Ik heb een nieuwe nissan pixo (2010) met een standaard in het dashboard ingebouwde autoradio type en die heeft standaard geen externe input aansluiting. Het type is NSCR-04 van Nippon Auditronics en is van indiaase makelij. Op internet is weinig informatie over die autoradio beschikbaar. Met een beetje googelen heb ik uitgevonden hoe je externe audio op de radio kan aansluiten en dat wil ik graag delen. De achterkant van de radio heeft een witte connector met 8 pins. Hierin passen twee 4pins molex connectoren met 2.54mm spacing.
http://images.forum-auto.com/mesimages/860077/autoradioback.jpg
De witte connector heeft de volgende aansluitingen.
http://images.forum-auto.com/mesimages/860077/GV2007AuxPortPinout.jpg
Als je de trigger pins met elkaar verbind (weerstand is niet nodig) dan komt er op het display van de radio "TEL" te staan en wordt de externe audio ingang geselecteerd. Als je ook nog een 3.5mm audio jack socket met schakelaar gebruikt, dan zal de radio automatisch naar de externe input springen zodra je een 3.5mm audio jack erin steekt.

Uiteraard ben ik benieuwd of er anderen zijn die weten waarvoor de resterende pins dienen en hoe die aangesloten kunnen worden.

Daarnaast ben ik ook nieuwsgierig waarvoor de zwarte ronde connector dient. Iemand een idee?

Als laatste kan ik niet vinden wat de exactte pinout van de zwarte vierkante connector is. Ik kan wel afleiden dat de 12V voeding, backlight en de speakers op zitten. Ik zie dat er in de auto alleen de aansluitingen van de front speakers uitgevoerd zijn en niet de rear speakers. Ik heb de dealer wel gevraagd om twee extra speakers aan te sluiten, maar die hebben ze nu parallel aan de front aansluitingen gezet. Daar was ik het natuurlijk niet mee eens. De oplossing lijkt erg simpel: in de auto connector moeten twee extra pins geplaatst worden zodat ook de rear speaker aansluitingen gemaakt kunnen worden. Dit zal volgende week gebeuren.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]

mooie hack! Ik denk dat de ronde zwarte voor een externe CD speler of wisselaar gedacht is. De witte is blijkbaar voor een GSM unit, waar je handig gebruik van maakt nu.

Ik heb hetzelfde in mijn honda: wel aansluiting aanwezig, maar pinouts en beschrijvingen ho-maar. Waarom doet men dit toch altijd... ze winnen er (bijna) niks mee zo. De mensen die niet weten hoe het werkt, kopen toch wel de spullen van de dealer...

fripster

Bijna niemand is geïnteresseerd in het aansluiten van externe apparatuur op een standaard radio/CD speler. De mensen die dat wel willen, kopen dan inderdaad vaak gewoon de originele accessoires. De knutselaars moeten niet zeuren. Fabrikanten hebben totaal geen zin in veel te technische vragen (waarvoor mensen getraind moeten worden), of garantieclaims als het door gepruts kapot gaat.

zal wel... als ik 'pruts' dan neem echt wel zelf de verantwoordelijkheid... lijkt me niet meer dan fair.
just my two cents..

fripster

Mensen zoals wij, met verstand van zaken dus, zijn HEEEEEEEL zeldzaam. Daar kan een fabrikant van consumentenelektronica geen rekening mee gaan houden. Als er documentatie beschikbaar gemaakt moet worden over de penbezetting van zo'n radio dan wordt die radio 1,2 cent duurder ;)

Documentatie zou eigenlijk bij wet verplicht moeten worden. Mooie taak voor Europa.

en het nadeel is wel dat er veel mensen rondzweven met ideeën en de overtuiging dat ze het allemaal wel snappen.

af en toe kom je wel eens schema's tegen op het inet waar je haren van overeind gaan staan.
Dan krijg je mensen die halfbakken schema's gaan toepassen en dan is het weer de schuld van de fabrikant dat hij kapot is.

dat is ook weer waar. Ik zou het als volgt doen: wel beschikbaar, maar alleen voor diegenen die er om vragen en die bij ontvangen van doc afstand doen van garantie of zo....

fripster

@fripster, dat kan niet werken. Dan staat die doc immers zo op internet. En wat zou je dan zelf doen, de fabrikant contacteren, je garantie afgeven, wss een NDA tekenen, wachten op de documentatie, ...

Of gewoon eventjes googlen en binnen de 5 minuten het hebben.

@jrsikken

ook ik heb een nissan pixo uit 2010 en heb zelf luidsprekers bijgeplaatst. hiervoor kon ik een verloopconnectortje halen bij de nissandealer waardoor dit makkelijk te doen was zonder ook maar iets aan de originele bedrading aan te passen. Op deze connector stond ook welke pin waarvoor diende. Wellicht is de bijbehorende connector voor de witte aansluiting ook gewoon bij je nissandealer te vinden? Scheelt je misschien weer een hoop werk?;)

@MarTynus
Mijn dealer zou ook een verloopstekkertje bestellen, maar die was nooit op voorraad bij de leverancier. Nu hebben ze een andere oplossing aangeboden. De rear speakers pinnen zitten wel in de zwarte connector aan de achterzijde van radio, maar de blauwe autostekker (die in de zwarte connector gaat) heeft geen contacten op die plaatsen van de speakers. As. woensdag gaat de dealer contacten in de blauwe connector bijplaatsen en is er niet eens een verloopstekker nodig. Lijkt mij perfect

Bedankt voor deze informatie. Hier was ik naar opzoek. Ik wou zelfs een andere radio halen voor externe input. Ik weet alleen niet goed hoe ik de radio uit de auto krijg. Hoe heb jij dit gedaan?

Alvast bedankt

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (60%)]

Er zitten links en rechts van de radio twee kleine plastic kapjes. Als je die met een platte schroevedraaier (doekje erom tegen het krassen) loswipt kan je bij de schroeven van het ventilatierooster en de radio.

how to make automatic trigger1 and trigger2 connection when 3.5mm audio jack inserted?

i found only 3.5 socket which disconnects connectors when audio jack inserted.

[Bericht gewijzigd door derrij op (53%)]

I found the jack plug connecor at my work.

But here's an connector that should work
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=3295

Hey, ik weet niet of iemand dit nog leest, maar ik kwam dit tegen:
http://www.mbcaraudio.nl/usb-en-aux-ombouwsets/10357-mb-usb-en-aux-omb…
Is er iemand die weet of deze op de ingebouwde radio op de betreffende aansluiting past? Ik las namelijk dat niet elke Pixo dezelfde radio heeft.

nee, volgens mij is dit voor als je zelf een radio koopt, zodat je het gat waar eerst de usb stekker zat kan aansluiten op je nieuwe (niet nissan) radio kan aansluiten.

MB USB en AUX Ombouwset om de OEM (originele) USB en AUX aansluiting te kunnen behouden in gebruik met een aftermarket radio systeem.

Beste forumleden,

Ik heb vandaag een Nissan Pixo van 2012 gekocht. Omdat ik veel Spotify luister zoek ik een oplossing om deze via de audio van mijn ingebouwde Nissan radio te luisteren. Ik heb een 3,5 jack gekocht met bluetooth, maar zie dat de Nissan geen 3,5 jack heeft. Ik heb er niet veel verstand van. Heeft iemand een simpele oplossing om toch Spotify te kunnen luisteren in mijn auto? Ik zou je heel dankbaar zijn! Groet, Mariska

zie de startpost, wat soldeerwerk en wat 3,5 jack snoertjes kannibaliseren..