Ik ben nog redelijk nieuw op het gebied van robotica en ik heb een tweetal vragen:
1) Ik heb het volgende stappenmotortje gevonden:
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html>>motortjes>>STEP01.
Het lukt me niet een directe link te krijgen.
Hij lijkt me goed genoeg, want hij zal geen zwaar werk hoeven te verrichten. Is het dan genoeg als ik de twee ingangen van dat schema (zie link) aan de PIC chip koppel? En weet iemand misschien een schema dat beter leesbaar is?
2) Ik had ook het volgende microfoontje gezien:
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html>>overige producten>>M-MIC-1
Kan ik deze direct aan de chip verbinden? Of moet daar nog een comparator tussen waarmee ik dan meet of de spanning boven of onder een bepaalde waarde zit?
Hoezo is het lastig om een link te krijgen?
Als je naar de motor pagina gaat kun je de link naar de Step01 gewoon via een rechterklik en dan kopiëren maken.
Klik hier
Je kunt dat schema aansturen vanuit een logische poort, dus ook vanuit een PIC. Wat er bedoeld wordt met 'de motor kan direct van uit een PIC worden aangestuurd maar heeft dan weinig kracht' is dat je de motor zelf zonder tussenliggende schakeling direct vanuit de PIC kunt aansturen (maar dan heeft hij dus erg weinig kracht).
Een electret microfoon zul je eerst moeten versterken voordat je die op een ingang van je controller aan kunt sluiten. Verder heeft zo'n microfoontje een hulpspanning nodig. Kijk eens bij schakelingen op deze site naar de microfoonversterkers.
Bedankt,
ik heb eens bij de schakelingen gekeken.
Is deze schakeling goed genoeg voor aansluiting op een PIC? en meet je dan met de PIC de sterkte van het signaal of alleen of er een signaal is?
Ik kan trouwens geen schakeling vinden voor de aansturing van een 3-fasen stappenmoter, zal ik dan maar de schakeling van VOTI gebruiken?
Als je het quick and dirty wil hebben: http://www.x-robotics.com/images/uln2003.gif
Dat is iig de makkelijkste manier met weinig onderdelen. De uln2003 heeft ingebouwde diodes en werkt o.a. op 12V.
Je zal een PIC nodig hebben met een ADC (analoog digitaal converter) om te bepalen hoeveel spanning er precies uit die schakeling komt. Ik heb zelf de ADC in de 16F877 geprogrammeerd en vond die heel eenvoudig en goed werkend dus 't is zeker mogelijk. Welke PIC plan je juist om te gebruiken?
Ik denk dat je gewoon de PIC er rechtstreeks kan op aansluiten dan zonder dat schema. Dan moet je gewoon de fasen in de juiste volgorde bekrachtigen. Het schema dat daar getekend staat is voor een AAN/UIT werking denkik.
EDIT: Ohja je moet idd een ULN2003 of andere line-driver gebruiken zoals hierboven vermeld anders ga je de poorten van je PIC overbelasten (kunnen maar een beperkt aantal mA's leveren). Pas wel op want het schema hierboven is voor een unipolaire motor met middenaftakking. Voor die 3fasige gaat het schema er dan iets anders uit zien.
Het voordeel van de schakeling van Voti is dat je je niet meer druk hoeft te maken over het opwekken van de juiste signalen om de stappenmotor te laten draaien.
Het nadeel is weer dat je niet precies weet hoeveel stappen de stappenmotor heeft gedraaid.
Heel erg dirty: de microfoonversterker rechtstreeks op een digitale ingang: boven een bepaald niveau zal de PIC het dan als een logische '1' zien.
Eenvoudig: gebruik de comparator functie van de PIC (als deze dat heeft). Dit geeft een signaal zodra de ingangsspanning boven een bepaald niveau komt.
Lastig(er): gebruik de AD converter van de PIC, en sample steeds om te kijken wat de signaalsterkte is. Boven een bepaalde waarde doe je dan iets.
Ik zat zelf te denken aan de PIC16F85, maar ik weet niet zeker of die de functies heeft die jullie noemden.
Het is niet de bedoeling dat de motor heel lang draait, maar slecht een klein stukje. Welke schakeling kan ik in dat geval het best gebruiken?
Ik denk dat die prima zal volstaan.
Omdat je zegt dat je nog nieuw bent denk ik dat je best zo simpel mogelijk begint.
Voor je motor
Koop een ULN2003 en hang 3 ingangen aan 3 uitgangen van je PIC en maak dus een shakeling zoals Mr. Gamba voorstelt.
Je motortje zal er ongeveer zo uitzien: http://admin.id.lv/img/star.jpg
Dan moet je elke draad verbinden met een uitgang van de ULN en maak je dus eigenlijk zo'n schematje:
http://sub.allaboutcircuits.com/images/04446.png maar die speciale darlington transistoren mag je vergeten want die zitten ingebakken in de ULN.
Als je dan in je programma dit soort cyclus schrijft
L1 1 0 0 1 0 0 1 0 0
L2 0 1 0 0 1 0 0 1 0
L3 0 0 1 0 0 1 0 0 1
Zal je motor beginnen draaien. Voor de andere draairichting moet je L2 en L3 bv. omwisselen ...
De ULN is alleen een stapeltje transistoren met dioden, voor de aansturing van je motor heb je iets nodig om de signalen op te wekken, in dit geval zal dat je controller (PIC) zijn. In je programma geef je dus aan welke spoelen er bekrachtigd moeten worden.
Ik vraag mij nu af of die motor van voti een naar buiten gebracht sterpunt heeft? Anders kan je ULN nergens spanning van gaan halen en gaat het ding niet echt werken ...
Die motor heeft 3 aansluitingen, dus geen ster.
Dat is terug te vinden op de voti website.
Er staat een aansturingsschema bij.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Guys. Twee zware problemen met de discussie tot nu toe.... (dat motortje weet ik iets vanaf, de microfoon niet).
- De motor kan direct aangestuurd worden vanuit de PIC. De beste manier om te bedenken hoe dat moet is:
-- 1 poot van de motor moet HOOG, een andere moet laag. De derde is tristated.
-- Maak de tristated ding hoog of laag en degene die nu dubbel is kan tristated worden.
-- ga zo door, afwisselend maak je de tristated output hoog of laag.
Zo krijg je een tabel met zes fases:
fase 1 2 3 4 5 6
M A H H - L L -
M B L - H H - L
M C - L L - H H
Als je hem stuurt direct vanuit de PIC, dan is de motor erg zwak. De stroom door de motor is erg klein waardoor ie niet zo goed werkt.
De vraag is of je dit echt een stappenmotor moet noemen. Het zou best kunnen dat dit motortje het prima doet op 20000 RPM. (dus dat je ongeveer 2 miljoen keer per seconde naar een volgende fase gaat!!!!)
Verder wordt er gesuggereerd dat je met een ULR2003 ergens kan komen. Dat is niet zo. De ULN2003 kan draden naar NUL sturen, maar niet hoog maken. Dat hoog maken is passief, maar voor enige kracht in de motor dus niet aan te raden....
Je hebt voor iedere draad dus drie mogelijkheden. Hoog Laag of tristated. Dat kan je dus niet echt duidelijk maken met 1 binaire draad. Je hebt dan dus twee signalen nodig: een enable en een hoog-laag signaal. Of een Drive-hoog en een Drive-laag signaal.
Kost je dus 6 pins van je PIC.
Anyway. Ik heb effe gezocht naar een geschikt schema van een halve H-brug die je zou kunnen gebruiken, maar kon effe niks vinden. Je zult dus anderhalve H-brug moeten bouwen. Veel schemas hebben dan twee inputs voor de hele H-brug. Dat is te weinig. Je moet vier inputs hebben.
Dus bijvoorbeeld: http://letsmakerobots.com/node/4767
daar zie je een voorbeeld. Hier hebben ze de linker twee transistoren aangesloten op signaal A en rechts op signaal B. Dit moet je loskoppelen, en per kant twee stuur signalen maken.
Dan heb je ineens het daar beschreven probleem van de kortsluiting niet meer (rode pijlen halverwege). Wel heb je het probleem dat de bovenste torren aangestuurd moeten worden en dat kan niet zomaar vanuit je 5V PIC, dus daar kan je dan een extra NPN torretje voor gebruiken.
6 pins van de PIC is wel een beetje veel van het goede. Ik was van plan 2 motortjes aan te sluiten en dan ben je dus al 12 pins kwijt.
Is het dan toch makkelijker om dat schema van VOTI te gebruiken waar je zo te zien maar 2 pins per motor voor nodig hebt?
Ik heb nog niet echt duidelijk antwoord, wat ik nog wil weten is het volgende:
1) Als ik geen 6 pinnen per motor kan inzetten, kan ik dan het best gewoon de schakeling van VOTI gebruiken?
2) Is deze schakeling goed om de mic op aan te sluiten?
1. Dat hangt er vanaf of je precies wilt weten hoeveel rotaties je stappenmotor heeft gemaakt. Dat is met de schakeling van voti niet dudielijk (tenzij je het uitgangssignaal gaat meten).
2. Die schakeling produceert een lijnsignaal, de uitgangsspanning zal dus maximaal iets van 0.7 à 1V zijn. Mogelijk is dat te laag voor jouw toepassingen en moet je verder versterken. Gaat het puur om het detecteren van hard geluid dan zou je als referentie spanning in de controller 0.7V kunnen gebruiken.
1) Kan je niet met de chip de motor een bepaalde tijd laten draaien?
2) Het is alleen om het volume van het geluid te meten; of het heel hard, heel zacht of daar tussen in is. Is die schakeling dan genoeg?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Supergunny. Wouter van Voti zegt dat de foto van het schema ook het fasediagram bevat. Als hij gelijk heeft dat wat daar afgebeeld staat ook uit de schakeling komt, dan is die schakeling niet goed.... Dan kan ie veel beter zijn....
Je ziet in deze schakeling volgens mij een paar losse onderdelen. Die kan je gebruiken of door wat anders vervangen.
Je hebt links een oscilator. (3/4 van IC1.) Die levert een clockpuls voor ieder stapje dat ie moet maken. Zonder extra pennen te gebruiken kan je dat signaal ook direct uit je microcontroller halen.
Rechts, IC3 is de driver.
Ik kan lang gaan puzzelen wat de twee flipflops doen, maar die kunnen eigenlijk niet genoeg states bevatten om 6 fases af te lopen. Dus ik denk dat dit schema het motortje suboptimaal aanstuurt, en daarmee dus ook er voor zorgt dat ie slecht loopt/weinig kracht heeft.
Nee, die schakeling is niet geschikt omdat deze geen voorspanning aan je electret microfoon geeft.
Ja, die schakeling is geschikt mits je de electret microfoon van voorspanning voorziet via een extra weerstand naar de +.
Ja / nee, die schakeling produceert een lijnsignaal wat je in principe direct in een ADC van een controller kunt proppen (de negatieve signaaldelen worden dan wel afgekapt). Dit is pas goed bruikbaar als je de referentiespanning voor de ADC op iets van 1V weet te zetten.
Maar goed, wat betreft die stappenmotor, als het er om gaat dat er iets gaat bewegen kun je misschien eenvoudiger een servomotor nemen. Die zijn zeer eenvoudig aan te sturen met 1 pin op je controller.
Wat ik wil zeggen is dat je je niet blind moet staren op die specifieke motor aangezien er meer mogelijkheden zijn.
[Bericht gewijzigd door mbbneon op (12%)]
1) Dus het signaal moet nog verder versterkt worden? Waar vind ik daar een goede schakeling voor?
2) Is het met een servo in combinatie met een pic mogelijk om de servo bijv 1 seconde te laten draaien? Dat kan toch?
3) Waar vind ik een goede en goedkope servo?