Die plaatjes lijken gewoon gelijmd te zitten, je krijgt ze er niet heel af. Ik doe wel 2 siliconen pads erbij.
Je MOET die BU's isoleren namelijk.

oke...bedankt.

Zijn de pootjes van de nieuwe transistor van links naar rechts ook b,c,e net zoals de originele?

gegroet,
Karthur8

Ja de aansluitingen zijn hetzelfde, alleen de BU hebben maar 3 pennen.

De ecu zit er weer in Paul... en alle bougies vonken....!!!!!!!!

Echt hartstikke leuk dat dit gelukt is.

De motor loopt nog niet echt mooi maar voordat ik daar mee verder ga zal ik eerst een kat monteren.
De voorpijp is ook nog lek dus het lijkt me het beste om eerst deze dingen in orde te maken en kijken hoe de motor dan loopt.

Maar....ik ben al dik tevreden met dit behaalde resultaat.
Nog niet eens voor het geld alleen dat ermee bespaard is maar zeer zeker ook om de 'kick' die het geeft als je met de hulp van mensen die je eigenlijk niet eens kent iets wat normaal gesproken afgeschreven zou zijn toch nog weer aan de 'praat' krijgt.

Nogmaals harststikke bedankt allemaal en zodra ik de voorpijp inclusief kat vervangen heb laat ik het hier nog even weten hoe de motor loopt.
Mocht de motor dan nog niet goed 'lopen' dan hoef ik in ieder geval niet bang te zijn of het uiteindelijk wel in orde komt....want dan vraag ik het hier wel weer. :-)

gegroet,
Karthur8

De KAT. heeft geen invloed op het lopen, ik zou dus ook eerst zorgen dat hij goed loopt, anders loop je het risico dat het je een kat kost !

Als de voorpijp lekt voor de Lambda-sonde heeft dat natuurlijk wel invloed.

Maar een motor moet prima willen lopen zonder kat.

Oke....bedankt.

Ik zal morgen de pijp onderzoeken.
Hopen maar dan dat het voor de lambdasonde in ieder geval ook lekt.
(het flexibele stuk is in ieder geval lek...maar dat zit na de lambdasonde uiteraard).

of.....ik ga nu al op onderzoek.
Het is mooi weer dus waarom niet...hahaha.
Even mijn visparaplu en een flesje 'freddie-h' erbij pakken en mijn nachtdienst kan beginnen.

gegroet,
Karthur8

even meten met een volt meter, op de lambdasonde, kan al een grove indicatie geven wat er evt aan de hand is.

dan moet je wel een hele rappe digitale hebben of een analoge. Die goedkope dingen zijn te traag en proberen er een RMS waarde van te maken.

Ik doe het al jaren met een fluke, en dat gaat prima, heb natuurlijk wel enige training in het aflezen.

maar een constante spanning boven de 0,6 V (rijk) lijkt me niet goed, evenals een constante spanning onder de 0,4 V (arm).

Je kunt het nautuurlijk ook met de scoop bekijken

TS, is vannacht bij de auto inslaap gevallen ;)

fluke is iets nauwkeuriger als een gemiddelde hobbybob meter.
en zoals je al aangeeft: je moet enig idee hebben wat er gebeurt.

Als TS dat neit heeft, is het lastiger.

Mooi dat de ecu weer werkt. Let op dat het slechte lopen niet toch aan de bobine ligt.
Temperatuur van de transistor?
Overigens kan de lekke pijp na de lambda sonde er ook voor zorgen dat ie niet lekker loopt. In theorie zou de sonde te veel zuurstof meten en waardoor de ecu teveel brandstof stuurt.

Zo...daar ben ik weer.
Het gaat alemaal wat langzaam daar ik ook veel gedownloade informatie aan het doorspitten ben over de werking van de sensors , ecu , de injectie en ga zo maar door...

Beide lambda sondes geven als voedingsspanning 0,41 v.( alleen contact aan).

Het signaal schommelt niet bij mij( wel als ik gas geef) maar dat kan zo heb ik begrepen aan de multimeter liggen.
1 lambda sonde geeft 0,18 v en de andere 0,11 v .( draaiende motor).

Ik had bij het testen van de ecu 1 bougiekabel gebruikt met een bougie er aan en deze op de bobine van plaats laten verwisselen om te kijken of alle 3 de de bobines vonkten na de reparatie.
Ik heb nu de inlaatpijpen er af gehaald en alle bougies er uit gehaald omdat deze eerst nagekekn moeten worden alvorens verder te zoeken natuurlijk.

Ik heb ook een foto van de bougies gemaakt....

Bij het losmaken van de inlaatpijpen viel mij een stukje slang op net onder de bobine met een groot gat/scheur er in.....

Het is een klein stukje slang dat tussen een koperkleurige pijp zit welke aan de ene kant verbonden zit aan een soort van paddenstoel en aan het andere einde verbonden zit aan het uitlaatspruitstuk.
Er lopen 2 van deze pijpen naar de paddenstoel...voor elk uitlaatspruitstuk 1 pijp...welke zich op het spruitstuk zelf ook weer vertakt.

De paddenstoel bevind zich rechts van het uitlaatspruitstuk als je voor de auto staat vlakbij de bobine..
De pijp met het stuk kapotte slang er tussen loopt naar het spruitstuk aan de achterzijde van de motor.
Als ik met het handvat van een schroevendraaier tegen mijn oor luister naar de motor komt het diesel-achtige geluid duidelijk ook bij de achterste rij cilinders vandaan.
Ik heb geen idee wat deze 'champion' voor functie heeft maar hij zal er niet voor niets zijn aangebracht neem ik aan.
Zou deze slang-breuk de oorzaak kunnen zijn van het slechte lopen van de motor?

http://www.uploadarchief.net/files/download/vectra.jpg

gegroet,
...bevroren Karthur8

Ik denk dat het een verdeelstuk/ventiel van het secundair lucht systeem is. Er zit nog een luchtpomp op de auto.
Die lekke slangen zou wel eens het probleem kunnen zijn waarom de lambda regeling stationair niet werkt.
Hij krijgt teveel valse lucht en dus een te arm mengsel. De Lambda regeling kan dit meestal niet bijregelen.

Heeft eigenlijk nu niet veel meer met electronica te maken.

Brandt er geen motorlampje.

Mischien eens uitlezen in real time waarden .

Deze zeggen je veel over de sensoren en actuatoren .

Mischien dan je probleem eens voorleggen op problemcar.nl .

[Bericht gewijzigd door daandc op (59%)]

Ik heb de slang gerepareerd maar het heeft helaas niet geholpen.

Het geluid had ik al een paar eerder gehoord bij het stationair draaien maar er geen aandacht verder aan geschonken daar het vanzelf weer over ging.
Het feit echter dat het dus alleen bij het stationair draaien te horen was en soms wel en soms niet (koude/warme motor?)doet me denken in de richting van de hydraulische klepstoters.....

Maar...ik zal inderdaad moeten 'verhuizen' naar problemcar.nl daar dit inderdaad niet veel meer met electronica te maken heeft.

De electronische problemen zijn naar mijn idee opgelost hier op het forum en daar ben ik nog steeds heel erg tevreden over.
De mechanische problemen los ik uiteindelijk wel op maar dit zal me niet zo een kick geven als de wedergeboorte van een ecu....

gegroet allen ....en nogmaals mijn hartelijke dank.

Karthur8

Misschien zit hier iets bij, leveren replacments voor autoelectronica.

http://www.codecard.lt/index.php?page=1&act=viewCat&catId=60