Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Lijkt me inderdaad een spoeltje, want het schiet me te binnen dat een condensatortje van 330p helemaal geen opdruk heeft (en er ook anders uitziet).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Bjokal: Nee 0.3 uH, het "331k" opschrift staat gewoon in de tabel.

@dominc,

Ik denk dat het een seriele terminal is. Hij heeft een local/remote schakelaar waarmee je hem waarschijnlijk van DCE naar DTE en terug kan schakelen.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 10 februari 2011 12:41:30 (60%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Weer wat geleerd. De basiseenheid van dit soort spoeltjes is dus nH, zoals dat bij condensatortjes pF is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi mannen ik heb hier iets aparts ik weet wat wat de componeneten zijn .

1 varistor s10k14

2 transil bzw06-15b

Maar mijn vraag is de varistor doet niks met de multimeter op ohm weerstand is hoogtste bereik .

En de transil geeft niks aan met de meter diode bereik .

Heb ik dit goed ???

http://www.uploadarchief.net/files/download/piekspanning%20beveiliger%…

http://www.uploadarchief.net/files/download/piekspanning%20beveiliger%…

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Varistor vangt zoals u zegt de piek op.

Mooie van deze dingen is dat als ze stuk zijn ze echt open gespleten zijn. En vaak in een zwarte vlek staan.

Dus durf haaft wel te zeggen dat deze nog goed is.

nr. 2 ken ik ook niet.

Groet,
Theo

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.

Aha dus dit zie je!!!

Dat is mooi want dit wist ik niet .

De transil diode heb ik eventjes gegoogled in de datasheet wordt er ook geen polariteit aangegeven .

Maar deze werkt ook met hoge pieken deze worden als bescherming voor Cmos ic ,s gebruikt .

Waarom ik dit eventjes informeer ik ben een piekspannings beveiliger aan reverse engineren .

Om deze na te bouwen .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Die BZW06 is een bidirectionele transient suppressordiode. Dat wordt aangegeven door de b achter het typenummer. Het is een soort twee-richtings zenerdiode voor 15V.

Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet.
maartenbakker

Golden Member

Waarbij de definitie van 15V wel in de datasheet moet worden nagekeken: inschakeldrempel en uitschakeldrempel en aanbevolen spanning zijn waarschijnlijk geen van allen 15V maar liggen er omheen. Even goed nazoeken dus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Komt goed maarten ik bestel gewoon degene die er nu ook in zit dan speel ik op safe .

De onderdelen die kosten een fractie van wat het apparaatje compleet kost .

[Bericht gewijzigd door daandc op vrijdag 11 februari 2011 20:44:49 (32%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

http://www.uploadarchief.net/files/download/capacitor_w.jpg
Een condensator uit een lasapparaat. Zover ik kan lezen is het een 100nF? ALs ik op het typenummer zoek kom ik uit op 22nF. Iemand een idee?

Tja......

Ik denk gewoon 0,1uF. Het nummer kan misschien van een serie C's zijn? Van 0,01 tot 1uF bijvoorbeeld. Volgens mij is het een condensator ook geschikt voor op 230VAC (X2), al staat dat er niet op. Ik zou 'm vervangen voor 0,1uF 250VAC X2.

Lijkt een beetje op deze:
http://www.wellgainelectronics.com/ProductImages/capacitors_metallizedcaps/RIFA-PME271M610%200.1UF%20250VAC%2023X14X7.2MM%20LS=22MM%20%20445PCS%20%20W2P220.JPG

Oja, en Rifa heeft volgens mij niet zo'n goede naam wat betreft die ingegoten C's, neem een ander merk voor de zekerheid!

[Bericht gewijzigd door Benadski op zaterdag 12 februari 2011 15:46:10 (12%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 12 februari 2011 14:30:36 schreef Appiers50:
[afbeelding]
Een condensator uit een lasapparaat. Zover ik kan lezen is het een 100nF? ALs ik op het typenummer zoek kom ik uit op 22nF. Iemand een idee?

Boven op staat naar mijn mening: 0.1µF

En op het bovenste plaatje staat 400V gelijk spanning. (streep met 3 lijntjes er onder.

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.
maartenbakker

Golden Member

Helemaal mee eens wat betreft de waarde. Wat betreft de slechte naam van RIFA: Naar mijn idee betreft dat voornamelijk de MP serie en andere papiercondensatoren. Van WIMA en andere fabrikanten gaan die dingen net zo hard stuk, hoewel ze puur in theorie uitstekend zouden moeten zijn in impuls- en X2-toepassingen. Gelukkig hebben veel fabrikanten het licht al wel gezien: Philips components bijvoorbeeld heeft die krengen in normale toepassingen volledig uitgefaseerd vanaf ergens eind jaren '50 van de vorige eeuw (!).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op PME2614 kreeg ik ook hits met andere waardes dus volgens mij is dat inderdaad de serie. Hoe je dan uit KB610 0.1uF moet halen snap ik ook niet....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is wel een 100n. Als je bij andere series kijkt is het eind nummer ook 610 bij 100n. Inmiddels is het kapotte onderdeel vervangen maar het probleem is er niet mee verholpen.

Tja......
maartenbakker

Golden Member

Dan wordt het misschien tijd een topic over een defect lasapparaat te openen? ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Over die Rifa's papier/foliecondensatoren: het zijn types waar je vroeg of laat mee in de problemen komt. Ze verouderen onder UV/warmtecycli en hun 'shell' barst (goed te zien op de foto's van Appiers50) waardoor ze vocht opzuigen. Hopelijk eindigt het dan met een knal, waardoor ze zich verraden, maar in andere gevallen houden ze zich onschuldig en kan het voor veel vreemde problemen zorgen.

Ik heb er al wel 100, zoniet meer vervangen (werkmatig) op borden, ik noem ze onbetrouwbaar.
Ik heb daar al eens een epistelke over geschreven: in geuren en kleuren zie hier

Er zijn genoeg andere deftige caps X en y type of ontstoring ter vervanging.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Hallo,

Weet er iemand de code van deze component? Met de nummers op de component vind ik niet direct een datasheets. Het zit in een schakeling samen met 3 weerstanden waarvan er 1 samen met deze component verpakt zit. Wrs dient deze component de stroom te verminderen naarmate de ingepakte weerstand warmer wordt en zo de laadtijd te bepalen, dat denk ik toch op het eerste zicht.

http://farm6.static.flickr.com/5292/5442511122_279603c2df.jpg
DSC00592 by vercammenkenny, on Flickr

Op de keramische verpakking staat
Tf 131°
2A 250V
226 G3
<PS> E FUJI

Hugo Welther

Moderator

Thermische zekering die bij 131°C doorpiept.
Merk Fuji,
Maximum spanning 250V,
Maximum stroom 2A

Zoek eens op "Fuji Thermal fuse"

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 12 februari 2011 17:29:29 schreef Biggles87:
[...]

Boven op staat naar mijn mening: 0.1µF

En op het bovenste plaatje staat 400V gelijk spanning. (streep met 3 lijntjes er onder.

Ben ik dan echte de enige die op de bovenkant kijkt, en niet naar het type nummer? De eerste foto laat een stuk zien van de waarde. En echt niet in het chinees.

http://www.uploadarchief.net/files/download/capacitor_w.jpg

Of ben ik de enige die hier 0.1µF ziet staan?

edit: Ik ben in elk geval niet de enige zag ik net even terug lezend.. Maar goed, doe uw voordeel er mee.....

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.

Neenee, klopt: 100nF en 400Vdc. En 250Vac kan er ook op want 250V*√2 = 350V en binnen de specs.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
maartenbakker

Golden Member

Opzich kan er inderdaad 250VAC op, maar dan kan en mag je het ding niet meer over het net hangen en er mag nergens iets achterhangen dat spanning kan vasthouden (zelfde verhaal als een enkelfasige gelijkrichter, daar kom je met 400V niet uit bij netspanning)!

Daar had je met een 220V netspanning minstens 630VDC voor nodig en tegenwoordig zou je een 1000VDC condensator pakken als er geen X-rated 275VAC-condensatoren bestonden die dan de voorkeur verdienen omdat ze - als het goed is - gedefinieerde faalmodi hebben en tegen nog wat hogere pieken kunnen. Ook vroeger was een 1000VDC-rating al gangbaar in netgekoppelde toepassingen, zie de ratelteerknollen in oude Philipstoestellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat het is weet ik,
wat het doet ook,
maar waar wordt in godsnaam een Xtal van 12.2880MHz gebruikt??

Ik bedoel dus waar het speciefiek word gebruikt, aangezien de 12.0 variant gebruikt word voor USB-connectie (gaat dit ook met deze Xtallen?)

Dit topic is gesloten