Show your projects! Part 22

Dit topic is gesloten

Op 27 april 2011 21:49:56 schreef Sine:
Wow .. aardig gebakje ...

Nixie klok van 280 ? Wat voor buisjes heb je daar op staan !?

zitten IN-4 Buizen op 6 stuks.
maar die komt haaks op de behuizing te staan aangezien het top view buizen zijn.

dus die print moet 280 bij 70 mm worden

word best een grote klok.

Tnx voor de replies!:D

Op 27 april 2011 19:41:38 schreef Totale beginner:
Als je een windows smartphone hebt kan je in Visual Studio pro heel simple in VB een programma schrijven.

Helaas heb ik een Samsung... Er zijn vast manieren die ook op Samsung werken, maar helaas staat er nog niet veel informatie over op internet.

Op 27 april 2011 19:46:09 schreef bjokal:Maar zie ik het nu goed, zit die lichtservo-code print met plakband aan de muur? :+

Jup :+

Op 27 april 2011 19:51:20 schreef TheCrazyInventor: Het enigste obstakel is hier ook een moeder die een hartinfarct krijgt als er gatenprint met plakband aan de muur bevestigd word...

Wat is er mis met plakband? :+ Ik denk dat mijn ouders eerder bang worden van een boormachine, want dat is allemaal permanent. Anders laat ik als ik het huis uit ga een gaatjesprint aan muur achter ;). Plakband is 1x rukken (of langzaam, als het behang gerecycled moet worden).

Op 27 april 2011 20:40:40 schreef theove:
@loopycoaster: Leuk project maar is het 44 graden in je kamer?

Neeneenee ;), de temperatuursensor zelf zit voor de luxaflex. Dat wil dus zeggen dat wanneer er een warm zonnetje is, deze vol in de zon zit. De temperatuursensor zelf kan dus heel warm worden (ik heb al een keer 56 °C voorbij zien komen), terwijl het in mijn kamer een normale temperatuur is. (+ de sensor is zwart).
Je kan dus aan deze sensor totaal niet afleiden hoe warm het echt is, maar het is wel een zeer goede indicatie of de luxaflex open/dicht moet.

Op 27 april 2011 23:17:27 schreef loopycoaster:
Helaas heb ik een Samsung... Er zijn vast manieren die ook op Samsung werken, maar helaas staat er nog niet veel informatie over op internet.

Androidje? Staat het internet vol van. Desnoods op de houtje-touwtje manier.

If you want to succeed, double your failure rate.

plakband is hier ook een probleem

komt waarschijnlijk door mijn avontuur met een zelfgemaakte deurbel op mijn oude kamer.

van lego een klein doosje met een ronde knop. die drukte met een metalen pin tegen een muntje aan als je hem indrukte.
verder een 9v blokje en een speaker...
(was echt lang geleden, ik wist niet beter)

alles zat ook vast met een wereldvoorraad plakband. niet zo erg, tot het eraf moest...
was van dat felgekleurde papier behang. overal witte plekken...

zowel dat behang als plakband op de muur waren niet meer gewenst ;-)

Lucky Luke

Golden Member

Op 27 april 2011 18:37:49 schreef loopycoaster:
Het gevolg van een moeder die zegt: "Ik heb liever niet dat je aan de 230 zit" :+:
[afbeelding]

Hey, dat is best een goede oplossing :) Ik zou niet weten waar ik een relais weg kan bouwen, maar een servotje naast mijn lichtknop past prima...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@Reddevil en natuurlijk ook andere geïnteresserden:

Ik heb vandaag mijn project afgemaakt en ook wat foto's van het 230V gedeelte van de lichtcomputer gemaakt:

https://lh5.googleusercontent.com/_mNJYgcJOhwY/Tb2H_gFVj4I/AAAAAAAAL8U/cCCrSIRf9P0/s300/Lichtcomputer_binnenkant_9.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/_mNJYgcJOhwY/Tb2He6o1_XI/AAAAAAAAL74/jvJMOFCw_rI/s300/Lichtcomputer_hoofdstroom_1.JPG

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
If you want to succeed, double your failure rate.
Lucky Luke

Golden Member

Zit daar nou traanplaat in als koelprofiel? Werkt dat?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Als experiment heb ik van de week een stuk blik (van een chery-coce blikje) van 2.8 op 4 cm genomen en daar dan randjes op gezet en dan nog één 'dwarsbalkje'. Alles samen gelijmd met hot glue. Bij een belasting van ongeveer een halve watt op een 7805 werd de 7805 nog aanraakbaar warm.

Volgend weekend ga ik proberen een betere belasting te vinden en deze dan nog verder te testen. Als dit goed werkt ga ik dit denk ik voor de simpele dingen wel gebruiken.

EDIT: nu ik er aan denk de hot glue zorgt tevens voor een soort van thermische zekering. De lijm smelt bij 84°C (toch als ik google, moet eens op de verpakking kijken ). En dan valt het koelblok gewoon uitelkaar. Dan gaat er niks uit maar weet je dat hij boven dat punt is geweest.

Ik heb eerst het blik (eigenlijk alu) proberen te solderen, maar ook als ik het wat opschuur lukt het niet.

[Bericht gewijzigd door LEDfan op zondag 1 mei 2011 20:37:09 (30%)

Waarom zou dat niet werken? De ribbeltjes zorgen voor een beetje extra-koeling.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Zolang het aluminium is geleidt het net zo goed de warmte. Alleen het afstaan aan de lucht is door het kleine oppervlak niet zo heel goed. Maar voor deze toepassing zal het wel goed gaan denk ik. Die SSRs hebben niet zo heel veel nodig, zeker niet als ze allemaal gevoed worden door een 16A enkelfase net. Die 16A moeten ze dan delen.

EDIT: O, ik zie 3 fasen 32A staan, dat is al wat meer... Goed testen dan maar. En zou je geen zekeringen of automaatjes toevoegen? Nu gaan bij sluiting denk ik die SSRs eraan.

[Bericht gewijzigd door Benadski op zondag 1 mei 2011 20:39:14 (21%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 1 mei 2011 19:39:27 schreef B van Dam:
@Reddevil en natuurlijk ook andere geïnteresserden:

Ik heb vandaag mijn project afgemaakt en ook wat foto's van het 230V gedeelte van de lichtcomputer gemaakt:

[afbeelding]

[afbeelding]

Mooi gemaakt!

Aanmerking over je site:
Die 'hoogspanning' afbeelding is 2.5MB...

Bedankt voor de reacties!

Ik heb inderdaad traanplaat gebruikt, deze dient meer voor de bevestiging dan voor de koeling. De Opto couplers worden niet zo warm. Ik had een aluminiumplaat nodig voor de bevestiging en kon aan deze traanplaat komen, vandaar.

De opmerking van de zekering zal ik zeker meenemen, verbeterpuntje...

@LED-Maniak: wat bedoel je precies met je opmerking? Op de website is een afbeelding 2.5 MB groot, het schema of een foto?

leime

Golden Member

Dat plaatje onder het menu, die boven dat poppetje.

free_electron

Silicon Member

Op 1 mei 2011 20:30:08 schreef LEDfan:
Als experiment heb ik van de week een stuk blik (van een chery-coce blikje) van 2.8 op 4 cm genomen en daar dan randjes op gezet en dan nog één 'dwarsbalkje'. Alles samen gelijmd met hot glue. Bij een belasting van ongeveer een halve watt op een 7805 werd de 7805 nog aanraakbaar warm.

beam me up scotty.. there is no intelligent life on this planet..

je weet : hoe gorter oppervlak blootgesteld aan lucht hoe beter koeling.
als je dat nu vol gaten boord dan krijg je al die binnenkanten van de gaten als extra koeloppervlak !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
leime

Golden Member

maar verlies je de oppervlakte waar eerst nog blik zat...

Kwestie van rekenen hoe groot die gaten moeten worden ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

dat hef je toch weer op door het blikje zwart te maken , scheelt ook 15% . het blikje op 4 plaatsen inknippen en die lippen ombuigen omhoog werkt ook als koelribben .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
free_electron

Silicon Member

en als je dan uiteidelijk een ideale koelrib gemaakt hebt : alles intimmeren in een HOUTEN kast ( het liefst ingesmeerd met licht ontvlambare vernis ... )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

een kist met vernis.... free toch . bouw het dan meteen in een halfvol blik vernis :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 mei 2011 20:30:08 schreef LEDfan:
Ik heb eerst het blik (eigenlijk alu) proberen te solderen, maar ook als ik het wat opschuur lukt het niet.

Alu kan je prima solderen. Aluminium oxide voorkomt dat echter. Het oxideren van alu aan de lucht duurt enkele milliseconden. Niet genoeg om met je soldeerbout in de buurt te komen na het schuren. Tussen het schuren en het solderen zal je dus alle zuurstof ECHT uit de buurt moeten houden.... Niet triviaal!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik had ooit een of ander goedje (een soort soldeertin) wat je erop moest smelten, om vervolgens door het gesmolten metaal heen het aluminium te bekrassen. Het zal wel aan mij liggen, maar ik kreeg het niet voor elkaar om daarmee een fatsoenlijke las te maken. Het bleef telkens simpelweg afbreken op de las.

[/off-topic]

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Dit topic is gesloten