsen.
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
@sine , die schakelbordlampjes had ik op t werk in de antieke noodverlichting gezet . deze 255 konden alleen nog e14 lampen aan en koelkastlampen gingen maar een paar maanden mee. toch waren er na een jaar nog 25% stuk van de 255v lampen en dan lag soms het 230v printspoor eruit in de bakjes, ook door de zigzag gloeidraad die
sprong.
Dan bedoel ik ook niet de lampjes die men als 'schakelbordlampen' verkoopt maar telefoon lampjes
Die houden het HEEL lang uit.
testman
@sine , die taunuslampen zijn laagspanning. die zijn wel eerder stuk bij zwaardere lamptypen in zo'n houder... en als ze echt laagspanning zijn , meet de voedingsspanning maar eens daar zit vast wel meer op als alleen de lampjes....
overigens gingen alleen de lampjes stuk boven de buitendeuren, die werden nogal eens getest op sterkte....
@joto , 12v lampen en de piek is niet helemaal waar , veel zijn smps trafo's die ook opstarten met de lamp samen. en geen enkele 12v lamp brand ook echt op 12v , meestal eerder 11volt of nog minder. dat is al 10% lagere spanning en dat is ook 50% meer levensduur!
EricP
mét CE
Op 4 januari 2011 23:46:21 schreef SparkyGSX:
Het nare is dat ik elke keer de klos ben om die krengen te vervangen, omdat ik wel lang genoeg ben om erbij te kunnen...
Doe haar een keukentrapje cadeau 
VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Op 4 januari 2011 20:26:07 schreef maartenbakker:
Als je met een 3W LED evenveel licht hebt als met een 35W halogeen, dan was de halogeenlamp of het armatuur wel extreem slecht op zijn taak berekend.
Ik zei al dat ik een heleboel verschillende heb uitgeprobeerd.
En ja, de stralingshoek is wat kleiner maar ik kan nauwelijks verschil zien in lichtopbrengst met de 35W halogeen.
Opmerkelijk is ook dat als er weer eens een 20% kortings aktie op LED lampen in de bouwmarkt is de Philips Econic totaal uitverkocht is en de andere merken er in 5 rijen nog hangen.