Dirk Pauwels
hoe slimmer je wordt hoe minder je doet....wie niets doet is de slimste
Dat ziet er goed uit hé. Ik zal het belangrijkste even vertalen. De module bestaat in twee versie's die enkel van harmonische vervorming en van prijs verschillen.
De module geeft 205W op 4 ohm en 150W op 8 ohm. De spoel in de uitgang (parrallel over de 4.7 ohm) moet zijn 3 micro-henri en kan gemaakt worden met drie windingen koperdraad van 1.5mm over de weerstand te winden. Ze hebben de versterker geëvalueerd (op 4 ohm) en geen enkel probleem ondervonden, de vervorming bleek lager te zijn dan welke opgegeven wordt in het kadertje.(voeding + en - 55 volt) Sanyo raad volgende voeding aan, een transfo, een dubbelzijdige gelijkrichter en zowel op de postitieve als negatieve tak een condensator van 10000 microfarad en over elke condensator een weerstand parrallel van 500 ohm.
Anoniem
het probleem is bij grote eindtrappen dat de eindtransistoren nooit het zelfde zijn, het zijn niet uitgebalanceerde transistoren. je kunt er wel 4 dezelfde kopen maar dan klinkt het nooit mooi stereo, want, elke transistor geeft weer een andere waarde aan. de ene heeft een andere versterkingsfactor als een anderen. Het is dus verstandig om bij een versterker zon 20 eindtransistoren te kopen en dan na meten en degene die met de meetwaarden het dichst bij elkaar in de buurt komen samen te gebruiken. Het word daarom wel een dure hobby, zon versterker, maar dan heb je ook super geluid he!
Hoi,
Ik ben bezig met de versterker van ripk....
er zijn problemen mee,
1, haal maar een vermogen van +/- 40 Watt bij 8 ohm
2, de emitterweerstand was veel te groot.
de waarde moet veel lager zijn.
er moet een spoel gemonteerd zijn over de weerstand die naar de uitgang van de box staat.
Hij werkt NIET zoals het hoort te zijn.
Hallo Peter.
Dit verbaast mij niets, zie ook mijn bijdragen aan dit topic. Hieronder een copy en paste uit het topic 260 W versterker in het Audio forum:
Ik heb de volgende opmerkingen over dit ontwerp.
1) Bedoeld wordt een symmetrische voeding van + en - 45V.
2) De waarde van 47 Ohm voor de weerstanden in de emitters van de uitgangstransistoren kan gewoon niet kloppen, bedoeld wordt vermoedelijk 0.47 Ohm
3) De weerstand van 10 Ohm in de uitgang klopt ook niet. Ik vermoed dat het de bedoeling is dat parallel aan deze weerstand een spoel komt, die bijvoorbeeld met dik koperdraad om de weerstand van 10 Ohm gewikkeld kan worden.
4) Het opgegeven vermogen van 260W in 8 Ohm kan gewoon niet bij een voeding van + en - 45V. Een meer realistische waarde is 100W in 8 Ohm (een sinus van 80V peak-peak over 8 Ohm geeft 100W vermogen).
Er kloppen dus een aantal zaken niet aan het schema van RipKip. Met de wijzigingen die ik hierboven heb genoemd zal het vermoedelijk wel gaan werken, maar meer dan 100W in 8 Ohm komt er niet uit. Verder zul je dan ook nog moeten bedenken hoe je de voeding gaat maken. Als voeding kun je denken aan een trafo van 2*30V / 225VA, zware brug-gelijkrichter en 2 * 10.000 uF als buffer-elko's. Dit is dan voor een mono versie, voor stereo moet je een 2 keer zo zware trafo en buffer elko's gebruiken.
Als je van plan bent om versterkers te bouwen, en de Engelse taal beheerst, dan kan ik je aanraden eens op de website van Rod Elliot rond te neuzen.
http://www.ripkip.8m.com/260wamp.htm
Als deze versterker continue 200 watt moet leveren dan gaat hij niet langer mee dan 10 minuten.(de spanning van de tor is max 60V)
5A/260W vol vermogen ? met een voeding van 45V.
Ik heb een Car-versterker gemaakt van 100OW en heb om alles heel te houden 20 torren TIP36C nodig gehad (voeding 2x55V).
En daarbij komt nog bij dat ze van Mostec moeten zijn omdat hiervan de Maximale spanning ca. 160V is.Oftewel TIP36F.
Hallo,
Als je een goede vermogenversterker wil bouwen raad ik aan om de CD rom van elektuur aan, The Audio Collection .
Hier staan heel leuke dingen op om te bouwen.
En ze werken zoals het hoort te zijn,
Mijn voorkeur gaat nog steeds naar de 1Kwatt versterker van elektuur, deze is uitgekomen in het nummer 271 van mei 1986.
Deze heb ik 2keer geboud gehad, het is een oud ontwerp maar werkt prachtig, en is best betaalbaar.
MiTcHeLL
May The Source Be With You
Zou je dat schema mischien online kunnen zetten Je zou me er erg blij mee maken 
of kan je het me mischien ff mailen
Wat wil je juist hebben?
Het schema met de lay-out of het volledige artikkel?
Het is wel maar gewoon gescand. de kwaliteit is niet zo
geweldig hoor.
Hey mitchell,
Ik krijg het er niet door, het gaat tot in de server van U en dan krijg ik alles gewoon terug.
Heb je geen ander mail adres of zo?
Desnoods moet ik het maar opsturen met de klassieke post.
Op wo 24-07-2002 17:23:34 schreef Prutsertje:
[...]
Ik heb eens gekeken bij mijn leverancier en die verkoopt die STK modules.En er staan er toch wel een paar bij die zwaarder zijn, over de kwaliteit weet ik natuurlijk weer niet zo veel te melden.
STK4050V-SAN 1*200W € 15,32 inkoop ex btw
STK3102III-SAN 2*100W € 6,81 inkoop ex btw
STK3152III-SAN 2*150W € 9,01 inkoop ex btwHeeft iemand overigens een schema om die STK IC's in op te nemen om eenvoudig een versterkertje in elkaar te flansen ?? Lijkt me soms wel makkelijk !
Als je de datasheets van deze STK-modules gaat zoeken op de site van sanyo (in dit geval), dan staat daar meestal ook een schema in om die module aan te sluiten
Als ik dit topic eens vluchtig door lees komt er naar voren dat het schema niet naar behoren werkt, zoals bij MADdie. Ik zal hem verwijderen mocht dit het geval zijn.
Tedde
goeidag iedereen ,ik heb een vraagje,zou er mij iemand een schema kunnen geve voor een spanningsversterking van 2v op de 12volt spanning van een pc voeding,de voeding kan toch 88ampere stroom leveren,hier mag niet van afgeweken worden,het doel is: ik stuur met deze 12V voeding een ic L293aan,dit is de spanning voor de motor,echter staat er geen 12V over de motor door spanningsval in de ic,vandaar de 2V extra,dank u allen,u kan dit schema doormailen naar mijn email adress: ericstraetmans@hotmail.com,dank u allen!
goeidag iedereen ,ik heb een vraagje,zou er mij iemand een schema kunnen geve voor een spanningsversterking van 2v op de 12volt spanning van een pc voeding,de voeding kan toch 8ampere stroom leveren,hier mag niet van afgeweken worden,het doel is: ik stuur met deze 12V voeding een ic L293aan,dit is de spanning voor de motor,echter staat er geen 12V over de motor door spanningsval in de ic,vandaar de 2V extra,dank u allen,u kan dit schema doormailen naar mijn email adress: ericstraetmans@hotmail.com,dank u allen!
Stop eens met het kicken van oude topics! Alsof de TS hier wat een heeft... Zoek eerst eens: www.google.nl. Als je er echt niet uit komt kan je altijd nog je eigen topic openen...