Halo iedereen ik heb hulp nodig , ik wil een simpele schakeling maken
voor mijn remork , om het kort te maken bij op optrekken van de rem word die al eens vergeten terug af te zetten daarom wil ik een schakeling maken die aanduid met een controle ledje dat die nog aanstaat en ik dacht van een weerstand met led gevoed + 12 volt bat met een switch schakeling wat denken Julie daarvan ?
Ik denk dat U met remork een aanhangwagentje bedoelt Alles wat U aan de aanhanger knutselt moet voeding hebben , en elke voeding gaat zonder bijladen op. Misschien een schakelaartje met een aansluiting naar het trekkende voertuig?? Of een fel oranje fane aan de handle??
DE OLDE bedankt , de bedoeling is gewoon een controle op betreffend voertuig op het dashboard een pink ledje dat aanduid dat de rem aan staat
Er zijn twee soorten trekhaak stekkers in omloop een zogenaamde 7-polige en een 13-polige variant. Die laatste heeft vaak nog wel een vrije aansluiting over.
Het monteren van een switch onder de handrem van het aanhangwagentje lijkt met niet zo'n moeilijke klus. In de 13-polige stekker zit altijd een voeding rechtstreeks vanaf de accu. Die zou je mits gezekerd, kunnen gebruiken voor de voeding van je schakelaar. (massa schakeling raad ik af)uitgangf van schakelaar monteren op een vrije aansluiting van je stekker, draadje trekken naar voren, led monteren ergens in/op dashboard, weerstande ertussen en klaar is indicatie.
Veel succes!
bol00052 bedankt dat ga ik uitvoeren ik denk dat het met dit kan gaan
http://www.uploadarchief.net/files/download/testschema%201.png
Suggesties altijd welkom
[Bericht gewijzigd door Rapperder op (63%)]
plantrekker
True story bro!
Maar 3 componentjes 
Ik zie wel net dat de lm3909 niet meer gemaakt wordt, dus als je hem al zou kunnen vinden, dan is het duur. Iets met een 555 is dan beter, maar nog wat meer componenten, al kan je in de link 1 led en weerstand laten vallen.