Mensen,

sinds kort ben ik erg geinteresserd in electronica. Ben er heel veel over het lezen, maar heb nog een paar 'beginners'vragen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen:

--------------------------------------------------
Wat gebeurt er wanneer een spanning van 12 V en max 10mA (Seriele poort) wordt aangesloten op een lampje van MAX 6V en P=10W (ik weet niet of dit reele waarde zijn!!).

- Is de 12V van de seriele poort leidend, zodat er dus OOK 12V over het lampje gaat staan? Of is het lampje leidend en gaat er dus maar 6V over de seriele poort staan?

- Hoe zit het met de stroomsterkte? Gaat er altijd ook 10mA door het lampje in deze schakeling? Of wordt dit minder omdat de weerstand in het lampje te groot is? Wie is er nu weer leidend?

- Stel dat we een paar weerstanden ertussen zetten van (zeg) bij elkaar 100kOhm. Hoe beinvloed dit de Voltages en de stroomsterkte? Blijft de Totale stroomsterkte en Voltage hetzelfde? Of worden deze minder / meer??

Wie is dus leidend in een schakeling?
Zijn de Voltages op electronische componentnen altijd de maximale Voltages?
En de Stroomsterkten de Maximale stroomsterkten??

Elk antwoord stel ik op prijs!!

Op do 15-08-2002 13:39:19 schreef Arnoud:
Wat gebeurt er wanneer een spanning van 12 V en max 10mA (Seriele poort) wordt aangesloten op een lampje van MAX 6V en P=10W (ik weet niet of dit reele waarde zijn!!).

De serieele poort zorgt voor een potentiaal van 12 volt. Dat wil dus zeggen dat er tussen de + uitgang en de aarde een verschilspanning van 12v staat.
Zet je daar dus een lampje tussen dan krijgt dat lampje gewoon de volle 12v over zich heen. Dat kan het echter niet aan want het is gemaakt voor 6v, dus het draadje in het lampje zal een te hoge warmte ontwikkelen zodat het doorbrand.

En de stroomsterkte? Waar is deze van afhankelijk??

wel eens gehoordt van de wet van ohm u=i maal r

i= u gedeeld door r

dus het ligt aan de stroom en de weerstand

Ja, komt wel bekend voor ... ;-)

Klopt het dan dat de weerstand op ELK component staat???
En is deze weerstand dan zo groot op het moment dat de maximale spanning erover staat, of altijd??

Groet, en bedankt

Arnoud

[Bericht gewijzigd door Arnoud op ]

Op do 15-08-2002 15:52:05 schreef Arnoud:
Klopt het dan dat de weerstand op ELK component staat???

Elk component HEEFT weerstand, en zorgt dus voor een deel van de verzwakking van de stroom die erdoorheen wil.

Sorry, dit bedoelde ik niet.

Ik bedoelde, heeft elk component een VASTE weerstand. Dus bij elke spanning enzo ...

Op do 15-08-2002 15:55:16 schreef Arnoud:
Sorry, dit bedoelde ik niet.

Ik bedoelde, heeft elk component een VASTE weerstand. Dus bij elke spanning enzo ...

Elk component heeft een weerstand. Dit is afhankelijk van veel verschillende factoren, en daarom hebben alle componenten weer hun eigen weerstand omdat ze anders zijn.

Bij sommige componenten wordt het helemaal lastig want die hebben geen constante weerstand. Zoals bijvoorbeeld een gloeilampje dat meer of minder weerstand krijgt naarmate het warmer of kouder wordt.

He Bastiaan,

duidelijk wat je schrijft. Maar hoe kun je nou een schakeling maken als je niet eens de weerstand van een lampje weet??

Staat er misschien een maximale / minimale weerstand bij de specificaties van bijv een lamp??

Hoe weet je anders wat voor een weerstand je moet toevoegen aan de volgende (denkbeeldige) schakeling:

DC12V en Lampje 6V

Het lampje heeft ongeveer de volgende weerstand:

P=U*i (weer zo'n bekende formule:))
10W=6V*i
I=10/6 = 1,667

U=I*R
6=1,667*R
R=6/1,667=3,6 Ohm

Aangezien er dus al een stroom gaat lopen van 1,667 Ampere gaat lopen kan je seriele poort (Max 10mA) dit nooit trekken. Hierbij blaas je dus je seriele poort op (als deze niet beveiligd is)

Hi,

En als ik ALLEEN het lampje aansluit.

Is dan de formule:

P=U*i
10=12*i
i=10/12 A

Natuurlijk gaat dit ook verkeerd. Maar even voor mijn eigen beeldvorming.

Klopt hetgeen wat ik zeg?? Dat dit dan de juiste gegevens van de schakeling zijn??

De berekening van Confusion klopt wel en die van Arnoud klopt niet. Het lampje is namelijk 10W bij 6V spanning.
Daarom moet je voor de berekening van de weerstand rekenen met een spanning van 6V en een vermogen van 10W.

P=U*I en I=U/R, dus P=U2/R, ofwel R=U2/P

Dus R=62/10 = 3.6 Ohm

Als je deze lamp aan de seriele poort van je PC hangt zal er vermoedelijk geen licht uitkomen, omdat vanwege de uitgangsweerstand van de poort er nauwelijks spanning over de lamp komt te staan. Wat je wel kunt doen is mbv de seriele poort een schakel transistor of FET sturen, en hiermee de lamp inschakelen, waarbij je dan wel een aparte 6V voeding nodig hebt om de benodigde stroom te leveren.