Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Op 9 maart 2011 09:47:24 schreef Joeri de Man:
Ik heb bruine glazen flessen staan, misschien daar maar in doen.

Oh. tipje: NaOH niet in glas opslaan.... Glas lost op in NaOH....

(wist ik eigenlijk wel, maar kwam het weer tegen tijdens googlen naar opslagadviezen voor NaOH oplossingen...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 maart 2011 09:17:31 schreef pros:
[...]
Een NaOh-oplossing neemt CO2 op uit de lucht. Dat verandert de chemische samenstelling, waardoor het spul niet meer werkt zoals het hoort.

Pros, dat geldt misschien voor sterk verdunde oplossingen, maar een 1 à 2 N oplossing ( Normaal, zie : http://nl.wikipedia.org/wiki/Normaal_(eenheid) ) is echt heel stabiel, die wordt onder andere gebruikt voor de ijking van pH-meters. Die geconcentreerde oplossing is lang en goed houdbaar.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Toen ik mijn ontwikkelaar nog in een gewone, afgesloten bak bewaarde (1L ontwikkelaar in een bak van 3L) kon ik het spul na 6 à 8 weken wegkieperen omdat het niet meer werkzaam was.
Sinds ik de ontwikkelaar in een harmonicafles bewaar (een 2L fles, helemaal gevuld) doe ik er met gemak een jaar mee.
Met "ontwikkelaar" bedoel ik hier het onvervalste Bungard-spul.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ja hier dus hetzelfde verhaal. Nu weet ik dat dus en zal ik het ook niet meer zover laten komen. Van dat bewaren in glas is wel vervelend, want petfles werk ook niet. Dan zal ik iets anders moeten vinden.

LED there be light
Diamon

Golden Member

@Jochem en @Maartenbakker, het gaat inderdaad om BenQ voedingen. De voedingen komen uit 17 defecte HP schermen. Sommige hebben alleen de zekering voor de inverter er uit liggen (plus rotte solderingen), bij de anderen ligt er meer uit (fuse, c5707 en STD10PF06 of FU9024N).

Bij alle defecte voedingen lag er in iedergavel 1 FET uit. De reden daarvan was dat er een C5707 brakke solderingen had. Geen enkele voeding had rotte solderingen bij een trafo.

Wel goed dat BenQ de naam veranderd heeft in Qisda, dit maakt zo'n voeding wanneer die in rook op gaat :+.

Had via Ebay de benodigde C5707's en FU9024N's besteld en inmiddels ontvangen.
Alleen even nog wat printzekeringen (5A 125V of 250V traag) regelen.

maartenbakker

Golden Member

Haha, inderdaad wel toepasselijk. Eerst was BenQ het geluid van zo'n ding als je het uit het raam in de container mikte, nu het geluid van de rook die eruit ontsnapt ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik had beloofd om mijn broertje te vragen over de reactie van NaOH met CO2.

sja, als je anneemt dat het spul ongeveer 20% van z'n NaOH kan verliezen aan
CO2 opname, dan kan je zeggen dat je oplossing per liter 0.025 mol CO2 mag
opnemen. Dat is 1.1 gram/l, dus jouw 150ml mag 0.165 gram oppikken.
Per kuub zit er ongeveer 0.59 gram CO2 in de lucht, dus dat betekent dat je
oplossing het nog doet tot er 0,28m3 lucht langs is geweest.
Maar ja, hoe weet je nou hoeveel lucht er je fles in en uit gediffundeerd
is.
Dopje erop, dan weet je 't zeker.

Kortom, ik bewaar het in mijn 1.5L fles met de dop er op, dus dat zal wel lang goed blijven. Als ik de 150ml loog uit de fles giet zal er wel ongeveer 200ml lucht in terugkruipen. Kortom, ik kan ongeveer 1000x de boel in en uit m'n fles gieten voordat 20% van de effectieviteit verloren is gegaan.

Maar in een open bak is misschien toch een minder idee....

(Ik verbaas me wel vaker over dat dingen in de koelkast goed blijven als je ze samen met b.v. 1L lucht opbergt, terwijl het bederft/verkleurt als je het open in de koelkast doet. Kortom in die ene liter zit "weinig" reagerende/verkleurend spul, terwijl de hele koelkast wel veel inzit....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Ik bewaar mijn ontwikkelaar ( Seno spul ) al maanden in een paar bijna geheel gevulde glazen flessen, door het flinke aantal printjes zit het wat kleur betreft ergens tussen koffie en cola op het moment ... maar het werkt nog prima.

Tidak Ada

Golden Member

OT
In de lucht in de koelkast zitten heel wat bacterién. Bovendien is die lucht in beweging en zal micro-organaismen verplaatsen.
In een afgesloten bak is maar weinig lucht, die bovendien niet/nauwelijks in beweging is er vind maar weinig verplaatsing van weinig micro-organismen plaats. Bovendien wordt die lucht minder frekwent opgewarmd bij het openen en sluiten van de koelkast.

Goed 'koelkastbeheer' is dan ook zo min mogelijk en zo kort mogelijk de deur te openen en alles wat je nodig hebt er zo mogelijk in één keer uit te halen.

Ook het plaatsen van warme zaken heeft een negatief effect op de temperatuur in de de koelkast.

Verder is het verstandig de wanden regelmatig te ontsmetten met water met bleekwater en een schoon keuken doekje (dus niet dat dweiltje dat naast de gootsteen ligt !!)
/OT

Voor chemicaliën en batterijen zorgt de lage temperatuur voor vertraging van allerlei chemische reacties, die veroudering veroorzaken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

niet heel direct elektronica gerelateerd, maar toch.

In mijn nieuwe huis heb ik de droger en wasmachine in een hoek in de keuken gezet, met het idee om er later een gluidsisolerende kast omheen te maken.

In die kast zou dan ook de module van de vloerverwarming en de aansluiting van de thermostaat zitten. Dit leek mij niet handig (apparaten in afgesloten ruimte + thermostaat = valse meting.)

Dus heb ik afgl. weekenden keurig een geluidsdichte kast gemaakt en die doet het perfect. Achterin de kast zat een gat naar buiten voor de warmte afvoer. Dus geen probleem (precies op hoogste punt droger)

Ik denk: maak de thermostaat vast op de deur van de kast (dat kan prima, want als de kast openstaat kan hij de muur niet raken) En hij zit ook mooi uit het zicht.

zat ik dinsdag op de bank en ik kreeg het koud koud. Hab ik de 3e was erin zitten, wordt die deur natuurlijk ook warm.. En dat trekt wel door naar thermostaat na een tijdje. Dus thermostaat dacht dat het 23 graden was, terwijl het dus veel kouder was..

Toch in dat gat maar even ventileren. denk ik zomaar.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Diamon

Golden Member

Op 10 maart 2011 10:19:16 schreef High met Henk:
niet heel direct elektronica gerelateerd, maar toch.

Haha, je onderschrift is in eens toepasselijk op jezelf :+

Diamon mompelt iets over een manual van de thermostaat

Doet me denken aan de mensen die netjes om hun ouderwetse Honeywell 'rondje' heen gestuct hadden. De achterste luchtgleuf zat daarna mooi ingepakt.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Ach ik heb zo'n Honeywell in mijn lab gezet als vorstbescherming, // aan mijn weersafhankelijke thermostaat, op een plek, vlakbij een ventilatieopening, waarvan ik dacht dat die een goed meetpunt zou zijn.
Nu blijkt het met erg koud weer toch iets té gevoelig en lig ik bij vorst af en toe in m'n bed te zweeten. Hij werkt dus wel goed, maar iets té ... >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Tipje: Plexiglas (acrylglas) niet aftekenen met whiteboardmarker op accetonbasis...

Dat spul wordt dan bros, als je het vervolgens buigt boven een hete draad dan krijg je kleine scheurtjes in het oppervlak.

(Had 't netjes afgemeten, uitgezaagd, randen opgeschuurd, geboord etc. Kon ik opnieuw beginnen. Gelukkig maar een klein stukje.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hm, heb er nooit zo bij stilgestaan dat whiteboard-marker op acetonbasis is..

If you want to succeed, double your failure rate.

Afgelopen zondag weer eens bezig geweest met m'n neverending project. One-wire communicatie naar 12f675 chips. Had al een WISP, tijdje geleden een pickit 2 gekocht. Eigenlijk met de bedoeling om hiermee debugging te doen op een chip, maar die ondersteunde dat niet. Magoed, heb hem nu toch.

Was makkelijk, heb 2 12f675 als slave devices, dus ik hoef geen kabels te wisselen als ik ging programmeren. Beide tegelijkertijd ging niet, maar goed, om en om ging goed.

Na een lang weekend aan het prutsen is recept voor problemen.

Pickit aangesloten, WISP aangesloten, fijn aan het programmeren. Ondertussen met een ander probleem bezig geweest, pickit heeft de hele tijd aangesloten gezeten, is ondertussen vanalles op de datalijnen van de pickit geweest.

En toen wilde Windows hem niet meer herkennen. Wtf?

Nog wel netjes 5 volt erop, maar helemaal niets.. Ook Linux met lsusb gaf niets aan, alsof ie leeg was?!

Net met m'n wisp opnieuw de hex erin gezet via de interne icsp en hij werkte weer. Maar, hoe het komt dat m'n pickit ineens leeg was?

Of ie nou door de wisp opnieuw geprogrammeerd is, via de externe icsp header, of iets raars op m'n laptop... Geen idee, maar erg apart is het wel, heeft me weer een middagje debuggen gekost.. :D

Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Arco

Special Member

De ICSP header van de Pickit2 zit binnenin de behuizing. Daar komt dus echt niets 'per ongeluk' in... ;)
(Er zit standaard niet eens een header op gesoldeerd...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb dat met een pickit-kloon ook meermaals voorgehad. Geen idee wat dat nou was.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 9 maart 2011 10:20:47 schreef rew:
[...]Oh. tipje: NaOH niet in glas opslaan.... Glas lost op in NaOH....

(wist ik eigenlijk wel, maar kwam het weer tegen tijdens googlen naar opslagadviezen voor NaOH oplossingen...)

Daar merk je pas iets van bij hele hoge concentraties NaOH. En dan nog. Met KOH loop je meer risico, maar ook daarvoor geldt dat je aardig hoge concentraties en temperaturen (pure KOH met een beetje water opstoken tot je een 'smelt' krijgt) nodig hebt wil je d'r iets van merken.

Lucky Luke

Golden Member

Op 14 maart 2011 13:34:52 schreef Jochem:
Hm, heb er nooit zo bij stilgestaan dat whiteboard-marker op acetonbasis is..

Zal van het merk / type afhangen. Die van de HEMA ruikt nauwelijks, beetje naar alcohol. En die van BIC stinkt naar aceton. (Normaal gesproken gebruik ik ook cdrom marker voor acrylglas, dat geeft dat effect niet en is er eenvoudig met alcohol weer af te vegen. Plus, het is permanent. Nouja, het slijt wel vrij snel)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ook best wel dom...
Moest weer eens een printje etsen, dus etsmiddel (FeCl) in mijn etsbak gedaan, in de spoelbak gezet, stop er in, heet water kraan aan.
Niks aan de hand tot zo ver.
Tot de telefoon ging, die lag op mijn bureau, dus ik loop weg.
Je ziet het al aankomen...
Gelukkig heb ik twee spoelbakken waardoor de troep werd beperkt.
De verdunning was dermate dat het roestvrij staal gelukkig niet is aangetast.

Just find out what you like and let it kill you

Dan mag je blij zijn dat je RVS geen vlekken vertoont of aangevreten is. Want FeCL3 valt wel degelijk andere metalen dan koper, waaronder RVS aan, ik heb het ook voorgehad. Etst mooi zwarte putjes :-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Ook handig, een netschakelaar inbouwen voordat je alles weer dicht hebt.
Ik heb een delta voeding naar stroom en spanning regelbaar omgebouwd, (30V/10A) heel kunstwerkje met twee analoge gossen meters boven op, nieuwe schaalverdeling geprint, een uur zitten priegelen om de aansluitdraadjes door de geperforeerde uitschuifbare bovenplaat te wurmen waar de meters op zitten.

Alles klaar, alle testen perfect, helemaal blij. Wil hem afzetten om weg te zetten maar zo'n ding heeft dus geen aan/uit schakelaar en ik had er ook geen ingebouwd. Kan ik hem weer open frutten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Da's dus net zoiets als de bekende 100-poloige plug, waar je bloedig alle draadjes aan hebt gesodeerd en dan te merken dat je vergetern was de wartel o.i.d. over de kabel te schuiven.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Wat me vaker overkomt is dat ik zo'n kabel in spiegelbeeld monteer.

Dit topic is gesloten