1. Dat hangt er vanaf of je precies wilt weten hoeveel rotaties je stappenmotor heeft gemaakt. Dat is met de schakeling van voti niet dudielijk (tenzij je het uitgangssignaal gaat meten).
2. Die schakeling produceert een lijnsignaal, de uitgangsspanning zal dus maximaal iets van 0.7 à 1V zijn. Mogelijk is dat te laag voor jouw toepassingen en moet je verder versterken. Gaat het puur om het detecteren van hard geluid dan zou je als referentie spanning in de controller 0.7V kunnen gebruiken.
1) Kan je niet met de chip de motor een bepaalde tijd laten draaien?
2) Het is alleen om het volume van het geluid te meten; of het heel hard, heel zacht of daar tussen in is. Is die schakeling dan genoeg?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Supergunny. Wouter van Voti zegt dat de foto van het schema ook het fasediagram bevat. Als hij gelijk heeft dat wat daar afgebeeld staat ook uit de schakeling komt, dan is die schakeling niet goed.... Dan kan ie veel beter zijn....
Je ziet in deze schakeling volgens mij een paar losse onderdelen. Die kan je gebruiken of door wat anders vervangen.
Je hebt links een oscilator. (3/4 van IC1.) Die levert een clockpuls voor ieder stapje dat ie moet maken. Zonder extra pennen te gebruiken kan je dat signaal ook direct uit je microcontroller halen.
Rechts, IC3 is de driver.
Ik kan lang gaan puzzelen wat de twee flipflops doen, maar die kunnen eigenlijk niet genoeg states bevatten om 6 fases af te lopen. Dus ik denk dat dit schema het motortje suboptimaal aanstuurt, en daarmee dus ook er voor zorgt dat ie slecht loopt/weinig kracht heeft.
Nee, die schakeling is niet geschikt omdat deze geen voorspanning aan je electret microfoon geeft.
Ja, die schakeling is geschikt mits je de electret microfoon van voorspanning voorziet via een extra weerstand naar de +.
Ja / nee, die schakeling produceert een lijnsignaal wat je in principe direct in een ADC van een controller kunt proppen (de negatieve signaaldelen worden dan wel afgekapt). Dit is pas goed bruikbaar als je de referentiespanning voor de ADC op iets van 1V weet te zetten.
Maar goed, wat betreft die stappenmotor, als het er om gaat dat er iets gaat bewegen kun je misschien eenvoudiger een servomotor nemen. Die zijn zeer eenvoudig aan te sturen met 1 pin op je controller.
Wat ik wil zeggen is dat je je niet blind moet staren op die specifieke motor aangezien er meer mogelijkheden zijn.
[Bericht gewijzigd door mbbneon op (12%)]
1) Dus het signaal moet nog verder versterkt worden? Waar vind ik daar een goede schakeling voor?
2) Is het met een servo in combinatie met een pic mogelijk om de servo bijv 1 seconde te laten draaien? Dat kan toch?
3) Waar vind ik een goede en goedkope servo?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
als je gaat vragen of een servo 1s kan draaien, moet je meer gaan vertellen over je applicatie..... wat ben je aan het maken?
Ik ben van plan een robot te maken die gezichtsuitdrukkingen nabootst, daarvoor moeten dus de wenkbrauwen en mond kunnen bewegen. Maar omdat de weerstand (qua draaien, niet elektronisch) dus altijd gelijk is is het misschien niet nodig een stappenmotor te nemen, maar een gewone servo die een bepaald tijd draait. Of klopt dat niet?
De vraag is dus:
Kan ik de servo gewoon de opdracht geven een bepaalde tijd te draaien waardoor hij op een bepaalde stand uit komt? De wrijving zal elke keer nagenoeg gelijk zijn.
dat maakt niet veel uit, in picbasic kun je een servo een commando geven om op een bepaalde stand te gaan staan bijvoorbeeld 180 graden.
http://www.picbasic.nl/ les 8
Ok, dus dan kan ik gewone servo's nemen. Die moeten gewoon aan de PIC en aan de -kant van de voeding aangesloten?
Een servo heeft 3 aansluitingen.
De + gaat naar de voeding (5V)
De - gaat naar de massa van de voeding
Het besturingssignaal gaat naar een pin op je PIC.
Via dat signaal stuur je de servo aan.
Zie ik het goed dat die aan het stopcontact moet geschakeld? Ik zat meer te denken aan batterijen eigenlijk.
9V batterijtje ofzo ... je moet iig een volt of 2 meer hebben dan de 7805 om te werken (zie datasheet).
Doe anders wat opzoekingswerk over dit soort schakelingen ... je gaat er nog veel aan hebben als je verder doet met elektronica.
Bedankt voor je hulp, ik heb de datasheet even doorgekeken en die 78-serie componentjes zijn inderdaad erg handig.
De link van jouw van conrad, werkt hier weer niet geef even een product link want ik denk dat je servo's en motors door elkaar haalt.
Deze link doet het wel, ik denk dat ik dat direct link-systeem op conrad nu eindelijk doorheb 
Ah ok dat is wel een servo, maar eerst liet je een motor zien. Je weet toch dat die maar 270° kan draaien?