Beste,
ik ben nieuw op dit forum, omdat ik hulp nodig heb met de electronica van me Yamaha Aerox 50 cc uit 2005.
Ik heb deze gekocht van iemand en ben hem helemaal aan het opknappen. Motorisch is die weer helemaal goed, alleen de elechtriciteit niet. Ik snap er zelf weinig van en heb daarin ook zo goed als geen ervaring.
Dit zijn mijn problemen:
-voorlicht doet het niet
-achterlicht doet het niet, wel remlicht. Hij heeft het vandaag nog gedaan maar stopte er ineens mee. Remlicht is er nu ook mee opgehouden.
-knipperlichten knipperen niet, denk dat het aan me relais ligt.
-uit mijn contact slot lopen twee draden die nergens heen gaan. Een zwarte, waarschijnlijk aarde, en een Zwart/witte. volgens mij hoort die naar me CDI te lopen. Maar die zit al 'vol'. Er komen dus zes kabels uit me CDI. Terwijl ik op electrische schema op internet zag dat er maar vijf uit je CDI komen?
Ook komt dicht bij mijn CDI 3 zwarte draden bij elkaar en die gaat verder als 1. Die zal samenzijn gebonden tot 1 aarde draad. Denk ik dan
Ik heb ondertussen al contactpuntjes van relais opgeschuurd. Dat maakte geen verschil
Verder heb ik vandaag een koso teller geinstalleerd. Die doet het gewoon naar behoren.
Hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen? lig al de heledag onder me scoot om het uit te zoeken, maar kom niet verder
ps. ik heb een elctrische schema van internet geplukt en veranderd hoe hij er bij mij uitziet! Ik had zelf geen choke op me carberateur. Dus heb een electrische choke in me kabelboom verwerkt.
pss. Mijn koso teller valt nu uit als ik de electrischestart knop indruk. Zodra ik de electrische start weer loslaat gaat hij weer aan.
De electrische start doet het trouwens weer niet. Startmoter draait even rond maar kapt er dan weer mee. Hoor getik als ik electrische start indruk, startrelais?
ik hoop genoeg info te hebben gegeven. En snel hulp te krijgen want kom er maar niet uit!
http://img713.imageshack.us/i/electrischschemaaerox.jpg/
alvast bedankt
Een hoop problemen zo te horen !!
Dat je teller wegvalt is logisch zodra je start.
Want je startmotor trekt even al het vermogen weg .
En het getik kan een slechte of lege accu zijn .
Probeer de kickstarter eens en meet dan eens of de accu geladen wordt.
Dit kun je even met je multimeter doen.
Eerst zonder draaiende motor en belast met verlichting aan ( mits het werkt
)
Daarna met draaiende motor dan moet je verschil in voltage hebben laadspanning .
Mooier is nog te kijken of de laadstroom goed is maar dan moet je ampere meten.
Maar je geeft aan dat geen ervaring hebt.
Maar met een beetje gezonde kijk!! kun je de kabelboom eens bekijken en de stekkers.
Dit zijn sowieso probleem veroorzakers nummer een !!!
Samen met de massa punten .
Vaak zijn slijtage plekken de veroorzaker van breuken of sluiting in de kabelboom .
Jammer dat het schema onduidelijk is ik wilde eventjes kijken naar de bedrading van de cdi .
Geen handige buurman of familie in de buurt .
Dat je elektrische start het niet doet kan zijn dat je accu leeg is, dat was bij mij iig zo, (toen ik 3jaar geleden een aerox had:p). Dat je verlichting het niet doet, kan zijn dat je lampjes kapot zijn of een breuk in de kabel. Heb je trouwens nog het originele stuur of heb je racestuur? Bij mij was het zo dat mijn achterknipperlichten het niet knipperden omdat ik een racestuur had(dus voor geen knipperlichten meer). Kan te maken hebben met de schakelfrequentie.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Op 22 februari 2011 13:55:22 schreef Shakes:
Dat je elektrische start het niet doet kan zijn dat je accu leeg is, dat was bij mij iig zo, (toen ik 3jaar geleden een aerox had:p). Dat je verlichting het niet doet, kan zijn dat je lampjes kapot zijn of een breuk in de kabel. Heb je trouwens nog het originele stuur of heb je racestuur? Bij mij was het zo dat mijn achterknipperlichten niet knipperden omdat ik een racestuur had(dus voor geen knipperlichten meer). Kan te maken hebben met de schakelfrequentie.Hoop dat je er wat aan hebt.