Elektrische keuze bougies.

Nee het zijn VR sensors. Die hebben maar 2draden. Je zult idd een nuldoorgangs detector moeten maken in de NCV1124 zitten er 2.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

ow had je antwoord niet gezien :o was al wat aan't opzoeken over ndd.
Spijtig dat ie SMD is en niet verkrijgbaar bij Conrad (alle ik vind hem toch niet).

Edit: Maxim heeft er ook (wrs elke grote chip fabrikant) maar die hun chips wind ik persoonlijk niet echt goed veel te veel rand componenten nodig. Blijkbaar hebben die IC's maar 5V nodig kan ik niet heel de schakeling op 5V zetten dit dan met een 7805, vermits er geen LM2940-5 bestaat.

Edit2: Schema en bord aangepast sjeez was me dat een opgave.
Schema: http://s63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/dis/?act… C8 en C9 moet 47nF zijn
Bord top: http://s63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/dis/?act…
Bord onder: http://s63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/dis/?act…

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hoi Damic,

Kijk eens even hier. http://www.msextra.com/doc/general/ms2v3schems.html
En dan vooral in het schema van de Tach input VrIn.
Op deze site staat heel veel algemene info over electronische injectie en ontsteking.
Zag dat je eerder het site adres van K-data kreeg.
Dit wordt in Nederland ondermeer door BS-autotune verkocht.
In een uitvoering met of zonder behuizing.
Mischien leuk om vanaf de onsteking door te gaan naar injectie?

succes

MS kende ik al, weet je wat een ombouw kit kost zonder ECU voor een RX-7 (tip: een eend met 3 kwakjes).

Maar zal eens zien naar de schema's ;)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
maartenbakker

Golden Member

Je hebt toch niet persee een LM2940-5 nodig om ergens 5V op te zetten??

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ben nu van 12V naar 5V gegaan omdat het dan wat gemakkelijker is om te starten (normaal gezien) i.v.m. het totale verbruik van alles. Die LM2940 is een lowdrop zodoende dat er minder "verloren" gaat (als ik het goed begrijp). Maar nu bij nader inzien kan een 7805 ook omdat er toch meestal +10V aanwezig is (anders start een wagen toch niet).

Nu als ik die NCV1124 zou gebruiken heb ik wel 5V nodig op die IC (staat zo in de datasheet) dus is een 7805 wel aan te raden voor heel de schakeling, denk ik zo.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hoi Damic,

Tip een:(een eend en 3 kwakjes X 0.25)
http://www.bs-autotune.nl/content/view/66/76/

Tip twee:(een eend en 3 kwakjes X 0.4)
http://www.bs-autotune.nl/content/view/78/88/

Dit is dus met ecu
Het is geen plug and play/pray je zult een aantal dingen zelf moeten uitzoeken en aanpassen.
Bijna alles is ook aan te passen.
Weet dus niet of er al iets op een RX7 draait (MS forum checken).

Beide systemen draaien op MS2 extra software.
Er is dus een heel uitgebreid forum.
Wel in het engels.

Bovenstaande was voor mij wel een reden om met de tweede tip een niet alledaagse motorfiets aan te passen (nog in testfase,komt goed).

En nee dit is geen verkooppraatje.
Damic bekijk de spullen eens, mail eens met bs-autotune.

Gegroet

HD13, je vergeet iets ik rij dus nog rond met een carbu, om volledig over te schakelen heb ik iets van een 1000€ nodig voor een kit en dit zonder ECU wel met alle nodige sensoren en injectoren.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hallo Damic,

Wilde je laten zien wat er mogelijk is.
Heb zelf wel een carbu motor omgebouwd naar injectie,maar veel zelf gemaakt of laten maken en gekocht via marktplaats.
Allee he ben wel een Nederlander.
Voor je VR sensors is er ook nog de LM1815 ook dubbel (digikey).

Veel succes

Vergeet de LM1815. Daar is bijna geen stabiele schakeling mee te bouwen. Ook in de MS2 gebruiken ze die niet meer.
Op de Kdfi zit ie er wel op maar wordt niet gebruikt.
Overigens zitten in de Kdfi zoveel print layout problemen dat die ook niet stabiel te krijgen is door de opstelling van de ontstekings IGBT's.

Overigens moet je in een auto altijd een lowdrop regelaar gebruiken.
Een 7805 heeft 4v nodig om te werken.
Nu meet je gemiddeld wel 10v met starten maar tijdens een compressie slag zakt dat makkelijk naar de 9 of nog minder.
LM2940 is niet echt duurder dus daar hoef je het niet voor te laten.
Voti heeft van die SMD naar dil8 verloop printjes handig voor die ncv1124.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op zondag 13 maart 2011 12:13:50 (38%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
maartenbakker

Golden Member

Ik dacht dat die LM2940 om een of andere reden niet kon of lukte of wilde? Vandaar mijn cryptische opmerking hierboven. Er zijn toch zat andere low-drop regelaars, al dan niet schakelend?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja eigenlijk iedere lowdrop regelaar doet het.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Aaargh ik word gek van die nr's

* NCV1124DG nergens te krijgen onder de 98 stuks
* BYW80-200 (8A 200V) nergens te krijgen bij halve bij de Chinezen
* IRG4BC40FPBF te krijgen bij Farnell maar heb geen btw nr

Heb weer goede componenten uitgezocht blijkbaar :/

Die BYW kan eventueel vervangen worden door een ndere type maar die NCV niet en die IRG vindt ik ook geen andere voor.

[Bericht gewijzigd door Damic op zaterdag 28 mei 2011 12:27:57 (20%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Digi-key heeft alles gewoon in voorraad.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ha voila se die had ik nog niet gevonden, merci Paul

edit: bij deze besteld en betaald alleen de IRG's zijn in back order tot Juli
Edit2: pcb's ook besteld

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Vraagje: van Pros moest ik een spoel monteren >1mH nu is mijn vraag kan ik daar gewoon een dimmer smoorspoel voor nemen? Die zijn >1mH en het vermogen (2.3A) dat daar door kan is ook redelijk groot.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Die spoel is geen must ik zou er een gewone diode in zetten als ompool beveiliging.
Andere vraag, je gaat nu direct de bobines sturen of via de originele versterkers?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Merci Paul, ja gaan de bobijnen direct aansturen

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Dan zal je nog een schakeling moeten bedenken om de dwell te gaan bepalen, ook afhankelijk van de accu spanning.
Nu hangt het volgens jouw schakeling af van de puls breedte die uit de ncv1124 komt af. Die puls breedte varieërt nu teveel met het toerental.
Normaal is tijdens starten onder de 400RPM bijvoorbeeld 6mSec en daarboven 3mSec. Als je veel toeren gaat maken terug naar 2.5mSec.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

hu what???? 400rpm haalt een wankel niet (welke benzine motor wel), meestal hangt ie tussen de 600 en de 1000, bij idle en anders tussen de 2000 en de 7000 :)

Eventjes opgezocht wat het is: http://autorepair.about.com/library/a/1h/bl483h.htm

Edit: dwell is gewoon je timing toch? In ieder geval ik laat de distributeur met rust wat betreft aanpassing van timing, dus nog altijd zelf vervroegend en manueel instelbaar.

[Bericht gewijzigd door Damic op woensdag 1 juni 2011 16:34:12 (36%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Damic

Wat paul bedoeld is het toerental als de motor gestart wordt met de startmotor.

Ha haja tussen de 300 en de 400 rpm :p dom van mij.

Het schema is nog steeds een prototype zodus zal wel wat wijzigingen moeten aanbrengen of misschien ook niet.

Iemand dat me een tip kan geven om die dwell aan te pakken?

Heb nog iets gezien heb geen 100nF over IC4 geplakt.

Edit: na wat schema's van de NCV te zien te hebben, kwam ik tot de conclusie dat mijn schema verkeerd in elkaar zat :( mijn condensators over de VR's zaten voor de weerstanden die tussen de VR's staan en de NCV, de condensators moeten dus tussen de gnd en de ingang van de NCV staan. Het schema is bij aangepast, maar zal de borden die ik aankrijg ook maar aanpassen zeker :)
Ook heb ik een 3pins header toegevoegd om eventueel de NCV in diagnose modus te zetten, wat dat doet snap ik niet helemaal maar heb het maar voorzien.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Vandaag het eerst pakje aangekregen van Conrad
http://img845.imageshack.us/img845/5092/p1050409800x600.jpg

ook ligt er nog een internationaal pakje te wachten bij de post, what would that be ;)

[Bericht gewijzigd door Damic op dinsdag 14 juni 2011 16:31:11 (19%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Gisteren het pakje gaan ophalen en dit waren dus mijn printen :D

http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/dis/P1050424_800x600.jpg

Ook al begonnen met 1 print te bestukken en moet zeggen toch nog heel wat fouten.

http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/dis/P1050426.jpg
Zoals je ziet staan eigenlijk al de weerstanden rechtop omdat ik de weerstand lengte te kort heb genomen.

De ruimte tusen de condensators waar er telkens een weerstand moet komen is wat krap, nu dit zijn 100nF/100V'ers dus misschien wat aan de ruime kant.

De plaats van L1 is wat krap, nu dit kan ik nog vervangen door een 'zware' diode, tegen het kortsluiten.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Vandaag 2de pakje aangekregen, direct opengedaan en alles eens gechecked.

En blijkbaar zijn de print kroon stenen nog een andere maat dan ik heb op pcb staan :/ . Ook moet ik de grootte van de grootte elco aanpassen want de gaten staan wat dicht tegen elkaar.

http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/dis/P1050460.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/dis/P1050464.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/dis/P1050462.jpg

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar