Wij hebben een Bosch Vaatwasser type S9GT1B. Deze heeft al enige tijd problemen dat het water meestal niet warm werd. Het apparaat blijft ook lang draaien aan het eind van het rpogramma en als ik hem open maak dan zit er geen water meer in.
Laatst op dit forum gezocht en toen bleek inderdaad dat de solderingen van het grootste relais op de hoofdprint los te liggen. Dit is inmiddels hersteld.
Het relais heb ik getest mbv 5V en dat functioneerd. Echter het warmte element wordt niet warm, Er zit geen draadbreuk in want beneden meet ik wel spanning voordat het richting het element met de ntc verdwijnt.
Op de een of andere manier komt de spanning niet op het element te staan (het element heeft een lage ohmse weerstand dus ik neem aan dat deze goed is).
Ik las laatst iets over een pressostaat, maar waar zit dat ding ? Waarschijnlijk ergens in de bodem maar hoe kom ik daar, als ik de machine van onderen bekijk zitten er geen schroeven in. Moet je de het roestvrijstalen cabine eruit halen ? Ik hoop dat iemand mij helpen kan, ik weet wel een en ander van electronica maar dit soort apparaten is toch weer different koek...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de bodem is van wit plastic ? zoja is deze los te maken met een stel schroeven aan de voorkant , een stel aan de achterkant en wat lippen aan de onderkant die je in moet drukken . ook zit de deurvering aan de bodem vast .
je hebt wel lang zat gewacht op het inschakelen van de verwarming ? die komt op een normaal 50 graden programma pas na een 10 a 15 minuten in . meet je op het relais voor de verwarming een 25ohm naar nul toe ? ( hier zou het element al door moeten meten ) er zit ook een droogkookbeveiliging op die kan eruit liggen door het lopen zonder water.
werkt wel alles nog , dus het zeepbakje gaat open na een aantal minuten ? want ik meen dat hier het beruchte type computer inzat .
Hallo testman, ja de bodem is van wit plastic dus met jopuw aanwijzing moet dat wel lukken.
Dat van die 25 Ohm dat zal ik tzt nameten. Verder zit de print inderdaad in de deur en het zeepbakje gaat wel gewoon open.
Ik had nu het korte programma van 35 graden gepakt, maar ik heb gedurende de 37 minuten die het duurde geen spanning op het element gekregen.
Ik zal het 50 graden progamma v.d week eens proberen.
Zodra ik wat meer weet post ik het even.
Toch nog even een reactie, ik heb net even vanaf het relais gemeten maar ik meet oneindig tussen de draad die van het relais afkomt en de nul. Ik kreeg echter de indruk, toen ik van 't weekend het geheel open had liggen dat de rode draad niet rechtstreeks naar het element toe ging.
Wordt deze ook geschakeld via de hoofdschakelaar in de deur?
Het rare is dat als ik rechtstreeks op het element meet dat deze dan wel een lage ohmse weerstand heeft. De waarde weet ik niet meer
En ja, dit is inderdaad de machine met de beruchte computer..
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]
testman
deze machine heeft wel een deurschakelaar , maar ik meen dat deze alleen maar signaal schakelt naar de computer toe. de oude machines met klok hadden wel de beruchte schakelaar onde het handvat die uitfikte door de elementstroom .
er zit toch ook een overbeveiliging in , bij het element . deze zal in serie staan met het element dus kun je de draden volgen.
er zit ook een raar mechanisch uitziend deel onderin de machine met een klein klokmotortje erop , dit zit langs het element, kan dit in serie staan met de verwarming ? iig de draden volgen , hier is een onderbreking dus zal een beveiliging of pressostaat niet inkomen . deze machines hadden geen last van brekende draden bij de deurscharnier.
aan de linkerzijkant zit een staand rond plaatje piepschuim , dat is de vlotter die ziet of het waterniveau bereikt is . dit is een microswitch , deze kan in serie staan met het element en vastgekoekt zitten ofzo . kijk daar ook eens na
Nou, we zijn weer wat wijzer geworden. Het programma van 50 graden gestart en na 15 minuten ziedaar het element krijgt spanning en wordt warm. Echter als het wasprogramma nog ongeveer 50 minuten te gaan heeft dan wordt daarvoor het water weggepompt. De grote motor (pomp denk ik) bij het warmte element begint te draaien. Maar verder gebeurt er niets.
Als ik dan meet staat er wel spanning op het circuit naar het element maar er zit een schakelaar midden tussen de aansluiting en die is niet ingeschakeld. Ik zag dat deze schakelt als het element in het water ligt. Dit circuit lijkt wel okay, het element wordt niet warm omdat er geen water in staat.
De vraag is dan waarom is er geen water ? In het labyrinth zit ongeveer 1/5 deel water, niet al te veel dus. Maar het enige wat je hoort is de pomp en ik neem aan dat de vaat gespoeld wordt met heet water als laatste ronde. Ik zag wel in het labyrinth rechtsboven een vervuiling zitten maar kan dat de oorzaak zijn?
Wel raar dat de eerste 100 minuten het allemaal goed draait en dan op het moment dat de vaat schoon is en heet water zou moeten krijgen dat er dan geen water wordt ingenomen.. Ik hoop dat je me nog verder op weg kunt helpen. Alvast bedankt.
testman
voor het opdrogen van de vaat wordt de laatste beurt gewassen met heet water idd , dan condenseert het water tegen de wand en komt de vaat er droog uit .
de vervuiling in het labyrinth kan wel degelijk dit probleem veroorzaken , de verstopping is soms actiever bij hogere temperaturen . even spoelen met een mix van afwasmiddel ontkalker , allesreiniger en heet water , schudden en laten weken een half uurtje. als de rioolbuis waar de afvoerslang inzit boven dhet midden van de machine uitkomt zou je ook de 2 afvoerslangen die van het labyrinth komen kunnen doorverbinden .
let er ook op of , als het labyrinth vol is en ineens leegloopt in de machine of er dan even de vlotter wordt aangetikt . dit is niet goed en betekent vaak dat de slang van de onderbak naar het labyrinth vuil . deze kan los en schoongemaakt worden.
deze machines hadden als probleem het labyrinth , computer , filterdop , verder vrij weining problemen tot aan een 6000 wasbeurten ( dan kwam ook de zeepbak )
Geprobeerd het labyrinth schoon te maken maar dat valt niet mee, de doorgaande route is nu wel schoon Alleen boven de bocht zit nog een gedeelte voor ontluchting denk ik daar zit nog troep in. Zo te zien komt er wel lucht door.
In ieder geval had ik het toch maar weer gemonteerd om te testen en het probleem met het vlottertje doet zich ook voor. Als het labyrinth leeg loopt komt heel even het vlottertje omhoog.
Kan ik dat geheel met vlottertje en al in één keer verwijderen, ik kon alleen niet ontdekken waar dat vast zat, kan dat er wel via de zijkant uitgehaald worden ?
Als dat geheel eruit is kan ik mijns inziens wel bij de slang die naar de voorkant gaat of moet ik daar toch de bodem cq onderbak voor verwijderen ?
Al met al deed was het probleem nog wel het zelfde, maar het lijkt me zinvol om de zaak toch wat uitgebreider schoon te maken.
Alvast weer bedankt voor je hulp, testman 
testman
de slang die vanaf het vlottertje naar de onderbak loopt is bereikbaar vanaf de voorkant , hier kan een paneel onder de deur af en dan is de slang bereikbaar . ik meen dat deze alleen in een rubber zat gestoken aan weerskanten . dat er aanslag blijft in de bocht van het laby is normaal , als er maar heet water doorheen gaat en bij het laatste beetje water dat de ontluchter open gaat in die bocht . je kunt ook eens kijken in de binnenbak onder de zeef , daar zit een grijs plastic plaatje met 1 toryx schoef erin . hieronder zit de pompschoep , hier zit soms ook iets in . vooral als de zeef van de filterdop stuk is wil er vanalles langs schieten .
De vlotter eenheid wil ook nog wel eens vuil worden waardoor de waterniveau regeling niet meer goed werkt en er te weinig water in de machine staat. In serie met het verwarmingselement zit nog een drukschakelaar die niet inkomt als er te weinig water in de machine staat om oververhitting van het element te voorkomen.
Je kunt dat eens testen door als de machine een tijdje bezig is (na de eerste spoelbeurt want die gaat vaak met koud water) een liter of 2 water bij te vullen. Gewoon de deur opendoen, water er in, deur dicht. Als de machine dan wel warm wordt dan moet het vlotterding vervangen of schoongemaakt worden. Je hoeft daar het paneel onder de deur niet voor los te halen. Wel zul je het labyrinth weg moeten klappen.
Het verwarmingsrelais opnieuw solderen is eigenlijk geen goede oplossing. De slechte soldering komt omdat het relais zelf een te hoge overgangsweerstand krijgt met de tijd waardoor het heet wordt en zichzelf lossoldeert. Het is daarom beter een nieuw relais te monteren.
Groeten, Ron.
@ Rontronix Om misverstanden te voorkomen, de vaatwasser blijkt alleen de laatste spoelbeurt niet heet te worden, dus als de vaat moet "drogen" zeg maar. Er blijft dan ook water in het labyrinth staan. Terwijl bij de wasbeurt na 10-15 minuten vanaf start het element wel goed warm wordt en het labyrinth ook helemaal leeg is.
De vlotter eenheid is inderdaad wel redelijk vuil, veel kalk zo te zien. Ik had van de week het labyrinth eraf maar kreeg de vlottereenheid niet los. Wat moet ik daar voor losmaken kan iemand mij dat vertellen ? Het lijkt wel of het in de onderbak geklikt zit met twee "poten".
De drukschakelaar heb ik al getest, die zit tussen de aansluitingen van het element in. En dat functioneert wel.
Die test met de 2 liter water heeft dat ook zin om dat bij de laatste spoelbeurt uit te proberen want dan staat de pomp droog te draaien waardoor het element niet warm wordt.
Dat van dat relais klinkt inderdaad aannemelijk, maar ik neem aan dat dat niet de oorzaak is dat de laatste spoelbeurt geen water heeft.
Als ik het goed begrijp ligt de oorzaak in het feit dat kennelijk het water niet snel genoeg door de vlottereenheid in de "wascabine" komt en dus de vlotter even omhoog komt waardoor de computer opdracht geeft om te stoppen met water innemen.
Als mijn redenatie niet klopt hoor ik het graag, het gaat makkelijker om de fout op te sporen als je weet hoe het proces moet lopen.
Alvast weer bedankt voor de tijd die jullie erin stoppen om mijn probleem te helpen oplossen. Groeten Gertjan
Als je het labyrinth eruit hebt kan daarna de niveauregelaar verwijderd worden.
Deze kan je omhoog halen en zit rechtsonder vast met een lipje aan de onderkant.
Kan je vanaf de bovenkant een beetje ombuigen.
Microschakelaars los.
Dan kan je hem omhoog trekken.
Bij het weer monteren eerst de rode dobber op positie doen en dan erweer inklikken.
We zijn hier allemaal weer erg blij want de vaatwasser doet het weer als nooit te voren !
Ik heb vandaag de vlottereenheid eraf gehaald en helemaal ontkalkt. En verder de slang die vanaf de vlottereenheid naar voren gaat, die bleek half vol te liggen met smurrie. Dus die ook gereinigd.
Daarna een test gedraaid en dat ging prima en de vaat van vanavond kwam er ook schoon en erg heet uit. Na deze reparatie komt de vaat er duidelijk heter uit.
ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken, we zijn er als gezin echt super blij mee, een prettige bijkomstigheid is dat ik er weer veel van geleerd heb 
Nogmaals bedankt zonder jullie hulp was het me niet gelukt.
Groeten Gertjan