Wanneer iemand mij aan een schema van dit apparaat kan helpen wordt ik helemaal blij.
Ik heb n.l. dit app. met een probleem in het rechterkanaal, na inschakelen (zacht niveau)komt er een zachter signaal uit als op links, en zodra ik het volume opdraai valt dit kanaal helemaal uit en links speeld prima.
Het probleem zit puur in de hoofdversterkerprint na de volumeregelaar.
Ik heb intussen alle torren van bewust kanaal doorgemeten een paar defecte en slechte vervangen, intussen dioden op de print gemeten en ook de weerstanden gaven de juiste waarden en elko's vervangen.
Echter na vol vertrouwen ging ik weer testen en tot mijn ontsteltenis was het resultaat onveranderd en weer een paar torren stuk in het voorversterker gedeelte.
Nu is het toch wel een complexe voorversterker waar ik nu toch echt een schema bij nodig ga hebben om verder te komen.
Andere tips stel ik ook zeer op prijs.
Chris
Dank je wel voor het terug plaatsen.
Evarist, ik heb geduld en hoor het wel van je, bedankt zover.
Chris
Dag KrisKras
Ik heb nog wel een servicemanual van de DRA210. Misschien ben al je geholpen met een kopie van het schema. In de komende week ga ik deze voor je opzoeken en mailen.
Douwe Bakker
Douwe,
dat klinkt erg goed, met een schema ben ik heel erg geholpen en een servicemanual zou helemaal mooi zijn want daar zal ik vast meer kunnen vinden, al zou het alleen al de rust stroom voor de eindtorren zijn.
voorzover vast bedankt.
Chris
Dag kriskras,
Ik heb ze schema's naar je e-mail adres verstuurd.
De rust stroom wordt afgeregeld door VR401 en VR402. Meten kun je op TP1 en TP2. De meetwaarde moet 5mV (+/- 2mV) zijn. dit komt overeen met een rust stroom van ongeveer 23mA.
Natuurlijk kun je ook de spanning tussen de 2 emmitters van de eindtorren meten. Doordat je nu over 2 weerstanden van 0.22 ohm meet moet de waarde dus 10 mV zijn. Het is aan te bevelen om na een half uurtje het toestel te laten spelen nog een keer te meten en zo nodig opnieuw afstellen.
Veel succes,
Douwe Bakker
Douwe,
Geweldig, het belangrijkste heb ik nu praktisch en zelfs de ruststroomgegevens, helemaal top, maar toch nog een klein vraagje, ik mis eigenlijk de rechter bovenhoek van de tekening, hetgeen het volgen van de signaalweg wat verstoord, mocht het mogelijk zijn om deze ook nog te sturen hou ik mij aanbevolen, voor zover mijn dank.
Groetjes Chris
Kan iemand mij ook het schema van de dra-210 doen toekomen?
Als je over een gedigitaliseerd user manual beschikt, houd ik me ook aanbevolen. Een kopie van een papieren manual is ook prima. Kopieerkosten betaal ik uiteraard.
In de buurt van Utrecht kom ik hem ophalen.
Anders betaal ik de porto kosten uiteraard.
Bij voorbaat dank, erikv2
[Bericht gewijzigd door erikv2 op (65%)]
Hoi Douwe Bakker, (Kriskras)
ik heb ook een Denon DRA 210 die helaas bij ontvangst per DHL geen geluid meer geeft. Nog op speakers A nog op speakers B.
Ik denk dat er tijdens het transport iets stuk gegaan is. Wilde hem eens laten doormeten maar daarvoor heb ik ook de service manual nodig.
zou je me ook een kopie kunnen sturen van de service manual ?
met vriendelijke groet
AntoniusDD
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Open maken en kijken of er zoiets als bv de zekering of connectors los hangen. Dat is eigenlijk het enige wat tijdens transport stuk kan gaan. (samen met mechanische schade aan kast of knoppen)
Ik heb helemaal niets los zitten gezien intern behalve de kattenharen en het stof.
Neen ook de hoofdtelefoon uitgang geeft geen gehoor.
Met de juiste Cai stekker van Denon ontvangt ie volgens display op de tuner alle mij bekende zenders in mijn regio. Dus ook dat werkt wel.
Maar van de voorversterker naar de eindtrappen daar is iets niet pluis. Of is het de volumeknop misschien die met servomotor op een separate print aan het front zit?
Mijn kundigheid houd hier op. Zal hem moeten laten repareren door een technicus vrees ik.
groeten
Versterker gedeelte van de DRA 210 is in orde, ook het beveiligingsrelais op de printplaat. We gaan met oscilloscoop er aan, meten aanstaande week, waar het signaal blijft hangen.
Is nog niet opgelost dus. Zal het laten weten wat het resultaat is.
Groeten,
We hebben meerdere elco's gevonden die niet meer goed verbonden waren met de printplaat.
Door trillingen tijdens het transport zijn die losgekomen.
Door die andermaal opnieuw te solderen hadden we een werkende receiver. Hij speelde op de werkbank.
Er waren nog enkele elco's (zo'n 20 stuks) die ook in aanmerking zouden kunnen komen dat ze lostrillen en dat is inderdaad ook gebeurd tijdens het transport naar huis. Tijd om alles uit elkaar te halen en de alle punten te solderen zou te lang geduurd hebben.
Dus thuis aangekomen was ik heel teleurgesteld dat er nogmaals aan gewerkt moet worden daar de receiver niet meer werkte.
Jammer.
Gaat eerst even in de berging om dan te kijken of ik een soldeerstation en soldeerzuiger kan lenen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 8 oktober 2025 11:47:13 schreef AntoniusDD:
We hebben meerdere elco's gevonden die niet meer goed verbonden waren met de printplaat.Door trillingen tijdens het transport zijn die losgekomen.
Hoe transporteer jij zo'n apparaat toch niet op de fietsbagagedrager over een kasseienweg 
Het loskomen van die condensatorpinnen komt meestal door te weinig tin gebruik bij de productie in combinatie met veelvuldig opwarmen/afkoelen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op woensdag 8 oktober 2025 11:47:13 schreef AntoniusDD:
Er waren nog enkele elco's (zo'n 20 stuks) die ook in aanmerking zouden kunnen komen dat ze lostrillen en dat is inderdaad ook gebeurd tijdens het transport naar huis.
Waarom heb je die dingen daar niet gelijk gedaan, want als gewoon normaal transport genoeg is om ze los te krijgen zaten ze op dat moment al zo goed als compleet los. Zou wat zijn, dan zou iedere autoradio na een rit kapot zijn. Zelf Ali-crap valt (meestal) niet spontaan uit elkaar tijdens transport.
Er is natuurlijk de kans dat het de elco's helemaal niet zijn maar hij het per ongeluk daar weer deed. Ik heb zo ooit een meetversterker gehad die zich resette. 2x naar de fabriek geweest, Niks gevonden en daarna deed hij het weer een tijdje. Daarna 2x naar mij. Na de eerste keer hier waar ik niks echt kon vinden want hij werkte goed dus dingen door gesoldeerd getest, gemeten etc maar hij bleef werken. Dat heeft hij daarna 1,5 jaar gedaan en toen begon het weer. Toen het hele ding uit elkaar gehaald op een klein pcb achter het voorpaneel. Ik wil wat opschrijven maar mijn pen was onder het apparaat gerold. Ik til een hoek op en hij reset zichzelf. Iedere keer. Bleek ze op dat kleine PCBtje een draadje vergeten waren te zijn solderen . Door hem schuin te houden maakte dat geen contact meer of juist wel contact. Vast gezet en probleem opgelost.
Natuurlijk heeft de elektrotechnicus het er niet bij gelaten.
Hij is de Denon komen afhalen en aan de slag gegaan ermee. Er was blijkbaar nog meer kaduuk dan de soldeer. Hij heeft hem helemaal uit elkaar gehaald en dat is een grote klus kan ik je zeggen om aan de printplaten te komen.
het weer in elkaar zetten is natuurlijk ook een behoorlijke klus, dat gebeurd nu
fred101
Golden Member
Dat zei ik omdat jij dit schreef:
Er waren nog enkele elco's (zo'n 20 stuks) die ook in aanmerking zouden kunnen komen dat ze lostrillen en dat is inderdaad ook gebeurd tijdens het transport naar huis.
Dat betekent in mijn ogen dat hij die niet heeft gedaan anders zouden ze er niet uitgevallen zijn.
Laat je niet gek maken, dat zegt hij waarschijnlijk alleen om de prijs hoog te kunnen houden, alles is relatief, Zo'n versterker stelt weinig voor. Als leek lijkt het al snel veel werk.
Ik heb ooit een R&S VNA gerepareerd, 87 schroefjes alleen om de voeding er uit en open te krijgen en dan nog alle deksels van de RF afscherming, Een Tek 576 curvetracer, die uit elkaar halen kost je bijna een dag. Sommige Tek 7000 scopen zijn nachtmerries. Tek 2710 compleet uit elkaar moeten halen (heel veel desolderen) om een condensator te vervangen. Een Datron kalibrator is ook een drama. De ergste die ik ooit gedaan heb was een Marconi 4GHz Spectrum analyser. 2 nokvol gebouwde volle hoogte 19" kasten. En zo kan ik nog heel lang doorgaan. Zo'n versterker heb je zo uit elkaar. Zeker als je het vaak doet.
1 kast van de Marconi: