Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Ach ja, met buislampjes aan de zijkant van 'persplex' plaatjes met hele kleine gaatjes er in denk ik (kan het niet zo goed zien).
Philips had die ook in hun PABX bedieningposten (UH, UB), maar waren meer Oranje.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Tidak Ada

Golden Member

Kwijl :9~ De polder stroomt hier vol. Alarm!!

Ik denk geen gaatjes, maar ingefreesde cijfers in 10 plaatjes achter elkaar (zie je niet met allemaal dezelfde cijfers)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Fred maakt me weer stikjaloers met zijn femtoampere meter. En nog wel een HP ook. Even verderop post er iemand nog een Keithley en ik begin weer te kwijlen.
Ik wil de twee ooit combineren: een electrometer van Keithley. Maar ik weet dat de prijs ervan kan oplopen. Dan verkracht ik mijn spaarvarken nog maar eens.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

ben benieuwd wat fred in de winter van 94' en 95' heeft gehad dan , want toen waren er zoveel hobbyisten aan t kwijlen dat limburg overliep :P

maar bigbang ik denk dat je spaarvarken onteren niet de oplossing is , verkoop gewoon de auto van de buren of de camper die nu toch het straatbeeld vervuilt :P

de voltmeter van sine met de "lampen" digits ken ik wel uit james bond films , daar zat ook nogal wat philips sluikreclame in , ook de oude 70's films al.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 april 2011 20:48:25 schreef testman:
maar bigbang ik denk dat je spaarvarken onteren niet de oplossing is , verkoop gewoon de auto van de buren of de camper die nu toch het straatbeeld vervuilt :P

:p die is goed.
Of wat ik ook kan doen, is gewoon een paar spullen van Fred of rbeckers verkopen, aan mezelf wel te verstaan.

Ach, ik vind het al best dat ze in handen zijn van zorgzame, rechtgeaarde electronici, en das een goed gevoel.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Op 20 april 2011 19:53:37 schreef big bang:
Fred maakt me weer stikjaloers met zijn femtoampere meter. En nog wel een HP ook. Even verderop post er iemand nog een Keithley en ik begin weer te kwijlen.
Ik wil de twee ooit combineren: een electrometer van Keithley. Maar ik weet dat de prijs ervan kan oplopen. Dan verkracht ik mijn spaarvarken nog maar eens.

- - big bang - -

BB, Kijk eens wie die foto van die keithley geplaatst heeft ;-)

More to come. Nu even wat accu probleempjes omzeilen. Ik zit nu met 4 apparaten met backup accu, 2 daarvan zijn rot (de hele truckendoos open getrokken maar deze krijg ik niet meer goed (4 dode cellen) ) en een bestaat uit vreemdsoortige 6,7V kwikbatterijen ter grote van anderhalve C cel.
Ik kan ze wel vervangen maar liever heb ik er geen accu's in. Niet nodig in mijn geval en minder kans op problemen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ondertussen ben ik er wel achter: zelfde eigenaar :-)

Heb onlangs weer wat moois bij op de meetplank gehaald:
een Tektronix 2465B... jawel, dé 400Mhz analoge pracht van een scoop, eentje welke tot op de dag van vandaag gegeerd is.

Hij moet nog gerefurbished worden maar dat doen we wel eens (als dat chonisch gebrek aan tijd een keer ophoud) en dan kan meteen de nieuwe werktafel en meetplanken geinstalleerd worden. Dan kan ik ook eens fotos posten.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Dat is een heel mooie scoop. Ik hoop dat het allemal lukt. Wat is er mis mee ? Ik heb een 2445 maar ik hoop dat ik die nooit hoef te refurbishen. Ik heb hem ooit een keer open gemaakt en toen heel snel weer dicht gedaan. Daar zit meer ingepropt als in een 7704 met 4 plugins.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Is heel mooi Fred. Jij hebt de 2445, is dat een 4 kanaals 100Mhz?
Die hier staat is de 2465B versie, dus de 400Mhz variant en veel mogelijkheden. Zoals deze internetfoto ziet hij eruit.
http://www.hs-equipment.com/getjpg.php?id=58

En het is ook een blue screen, geen opaque kleurloos ding.

Wat ermee mis is? Eigenlijk niets. Beginnen met te reinigen. Waar ze wel last van kunnen hebben, zijn de elco's op de voedingsprint die verouderen, waardoor de spanning wat rimpelt en waardoor de lettertjes op je scherm kunnen gaan dansen als je wat teveel aan de intensiteitsknop draait. De mijne heeft daar een beetje van. Maar ik ga de voedingsprint helemaal onder handen nemen.
De andere printen ga ik ook eens bekijken, ik heb daar al een zeer mooie manual voor gevonden van iemand die het ook zelf volledig voor mekaar gekregen heeft.

De bandbreedte komt goed van pas. Een stijgtijd van 875ps. Ik moet er alleen nog probetjes voor vinden.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Nee, ik heb de 150MHz versie. http://www.pa4tim.nl/?p=574 Alleen mis ik de delay. Die werkt wel maar ik heb de goede knop niet. Daar ontbreekt wat. Wel 4 kanaals en ook met cursors. Hij ziet er hetzelfde uit als de 2465B. Dat van die dansende read-out heb ik af en toe bij de 7603. Die is nog as-is en staat op de nominatie voor een grote beurt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

hallo,

ik heb laatst een paar oscilloscopen en pulse generatoren op de kop kunnen tikken. namelijk:
- Philips PM 3320 (2 Ch 200 MHz Digital Storage Oscilloscope)
- Philips PM 3323 (2 Ch 300 MHz Digital Storage Oscilloscope)
- Philips PM 5770 (100 MHz Pulse Generator)
- Philips PM 5786 (1Hz-125MHz Pulse Generator)

het enigste nadeel is dat beide oscilloscopen nog wat nakijk werk nodig hebben. de ene vliegt is storing (lees: alle lampjes branden en hij doet niks meer) en de andere gaat hij even aan en dan valt de crt weg en begint zijn voeding te tikken.

mocht er iemand nog documentatie hebben liggen van het bovenstaande, ik zoek er al een tijdje naar maar kan niks vinden.

en ik had ook al een paar dingen thuis staan:
Philips PE 1509 (regelbare voeding, 0-30V, 0-400 mA)
en ook een weerstandenbank, deze zonder enig serienummer of fabrikant.

toch wel leuk als je stage bedrijf rest partijen met meet apperatuur weg doet. helaas is er ook veel gedoneerd aan het grijze archief

mvg,
hobbyknutselaar

Tidak Ada

Golden Member

Op 22 april 2011 10:44:43 schreef Hobbyknutselaar:
hallo,

ik heb laatst een paar oscilloscopen en pulse generatoren op de kop kunnen tikken. namelijk:
- Philips PM 3320 (2 Ch 200 MHz Digital Storage Oscilloscope)
- Philips PM 3323 (2 Ch 300 MHz Digital Storage Oscilloscope)

[....] .... en de andere gaat hij even aan en dan valt de crt weg en begint zijn voeding te tikken.

Ik denk dat er iets mis is met de EHT-cascade
Komt er op neer een nieuwe cascade te maken met nieuwe diodes en condensatoren. De oorzaak is lekkge in de potting door haarscheurtjes of kieren in de giethars/siliconen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 21 april 2011 23:11:53 schreef big bang:
Is heel mooi Fred. Jij hebt de 2445, is dat een 4 kanaals 100Mhz?
Die hier staat is de 2465B versie, dus de 400Mhz variant en veel mogelijkheden. Zoals deze internetfoto ziet hij eruit.
[afbeelding]

- - big bang - -

Ik heb het iets oudere broertje. de 2465DVS. Hier zit een multimeter module boven op. 350MHz geloof ik. Probes zijn inderdaad lastig te vinden.

We hebben op het werk de 2465B en er zijn collega's die liever de analoge 2465B gebruiken, dan de super luxe digitale teks ;)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
fripster

Golden Member

@Hobbyknutselaar: Dan had jij meer mazzel dan ik. Ik had me op van alles ingeschreven, maar viste compleet achter het net...

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

@fripster: stage lopen bij technische dienst heeft zo z'n voordelen.
maar aangezien beide scoopen het op het moment niet doen heb ik er eigenlijk weinig aan.... :S

Op 22 april 2011 13:12:24 schreef jovak:
Ik heb het iets oudere broertje. de 2465DVS. Hier zit een multimeter module boven op. 350MHz geloof ik. Probes zijn inderdaad lastig te vinden.

Aha, ja, dat zijn die met een topbox op hun rug. Er zijn een paar special editions in die familie van de 2445/2465: de CTS, DMS en DVS.

We hebben op het werk de 2465B en er zijn collega's die liever de analoge 2465B gebruiken, dan de super luxe digitale teks ;)

Kan ik best geloven. Ze zijn nog steeds gegeerd en dat merk je ook aan de prijs. De 2465 is een zeer universeel beest; digitising scoops hebben ook hun charme maar ieder zijn toepassing.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 22 april 2011 23:32:31 schreef big bang:
[...]
Aha, ja, dat zijn die met een topbox op hun rug. Er zijn een paar special editions in die familie van de 2445/2465: de CTS, DMS en DVS.
[...]
Kan ik best geloven. Ze zijn nog steeds gegeerd en dat merk je ook aan de prijs. De 2465 is een zeer universeel beest; digitising scoops hebben ook hun charme maar ieder zijn toepassing.

- - big bang - -

Digitising is leuk, maar niet als je op HF van zenders de modulatie wilt bekijken. Dan is analoog toch prettiger, Maar moet je tegenwoordig nog een analoge scoop zien te krijgen, die boven de 300MHz kan meten. ;) Het schijnt lastig te zijn.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Mijn nieuwste aanwinst, indirect verjaardagscadeautje. (Gekocht van gekregen contanten) Een Keithley 175 digitale multimeter. Hij heeft autorange, maar die kan ook uit. Afwijking 0.03% +2 counts op DCV, wel iets beter dan mijn Dynatek. =p

(Klikbaar)
http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/th_SAM_0154.jpg

Ik heb hem gekocht omdat ik behoefte heb aan een meter die zeker de waarheid spreekt. Is er iemand in omgeving Den Bosch danwel Culemborg die 'm op een saaie middag kan en wil calibreren?

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
fred101

Golden Member

Is dat een hint ;-) laat ik nu precies tussen den bosch en culemborg in zitten.
Moet je wel even wachten tot ik alles klaar heb. Er zit nog een fout in de nuldetector.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik las het net in het andere topic ja. ;-) Lijkt me wel gaaf als je me daarbij wilt helpen. Ben trouwens net praktisch langs je huis gereden zie ik nu.

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op zondag 24 april 2011 14:07:09 (25%)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
free_electron

Silicon Member

Op 24 april 2011 13:51:45 schreef mr.stijntje:
Mijn nieuwste aanwinst, indirect verjaardagscadeautje. (Gekocht van gekregen contanten) Een Keithley 175 digitale multimeter. Hij heeft autorange, maar die kan ook uit. Afwijking 0.03% +2 counts op DCV, wel iets beter dan mijn Dynatek. =p

(Klikbaar)
[afbeelding]

Ik heb hem gekocht omdat ik behoefte heb aan een meter die zeker de waarheid spreekt. Is er iemand in omgeving Den Bosch danwel Culemborg die 'm op een saaie middag kan en wil calibreren?

dat zijn hele mooie machientjes. staan regelmatig op fleabay voor 25$

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dat is ongeveer de helft van wat ik ervoor betaald heb, maar ik vind 'm het waard. Ik heb dit ding trouwens ook voor €100 te koop gezien, zelfde versie.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Dit topic is gesloten