Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

@ Pros: het je toevallig ook de typenummers van die leds?
En met welk programmaatje teken jij je printen Pros?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Het gaat om deze LED's. Typenummer en fabrikant zijn me onbekend.

Layouts teken ik met PCB uit het geda-pakket

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 17 april 2011 15:39:45 schreef Bas Smit:
Misschien een stroombron aan een pincet knutselen? Als de led gaat branden bij het vast pakken zit je goed :)

Ha! bingo: dan is deze handig:
http://cgi.ebay.com/SMD-Test-Clip-Meter-Probe-Multimeter-Tweezer-Capac…

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Potverdrie, voor een hele dollar maarliefst. Laat pros het maar niet horen!

If you want to succeed, double your failure rate.

Ze rekenen ongeveer $0.50 tot $1.0 om het te versturen en de rest van artikelprijs+verzendkosten is voor het artikel.

Je kan bij deze verkoper voor $0.99 een CD-pen kopen. Voor $2.39 krijg je er vier. Daaruit kan je uitrekenen dat het $0.52 (verzenden) + $0.46 per pen kost.

Maar voor marketing redenen zetten ze soms de verzendkosten bij de artikelprijs (Free shipping!!) of juist andersom... (Kijk jij eens reclame maken voor een $1 pincet die in werkelijkheid rond de $2.60 kost!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het probleem met mijn zelfgeknutselde pincet, maar ook met de link waarheen rew naar verwijst, is dat ze te grof zijn voor het positioneren van SMD-spul. Zelf gebruik ik daarvoor zo'n pincetje.

Er bestaat echter een andere aanpak, die zo op het zicht vlot lijkt te werken. Je zou het zelfs kunnen uitbreiden naar weerstand- en condensatormeting (voor de twijfelaars onder ons).

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fred101

Golden Member

Nooit je bak met etsmiddel zolang even op de grond zetten in een hoekje zodat je hem niet omstoot als je met apparaten bezig bent op de plek waar hij normaal staat.

Dan op zoek gaan naar aardoogjes om calibrator kabels te maken, die je in je vers opgeruimde lab natuurlijk niet meer kan vinden, daarbij je evenwicht verliezen en tegen je etsbak aanvallen.

Bah, wat stinkt dat, het hangt nog in mijn neus. Alles over mij en de vloer heen. Het ergste is dat ik dus nu ook niet meer kan etsen. Die bruine prut verkopen ze bijna nergens meer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Das inderdaad erg balen. Zeker nu uw hobby ruimte er zo gelikt uit ziet.

Hier nog even een linkje wat u waarschijnlijk wel zult weten.
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=1334

Groet, Theo

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.
fred101

Golden Member

Bedankt, dat wist ik niet, toen ik het de vorige keer zocht had niemand het , maar ik had alleen bij Kent, conrad, display, RS, enz gekeken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Even je etsmiddel in een hoekje op de grond...

Hoe klonk het toen je het bedacht? :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Ai Fred, we leven met je mee. Hopelijk heb je je niet bezeerd, is het ook niet op kostbare apparatuur gevlogen of op werkblad/infrastruktuur want het kan nare vlekken nalaten die je eigenlijk niet wegkrijgt. Ik heb bij Farnell wel eens een produkt gezien waarvan ze beweren dat het Ferrichloridevlekken (stains in het Engels) kan wegwerken, maar dat het echt lukt weet ik niet.

Wel opletten Fred, als je de gemorste vloeistof opkuist en door de gootsteen flikkert, is niet gezond. Door het etsen zit er koperchloride (CuCl2) in de vloeistof. Deze stof, ook is ze al erg verdund, is zeer schadelijk voor in water levende organismen en dieren. Zwaar vergiftigend. Dus beter op de chemokar.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Lucky Luke

Golden Member

Remember mijn "nieuwe code voor Xantus Nixieklok"?

Dat is bij nader inzien eigenlijk best wel spaghetti. Allemaal high en low, ook al heb ik TRIS registers ingesteld, en de buizen muxte ik in een subroutine als volgt:

pic basic code:


weergeven: 

LOW LT
LOW RT


CLK_OUT = 0
DATA2 = minutenbuis.3
DATA3 = tienurenbuis.3
CLK_OUT = 1

CLK_OUT = 0
DATA2 = minutenbuis.2
DATA3 = tienurenbuis.2
CLK_OUT = 1

CLK_OUT = 0
DATA2 = minutenbuis.1
DATA3 = tienurenbuis.1
CLK_OUT = 1

CLK_OUT = 0
DATA2 = minutenbuis.0
DATA3 = tienurenbuis.0
CLK_OUT = 1 

HIGH LT
DELAYMS 5
LOW LT

CLK_OUT = 0
DATA2 = tienminutenbuis.3
DATA3 = urenbuis.3
CLK_OUT = 1

CLK_OUT = 0
DATA2 = tienminutenbuis.2
DATA3 = urenbuis.2
CLK_OUT = 1

CLK_OUT = 0
DATA2 = tienminutenbuis.1
DATA3 = urenbuis.1
CLK_OUT = 1

CLK_OUT = 0
DATA2 = tienminutenbuis.0
DATA3 = urenbuis.0
CLK_OUT = 1 

HIGH RT   
DELAYMS 5
LOW RT 
RETURN

Dat kan natuurlijk veel beter in een interrupt. Is ook een keer tegen me gezegd, maar kan dat topic niet meer vinden...

Anyway, nu gaat dat als volgt:
(misschien een leuke tip voor mensen die ook displays multiplexen, vandaar in dit topic):

pic basic code:


ON_HARDWARE_INTERRUPT GOTO muxdebuizen

INTCON = 0b10100000                                                             ' Global Interrupt Enable,
                                                                                ' Timer 0 interupt enable
OPTION_REG = 0b11010100                                                         ' Timer 0 klokken uit instructieklok                                                                                 
                                                                                ' timer 0 krijgt prescaler (ipv WDT)
                                                                                ' prescaler is 32.
'Timer0 zal nu 120x per seconde overflowen. Buizen dus muxen aan 60Hz.


GOTO main                                                                       ' spring over ISR heen

'[ISR]
muxdebuizen:                                                                    ' ISR
INT_SUB_START
INTCON.T0IF = 0                                                                 'interruptvlag strijken
INC linksrechts                                                                 'om en om linker / rechterbuis sturen

  IF linksrechts.0 = 1 THEN
  RT = 0
  
  CLK_OUT = 0
  DATA2 = minutenbuis.3
  DATA3 = tienurenbuis.3
  CLK_OUT = 1
  
  CLK_OUT = 0
  DATA2 = minutenbuis.2
  DATA3 = tienurenbuis.2
  CLK_OUT = 1
  
  CLK_OUT = 0
  DATA2 = minutenbuis.1
  DATA3 = tienurenbuis.1
  CLK_OUT = 1
  
  CLK_OUT = 0
  DATA2 = minutenbuis.0
  DATA3 = tienurenbuis.0
  CLK_OUT = 1 
  
  LT = 1

  ELSE

  LT = 0
  
  CLK_OUT = 0
  DATA2 = tienminutenbuis.3
  DATA3 = urenbuis.3
  CLK_OUT = 1
  
  CLK_OUT = 0
  DATA2 = tienminutenbuis.2
  DATA3 = urenbuis.2
  CLK_OUT = 1
  
  CLK_OUT = 0
  DATA2 = tienminutenbuis.1
  DATA3 = urenbuis.1
  CLK_OUT = 1
  
  CLK_OUT = 0
  DATA2 = tienminutenbuis.0
  DATA3 = urenbuis.0
  CLK_OUT = 1 
  
  RT = 1   

  END IF

'[/ data naar buizen sturen]
    
CONTEXT RESTORE
INT_SUB_END


'[MAIN]
main:

Er staat dus geen delay meer in de multiplexcode, ze worden gewoon om en om aangestuurd op 1/2 x de interruptfrequentie.

Stuk netter. En ja, ik zou nog wat met een for lusje kunnen maar ik heb toch genoeg codespace en dit is iets sneller :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit trof ik vandaag aan : Steker van wasmachine
http://webdisk.planet.nl/jan81601/publiek/album/_w/SS854905_JPG.jpg

Nog erger:

http://webdisk.planet.nl/jan81601/publiek/album/_w/SS854903_JPG.jpg

Brr.

http://webdisk.planet.nl/jan81601/publiek/album/_w/SS854904_JPG.jpg

Zo snel kan er dus iets mis gaan, toen ik de eigenaar van de smeulende wcd uitlegde dat geen zekering bescherming bied tegen dit soort beginnende brandjes, werd hij wel wat witjes.

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Een slecht contact is idd. vele malen erger dan een kortsluiting.
Als je op de radio hoort "... het vuur ondstond waarschijlijk ten gevolge van een kortsluiting ... " zal het meestal een slecht contact zijn, denk ik zo.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Damn... gelukkig is dat spul allemaal redelijk brandwerend, maar dat is vele honderden graden geweest, lijkt me zo. Als die contactdoos op een houten plankje had gezeten, of op een muur waarbij er nog een stukje behang uitsteekt of zo, had het slecht af kunnen lopen.

Eigenlijk zijn die stekkers met ingebouwde zekeringen zo slecht nog niet; die zouden in zo'n geval niet doorslaan vanwege een overstroom, maar omdat ze mee heet gestookt worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Vandaar dat er word geadviseerd om geen stekker te gebruiken, maar een vaste aansluiting via de daarvoor gemaakte trekschakelaar met controllelampje.
Dan kan men de machine dmv een trekkoord tweepolig uitschakelen.

MVG Gerard. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Stekkers vormen niet alleen het probleem, wat dan met de verbindingen die je maakt in een schakelkast, of de steekverbindingen in de wasmachine zelf? Het enige om dit binnen de perken te houden is van de verbindingen zo goed mogelijk (laagohmig)te maken. Maar zoals met alles kan er wel eens wat misgaan.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Sine

Moderator

En dan is dit een relatief lage 16A, in laagspanningsschakelingen waar flink wat stroom loopt kan het ook goed mis ( denk bv halogeenverlichting )

Of verbindingen die men vergeet vast te schroeven? Ik heb het al meer dan eens meegemaakt, dat iemand kamrails plaatst door ze aan beide uiteinden vast te schroeven (en vervolgens afgeleid wordt?) maar de tussenliggende verbindingen vergeet.

"Elektricien? Nee, mijnheer, mijne man heeft dat allemaal zelf gedaan!"

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Lucky Luke

Golden Member

En waar zat het probleem hier? In de (ingegoten) stekker zelf, in een slechte verbinding tussen stekkerpen en contactveer, of in een slechte verbinding tussen contactdoos en installatiedraad?

Ook weer wat gedaan vandaag:

Attiny13 op 16Khz interne klok gezet (128Khz en CKdiv8). En hoewel de AVR dragon dat met 51.10Hz nog makkelijk zou moeten kunnen programmeren (Want minder dan 4Khz), wil dat toch niet werken. Dwen zou aan kunnen staan, maar ik kom ook niet meer in debugmode om dat uit te zetten... Tips welkom uiteraard, anders valt dit gewoon weer onder de stomme fouten... Denk dat ik met HV_prog aan de slag moet morgen...

Grr, en dat terwijl ik eerst al 4 bolle elco's moest vervangen om überhaupt deze PC aan de gang te krijgen... Yak shaving...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Ik gok op een slappe contactveer in het stopcontact.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Lucky Luke: Als avrdude de programmer-hardware stuurt, kan je z'n snelheid verlagen door bv. "-i 132" aan de argumenten toe te voegen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

soms zijn losse contacten zelfs af fabriek al geimplementeerd , onlangs een nieuwe groepkast geplaatst waar de hoofdschakelaar na 5 minuten de nul onderbrak ...... met erg veel geluk was er 1 printje stuk en verder niks van de gans nieuwe installatie .....

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hugo Welther

Moderator

Op 21 mei 2011 22:38:07 schreef maartenbakker:
Ik gok op een slappe contactveer in het stopcontact.

Er bestaan WCD's met dubbelgeveerde bussen. Helaas passen die niet in het low budget waarmee een (nieuwbouw) woning wordt opgeleverd of wat je bij de bouwmarkt vindt.

Bij mij zit de wasmachine en droger ook met WCD's en stekker (washok op zolder).
Het eerste wat ik gedaan heb na de oplevering (1989) is vervangen door een dubbelgeveerde keramische. Inmiddels drie wasmachines en drogers versleten. WCD's zijn nog als nieuw. Die bijna NLG 30,- p/st was de investering meer dan waard.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 21 mei 2011 15:10:08 schreef GerardMonique:
Vandaar dat er word geadviseerd om geen stekker te gebruiken, maar een vaste aansluiting via de daarvoor gemaakte trekschakelaar met controllelampje.
Dan kan men de machine dmv een trekkoord tweepolig uitschakelen.

MVG Gerard. ;)

Ik dacht dat de reden was om te allen tijde een goede aardverbinding te hebben, in verband met de gewoonte om vroeger geen aardlek toe te passen bij deze (natte) apparaten.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten