Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

Voor de variatie een ander uiterste; mijn nieuwe scoop.
Met 2 MHz bandbreedte de traagste die ik ken, maar wel met storage in twee delen (werkt prima) en een paar mooie gevoelige plugins. Prima voor audio. Het is een Tektronix 5111A.

https://lh4.googleusercontent.com/-40LUeiXO7bA/Tep9chtLTwI/AAAAAAAAD6U/sMjShNJc4IE/s640/IMG_8302_3.JPG

fred101

Golden Member

Gaaf ding, als je met audio bezig bent idd genoeg. Mooi zo'n splitscreen storage. Dat heb ik nog nooit gezien.
Wat is zijn hoogste gevoeligheid ?
Ik heb een Phlips plugin die 100uV/div doet. Ook een Tek plugin voor de 500 buizen serie die dat kan (en differentieel meet) maar daar moet een soort triaxiale plug op.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Is die 2MHz limiet de plugin of het frame ?

Als ik 't goed heb is dat een TM5006 frame. Daar komen alleen voedingsspanningen uit, dus de bandbreedte zou 50Hz zijn ;).

Ziet er mooi uit Fred!
edit: Oops, heb blijkbaar last van verticale dyslexie. Aart bedoel ik natuurlijk. Sorry !

Het voordeel van zo'n 2MHz frame is wel dat je een heel dunne trace hebt (relatief weing ruis door de beperkte bandbreedte) en voor audio e.d. is 2 MHz wel genoeg. Er zijn ook bijzondere plugins voor beschikbaar, zoals de 5CT1N, de 5L4N, de 5S14N en de 5D10.
De modules passen fysiek in een TM50x frame (niet dat dat nut heeft ;) ) maar het slot in de connector zit iets verschoven. Wel mooi is dat er 4 kanaals verticale plugins voor bestaan (5A14N) dus je kunt max. 8 kanalen simultaan weergeven met twee van die plugins (heel klein).

In diezelfde serie bestaan ook 60 MHz frames, de 54xx. Je kunt de plugins van de 54xx (5A38, 5A4x, 5B4x) niet in de 51xx gebruiken maar omgekeerd is geen probleem.

Een overzicht met veel informatie kun je vinden op deze site:
http://www.i9t.net/5000_scopes.html

edit:
@Alex, Het lijkt inderdaad op een TM506R frame en het front van de 511xR (rackmount) heeft ook dezelfde afmetingen als het front van de TM506R. Dat zal de fabricage wel makkelijker hebben gemaakt. Een TM5006 heeft onderaan nog een strook met ventilatiegaten en is daardoor een paar cm. hoger.

Groeten,
Ernst

Het was volgens mij de low-cost variant op de 7000 serie, voor bijvoorbeeld onderwijs, mechanische of biomedische toepassingen waar bandbreedte niet zo belangrijk is. Mechanisch zijn er inderdaad veel onderdelen gemeenschappelijk met de TM500 serie, hoewel de plugins niet compatibel zijn. Veel plugins zijn vrijwel identiek aan de 7000 versie (bv. 5CT1N / 7CT1N, 5A22N / 7A22), en vaak goedkoper omdat er minder vraag naar is. Voor zoiets als een curve tracer, spectrum analyzer of 1MHz differentiele versterker is mainframe bandbreedte niet belangrijk.

Bedankt voor het linkje :)

De plugins zijn:
- 5A26 (dual, symmetrisch, 50 uV tot 5V)
- 5A22N (single, symmetrisch, 10 uV tot 5V, met LPF/HPF)
- 5B12M (dual tijdbasis met delay 1 uS - 5 sec)

Linkje naar grotere foto.

Ik doe op het moment weinig 'snelle' dingen. Een audio spectrum analyser plugin lijkt me heel leuk.

De scoop lijkt op het oog eenvoudig om te bouwen van 19" plat naar vertikaal, met de modules onder de buis. Weet iemand of dat zo bedoeld is ?

Ze zijn er ook vertikaal maar heb zelf nooit geprobeerd of dit eenvoudig om te bouwen is. Ik kan me wel herinneren dat de beide helften een apart typenummer hadden, met het display gedeelte zoiets als "D10" oid. Dat wijst ook wel in die richting.

free_electron

Silicon Member

het ziet er naar uit dat de storage unit ook modulair is.
wij hadden zo een curvetracer met een splitscreen storage syateem
zou best eens het zelfde kunne zijn.

er is een toests voor store top store bottom , erase en dan ook een erase top en erase bottom

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Mod-edit: Onzinposts achterwege laten

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 5 juni 2011 14:13:50 (75%)

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
fred101

Golden Member

Die beeldbuis module heeft wat weg van deze:
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/600_XYmonitor.jpg

Technoturk: was je erg dronken ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 5 juni 2011 09:40:12 (15%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zoals de meeste bedrijven zal Tektronix zo veel mogelijk hergebruiken.

Excuses voor offtopic, maar ik zie trouwens dat er een 5116 op eBay staat, hoe zou dat kleurenscherm werken ?
http://cgi.ebay.nl/Tektronix-5116-Oscilloscope-5A18N-5D10-Digitizer-Mo…

fred101

Golden Member

Is dat een kleurenscherm ? Lijkt een rode gratitude zoals bij de 535A. Beetje vreemde trace op dat scherm. Ook de read out staat laag.

Ik heb een 7D11

Hieronder wat van mijn plugins, ik heb nog 3 niet helemaal goede en er zitten er nog 7 stuks in de mainframes.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/7000plugins.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Gaaf, een 3 kleuren scherm ? Ook gave cursors. Is dat wat van die 5000 serie of van de plugin. Ik dacht altijd dat de 7000 de top was maar die 5000 heeft wel gave functies. Misschien dat er door de lage bandbreedte geld over was voor dit soort leuke dingen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Twee kleuren en een derde als ze over elkaar liggen.

Maar dan nog ... geen idee hoe je dat wilt doen met een standaard pijp ... wie koopt het ding om er achter te komen ? :P

Volgens de manual is het een single beam pijp, maar meer info staat er niet.

ABSTRACT

Color displays used in binocular virtual reality are generally LCD arrays, with the maximum resolution determined by how small the individual color pixel elements can be made and driven electronically. A high resolution color display using a monochrome CRT and a liquid crystal shutter operated in a field-sequential color mode is described. The Tektronix 1-in frame sequential color monitor system significantly improves the resolution of color displays for virtual reality head-mounted displays to at least 640×480. The requirements of a field sequential full color monitor are discussed, as is the video drive for this device

Iets andere toepassing, maar ook van tek, en dat lijkt er wel heel erg op.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 5 juni 2011 11:33:11 (59%)

fred101

Golden Member

Ik dacht drie omdat ik 3 kleuren readout zag.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Robin F.

Golden Member

Lekker handig ook voor rood-groen kleurenblinden :-P

Is dat niet een penetron-buis? Zo eentje met twee lagen fosfor, waarbij je de versnelspanning verandert om de laag te kiezen: lage spanning voor de binnenste, hoge spanning voor de buitenste.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Volgens deze site http://www.i9t.net/5000_scopes.html zou het een color shutter systeem zijn, een lcd voorzet die de kleur op het juiste moment verandert. Misschien een 2 kleuren voorloper van wat Sine beschrijft en wat in latere Tek scopes werd gebruikt? Het werkt hier blijkbaar alleen maar in combinatie met de 5D10 digitizer.

Op 5 juni 2011 11:38:48 schreef Robin F.:
Lekker handig ook voor rood-groen kleurenblinden :-P
...

Vooral leuk dat dat een typische mannenkwaal is ;)

maartenbakker

Golden Member

Ik zie een mengkleur. Kan een shuttersysteem of een penetron dat?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Waarom niet? De eerste lijn is rood en de tweede groen. Samen zijn ze geel.

D'r staat er een op ebay (VS), voor de liefhebbers.

Om een of andere reden heb ik het gevoel dat de buis zelf geel is, en dat de shutter rood, groen of niets tegen kan houden.
Er staan er overigens meer 5116 mainframes online, voor beschaafdere prijzen.

Dit topic is gesloten