ben een keer geweest bij een luisterdag van ae-europe.
daar stond een vent te vertellen dat als je het kristal in de cd speler veranderde van 25.390 naar 25.460 ( fictieve getallen ) dat hij dan beter afgestemd zou zijn op de bitrate frequentie en daardoor beter geluid zou geven... naja zou kunnen
een andere wist te vertellen dat als je de voedingstrafo van je cd speler op rubbers zou monteren je de brom niet terughoort.. uh, trillingen in een mechanisch apparaat, zou kunnen
nummer 3 vertelde dat de voedingstrafo uit de versterker op rubbers moest staan, zo heeft de trilling geen effect op het geluid... dit ging mij echt te ver

dan maar naar de luisterkamer waar ze 1 versterker hadden met 5 verschillende condensatoren/weerstands combinaties ( bediend door een blinde kast met 1 draai schakelaar ) je hoorde idd verschil ( bij het veranderen van de stand van de schakelaar ) maar alle combinaties klonken goed , maar wat een discussies konden sommige gasten erover hebben

wat een geluk dat ik 15 minuten er vandaan woon en dus niet een halve dag in de auto hoefde te zitten om dit mee te maken

Op 13 januari 2011 20:37:35 schreef Blitskriek:
wat een geluk dat ik 15 minuten er vandaan woon en dus niet een halve dag in de auto hoefde te zitten om dit mee te maken

Nou, wat zal jij blij zij :+

Ik zit zelf in de muziek en als ik 3 uur gedrumd heb, dan merk ik wel dat ik een stuk minder hoog hoor dan na aanvang.
Ook in de studio met afmixen wordt je snel 'muziekdoof'... Je bent dan niet meer in staat om kleine verschillen in timing en frequenties te horen. Face it, da's menselijk.... En het blijft een feit dat jullie niet horen wat ik hoor en andersom... Net als met zicht en gevoel. Dat is persoonlijk en iedereen ervaart en omschrijft het anders. ;)

Op 13 januari 2011 20:37:35 schreef Blitskriek:
daar stond een vent te vertellen dat als je het kristal in de cd speler veranderde van 25.390 naar 25.460 ( fictieve getallen ) dat hij dan beter afgestemd zou zijn op de bitrate frequentie en daardoor beter geluid zou geven... naja zou kunnen

Tja, jitter... maar wie dat hoort...

een andere wist te vertellen dat als je de voedingstrafo van je cd speler op rubbers zou monteren je de brom niet terughoort.. uh, trillingen in een mechanisch apparaat, zou kunnen

Trillingen op de laser pickup, maar dat lost de correctie wel op.

nummer 3 vertelde dat de voedingstrafo uit de versterker op rubbers moest staan, zo heeft de trilling geen effect op het geluid... dit ging mij echt te ver

Geen commentaar, te zot voor woorden.

dan maar naar de luisterkamer waar ze 1 versterker hadden met 5 verschillende condensatoren/weerstands combinaties ( bediend door een blinde kast met 1 draai schakelaar ) je hoorde idd verschil ( bij het veranderen van de stand van de schakelaar ) maar alle combinaties klonken goed , maar wat een discussies konden sommige gasten erover hebben

De verschillen zijn idd wel hoorbaar, vaak zijn het details, soms minimale details waar uren over gezemeld kan worden.

Muziek is net als wijn, de 'kenner' spuigt alles uit, de genieter drinkt het lekker op. ;)

Een zelfbouw-audiodag geeft veel meer voldoening.

Edit: En nog even een opmerking voor Sibylle! Moet je echt alles quoten, inclusief de startpost een cm boven jouw post? Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys even goed door.

Tja, waar gaat dit allemaal over.

Als je bedenkt dat de gemiddelde huiskamer acoustiek 10 tallen procenten vervorming geeft (echo,s fase afhankelijke uitdoving etc....)
Het mooie is dat onze hersenen dit grotendeels uit weten te filteren.

Als je dan honderden of duizenden euros betaald zal dat ook wel invloed op je brein hebben.

Muziek is net als wijn, de 'kenner' spuigt alles uit, de genieter drinkt het lekker op.

Wat ik hier allemaal lees aan onzinverhalen!
Wijn nodigt zichzelve uit om het uit te spuwen. WTT darentegen... :9

De een maakt het bont, de ander maakt het bonter maar dit verhaal gaat daar nog eens stevig overheen..
http://www.dhtrob.com/overige/geluid_dat_niet_mag.shtml

de gemiddelde huiskamer acoustiek 10 tallen procenten vervorming geeft

Dat is weer geheel afhankelijk van de inrichting.
Staat het helemaal vol met Ikea dan is het geluid uiteraard slechter dan met meubels van Smits design. >:-)

Op 13 januari 2011 20:54:39 schreef Henry S.:
[...]
Geen commentaar, te zot voor woorden.

Bij een buizenversterker kunnen de trillingen van de trafo wel invloed hebben op het geluid :)
Stel je hebt de buis gemonteerd op een kortgesloten trafo van het formaat nederlands spoorwegen uit het jaar 1900, dan hoor je toch wel een brom uit de luidsprekers hoor.

[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op (26%)]

Op 13 januari 2011 21:23:13 schreef jarrefan:
De een maakt het bont, de ander maakt het bonter maar dit verhaal gaat daar nog eens stevig overheen..
http://www.dhtrob.com/overige/geluid_dat_niet_mag.shtml

Geweldig. Ik zou echt graag die vent aan het werk zien. Moet er leuk uitzien.

http://www.dhtrob.com/overige/rationele_audiofiel.shtml

Hieronder een staalkaart van de terminologie waarmee de audiofiele kwaliteiten benoemd worden. In het volgende citaat gaat het om het 'beluisteren' van - het is haast niet te geloven - acht verschillende netsnoeren, varierend in prijs van 120 euro tot 2000 (!) euro. Hoe die snoeren in elkaar zitten, of waarom ze zo duur moeten zijn of waarom ze überhaupt enige invloed op de geluidskwaliteit zouden hebben, komt overigens niet ter sprake, en ik zou het ook niet kunnen verzinnen....

Netkabel 1: Licht overpowered, lomp, minder detail, niets "fijns" - enigszins geforceerde weergave.../ Ruimtelijk, mooie scheiding van instrumenten en stem, boeiend - laat veel horen, veel energie maar een tikkeltje helder.../ Groffe hoogweergave, "kort" op de laagweergave
Netkabel 2: Goede klankbalans, dynamisch met een open karakter en veel informatie/ Minder dynamisch, warm karakter, minder precies/ Ingetogen en netjes, enigzins vertopte weergave/
Netkabel 3: Grof, afstandelijk met weinig precisie, enigzins "dof"/ Hol, minder punch, rustige weergave maar minder boeiend/ Minder vloeiende weergave, minder detail, veel energie
Netkabel 4: Dynamisch, mooie klankkleuren, lekkere pace & rhythm met een goede balans/ Mooi afgebakend laag, boeiende levendige weergave, schoon - geluiden lopen niet door elkaar heen/ Veel energie, goede hoog-weergave, "bijna saai" zo netjes
Netkabel 5: Weinig op aan te merken, lijkt alleen merkwaardig "traag"/ Goede plaatsing stemmen, rust met veel detail, muziek lijkt trager/ Goede stemmen, schone en energieke weergave met veel detail
Netkabel 6: Goede pace & rhythm, detail op stemmen en klanken zijn goed, erg ruimtelijk/ Rustig, minder energie waardoor het laag meer "bonkt"/ Veel detail en nuances op klanken, goede stemmen, ruimtelijke weegave
Netkabel 7: Mooi dynamisch, "fris", goede stemmen met detail, muzikaal met goede klankbalans en ritmiek/ "Diepere" laagweergave, schoon en rustig, iet minder harmonisch/ Doortekend op stemmen, ietwat laid-back, erg schoon met goede energie
Netkabel 8: Enigzins gesloten karakter, verder redelijk goed/ Vol laag, nadruk op 's'-en/ Energierijk, aangezet hoog maar toch enigzins saai

Op 13 januari 2011 01:16:32 schreef bjokal:
Eens in de maand ligt er bij mij zo'n "humor" blad op de deurmat, het blad Music-emotion (geen abonnee, krijg hem gratis ;-) ).
Daar heeft ooit een keer een artikel in gestaan over iemand die ik meen een slordige 70,000 euro had neergeteld om een paar meter
vanaf de groepenkast naar z'n Hi-(sp)end set te overbruggen.

Na het lezen van zulke verhalen is m'n dag meteen weer goed ;-)

Mij valt het ook op dat met name bij interviews wel HEEL nadrukkelijk de totaalwaarde van de apparatuur genoemd moet worden.

Ik vind het dan weer om te janken...
Sommige mensen kopen een blad omdat ze geintresseerd zijn in de materie, als er dan een of ander flutbedrijf schandalig veel geld op de tafel smijt om een pagina-grote-advertentie (geld dit ook als 3x woordwaarde? :+) in het blad te plaatsen...

Op 13 januari 2011 22:13:32 schreef knapestaart:

lap , mijn middagmaal ligt er weer uit...

ik ga een nieuw dieet voor electronici introduceren. je mag alles eten wat je wilt , maar moet na het eten verplicht 5 minuten dergelijke tekst lezen. Gegarandeerd dat je 5 kilo per week afvalt.

Op 13 januari 2011 21:19:56 schreef pros:
[...]
Wat ik hier allemaal lees aan onzinverhalen!
Wijn nodigt zichzelve uit om het uit te spuwen. WTT darentegen... :9

Tja van bier kan je het zo niet verbeelden, dat spuug je niet uit (niet vrijwillig).

Op 13 januari 2011 21:43:00 schreef bobo1on1:
Bij een buizenversterker kunnen de trillingen van de trafo wel invloed hebben op het geluid :)

Microfonie bedoel je... normaal kan je trillen van de trafo opvangen met een schijfje rubber. Maar wat ik gezien heb... trafo's in een soort van hangmat...
Als je safe wilt spelen dan zet je de trafo apart.

En een solid-state versterker is niet gevoelig voor dergelijke trillingen.

Op 13 januari 2011 22:13:32 schreef knapestaart:

Dat sluit de rest van je post uit... ;) Als de netvoeding zo'n effect op het geluid zou hebben dan is de versterker niet veel soeps, met andere woorden: Stierepoep.

voor mensen die 10 kilo per week willen afvallen :

Het minste wat je kunt doen in het geval van electrolytische condensatoren, is de plastic coating er af te halen en te vervangen door een eerlijk vernisje. Maar als je het echt goed wil aanpakken ontdoe je de elco van zijn aluminium omhulling, om hem vervolgens in hout in te bouwen:

Een goede keus is is Amasako, een Afrikaanse hardhout soort. Het geheel was afgelakt met ouderwetse schellak.

Maar al die kabels, zelfs voedingskabels die tegen bijzonder hoge prijzen aangeprezen worden. Is dit niet een vorm van misleiding. Moet dat niet eens aangepakt gaan worden. Moet de mens niet tegen zichzelf beschermd worden hierin? Of zijn we allemaal zo debiel dat we dat maar pikken. Het is puur de boel belazeren.

De mensen willen gewoon belazerd worden. Kijk maar naar al die advertenties met half geklede dames in de kranten. Er staat duidelijk fictieve profielen en geen afspraken mogelijk. Toch word er zat gebeld naar die lijnen, men verkoopt puur een illusie...

Nogmaals, het is een soort geloof. je gaat gelovigen ook niet aanspreken dan het allemaal gelul is als je niet geloofd. Mensen mogen kopen wat ze willen volgens mij.

Verder is je gehoor het meest onbetrouwbare stukje meet gereedschap dat er is, ok iets klinkt goed of slecht volgens je beleving.

Zet je treble knop eens een kwart hoger, eerst klinkt het hoog harden en scheller maar je went er snel aan, denk aan minuten. Zet het dan weer in de middenstand en het geluid is dof, maar ook dat is na een paar minuten prima!

Detail in geluid is nog moeilijker te horen, een luistertest heeft weinig zin als je tulp of xlr kabels moet gaan verwisselen en dan horen welke het beste zijn.

Ik had nooit verwacht dat dit topic zo lang zou worden, maar ik ben er blij om. Ik heb meerdere keren flink vlak gelegen. Ga vooral door.

Je zou het misleiding kunnen noemen, maar het vreemde is dat ik al meerdere malen zogeheten "niet goed, geld terug"-garanties ben tegengekomen. Blijkbaar hebben de mensen die het kopen ook echt het idee dat het helpt.
Placebo's zijn ook oplichting, maar als ze helpen heb ik er geen problemen mee.

Er zijn natuurlijk wel een paar verkopers die dagelijks nog veel harder dubbel liggen van het lachen dan ik.

[Bericht gewijzigd door Hagdos op (11%)]

Je zou het misleiding kunnen noemen, maar het vreemde is dat ik al meerdere malen zogeheten "niet goed, geld terug"-garanties ben tegengekomen.

Tuurlijk want als jij geen verschil hoort ligt het aan je versterker / speakers / platenspeler enz. Teruggaan is een mooi moment om nog meer "high-end" meuk aangesmeerd te krijgen.

Op 13 januari 2011 20:37:35 schreef Blitskriek:[....] een andere wist te vertellen dat als je de voedingstrafo van je cd speler op rubbers zou monteren je de brom niet terughoort.. uh, trillingen in een mechanisch apparaat, zou kunnen
nummer 3 vertelde dat de voedingstrafo uit de versterker op rubbers moest staan, zo heeft de trilling geen effect op het geluid... dit ging mij echt te ver [....]

Mogelijk had het meubel, waarop de versterker stond en/of de kast van de versterker een eigen resonentie van 50...100...200... Hz Dan kun je behoorlijk last hebben van de transformatorbrom >:) Of misschien toch directe inductieve/capacitieve koppeling van het strooiveld van die trafo op verkeerd geplaatste uitgangstrafo of buizen en leidingen ? :D

Op 13 januari 2011 20:54:39 schreef Henry S.:
[...]
Tja, jitter... maar wie dat hoort...

Dat klopt niet. Jitter is de afwijking van de basis frequentie. De vervangende klok kan dus in principe nog erger zijn. Er zijn mensen die het freqentieverschil verschil kunnen horen (musici van een concert oid), maar normaal zal je een kleine afwijking van de theoretische basisfreq niet horen denk ik.

Jitter, afwijking van basisfreq. is weer wat anders. Heeft invloed, ook meetbaar met een SA als het in grote hoeveelheden komt. Zo'n kwarts oven ding is overigens zinloos; gaat niet over lange termijn afwijkingen.

Goed, weer iets voor de lachspieren: http://www.machinadynamica.com/machina31.htm

Bekijk ook de rest, de teleportation tweak is ook geweldig. Zo erg allemaal dat ik denk dat het satire is....

Bij deze begin ik binnen afzienbare tijd een shop voor audiofiele stopcontacten (wandcontactdozen?) deze zullen perfect de bestaande vervangen. Ik dacht aan een basisprijs van 599€. De optie om tot 100% van het verbruik te besparen zal slecht 999€ kosten.

Pre-orders kunnen vanaf nu.

100%? Die ga ik kopen en weer doorverkopen aan de plantjes business. Hoeven ze niet meer illegaal af te tappen :-)

Goed, en dan nu de uitsmijter. Bekijk maar eens een paar filmpjes van deze gast: http://www.youtube.com/user/LebakTFark#g/u

[Bericht gewijzigd door guidob op (38%)]

http://www.machinadynamica.com/mikro-pebbles.jpg

Prutsers, plastic zakjes en plakband, voor de echte audiofiel verkoop ik zakjes van natuurzijde met koortjes voor je pebbles om ze aan je interconnects vast te maken. Slechts 100 euro per paar.

http://www.prettypersonalgifts.com/graphics/emb/silkbags/ice_pink_celadonsm.jpg

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (16%)]

T moet niet gekker worden in deze wereld..
Steentjes om je luidspreker kabel voor beter geluid, hoe verzinnen ze het? -_-