Hallo, graag had ik de gegevens willen uitlezen van de microprocessor in mijn auto, een aantal controle lampjes resetten, onderhoudsinterval resetten, kortom de normale dingen die bij een onderhoud van pas komen.
Het gaat over een auto van 1994 (dus de garantie is al voorbij
) die blijkbaar een OBD1 module heeft (BMW E34).
De auto beschikt over een Bosch dieselpomp model VE6/10E2400R575 (geen common rail) die ook elektronisch aangestuurd wordt. Ook van deze pomp zou ik de waardes willen uitlezen en instellen.
(voor zover de aansturing niet door de microprocessor uit de auto gebeurd.)
Ik heb namelijk aan de dieselpomp gewerkt en nu is de instelling verandert met als gevolg te veel roetdeeltjes in de uitlaat.
Elektuur heeft in het verleden hiervoor een toestel ontworpen. Heeft iemand hiermee ervaring? Eventueel iemand die dat toestel wil wegdoen? zijn bouwbeschrijving en printen nog verkrijgbaar hiervoor ?
Zijn er eventueel andere alternatieven ?
Alvast mijn dank voor uw medewerking
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Zoals jezelf al aangeeft jouw BMW is OBD1 en alle universeel testers zoals die van Elektuur en ELM testers zijn OBD2 of EOBD. Dat gaat dus niet werken.
Enigste wat werkt is BMW Inpa of Carsoft.
Daar is genoeg van op het web te vinden ook zelfbouw interfaces.
Overigens wordt de pomp geheel door de ecu geregeld dus niet handig om daar aan te gaan sleutelen.
Kijk hier eens, ze hebben het in alle prijsklassen.
http://www.diagnoseapparatuur.nl/ELM-interface/241/elm-5-compact
Paul Welther
Ze hebben ook verloopkabels van OBII naar OBI.
EDIT:
Zie hier.
http://www.diagnoseapparatuur.nl/OBD2-OBD1
[Bericht gewijzigd door Lambiek op (42%)]
@ paul de elektronische potentiometer is van de dieselpomp af geweest, er was een diesellek....
Pomp werkt terug normaal, maar geeft blijkbaar te veel debiet.
(injectoren moeten nog nagekeken worden).
Is het mogelijk vanuit de ECU het debiet van de pomp te verlagen ?
@lambiek, bedankt voor de info.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Op 26 mei 2011 14:01:43 schreef Paul Welther:
ELM testers werken niet omdat die OBD2 en/of EOBD zijn en de TS een OBD1 auto heeft.
Paul Welther Gepost donderdag 26 mei 2011 14:01:43 |
ELM testers werken niet omdat die OBD2 en/of EOBD zijn en de TS een OBD1 auto heeft
Jullie hebben er verstand van zie ik van OBD2 en ik zie dat OBD1 uit diverse verschillende aansluitingen bestaan
mijn auto heeft een OBD2 aansluiting maar als ik de pinbezetting zie klopt die niet met het OBD2 protocol iso9141-2
of is iso 14230-4 met een andere bezetting
ik zie dat de ELM5 een multiprotocol uitvoering is
(mistub lancer 1995 met OBD2 conn)
Op 26 mei 2011 21:57:19 schreef Franssel:
[...]Paul Welther Gepost donderdag 26 mei 2011 14:01:43 |
ELM testers werken niet omdat die OBD2 en/of EOBD zijn en de TS een OBD1 auto heeftJullie hebben er verstand van zie ik van OBD2 en ik zie dat OBD1 uit diverse verschillende aansluitingen bestaan
mijn auto heeft een OBD2 aansluiting maar als ik de pinbezetting zie klopt die niet met het OBD2 protocol iso9141-2
of is iso 14230-4 met een andere bezetting
ik zie dat de ELM5 een multiprotocol uitvoering is
(mistub lancer 1995 met OBD2 conn)
Jouw mitsubishi heeft nog een eigen iso achtig systeem Deze kun je handmatig uitlezen met doormiddel met een draadbrug en knipperkode,s .
Op 26 mei 2011 17:09:26 schreef Lambiek:
Ze hebben ook verloopkabels van OBII naar OBI.EDIT:
Lambiek deze kabel,s zijn niks waard met de eobd tester,s.
Hiervoor moet je een eobd tester hebben gecombineerd met een obd1 tester en natuurlijk de bijbehorende software.
[Bericht gewijzigd door daandc op (20%)]
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Paul Welther
Met BMW-Inpa tester kun je de opbrengst opnieuw ijken.
Je moet dan een aantal tests doorlopen alsof er een nieuwe pomp gemonteerd is.
Edit: begint meer op een Auto forum te lijken zo 
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (17%)]
Op 26 mei 2011 23:53:11 schreef Franssel:
Oke Daandc dacht al eens bij autodata 3.18 zoiets gelezen te hebben klopt dat[/quoteJa de procedure staat in autodata!! franssel
Daarin staat beschreven hoe je de procedure moet uitvoeren !
Maar dit staat bijv ook in esitronic !!
Op 26 mei 2011 18:26:55 schreef pamwikkeling ;
@ paul de elektronische potentiometer is van de dieselpomp af geweest, er was een diesellek....
Pomp werkt terug normaal, maar geeft blijkbaar te veel debiet.
(injectoren moeten nog nagekeken worden).
Is het mogelijk vanuit de ECU het debiet van de pomp te verlagen ?
Even (te) simpel gedacht;
De potmeter is misschien de terug-koppeling naar de ecu v.w.b. de opbrengst van de pomp. Stel de ecu stuurt uit 1cc , de pomp versteld zijn binnenwerk zodanig dat dat overeenkomt met 1cc en verdraaid de bewuste potmeter mee.Als die potmeter nu "achterblijft" dan ziet de ECU dat er te weinig ingespoten is en corrigeerd nog wat bij.
Ik weet niet of je de potmeter nog simpel kunt verstellen ander zou ik denken dat eens met kleine stapjes te proberen vanuit een gemarkeerd beginpunt.
Stapje tegen de draairichting in>testrit>beter? ja;fine-tunen / nee; terug naar gemarkeerde punt en dan een stapje er voorbij met draairichting mee waarna testrit etc.
Misschien zit ik helemaal fout hoor, ik lees graag hoe je het op gaat lossen.
@240diesel
Voor zover ik er iets van denk te weten dient de potentiometer niet als terug koppeling. De potentiometer is een soort sleep kontakt dat over verschillende koperen kontaktjes draait. In de behuizing van de potentiometer zijn twee spoelen ingebouwd. Ik denk dat door het verschuiven van het sleepkontakt de spoelen sterker bekrachtigd worden en een weekijzeren kern dieper in de spoel trekt.
Deze weekijzeren kern zal wellicht de vervanger zijn van het vroegere stalen kabeltje dat aan je gas pedaal verbonden was. De weekijzeren kern beinvloedt het debiet van de pomp.
De potentiometer zit met sleufgaten bovenop de Bosch pomp gemonteerd. Het afstellen van de pomp gaat vermoedelijk door het verschuiven van de potentiometer ten opzichte van het pomphuis. De potentiometer zat trouwens met een soort driehoekige veiligheids schroef vast op de pomp.
Ik heb bij Bosch een speciale sleutel moeten aankopen om deze veiligheidsschroef los te krijgen.... (de aanhouder wint ....
)
Voor het demonteren heb ik de potentiometer voorzien van merktekens (4 krassen op iedere hoek met een scherp mes) om deze zo precies mogelijk terug te kunnen zetten.
Na de eerste poging startte de motor niet meer, maar een lichte hamertik tegen de potentiometer heeft hem voldoende verschoven om terug te starten.
Ik heb trouwens nog zonder problemen één jaar rond gereden met deze auto.
Echter op de autokeuring stelde men vast dat er te veel roet in de uitlaat gassen zit, en werd de auto afgekeurd....
@ Paul Welther
Zo het mogelijk zijn om met de nodige huis en tuin middelen van een normale knutselaar de DDE te herprogrammeren zodat het pomp debiet minder wordt ?
Is er een parameter lijst beschikbaar met de default codes en een functie beschrijving voor deze auto?
Ik neem aan dat communicatie met de DDE module een eerste te nemen hindernis is, maar vervolgens moet je ook nog weten welke parameter je gaat wijzigen...
Wijzigen van de ECU, is zinloos en symtoom bestijding, neem de oorzaak weg !!
laat de pomp gewoon goed afstellen door iemand die weet wat hij doed , en daar de juiste middelen voor heeft.
Ja, dat kost geld ,maar daar bijft het dan bij, de weg die je nu inslaat raak je aleen maar verder van het pad af, en zal uiteindelijk meer kosten !
sommige dingen kan je zelf (beter), anderde zaken moet je soms uit handen geven.
Ik heb toch wel de indruk dat de TS wel een heel eind weet wat hij doet.Bovendien ken ik net zo veel slechte duur betaalde bedrijven als professionele, gedreven particulieren.
Ik heb dus best vertrouwen in TS en zou pas doorverwijzen naar duurdere diagnose-bedrijven als verder al het redelijke al geprobeerd is.
Gewoon even mee-gedacht; (Mods,vergeef de tijdelijke afwezigheid van elektronica-link in mijn antwoord alsjeblieft even)
-is de extra roet echt in verband te brengen met de pompreparatie?
Of zou het kunnen zijn dat de verstuivers wegens slijtage een slechter inspuitpatroon vertonen in combinatie met verminderde compressie als gevolg van de normale motorslijtage?
Verder is het interessant hoeveel procent je te veel roet meet,moeten we denken aan 25% te veel of meer aan 150% teveel....
Als het maar marginaal is heb ik evt. wel tips om misschien de roettest te halen.Die tips kan ik dan wel via PB doen om dit forum te laten wezen waarvoor het is; ELEKTRONICA