Voor het instrumentarium in een zweefvliegtuig worden meestal twee loodgel accu's gebruikt.

Je kunt ze beter niet op elkaar aansluiten omdat in het geval dat één accu slecht is, deze de andere leegtrekt.

Een oplossing is om ze via een diode paralel te schakelen. Probleem hierbij is dat door de spanningsval de apparatuur veel te snel begint te zeuren dat de accu's leeg zijn.

Het alternatief is omschakelen via een simpele schakelaar. Ideaal zou een make-before-break schakelaar zijn. Echter bij de electronica winkel hebben ze er nog nooit van gehoord en op internet kan ik ze ook niet vinden. Zijn ze te krijgen, en zo nee, hoe kan ik ervoor zorgen dat de apparatuur niet uitvalt tijdens het omschakelen?

met een condensator achter jouw schakelaar die groot genoeg is, hoeveel stroom wordt er getrokken???

zet er een schottkey diode in , daar valt 0,3v overheen ipv 0,7v dat valt ook wel over de bedrading bij wat hogere stroom .

of 2 schakelaars die je dan steeds in de juiste volgorde bedient

Op 22 januari 2011 20:12:42 schreef dezweefvlieger:...Ideaal zou een make-before-break schakelaar zijn. Echter bij de electronica winkel hebben ze er nog nooit van gehoord en op internet kan ik ze ook niet vinden...

'Overbruggend' is ook een benaming die er voor gebruikt wordt.
Lorlin heeft o.a. overbruggende draaischakelaars, maar die zullen voor deze toepassing misschien te lomp en te groot zijn.

Denk ook eens aan een FET-accuscheider. Dat is een verbeterd alternatief voor een diodescheidingsbrug. De spanningsval is veel kleiner. Hier een voorbeeld: http://www.stroomwinkel.nl/c-166-fet-splitter.aspx

Hen je veel apparatuur op die accu's staan ? Of werk je gewoon met 7Ah loodgelaccu's ?

Het is handig om te weten welke accucapaciteit je gebruikt in verband met de grootte van de scheider.

Ken je deze site ? http://home.wxs.nl/~kpt9/batteries.htm

Zomaar een schakelaar uit een elektronicawinkel kun je niet gebruiken. De strroom, die kan optreden bij het omschakelen van een maak voor breek schakelaar kan vele tientallen amperes bedragen !

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (17%)]

Koppelen met diodes en een DC-DC converter er achter.

Op 22 januari 2011 23:48:28 schreef jovak:
Koppelen met diodes en een DC-DC converter er achter.

Als TS dan een horizon en gyrokompas heeft, die op 3 × 115V 400Hz werken, heeft hij twee converters achter elkaar, met twee keer rendementsverlies en twee keer kans op uitval. Lijkt me niet safe in de lucht...

Twee schakelaars lijkt me eigenlijk een hele veilige optie. Dan kan er zonder veel problemen zowel een accu of een schakelaar stuk gaan. De kans dat beiden stuk gaan, tja, die kans is vast even groot als de kans dat beide accu's stuk gaan.

Elke electronica die je toevoegt in de lijn van de stroomvoorziening in de vorm van electronische schakelaars, omvormers en zelfs diodes vergroot alleen maar de kans op falen.

Desnoods nog een klein stukje electronica dat een lampje laat knipperen als beide schakelaars ingeschakeld zijn, maar dat kost niet meer dan wat klein grut, en als dat stuk gaat dan blijft de rest gewoon werken.

Mag ik nog even??...

Ik zie een aantal malen plannen waarbij eerst verbinding met de "backup" accu gemaakt wordt, en pas daarna de verbinding met de "lege" wordt verbroken.

Het bezwaar hiervan is dat allbij de accus dan (een tijdje) aan de belasting hangen, en dus ook aan mekaar. Ik weet niet wat voor stromen lood-accus dan gaan leveren/nemen. Dat zou best fors kunnen zijn. Dus IK weet niet hoe groot de schakelaars/relais/FETs moeten zijn. Zou je eens moeten meten. Wat ik wel weet is dat de boel vonkt als ik een volle accu met de startkabels aan een lege accu hang. Dat is een hint dat er meer dan een paar ampere loopt. :-)

In hoeverre mag je aan dit soort zaken "hobbiëen" in een vliegtuig? Lijkt me dat er een keuring is die vele malen strenger zal zijn als de gemiddelde auto APK.

@rew:
Die FET-blokken zijn er vanaf 60A tot een paar honderd Amps. Dat zit dus wel snor. Met een diodebrug, eigenlijk een OF-poort zal de volste accu stroom leveren, totdat beide gelijk zijn, dan eventjes allebei tot de reserve accu de zaak volledig overneemt. Bij een FET scheider gaat het net zo.
Ik heb zelf in mijn camper een scheidingsrelais (150A dc), dat wordt geschakeld door de veldstroomwikkeling, dus zodra de dynemo stroom gaat leveren, wordt de woonaccu samen met de startaccu opgeladen. Maar bij het starten wordt hij niet gebruikt. Evenzo, maar dan andersom voor de startaccu. Nadeel bij zo'n relais is dat je accu's nooit voller geladen worden dan de zwakste accu.

@fzwart:
Dat had ik in een eerdere post ook al opgemerkt, zij het minder recht voor de raap. Ik moet er niet aan denken dat mijn horizon er mee ophoudt terwijl ik een looping aan het maken ben :(

Op 23 januari 2011 00:53:36 schreef Tidak Ada:
[...] Als TS dan een horizon en gyrokompas heeft, die op 3 × 115V 400Hz werken, heeft hij twee converters achter elkaar, met twee keer rendementsverlies en twee keer kans op uitval. Lijkt me niet safe in de lucht...

Er zijn niet veel zweefvliegtuigen met een horizon en gyrokompas.
In een zweefvliegtuig een looping maken gaat prima zonder kunstmatige horizon.
Je moet meer denken aan radio, gps, boordcomputer en transponder.
De meest simpele oplossing lijkt mij schottky diodes.
Veel zweefvliegtuigen worden ook door de eigenaar of club onderhouden er moet wel een zweefvliegtechnicus op toezien en er voor tekenen.

Bedankt voor de vele suggesties.

Er wordt ongeveer tussen de 1 en 1.5A getrokken. Wat voor condensator heb ik nodig? Produceert de condensator warmte?

Er is dus een verschil tussen normale en Schottky diodes. Hoe zie ik het verschil?

Twee schakelaars in de juiste volgorde bedienen is geen optie. Het moet namelijk fool-proof zijn zodat niet iemand beide accu's tegelijk in kan schakelen.

De overbruggende schakelaars kan ik nog steeds niet vinden. Voor dat doel gaan we er vanuit dat de accu's min of meer even vol geladen zijn. De capaciteit is 9Ah en ze hebben voor de vlucht minimaal 12u met 0.6A geladen in de oplaadkast. Meestal gaan ze aan de oplader als er nog een ruime reserve in zit.

De elektrische installatie wordt tijdens de jaarinspectie gekeurd door de technicus. Als alles netjes geisoleerd is kan er weinig mis gaan. De accu zelf is met 4A gezekerd.

Die 4A moet tussen de accugroep en de belasting zitten. Als je een lege en een volle accu parallel schakelt kan er een gigantische stroom gaan lopen en dan knalt die zekering er uit en doen je instrumenten het niet meer.
Fool-proof doe je het alleen met dioden of een relais.
Achter het relais, vóór die zekering zou e een elektrolytische condensator van zeg 10.000µF 25V kunenn zetten, om de spannngsdip op te vangen. Die 10.000µF is een gokje, maar daarmee zou je kunnen experimenteren. Een relais dat 70A kan schakelen bij 12V DC kun je hier krijgen [ http://www.wvopzeeland.nl/contents/nl/d205.html ] voor €17,-
Je kan het relais dan met een gewonen schakelaar schakelen. Achakelaars voor die stromen zijn zwaar, duur en moeilijk te krijgen

De andere mogelijkheid is met shottky dioden. De enige reden om shottky dioden te gebruiken is de lage doorlaatspanning van 0,3V t.o.v. 0,6 tot 1,0 Volt (bij volle stroom) voor Siliciumdioden.
Als je Met FET's neemt kan je dat verlagen tot 0,03 V, afhankellijk van het type FET.
In feite maak je een OF-poort, als je dat iets zegt.

Heb je die site van die zweefvleiger bekeken, waar ik de link van gaf?

@Kif:
Diode- en FET-scheiders zijn er juist om de zaak fail-safe te maken.

De OF poort komt me nog bekend voor van het schakelbord bij natuurkunde.

Op de accu's zit een bakje met daarin de zekering en een connector, dat is voorschrift.

Die website heb ik bekeken en volgens mij had ik die ook al eens gezien. We hebben momenteel in alle vliegtuigen twee diodes zitten in de kabel richting het boordnet. Aan de accu's zelf zitten geen diodes zodat ze kunnen opgeladen worden zonder dat er een schakelaar om hoeft te worden gezet.

De makkelijkste oplossing is om de huidige diodes te vervangen door schottky diodes.

Ik heb nog wel even geprobeerd om twee accu's met 10A zekeringen via een simpele schakelaar te schakelen. Dat werkt goed met één apparaat die ongeveer 100mah trekt, die valt niet uit en de zekering gaan niet stuk. Echter met meer apparaten tegelijk wil ik het risico niet lopen dat de boel uitvalt.

Probeer eerst eens iets te deon met Shottky's. Zo duur zijn die dingen niet tegenwoordig. Je kunt ze zelfs krijgen met twee in één huis. Je moet er dan wel op letten dat ze met de kathodes aan elkaar zitten. Als je er een neemt die tot zo'n 20A kan zit je zeker goed. Het is wel beter het ding op een koelblok te monteren.
en ik zou tussen de accu's en de diodes toch nog een snelle zekering van 10A zetten.

Alleen bij twee in één huis op een koelblok of altijd? Hoe heet worden die dingen eigenlijk? Ik hou er niet zo van om dingen te installeren die heet worden.

Is het zo dat als ik er eentje neem die een hogere stroom en spanning aan kan deze een stuk minder warm wordt?

De diodes die ik nu heb gebruikt geven een spanningsval van 0,75v bij een belasting van 0,3A, warm worden ze niet.

Zou dit een goede zijn:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/163689-d…

Of deze dubbele:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/163702-d…

Op een Duits zweefvliegforum las ik dat er tussen twee accu's van 20Ah waarbij de ene accu vol was en de andere accu nog 30% vol wel en 11,8 volt aangaf, er een stroom van 1,1A ging lopen. Deze stroom werd steeds minder.

Dat maakt gebruik van een overbruggende schakelaar mogelijk. Waar kan ik deze kopen? Zijn de er ook als draaischakelaar met 3 standen?

Het is niet strikt noodzakelijk er twee in é'n huis te mnemen, maar die zijn meestal speciaal voor dat doel gemaakt. Vaak met aansluitingen met schroeven i.p.v. solderen.
Halfgeleiders ontwikkelen altijd warmte, er wordt immers energie verloren. Die koeling is voornamelijk om de temperatuur van de chip binnen de gestelde granzen te houden. Je zult je er niet direct aan branden, Max temperatuur van de chip ligt rond de 125°C, maar de behuizing hoort tussen de 25 en 50 °C gehouden te worden. daar is die koeling voor nodig.
Ik had eigenlijk deze in gedachte, maar zie nu dat hij erg zwaar is (200A)
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=163802

Ik denk dat je voorlopig in jou opstelling met deze wel zult uitkomen:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=161040

Dan op een koelprofiel monteren als dit;
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=187801

Ik ga er van uit dat het hier om luchtvaart gaat en daarom een en ander flink 'overgedimensioneerd' (what's in a name?) moet zijn.

Maak-voor-breek schakelaars voor grote stromen ken ik niet of zijn zéér sporadisch. Ze worden in het algemeen voor schakelen op signaalniveau ontworpen; enlekle miliampères dus. I.i.g. is een diodeschakeling meer fail safe. Wat dat betreft is die diode van Vishay (was Hewlett-Packard) het mooiste: er is geen kans op draadbruk door trillen. Voor die van Diotec zul je iets moeten maken on de leads goed te ondersteunen, bijvoorbeeld een printje en daar de toch wel zware draden van de accu's en leiding naar de apparatuur te verbinden.
Denk er aan dat het beverigingsplaatje van de diode onder spanning staaat! Je zult het koelblok geïsoleerd van de romp meten bevestigen!