Als je 168 fototransistors moet aansluiten zal je zeker moeten multiplexen of iets dergelijks, daar heb ik eigenlijk nie zoveel verstand van. Google nu gewoon even op de termen die ik je heb gegeven, het is jouw projectje, niet het mijne. Ik denk dat je als je nu even googelt een heel goed begin hebt voor je project.
Wat heb je al gedaan qua vorige projectjes?
en ik stop niet omdat ik al teveel uren er in heb gestopt om nu in eens te stoppen omdat het even niet lukt ik zet door totdat ik dat ding aan het werk heb.
al duurt dat 5 jaar
hier staat meer info denk ik mischien weten jullie nu meer http://www.touchwindow.com/mm5/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=Tou…
oei, ik hoop voor je (ga er maar niet van uit) dat de moderatoren de 4 voudige!!! topic kicks niet zien.
tipje:
Het kicken van een je eigen topic om het hoog in de lijst te houden is niet toegestaan als de laatste reactie minder dan 24 uur geleden is.
Als je iets hebt toe te voegen aan een topic terwijl je zelf de laatste bent die geantwoord heeft wordt je geacht de edit functie te gebruiken. Deze regel vervalt als de laatste reply ouder is dan 24 uur
Je bent onnodig je topic aan het bumpen. Gebruik alsjeblieft de edit-functie, en lees de FAQ.
Nogmaals een korte uitleg van het principe: je moet elke led apart aan kunnen zetten, en elke fototransistor apart uit kunnen lezen. Zie hier voor een schematische weergave van het principe met 6 leds en 6 fototransistors (excuses voor de smiley).
Omdat je microcontroller (welke dat dan ook mag worden) waarschijnlijk geen 168 * 2 pinnen heeft, zal je moeten multiplexen. Multiplexing wil je absoluut niet in de PC gaan doen, maar in je microcontroller! Dat houdt in dat je per pin meerdere uitgangen dan wel ingangen bedient. Voor het digitale deel (leds aan/uit zetten) is dat redelijk makkelijk, voor het analoge deel (fototransistoren uitlezen) is dat iets ingewikkelder. Voor het laatste zou je bijvoorbeeld een hier naar kunnen kijken.
welke programeer taal is dat dat onder aan de pagina staat?
en je moet dus meerder chips op 1 chip aansluiten als ik het goed begrijp
en sorry voor het vol bumpen van mijn topic
kan niemand deze jongen een fatsoendelijk antwoord geven
jullie lijden hem alleen maar om ik weet hij moet ook zelf iets doen
maar kan iemand hem goed uitleggen wat hij moet doen(en niet dat hij moet stoppen)
want iedereen krijgt fatsoendelijk antwoord
Op 10 maart 2011 13:50:52 schreef casiolover:
kan niemand deze jongen een fatsoendelijk antwoord geven
jullie lijden hem alleen maar om ik weet hij moet ook zelf iets doen
maar kan iemand hem goed uitleggen wat hij moet doen(en niet dat hij moet stoppen)
Pardon?!
We hebben even op duidelijke informatie van TS moeten wachten, maar dat probleem is enigszins opgelost.
Er zijn hier vervolgens voldoende hints gegeven. Meerderen hebben een poging gedaan met basisinformatie te komen. Ik heb juist nog de werking van een dergelijk systeem proberen duidelijk te maken, en praktische tips te geven met links naar meer informatie.
T-baev geeft de goede tip om eens een zoektocht op Google te houden, omdat daar vast een heleboel informatie te vinden is. Hij geeft hier zelfs zoektermen bij. Ook geeft hij tips m.b.t. microcontrollers.
mbbneon geeft de nuttige tip dat modulatie noodzakelijk kan zijn (hint: bekijk eens deze lichtsluis, die gebruik modulatie om storing te voorkomen).
Ook kan het nooit kwaad iemand te wijzen op mogelijke (on)haalbaarheid van een project. TS kan niet verwachten dat er hier een kant-en-klare oplossing wordt aangedragen, maar zolang hij zelf blijft meedenken kan hij op hulp rekenen.
ja oke ik zal dan ook wel mee gaan denken maar ja als ik naar de leeftij kijk van TS dan is hij 13 jaar maar toch al zeer technisch voor zijn leeftijd en dat hij al bijna 3 programeer talen kent verbaast me echt jou niet dan
dus wat ik bedoelde is misschien iets duidelijker en daarmee zeg ik niet dat jullie het niet duidelijk uitgelecht hebben
maar ik vindt dat TS een doorzetter is en zeer intiligent wat electronica betreft
dat kon ik nog niet toen ik 20 was
Je hebt al je LEDs in serie gezet, nu is het moeilijker om te bepalen welke LED er op een fototransistor schijnt, vandaar ook dat ik het idee opperde om de LED's één voor één aan te zetten.
Software voor het multiplexen zet je in de controller waarmee je de LED's gaat in- en uitschakelen. Daarvoor heb je geen Windows software nodig.
Verder, gebruik alsjeblieft een spellingscontrole. Je zinnen zijn incompleet, woorden missen letters, etc. Dat leest akelig en nodigt niet echt uit tot verder helpen.
[Bericht gewijzigd door mbbneon op (17%)]
klein is fijn
Moderator
Op 10 maart 2011 12:32:09 schreef roel999:
oei, ik hoop voor je (ga er maar niet van uit) dat de moderatoren de 4 voudige!!! topic kicks niet zien.
Dat zien we dus wel. En het dubbelaccount ook. Weekje ban voor jimgay, en casiolover gaat permanent de ijskast in.
Kun je dan alle Led’s op een 12v voeding aansluiten?
En hoe laat je dan de fototransistor berekenen welke x en y coördinaten benodigd zijn om het contact punt van het Touch-screen te laten functioneren?
En dan hebben we dus software en de hardware(pcb) nodig de software weet ik wel ergens vandaan te halen maar die pcb vindt ik niet.
Heeft u dan enig idee waar ik die pcb kan vinden want ik heb me namelijk aangemeld op deze site voor de nuttige informatie maar tot heden heeft de service van het forum mij lichtelijk teleurgesteld.
Ik hoop op uw medewerking.
Ik heb me namelijk in de interesses van jimgay gevoegd en ben dan ook van plan een eigen Touch-screen te gaan maken en daarom hoop ik op uw medewerking.
Op 10 maart 2011 15:09:39 schreef dikkeberta:
ik heb me namelijk aangemeld op deze site voor de nuttige informatie maar tot heden heeft de service van het forum mij lichtelijk teleurgesteld.
Dat is knap, al klachten over de "service" na 1 post. of ....
NV.Lambik
Als men in België alle huizen waar de elektrische installatie niet volgens de regels is zonder stroom zou zetten dan kan men een kerncentrale sluiten.
Ik heb de volgende weken toch niks bijzonders te doen en kan jou wel helpen. Ik zal een schema, een print en een behuizing ontwerpen.Ik koop de onderdelen en zet alles in elkaar. Daarna zal ik het hele project bij jou persoonlijk komen afleveren. Om jou kosten zo klein mogelijk te houden zal ik mijn boterhammen en koffie zelf meebrengen. Nog speciale wensen? Laat het maar weten.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Das aardig aangeboden. Helaas vrees ik dat dikkeberta (e.a.) geen contact meer met je kan opnemen vanwege een aanstormende permanente IP-ban.
klein is fijn
Moderator
Okee, dat is dus een permanente ban voor jimgay, casiolover & dikkeberta gezien het gewoon dezelfde persoon is, plus een IP ban.
En een groot slot. Ben er nu wel een beetje klaar mee.
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (12%)]