Ook ik heb een probleem met de voeding van mijn set up box, net als in dit topic, http://www.circuitsonline.net/forum/view/86238
Het probleem is dat ik geen voeding meer heb.
De condensator die in het andere topic genoemd werd is bij mij ook stuk, en tevens was de zekering gesprongen.(beide zijn vervangen)
Ik ben even aan het meten geweest maar ik meet geen spanning op de primaire kant van de trafo.
Wie kan mij helpen met het oplossen van dit probleem.
Ik ben geen electronicus, maar sterkstroommonteur.
Ik heb een fluke multimeter tot mijn beschikking
Bvd Chiel
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]
Nu ik mijn eigen foto's eens goed bekijk zie ik dat er een scheurtje in de IC zit die vlak bij de trafo zit. Ook is de groene weerstand naast de IC heel heet geweest, en waarschijnlijk stuk.
Is hier nog iets mee te beginnen? Of is hij rijp voor het grijze archief?
Ik meet op de primaire wikkelingen van de trafo een zeer lage weerstand (minder dan 2 ohm)Het zou kunnen zijn dat ik door andere defecte componenten heen meet. Ik heb de trafo niet gedemonteerd.
Vgr Chiel
edit @S.oldeerbout je hebt betere ogen dan ik
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als de zekering stuk is, kan je op zeker een verzameling primaire onderdelen vervangen. Bij een simpel elcodefect gaat de zekering niet stuk.
start weerstand (die groene ook defect....
dat wordt idd een zwerm onderdelen vervang.
Controleer gelijkrichter en elko
vervang ic en defecte voedings en startweerstanden controleer de blauwe condensatoren aan primaire zijde.controleer de startelko (paar uf )
controleer de secundaire elko's
waarom? deze voeding heeft ook zon ic met mosfet ineen..die knallen graag kapot en soms komt dat door slechte secundaire elko's.De voeding probeert dan de spanning te compenseren die verloren gaat in de elko's waardoor uiteindelijk het ic eruit vlamt.
Martin
[Bericht gewijzigd door PL500 op (72%)]
Heren bedankt voor de moeite die jullie er in gestoken hebben.
Ik weet genoeg,ik denk niet dat ik het ga redden om dit te repareren. Hij gaat het grijze archief in.
heb je het printje nog,,
ik die van mij heeft de trafo kapot..
kan ik die anders van je overnemen?
Henri
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
ik reageerd er nog even op
ik heb er hier 1 die doet niets meer,
de elcos van de secundaire spanning (4stuks) heb ik vervangen,
dit leek me zo ook de oorzaak van het probleem want de 1000uF 10v was ontploft aan de onderkant, dus die was zeker defect,
maar nu met de nieuwe elcos doet hij nog niets, en meet ik wel dat er spanning in de trafo gaat, maar er komt niet uit (gelijk spanning) op geen van de pootjes.
dan moet die toch haast wel defect zijn?
@cmk alvast bedankt, ik wacht even tot hier nog een reactie op komt, en dan moet dat maar doorgaan, maar ik denk dat je nog wel goedkoper kunt verzenden, want als ik kijk naar de dikte kan hij nog gewoon met de enveloppen post mee, dan is het 2-3 euro
ha mag ik dan ook?? 
elko's hier defect gelijkricht diode (die grote van de 3,3V) eruit en het ic defect.als ik de ic en de elko's vervang zou ie het weer moeten doen.
het ictje ploft er sneller uit dan die trafo ik geloof niet zo in die kapotte trafo.
of heb je de trafo doorgemeten?
Ff een update:
na vervanging van het ic een secundaire diode (die dikke) en de secundaire elko's werkt de voeding weer.
Ik heb alleen geen afstandsbediening dus kan het ding niet aan zetten.
Als ik 230v aanleg komt eerst het groene lampje op dan allemaal dan oranje en dan rood.
mag ik er even van uit gaan dat dit de normaal is?
v/d week hoop ik de orginele AB te kunnen bemachtigen.zoniet dan wordt het op jacht naar een ab.
Martin
kheb het ook even op een laag pijl gezet, maar hem er nu weer bijgepakt na de update van PL500.
als ik de diode doormeet, (fluke op diode stand) heb ik vanaf alle 2 kantenm dus maakt niet uit waar ik plus of min doe, even kort contact, hij piept even.
daarna komt er een waarde van 0.121 of 0,118 in beeld.
kan ik hieruit concluderen dat dan die diode defect is?
hij mag ja immers maar aan 1 kant signaal doorlaten?
maartenbakker
Golden Member
Ten overvloede: Als je hem uit circuit gemeten hebt, geven deze waardes inderdaad aan dat hij stuk is.
defecte diode geeft harde sluiting
Dit is een scottkey diode.
Uitsolderen en testen een kant sper andere kant +/- 0,2 tot 0,4 volt drempelspanning.
vervang alle elko's secundaior en test de primaire en zonodig vervangen.
test de weerstanden primair op onderbreking.
Meet de spanning ip het IC Pin 7 en 8 +/- 9 tot 15V gen spanning bij goede weerstanden? ic defect (sluiting) flitst de primaire zekering eruit ? ic defect .
Ik had zelf geen spanning op pin 7 en 8 ic uitgesoldeerd en gemeten-> harde sluiting ic defect.
gebeurt vaker met die allesin 1 ic's icm slechte secundaire elko's en /of diodes.
@ Maarten,
hij werkt dus weer!
nu nog een AB en ik kan een smartkaart gaan regelen.
Martin
maartenbakker
Golden Member