Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Collega van me stak laatst zijn natte vinger als thermometer in de schakeling en schreeuwde toch goed moet ik zeggen. Stond de 400V labvoeding nog aan dus ook een natte vinger is geen enkele garantie ;-)

Correct me if I'm wrong!
Shiptronic

Overleden

nee dat vormt een isolatie laag, en verdampend water koelt af , dus sowieso en afwijking in wat je meet.

Bare foot >:)

Een vinger is een slechte thermometer, je meet al snel bloed heet terwijl er niets aan de hand is. zelf het verschil tussen warm en koud is niet duidelijk -40 is ook "Heet"

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Heb oit eens op TV iemend z'n neus zien gebruikem als (wijn)thermometer. Kon hij op 0,5°C nauwkeurig de temperatuur mee bepalen.
Ik geloof dat het in "Wedden dat..." was.

@ Shiptronic:
Vanaf c.a. 50°C is het officiëel "AU!"

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 februari 2011 19:50:53 schreef Shiptronic:
zelf het verschil tussen warm en koud is niet duidelijk -40 is ook "Heet"

Mensen kunnen vier temperatuur ranges onderscheiden. Koud, normaal, warm, heet.

Hoeveel binaire sensoren heb je daarvoor nodig? Precies twee! Maar een "ontwerp eis" in de biologie is dat "normaal" als "00" gecodeerd moet worden.

Wij mensen hebben dus twee binaire temperatuursensors. De ene geeft "warm of heet" en de andere "Koud of heet". Activeren ze alletwee, dan zal het wel "heet" zijn, activeert alleen "koud of heet" dan is het vast koud.

In een "doe-techniek-museum" heb ik een keer een mooie demo gezien. Koperen buisjes met warm en koud water er doorheen. Aan de ene kant zitten alleen koude buisjes. Die kan je voelen, en dat voelt koud aan. Aan de andere kant zitten alleen de warme buisjes. Die voelen warm aan. In het midden zitten ze om-en-om. Als je daar je hand op legt, heb je onmiddelijk het reflex om je hand terug te trekken: HEET! Omdat (dicht bij mekaar) zowel "koud of heet" (omdat het koud is) als "warm of heet" (omdat het warm is) worden ge-activeerd, concludeert het lichaam: "Dat moet dus heet zijn"!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

OT

-40 is "AU!" en dat registreert ons brein als heet.
Alles wat AU! doet is slecht en doet pijn.
Toch kun je koud gebruiken om geen pijn te voelen. Dat werd wel als locaalanaesthesie gebruikt. Spuit chlor-ethyl op de huid, het verdampt met een temperatuurdaling tot -60°C en je voelt niet meer dat er in wordt gesneden. Bijvoorbeeld een wrat weghalen.

/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Maar extreem lage temperaturen geven dan ook weer brandwonden (vriesbrand).

Op 2 februari 2011 21:10:32 schreef Tidak Ada:
Heb oit eens op TV iemend z'n neus zien gebruikem als (wijn)thermometer. Kon hij op 0,5°C nauwkeurig de temperatuur mee bepalen.
Ik geloof dat het in "Wedden dat..." was.

Klopt! Herinner ik me ook nog. Het waren waterteiltjes waarvan hij met zijn voelneus de temperatuur moest van bepalen. En volgens mij is het hem nog gelukt ook destijds. Nederlandse "Wedden dat..." met Jos Brink, dat waren nog eens tijden.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

ik heb eens een week rondgelopen met een perfect ronde blaar op de punt van mijn wijsvinger.... nooit aan een to220 voelen of hij warm staat ....

trouwens als je wilt weten of iets warm is : breng het op ene 5 tal centimeter van je bovenlip ( wel je neus er niet tegensteken )
de mens heeft op de huidflap tussen bovenlip en neus infrarood gevoelige cellen zitten.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Trucje van Free heb ik ook regelmatig toegepast. Is ook een keer misgegaan, waardoor ik twee weken met een blaar op het puntje van mijn neus rondliep. Leg dat maar eens uit op school...

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

@Free
Die tip heeft een beperkte nauwkeurigheid : Een snor / baard kan een bottleneck vormen. (Van de andere kant : het vergroot de veiligheid..)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 3 februari 2011 02:13:45 schreef free_electron:
ik heb eens een week rondgelopen met een perfect ronde blaar op de punt van mijn wijsvinger.... nooit aan een to220 voelen of hij warm staat ....

trouwens als je wilt weten of iets warm is : breng het op ene 5 tal centimeter van je bovenlip ( wel je neus er niet tegensteken )
de mens heeft op de huidflap tussen bovenlip en neus infrarood gevoelige cellen zitten.

Heh, dat doe ik al jaren. Nooit geweten hoe het komt dat het werkt - altijd gedacht dat het een soort genetische afwijking is :)

Ik snuffel over een printplaat en weet zo waar de hotspots zijn.

Suffering from wiseass oneliner blackout

De achterkant van je vingers is minder gevoelig, maar soms makkelijker in positie te brengen. Maar dus ook IR gevoelig....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ken iemand die met zo'n geintje een elko van heel erg dichtbij heeft zien klappen; het is nooit meer helemaal goed gekomen met dat oog.

Persoonlijk pak ik liever een goedkope IR thermometer, en voor de TO220's en zo gebruik ik een stukje thermisch papier (kassabon). Als die niet verkleurt, is het in ieder geval niet heet genoeg om je heel hard aan te verbranden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 februari 2011 02:13:45 schreef free_electron:
trouwens als je wilt weten of iets warm is : breng het op ene 5 tal centimeter van je bovenlip ( wel je neus er niet tegensteken )
de mens heeft op de huidflap tussen bovenlip en neus infrarood gevoelige cellen zitten.

Klopt, ik checkte vroeger of mijn soldeerbout heet genoeg stond, nu zijn er stations.

Op 3 februari 2011 03:13:06 schreef oxurane:
@Free
Die tip heeft een beperkte nauwkeurigheid : Een snor / baard kan een bottleneck vormen. (Van de andere kant : het vergroot de veiligheid..)

Daar zeg je wat; neem nu Bob Pease, die zijn infrarooddetectoren liggen verscholen achter een wollig jasje, maar volgens mij doet hij dat voor een betere thermische stabiliteit... :p

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
bprosman

Golden Member

breng het op ene 5 tal centimeter van je bovenlip

Werkt goed maar minder aan te raden om de temperatuur van een "instabiele" elko te "meten". Hierdoor heb ik een week met een afdruk van een radiale elko op mn voorhoofd gelopen :-(.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Al geluk dat ze de text op de zijomtrek printen, want anders was het 2200µF/40V Panasonic en een aantal mintekens geweest wat op je voorhhofd stond... :p

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Geeft me dan in een keer een heel ander beeld, van hersencapaciteit ;)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Ik heb zo juist ook weer een domme fout van mij zelf ontdekt. Trafo verkeert om Grote flits en toen was het donker. Hoe stom kan je als mens zijn :( Gister zit ik het nog vol tros te showen in het show your projects topic Vandaag testen en flits :( :(

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Tidak Ada

Golden Member

Heb ik ook eens gehad met een Fluke 8000A Trafo'tje testen en dan de secundaire aan de 230. Rook en de Fluke kaduuk 4kV aan de ingang is echt te veel voor zo'n ding :'(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Ontwerptip: testen voor je showt :)

(Had een keurig printje gemaakt voor zweefmagneet 2, loodvrij gesoldeerd, ging boven verwachting goed. Aleen werkt 'ie niet, de magneet blijft heen-en-weer stuiteren en van het mooie printje is na alle modificaties weinig meer over... M'n nieuwe elektromagneet is gewoon te lomp... De regeling houd het niet bij, de voeding houd het niet bij, etc. Welliswaar minder destructief, maar even goed balen...)

EDIT: het wordt nog erger... Het was toch een softwareprobleem...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@Tinus016: tja, het stond er zelfs nog op. Maar heb je dat bij het ontwerpen van de print al verkeerd gedaan, dan? Aangezien het ding niet symmetrisch was, pin 1 en 5 voor 230 (buitenste 2) en 7 en 9 (een rij naar binnen) voor 9V.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

U ja :p Ik weet het is gewoon stom. Het gaat tijde goed en dan even een moment van onoplettendheid en de fout is gemaakt. Voortaan eerst alles goed controleren en dan etsen. Morgen maar een nieuw printje maken.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Ohh dat is wel zonde zeg. Ook wel jammer dat geen oplettende forumgenoot het op het plaatje zag. ;-) Zou zo kunnen gebeuren.

Ik heb de fout ook een keer gemaakt. Heel raar, eerst de pinout gecheckt, vervolgens gesoldeerd, en toen toch verkeerd om... Ik ben gelijk maar naar bed gegaan, en werk nu vaak met een 60W peertje in serie.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Tidak Ada

Golden Member

Heb gisteren een neonschaklbordlamp gerepareerd.
Omdat de compound waar het glas mee aan de fitting zit nogal gecompliceerd van samenstelling is *), dacht ik dat ik goed zou uitkomen met Openhaardenkit van BISON. Kan goed tegen hoge temperaturen en is spleetoverbruggend.

Na het uitharden het lanpje in een fitting en dan twee Pomona snoertjes eraan en in de WCD.....PATS !! een lichtflits, een defecte zekering in de groepenkast en een Pomona klemmetje naar de knoppen.
Na vervanging eerst maar even de lamp doorgepiept: Kortsluiting!!
Hoe kan dat nou? Ik had de boel met oliekous geïsoleerd !
Uiteindelijk heb ik de fitting maar verwijderd: Kortsluiting weg...

Wat blijkt nu: De kit is hoogst geleidend, ook in vloeibare toestand ! Mogelijk zit er ijzerpoeder in :(

Ben nu maar overgeschakeld op epoxy; een neonlamp wordt gelukkig niet zo heet.

*) Voor buizen en lampen wordt een alchemistisch mengsel gebruikt, waarvan de hoofdbestanddelen waterglas, talkpoeder, schellak en kasselaarde zijn, plus nog wat toevoegingen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Ik heb gisteren een sofittenlamp (soort linestra maar dan met doppen aan de uiteinden) gerepareerd met wat secondelijm. Het ding wordt gelukkig niet zo heet aan de uiteinden, anders zou ik niet weten of het wel goed gaat. Bij elektronenbuizen wordt secondenlijm doorgaans afgeraden, dacht ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 februari 2011 15:57:40 schreef Tidak Ada:
Heb ik ook eens gehad met een Fluke 8000A Trafo'tje testen en dan de secundaire aan de 230. Rook en de Fluke kaduuk 4kV aan de ingang is echt te veel voor zo'n ding :'(

Dat heeft mij ook een meter gekost. De trafo was vrij klein, zo'n pierig ingekapseld printdingetje. Plof, rook, stank. Gelukkig ontplofte die onder een loupelamp, anders had ik wellicht nog verwondingen opgelopen. Lekker blond.

Just find out what you like and let it kill you

Dit topic is gesloten