Regelversterker voor 40 watt versterker

goede avond allemaal,

Ik ben onlangs begonnen met etsen en dit gaat echt perfect (al zeg ik het zelf)
maar voor etsen moet je soms wel eens PCB's maken en daar ligt dus mijn vraag.

hoe vinden jullie de goede componenten in die printontwerp programmas, ik gebruik expressPCB en gebin nu ook een beetje eagle te ontdekken.

er staan alleen maar maten in de lijst, even een voorbeeld : ik moet een 10nf condensator hebben, dus het beste idee wat in mij opkomt is naar dickbest gaan en hopen dat de maten erbij staan.
ik kijk op dickbest en er staat 'Raster : 7,5mm', ik kijk in de lijst van eagle en er staat '7,5 x 2,5' '7,5 x 3' '7,5 x 4' etc..
dit is dus al verwarrend voor mij. maar ik neem aan dat 7,5 de lengte tussen de pinnen is en dat het niet uitmaakt hoe dik/hoog hij verder is.
maar dit heb ik dus heel vaak, soms maakt het niet veel uit maar heel vaak kan ik dus gewoon niet het goede component vinden.

lang verhaal kort : hoe vinden jullie het exacte component (mischien zie ik iets over het hoofd)

Ik wil dus een printontwerp voor de regelversterker maken van deze site aangezien deze er niet bij staat, deze komt dan vóór 2x 40W versterker.

link :http://www.circuitsonline.net/schakelingen/74/audio/regelversterker.ht…

btw mocht iemand hier een pcb layout van hebben met voorkeur de TDA1524A dan zou ik dit zeer op prijs stellen, scheelt mij weer het wiel opnieuw uit te vinden

[Insert bad joke or sarcastic comment here]

Verzamel eerst de componenten, dan weet je zeker dat het past.

Vooral condensatoren zijn met dezelfde waarde in tientallen uitvoeringen te krijgen.
Voor in deze schakeling zijn gewone MKT'tjes prima. Voor de elco's zou ik 25V radiale kiezen.

Als ik iets eenvoudigs eenmalig voor de hobby bouw doe ik dat altijd op gaatjesprint, het werkt vlot en kan heus gewoon netjes :) Printen maak ik pas als er meer dan twee nodig zijn.

Normaal zou ik ook gaatjesprint gebruiken maar dit is een projectje waar ik mee bezig ben dat ik waarschijnlijk steeds verder ga uitbreiden en goed/netjes wil maken, dus ga ik het liever etsen... maar dat is natuurlijk allemaal persoonlijke smaak ;)

bedankt voor de tip over de condensators/elco's dat scheelt een hoop hoofdpijn.

Ik kan de 390nF niet vinden op dickbest, is er een alternatief voor?

[Insert bad joke or sarcastic comment here]

oke dan doe ik dat.
ben net even bezig geweest met een layout, het is nog niet klaar maar de basis is er. als er critische verbeterpunten zijn hoor ik dat graag natuurlijk ;)
http://imageshack.us/f/89/regelversterker.png/

note : groene lijnen zijn draadbruggen, niet de onderkant

[Insert bad joke or sarcastic comment here]

Aan de linkerkant kun je 2 draadbruggen verwijderen.
Gewoon de GND verbinding onder C2 laten lopen.

aha goed gezien, daarom is een 'second opinion' altijd zo handig :)

btw voor degene die het niet doorhebben (lijkt me sterk), voor de potmeter verbindingen gebruik ik gewoon pads omdat de potmeters niet direct op de print komen.

edit :

ik heb nog wat fouten gecorrigeerd, is het slecht om een copper plane te gebruiken? ik vindt het er mooier uitzien en scheelt etsmiddel maar of het goed is voor de functionaliteit... geen idee.

[snip]

ik kan ook de plane aan de - leggen?
of zorgt dit allemaal alleen maar voor storing?

heb het even onder handen genomen en dit is eruit gekomen :
http://i51.tinypic.com/4lfz41.png
morgen nog even goed controlleren op schematische fouten en dan etsen.

weet iemand hoe je tekst kan spiegelen in expressPCB? het lukt mij alleen door het groen te maken(op de andere kant te etsen) maar daar heb ik niks aan.

[Insert bad joke or sarcastic comment here]

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer en ik heb jullie hulp nodig.
Ik ben dus met mijn versterker bezig waar het volgende inkomt :

  • 2x 40W Versterker (van deze site)
  • 1x Regelversterker (van deze site)
  • 1x subwoofer filter (van deze site)
  • Mischien nog een VU meter voor de leuk :)

Dit moet allemaal gevoed worden op een degelijke manier, dus via een trafo zodat alles netjes in een behuizing kan.
Ik heb wat rondgezocht en wil dit gaan doen met een 50v transformator en een stuk of wat lm78xx voedingen.
Nu weet ik dat als je de transformator gelijkricht dat je voltage met een factor van 1.41 meer word.
50x1.41=70,5 dat min 2 voor de diodes is 68,5 beetje hoog :) mischien toch maar een andere tranfo
30x1.41=42.3 dat min 2 voor de diodes is 40,3 kan ik mee leven, versterkers hebben 12-44v nodig dus dat is wel te doen.

op de CO 78xx-voeding pagina staat een leuke tabel maar daar heb ik niet veel aan, teminste... voor zover ik weet.

dus, zover ben ik gekomen. vanaf hier heb ik jullie hulp nodig.

  • hoeveel Ampere heb ik in totaal nodig, ik zou graag weten hoe je dit uitrekent.
  • en hoe zit dat met de 78xx voedingen, de max trafo spanning in de tabel is 24v dus dat wordt hem niet

alvast bedankt!

btw de problemen in me vorige post zijn al opgelost

[Insert bad joke or sarcastic comment here]

40V voor het eindtrapje is goed. Let wel goed op dat je dan de opgegeven 2030A gebruikt, de 22V is een harde grens. De gewone 2030 heeft 36V als absolute max. specificatie.

Wil je de eindtrappen continue vol uitsturen dan heb je iets van 150 VA nodig. Is dat niet zo belangrijk dan is 100 meer dan zat, de crestfactor van normale muziek is groot.

Je kunt de koppel-elco'tjes aan de uitgang van de toonregeling weglaten, aan de ingang van de eindtrap zit ook weer een C'tje.

Ik buig 1/4W weerstanden gewoonlijk in 4/10", dan passen ze wat ruimer.

De ingangsspanning van een 7815 is 35V max. Dus een dikke zener in serie om de spanning wat omlaag te brengen, met 1W en 10V kun je 100 mA trekken, dat zou meer dan genoeg moeten zijn, zie de datasheet van het ic. Denk om de ontkoppeling.
Als de trafo een aftakking heeft kun je ook die gebruiken. Eventuele VU meters kunnen meer stroom trekken, let daar op.

Het subwoofer filter is symmetrisch gevoed, ik zou het denk ik even ombouwen naar asymetrische voeding, dan kan hij bij de toonregeling. Dat is niet zo spannend, voed het IC asymetrisch, pas in- en uitgangs-elco'tje's (10 uF) toe met de + naar de schakeling, hang de niet-inverterende ingang van IC1 met 2x10k en 10 uF op de halve voedingsspanning en doe de gnd van de in- en uitgangen op de 0V.

Neem asjeblieft iets anders dan de 741, b.v. een 5532 zoals aangegeven. Al is het maar voor het idee.

Je kunt de koppel-elco'tjes aan de uitgang van de toonregeling weglaten, aan de ingang van de eindtrap zit ook weer een C'tje.

oke klinkt logisch.

Het subwoofer filter is symmetrisch gevoed, ik zou het denk ik even ombouwen naar asymetrische voeding, dan kan hij bij de toonregeling.

Dat klinkt niet zo logisch, ik zie niet in waarom dat nodig is (maarja wie ben ik) alles symmetrisch voeden is toch goed genoeg?

De ingangsspanning van een 7815 is 35V max. Dus een dikke zener in serie om de spanning wat omlaag te brengen, met 1W en 10V kun je 100 mA trekken, dat zou meer dan genoeg moeten zijn, zie de datasheet van het ic. Denk om de ontkoppeling.

in de datasheet staan inderdaad dat de max input 35v is maar in de table hier op de site staat 15v voor de 7815. ik neem aan dat het 35v is dan.

dus er moet 5,3v vanaf zodat er 35v op de ingang van de 7815 komt, dan moet ik dus 8 diodes in serie ervoor zetten dat samen de spanning 5.6v verlaagt.

Neem asjeblieft iets anders dan de 741, b.v. een 5532 zoals aangegeven.

ohja ik bekeek even de pagina voor het subwoofer filter en zag het staan, had er nog niet echt in gekeken omdat ik bezig was met de regelversterker layout en het etsen (gister zeer beroerd geetst en geen idee waardoor het kwam, vandaag stap ik over naar een laser printer dus dat zal wel een flinke verbetering zijn t.o.v de 14 jaar oude inkjet)

Is 1 Ampere genoeg voor dit alles?

[Insert bad joke or sarcastic comment here]

Jan_p: let op, de 'groene' kant is in expressPCB de soldeerzijde, de 'rode' kant de componentenzijde.

Just find out what you like and let it kill you

http://i52.tinypic.com/eteemt.jpg
hmm ja dat is makkelijker :)

heb ik de print geetst, kom ik erachter dat het ong. 20% te klein is afgedrukt en ik krijg het maar niet goed. ik gebruik de HP laserjet professional p1102w

ik heb ook al expressPCB opnieuw geinstalleerd maar het had geen effect. het is wel raar want ik heb eerder geprint met deze printer en toen was het wel de goede grootte :S

[Bericht gewijzigd door Jan_p op zaterdag 11 juni 2011 14:55:37 (67%)

[Insert bad joke or sarcastic comment here]

Ik heb even een opstelling gemaakt hoe ik denk dat het allemaal aangesloten moet worden.

http://i53.tinypic.com/vdiolj.png

Klopt de positie van de subwoofer filter?

Ook zag ik in het schema van de subwoofer filter een potmeter staan die de versterking regelt, maar die zit ook al op de regelversterker dus kan ik die gewoon weglaten?

en de min van de in en uitgangen staat niet verbonden met de min van de voeding, maar er staan wel een gnd symbool aanvast, moet ik deze nu aan de min van de voeding leggen ofniet? want bij de 40w versterker en regelversterker liggen de in en uitgangen wel gewoon aan de min van de voeding :p

nog iets waar ik niet zeker over ben, moet het filter gevoedt worden met een Symmetrische voeding of is een 78XX voeding voldoende? zoniet kan ik het dan als volgt doen : trafo(30v) > 7815 > Symmetrische minivoeding.

[Bericht gewijzigd door Jan_p op zaterdag 11 juni 2011 21:38:12 (14%)

[Insert bad joke or sarcastic comment here]
Hugo Welther

Moderator

Een eindversterker achter het sub-woofer filter, als dat deze is KLIK is ook wel handig.
Zo zal je niet veel bassen horen. Of heb je een actieve sub?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

het is inderdaad de subwoofer filter van deze site, en bij de schakeling staat dat hij tussen de signaalbron en de eindversterker moet

ah nu ik het zelf zeg zie ik de fout, de 40w versterkers moeten achter het subwoofer filter toch?

http://i55.tinypic.com/20793qo.png

[Bericht gewijzigd door Jan_p op zaterdag 11 juni 2011 21:54:00 (11%)

[Insert bad joke or sarcastic comment here]
Hugo Welther

Moderator

Jouw eerste tekening was goed. Er moet alleen nog een extra eindversterker tussen het sub-wooferfilter en de sub kast, tenzij je een actieve sub woofer hebt.

Het subwoofer filter is geen versterker.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

dus een extra 40w versterker erachter.
Ik had nog wat vragen in mijn vorige posts, zou iemand mij daarmee kunnen helpen

[Insert bad joke or sarcastic comment here]
Hugo Welther

Moderator

Alle punten die gemarkeerd zijn met GND of het GND-teken moeten aan de min van de voeding. Doet dat wel volgens de ster methode om oscillatie e.d. te voorkomen.

Voor het subwoofer filter heb een symetrische voeding nodig. Link naar het schema van de voeding staat bij het filter.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

wel raar dat er een GND teken staat terwijl je met 1 extra lijntje hem met de min kan verbinden.

voor de voeding doe ik het dan wel als volgt : trafo 30v (AC)> 7815 voeding > symmetrische minivoeding (allemaal van deze site trouwens)
want de symmeterische minivoeding moet met 15v gevoedt worden en de trafo geeft 30v.(AC)

[Insert bad joke or sarcastic comment here]
Hugo Welther

Moderator

Wat jij nu wilt gaat niet werken.
Voor de symetrische voeding heb je een trafo van 2x15V nodig.

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000070.png

Wellicht nog wat basis begrippen tot je nemen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

ja zo'n gevoel had ik al wel. dan voed ik het filter wel met een apparte trafo, dat is niet zo'n probleem.
Ik weet nog niet heel veel van dit alles en ik leer elke dag weer wat bij, vandaar dat ik nogal wat vragen heb.

[Insert bad joke or sarcastic comment here]

wat is de maat van deze print hij is namelijk GEWELDIG