Weet er iemand hoe je een signaal kan zuiveren van storing ?
In elektuur heeft ooit een artikel gestaan om je pc te koppelen met de wagen via OBDII. Wel ik heb die schakeling gebouwd... enkel 1 probleem, ze werkt niet bij mij wagen ! Wel bij Astra, Mercedes A, Celica, etc.. maar niet bij mijn corsa. 
Heb al geupdate versies van de microcontroller toegestuurd gekregen maar niets helpt.
Nu vermoed ik dat het signaal, afkomstig van de wagen (OBD) te veel storing bevat.
Weet iemand hoe je dit kan oplossen ? (Heb al gelezen van een smidt trigger, iemand hier wat info over ? En is het hiermee opgelost ?)
Groetjes
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
hangt af van de storing schmitt trigger is voor flankstijlheid te verbeteren en als het signaal een klein beetje schommeld, anders ontstoorspoelen ? of cap ?
Atlantis
ciao 4 now.....
Op 11 juli 2003 02:01:15 schreef xterminator:
Weet er iemand hoe je een signaal kan zuiveren van storing ?
Je kunt een input voor een uC makkelijk ontkoppelen / beveiligen, door er een T filter voor te zetten bv: 10K -100nF - 10K?
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
idd als het een mcu is natuurlijk maar ben je zeker dat het daarom is ???????? alles al nagement ? alles klopt ? in simulatieschakeling werkt het ?
maw FOUTZOEKEN !
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Hallo
Wat voor Corsa heb je.??
Het kan zijn als daar een GM Ecu opzit dat je een andere ELM323 nodig hebt, want die werkt volgens het ALDL syteem met een Baudrate van 160.
Paul
@Paul: Ik heb een Corsa C Sport 1.7 DTI van 2003.
Enig idee ?
Heb al een speciale ELM323(S) aangekregen maar deze doet het ook niet..
Heb terug contact gehad met ELM Electronics en zij vertelden mij dat ik het typenummer van de boordcomputer eens moest doorgeven. Weet jij dat misschien ?
Anybody advice -> Desperate (heb al 3 elm's geprobeerd)
Paul Welther
Hoi
Het is dus een Diesel en die zijn helaas niet OBD2 compatible, deze zal het dan ook niet gaan doen.
Ben zelf er al mee bezig geweest maar is wel gelukt om contact te krijgen maar nog geen zinnige data retour.
De diesel vallen nl. niet onder de OBD2 regelgeving.
GR
Paul
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Maar,
Waarom krijg ik dan wel data uit de
- Opel Astra (1.7 TD) modj. 1998
- Mercedes A (160 CDI) modj. 1999
Hiervan kan ik wel alle data uitlezen....
Misschien een ander idee...
Alvast bedankt
Groetjes
(De connector is ISO, heb em nagekeken op pinout)
[Bericht gewijzigd door xterminator op ]
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
hmm dit is een heel interesant onderwerp aangezien ik zelf ook in de auto's werk het probleem is waarschijnlijk de software aangezien de meeste auto fabrikanten dat zn beetje om de maand wijzigen.. dus.. zoek het type nummer op at op je ecu staat is te vinden bij het handschoenen kastje of in de midden console en weer contakten nmet je chip dealer
Paul Welther
Hoi
Dat de mercedes wel lukt is een uitzondering.
Ik heb deze zelf nog niet getest met de elektuur tester.
In ieder geval doen Alfa, Opel, Volvo, Vag, Peugeot het niet.
De veranderingen aan de software vallen op dit moment wel weer mee was even een omschakeling toen OBD2 verplicht werd voor de benzine motoren en de Euro3 norm inging met zgn 0 uitstoot dwz na koude start binnen +/- 10 sec. geen CO en CO2 ong 10%.(Vandaar dat bij de Euro3 motoren tot 4000rpm geen koppel meer te vinden is....)
Het is zo dat veel auto's een iso stekker hebben, de amerikaanse hadden die in 1985 al....
Dit wil nog niet zeggen dat de software compatibel is.
Helaas komen er veel soorten baudrate's voor.
Wel is het bv weer eenvoudig de Diesels met Bosch EDC15 systeem het Flash geheugen te lezen en schrijven zodat tuning simpel is.
Dit lezen en schrijven is bij de benzine versie's weer niet zo eenvoudig je moet een toegangs code weten.
Om OBD2 gegevens te lezen wordt er met 300 baud data opgevraagd maar als je de goede toegangscode geeft kan dat met 10.400 baud.....
Ik repareer dagelijks Motormanagent systemen zodat ik veel tegen deze problemen aan loop, ook doe ik zgn. chiptuning dus ook de software kraken met name de checksum's kost slapeloze nachten.
Groeten
Paul Welther
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Nee, Paul is mijn broer en heeft samen met een vriend een tuning bedrijf in Den Haag (eigenlijk Leidschendam).
www.beekautoracing.com
Op 11 juli 2003 02:01:15 schreef xterminator:
Weet er iemand hoe je een signaal kan zuiveren van storing ?In elektuur heeft ooit een artikel gestaan om je pc te koppelen met de wagen via OBDII. Wel ik heb die schakeling gebouwd... enkel 1 probleem, ze werkt niet bij mij wagen ! Wel bij Astra, Mercedes A, Celica, etc.. maar niet bij mijn corsa.
Heb al geupdate versies van de microcontroller toegestuurd gekregen maar niets helpt.
Nu vermoed ik dat het signaal, afkomstig van de wagen (OBD) te veel storing bevat.
Weet iemand hoe je dit kan oplossen ? (Heb al gelezen van een smidt trigger, iemand hier wat info over ? En is het hiermee opgelost ?)Groetjes
Hoi Xterminator,
Ik heb helaas geen idee hoe je een degrelijke storing zou kunne oplossen.
Ik zit zelf met een lastig probleem. De auto geeft een SRS fout aan door een los contact (ergens) aan mijn linker side-airbag . En dat licht kan alleen uit door de boel te resetten (en dat kan geloof ik met een dergelijke schakeling).
Heb je misschien enig idee hoe ik aan schema’s kan komen? Of waar ik een kant en klaar exemplaar kan aanschaffen?
Op 22 juni 2004 09:38:14 schreef HanZ:
Hoi Xterminator,[heel verhaal]
Dit topic is immidels (op 3 weken na) een jaar oud. 
Als je een vraag hebt open dan een nieuw topic.
Ook is het niet netjes om op discussies van meer dan een paar maanden geleden te reageren als je weinig nuttigs hebt toe te voegen, omdat diegene die de discussie gestart heeft, waarschijnlijk nog weinig aan je antwoord heeft.
Uit de FAQ
.1 Je reageert op een topic van bijna 1 jaar oud
.2 je hebt geen waardevolle bijdrage maar stelet een hele andere vraag
misschien kun je beter een nieuw topic openen
BTW, Bij de ford van mijn pa (de mijne is dezelfde type, maar zonder SRS
) checkt hij de SRS als je het contact aanzet. Als jouw auto ook een ford is: 30 minuten de accu loskoppelen en alles reset zich (OOK JE ECU!!)
Dus draadje vastleggen en kijken of het probleem gefixed is en anders even 30 minuten de accu afkoppelen (nochtahns bij een ford scorpio)
@remko: nu je hier toch reageert: heb je maijn mailtje ontvangen? Ik hoop dat je het verhaal een beetje snapt 
Op 22 juni 2004 09:54:03 schreef High met henk:
@remko: nu je hier toch reageert: heb je maijn mailtje ontvangen? Ik hoop dat je het verhaal een beetje snapt
Ontvangen en begrepen