Elektrische keuze bougies.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

De fout zit hier, want met een andere browser komen de plaatjes probleemloos binnen. En het schema ziet er stukken beter uit, wat leesbaarheid betreft.

Edoch, ik ben er nog niet gerust op.
Stel dat Q hoog wordt bij het inschakelen van de voedingsspanning. Die levert basisstroom aan T5 en T7. Ook als de collectors van die torren geen spanning krijgen van J4, gaat die basisstroom lustig door de B/E-overgang van de torren, via R3 en R5, naar de IGBT's.
Die krijgen dus sowieso meer dan 11V op hun gate, ruim voldoende om ze open te sturen.

Daarmee is het niet gedaan. Ik ben zelf nooit met IGBT's aan de slag geweest, maar zo te zien gedraagt de gate zich net als de gate van een FET. Daaruit volgt dat, zodra T5 ... T8 even in geleiding is geweest, de bijbehorende IGTB's opengestuurd worden, en zo blijven omdat er niets aanwezig is om de gate's te ontladen!

Ik zou T5 ... T8 vervangen door 4 AND-poorten. Daar kan je de IGBT's rechtstreeks mee sturen of zonodig via FET-drivers.

Hoe dan ook --ik herhaal het nog maar eens-- ik weet erg weinig van auto-elektronica. En van IGBT's... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dat is nog niet zo'n slecht idee die AND poort er tussen zwieren. Speelt dat een rol welke type? TTL (74HCT ofzoiets) of gewoon (4081).

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Tja, je werkt op 12V. Dan kan je beter bij CMOS blijven.
74HCxx is sneller, maar ik weet niet of dat hier wat uitmaakt...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Neemt 10000rpm dat is 167Hz (beetje ruim denken).

Die weerstanden R3 -> R6 mogen die dan weg?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

CMOS heeft geen probleem met 167Hz.
En ja, die gate-weerstanden mogen gerust weg. Met een CMOS-IC ga je de gate's van de IGBT's niet opblazen. Daarvoor kunnen ze niet genoeg stroom leveren.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Is het spanningsniveau op J4 gegarandeerd hoog of laag? Of kan het ook zweven? In dat laatste geval zou ik daar pull-down weerstandjes plaatsen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Dat zijn IMHO contacten die ofwel open, ofwel gesloten zijn. Pull-down weerstanden zijn dan absoluut noodzakelijk.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ok. dus pull-down weerstanden van 2k2 op de ingangen van ic3, mag dat 1 weerstand per groep zijn of per ingang 1 weerstand? Ben aan't wachten op beter weer dan kan ik gaan meten (wankel moet altijd warm gereden worden). En daarna het schema verder aanpassen

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ik heb hier een Elektuur-artikel uit de halfgeleidergids van 1990 liggen. Daarin wordt een eenvoudig ontwerp beschreven om een mechanische ontsteking om te bouwen naar een elektronische.
Hier wordt een pull-up weerstand van 150Ω/2W gebruikt. De bijbehorende stroom van bijna 100mA is blijkbaar een noodzaak om de contacten van de onderbreker proper te houden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit zijn geen contacten maar soort hall-sensoren, er zit ongeveer een mm tussen de verdeler en de opnemer. ik weet zelf ook iet welke type sensoren het zijn maar ik weet wel dat Mazda dat in den tijd veranderd heeft omdat er zoveel ingebrande contacten waren, dit heeft geen fysiek contact.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Oh, hemeltje!` Ik vrees dat ik zelfs het verschil tussen delco en onderbreker vergeten ben... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hoi Damic,

Ik volg je project met veel belangstelling.
Sensoren zijn waarschijnlijk VR sensoren (kijk even op wiki voor uitgebreide uitleg).
Dit zijn spoeltjes waar een klein magneetje inzit die een spanningspuls afgeven als er een metalen deel langskomt (rotor).
Wordt veel toegepast om krukashoek en toerental te meten.
Spanningen zul je met een scoop moeten meten.
Heb geen idee hoe groot deze zijn en met het oplopen van het toerental worden ze nog groter.

Ander puntje,ik zag dat je een 12Vdc spanningsregelaar gebruikt voor je schakeling.
Volgens mij was hierover al eerder een opmerking door iemand anders.
Misschien is het beter om deze 12Vdc naar 8 of zelfs 5Vdc te brengen.
De accu spanning kan tijdens starten zakken tot 11Vdc of zelfs nog lager afhankelijk van de ouderdom en buitentemperatuur.
En deze faktoren komen altijd samen op een moment dat het net niet uitkomt.
Als je dit dus aanpast dan zal je elektronica eigenlijk gewoon altijd werken.
Ook al komt je startmotor moeilijk rond.

Veel succes

Merci Variable reluctance sensor. Mmh daar heb ik dan wrs overgelezen van die minder dan 12V te gebruiken, eens over nadenken.

Ha gatver weer meten.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Vandaag wat rond gereden en gemeten.

Als ik meet over de contacten meet ik niks. Zowel DC als AC.
Als ik meet tegenover de - dan heb ik op beide signalen 1V tot 2V
Als ik meet tegenover de + dan meet ik tussen 12V en 14V (naargelang het toerental)

Conclusie: het zijn gewoon niet mechanische contacten die een - doorgeven naar de ontstekers, dus als ik daar en + op zet voor de nieuwe ontsteek schakeling kan dat geen kwaad want gebruik een andere kabel bundel.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ik snap nu niet precies wat je aan het meten bent.
Metingen moet je met een scoop doen, met een uni meter kun je alleen de accu spanning op +bobine meten.
De pieken op -bobine zullen ergens tussen de 300 en 400v zijn.
De originel mazda sensoren zijn idd VR-sensoren. Spanning stationair 10Vpp op toeren 40Vpp.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Het probleem is dat ik geen scoop meer heb en als ik er 1 had kon ik er toch niet mee werken.

Maar als je met een Volt meter over de VR's meet moet je toch iet meten he? Zoja er was niks zodus. Ik weet het dan niet meer.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Als je op AC meet geen true-RMS moet je wel wat meten. Stationair is +/- 30Hz dus zou moeten kunnen. Verder is echt een scoop een must als je dit soort schakelingen tot een succes wilt brengen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Hey Paul;

Je hebt de foto van mijn meter gezien, das niet vet he. Ik had een scoop maar dat ding stond meer in de weg dan dat het gebruikt werd dus heb ik het weg gedaan. Zal eens zien voor een nieuwe ofzo.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Shiptronic

Overleden

Pak een LED tester, en meet ten opzichte van + en - op de accu.

Daar het een halgever is zullen er per sensor 3 draden zijn:
1 massa (-)
2 signaal
3 Voeding (+5 of +12 V)

Ze schakelen 99% naar massa, en zitten met een Pullup naar voeding.

Bij draaidende moter kan je de 3 de signalen snel vinden:

Led lamp op massa:

LED knippert = singnaal
LED UIT ~ Massa
LED AAN = voeding of singnaal

Om uit te zoeken welke het signaal:
LED lamp op + accu

LED knippert = singnaal
LED UIT ~ 12 v voeding
LED AAN = Massa of signaal

Geen scoop nodig

Als alle electronica vervangen word zal je zelf voor een PULLup (of Down) moeten zorgen, en de juiste voeding (5 of 12 V)

Maar waarom geen Vrij programeerdbare ECU ? voor de prijs kan je het niet laten , en veel meer mogelijk heden = vrij heden

Nadelen , stijle leercurve :( , maar wel veel leren. Foutjes zijn vrij kostsbaar ;) (bv: http://www.k-data.org/kdfi-1-3.html) , maaar lees je eerst goed in, en weet waar je aan begint :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Kan de massa soms een vaste massa zijn want heb maar 2 draden per sensor.

Edit: waarom ik dit wil maken: omdat ik voor de eerste keer in mijn leven eens iets wil maken in elektronica met een doel en als ik er nu mee stop heeft het ook geen zin om nog verder met elektronica te gaan.

[Bericht gewijzigd door Damic op donderdag 10 maart 2011 21:55:36 (59%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Shiptronic

Overleden

Sorry voor de vorige post, na de foto nog eens duidelijker te hebben bekenen, zijn het toch geen HALL-sensors.

Hier zul je waarschijnlijk iets met een nuldoorgangs detector moeten doen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.