je mooiste gratis aanwinst

Dit topic is gesloten

@nordrack , dat heet geen meenemen maar voor onbepaalde tijd lenen . en de stort zelf is ook afhankelijk, ons kent ons is nog steeds bepalend op veel plekken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

mijn mooiste gratis aanwinsten 2 scoops waarvan 1 niet goed scherp te stellen is. En een soldeerbout gekregen van mijn bijbaantje hadden ze een keer gekocht omdat ze het nodig hadden voor iets en hebben ze nooit gebruikt zat zelfs nog in de verpakking:)
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3772746.html
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3772774.html
en een plaatje van de scoop die niet scherp te stellen is srry voor de slechte kwaliteit (mobiel)

fred101

Golden Member

schema

Dat is waarschijnlijk een 5MHz scoopje. Je kan er zo meetsnoeren van je multimeter in prikken.
Zal wel de HV zijn of een weerstand/potmeter voor de focus.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Gratis aanwinsten:

Een robot-arm met iets van 4 of 5 stappenmotoren die weggedaan werd omdat een docent 'm 'gesloopt' had (lees: staalkabeltje om de grijper te bedienen van de rol afgegleden)

Was een enorme sjouw en gaf ook leuke reacties in de trein, waar ik niet kon voorkomen dat de vervaarlijk uitziende grijper uit de tas stak ;)

Een Multimetrix DMM220 waar van de kiesschijf die de contacten bezit het zeshoekige deel dat in de knop van de behuizing grijpt afgebroken was: ding werd in de prullenbak gedonderd op school, maar ik mocht 'm er uithalen: met een plaatje kunststof waar ik een zeshoekig gat inmaakte, goed ontvetten van de de contactschijf en industriële secondelijm doet 'ie het nu al een half jaar zonder enig bezwaar.

Een hele bos draad in de meest uiteenlopende kleurtjes (afkomstig uit een 32 aders tellende kabel)
Werd op m'n werk gebruikt voor het bedraden, maar omdat er maar iets van 18 varianten gebruikt werden werd de rest weggegooid: er was geen enkel bezwaar als ik 'wat' meenam.

Uh eens zien... Een symmetrische gereguleerde 15 V 8A voeding (30 Volt 16 A dus...) met een gewone bliktrafo erin (dus aardig zwaar)
Werd weggedaan op het werk van m'n pa, en als ik eerlijk ben heb ik het ding zo goed als nog nooit gebruikt.

Van datzelfde werk nog een hele zooi allerhande onderdelen en een aardige ringkerntrafo.

Van datzelfde werk m'n eerste goed werkende videorecorder gekregen, die na stroomuitval de geest gegeven had, en daarom maar weggedaan werd (enige probleem was de voeding: 1 elco van 2,65 of zo en hij werkte weer prima)

Een 4 x 20 Watt versterker die ze op m'n basisschool wegdeden: omdat ik ook toen al bekend stond als het technische mannetje waren wij (ik en broer) de eerste gegadigden die het ding inclusief speakers mee mochten nemen: pas recentelijk heb ik 'm vervangen door een nieuwe, omdat het uitgangsrelais (en vele zaken daarnaast) gewoon totaal versleten was.

M'n allereerste TV: bij het grofvuil stond een model met 10 knoppen: alleen de stekker ontbrak.
Thuis een stekker gezocht en eraan geschroefd, en hij deed het zowaar ook nog! Het liedje 'Blue' van Eiffel 65, dat toevallig als eerste opkwam staat dan ook in m'n geheugen gegrift.
Tot TMF (toen het nog wat was) en Cartoon Network overgingen op de S-band, welke dat TV'tje niet kon ontvangen hebben we er heel veel naar gekeken: daarna is hij afgedankt en aan m'n sloopdrang ten prooi gevallen.

En zo zal ik vast nog wel wat vergeten zijn.

EDIT: inderdaad wat vergeten: een stuk of 12.500 weerstanden in de meest uiteenlopende waardes en vermogens: er werd vanwege de aanstaande verhuizing op m'n school opgeruimd, en alles wat her en der te vinden was in het magazijn paste niet in de ladekast waar alles eigenlijk in moest: de 2 opties waren weggooien of 'verduisteren'

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

hmm ja de goede oude 90's met bijbehorende zeer bruikbare rommel . pas later dan ga je beter scheiden in wat interesant is en wat niet .

dat nummer van eiffel 65 heb ik ook nog wel hobby herinneringen aan , indertijd ( 1999 ) ging m'n vuilstort philips tv stuk ( afbuiging ) maar de txt module kon ik al doorverkopen aan de schooldirecteur , die een nieuwe van 300 gld toch wel veel vond.

m'n eerste tvtje was een fronttech met taktak knoppen die letterlijk van zender verzet kon worden door een ouderwetse hengst op de bovenkant . ook hier kon het ding niet alles meer aan op de cai en ging terug naar de stort. ook nog een philips variant gehad die de zenderknoppen gaar had , even een potje van 100k met vertraging en alles kon weer gekeken worden ....

de stickers achterop de apparaten waren ook vaak leuk ; daar stond vaak 1987 op als jaartal ( van een keuring oid ) en dan ging de tv in de kliko in bij storing want hij was al zo oud.... in de praktijk scheelde dat vlot 6 jaar en was 3 solderingen herstellen al genoeg . pa werd er soms gek van , ik had nieuwer spul staan als hij in huis had en kostte ook nog niks .... vhs recorders heb ik wel 50 gehad , veelal philips charly en turbodrive met de tandwielproblemen .

ergens op de zolder zou ook nog een philips el versterker liggen , miss wel zo'n apart 1kw model want pa werkte op die afdeling waar stadion installaties gemaakt werden indertijd .... ( de messing schroefjes gebruik ik nog wekelijks ) :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Ik heb de afgelopen jaren (tientallen jaren) heel wat interessant en bruikbaar / waardevol spul gered van de recycling.

Maar ik pas op voor het spook van de verzamelaarsobsessie. Alles gaat naar andere mensen, vaak na wat toegevoegde waarde aan mijn kant. Dingen worden compleet gemaakt, getest, gerepareerd, ik speel er zelf mee, er worden handleidingen bij gezocht. In een enkel geval blijf ik de spullen zelf gebruiken, maar meestal gaan dingen naar MP of eBay of een radiomarkt.
Vele malen stands gehad op kleine en grote radiomarkten om alle spullen weer een ander tehuis te geven. Zo'n radiomarkt ga ik dan naartoe met het doel om in een lege auto weer terug te rijden - als dat dan betekend dat in de laatste uren alles gratis weggegeven gaat worden dan zij het zo. It's part of the fun :) Ik ben al blij als ik de kraamhuur er uit heb.

De reden van deze post.
Onlangs is een goede kameraad van me plotseling overleden. Ik ging samen met hem altijd naar de radiomarkt op hemelvaartsdag op de Jutberg, al vele jaren lang. Na zijn overlijden hoorde ik van zijn broer waarom hij niemand toeliet in zijn woning: bijna iedere kubieke decimeter was volgestouwd met spullen waar hij geen afstand van kon doen. Ik vermoedde wel al zoiets maar zag er eigenlijk geen kwaad in. Totdat je iemand anders met het resultaat opzadelt...

Zijn broer schrok zo van de toestand dat hij 'afstand heeft gedaan van de erfenis' en de verhuurder wacht nu de taak om de woning weer leeg te ruimen en bewoonbaar te maken.

Dit is overigens niet de eerste keer dat ik van zo'n geval hoor, in een andere geval van een overleden alleenwonende hobbyist hier in de regio is een groep mensen maanden lang bezig geweest om een (groot!) huis leeg te ruimen.

Zo nu en dan moet je grote opruiming houden. Bij mensen met een partner/gezin zal dat niet zo escaleren, die hebben tenslotte hun prioriteiten. Maar als je alleen woont ligt dat spook wel op de loer.

Houden van techniek is mooi, maar stel wel je grenzen en prioriteiten...

Op 3 mei 2011 09:36:54 schreef joopv:
Zo nu en dan moet je grote opruiming houden. Bij mensen met een partner/gezin zal dat niet zo escaleren, die hebben tenslotte hun prioriteiten. Maar als je alleen woont ligt dat spook wel op de loer.

Je hebt helemaal gelijk. En die Pentium 120 die ik ooit bewaarde staat nog steeds ergens op zolder. Samen met wat opvolgers, wat die Pentium eigenlijk tot waardeloos degradeert. Had ik dat ding jaren eerder weggedaan, dan had ik nu meer ruimte gehad. Overigens probeer ik dat wel altijd, ik heb ook al heel wat spul gerecycled naar bekenden. Laatst iemand met z'n laptop en beamer op bezoek wegens slecht beeld. Het bleek geen lamp, LCD of filter te zijn, maar simpelweg de VGA kabel. Uiteraard had ik er daar nog 10 van liggen, meeste nieuw in verpakking. De best man wilde weten wat de kabel moest kosten; nou, niks natuurlijk. Hij blij, ik verder aan m'n nieuwe tuinhekje. Komt hij 10 minuten later terug met een cadeaubon van Praxis, leek hem wel handig aangezien ik zo druk was rond het huis. Iedereen blij, en ik weer wat rommel kwijt ;)

Mijn vriendin staat niet toe dat ik behalve de zolder + mijn 'knutselkamer' nog andere delen van het huis vol bouw. En gelukkig maar. Ik betrap mezelf ook op het 'tijdelijk' uit de weg (mijn weg) leggen van dingen. Zo ligt er nu stiekem een half TFT-scherm op de ladekast op de overloop. Ik zag m'n eega alweer kijken in het voorbij lopen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Jochem, heeeeel herkenbaar !

Toch is mijn vrouw ook weer blij als ik plotseling met één van die dingen iets kan repareren, wat anders een bom duiten op een ongelegen moment had gekost.

Het blijft een kwestie van waar ligt de grens..... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

dat zijn thuis al leuke dingen , maar op t werk is dit soms nog erger . bij m'n vorige werkgever bestonden m'n collega's uit voornamelijk mensen die het woord kliko niet kenden , die bewaarden letterlijk alles . onderdelen van wasmachines die al 20 jaar weg waren , monitoren monochroom , scheerapp onderdelen van 40 jaar oud en dan zo 4 afdelingen met zooi op hun werkgebied . dat werd zo erg soms dat je over 80cm zooi moest klimmen in de opslagruimten .

en dan moet uiteindelijk alles in een ruimte van 15 x 8 mtr en wie gooit wat dan weg.... ( nooit veel ruzie maar na de verhuizing ... )

toen ik nog thuis woonde had ik zooi aanvoer van school , stort , werk en dan was een maandelijks tripje naar de stort wel nodig ... maar idd op een gegeven moment heb je 7 pc's waarvan er eigenlijk 2 gebruikt worden en de rest is nog 486 / pI wat toen ook al zooi was eigenlijk . zelfs nu heb ik nog een klein doosje 486 / pI processoren liggen , want je weet maar nooit ... :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 mei 2011 17:29:42 schreef testman:
een klein doosje 486 / pI processoren liggen , want je weet maar nooit ... :)

Zo is het maar net! :)

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Dus ik moet die Z80 pocessor en dat Apple/microsoft chippy ook maar bewaren :-)

Mijn mooiste gratis aanwinst is nog steeds de complete Fluke calibratie set-up met alle bijbehorende toeters en bellen zoals de standaardcellen, Electro-ohm meter, curvetracer, nul- detector, doos Tek onderdelen en een heel mooie actieve probe, de originele ontworpen voor mijn HP- VNA incl manual, folder opbergdoos en alle onderdeeltjes die er bij hoorde nog in de zakjes zelfs.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

met een oude intel proc heb ik al eens een pm3295 gemaakt , die had er 2 8086 inzitten , dus je weet nooit. en een pm2521 die ook een standaard proc had.

heb nu ook al een bak met oude printen voor onderdelen , dat had ik ook nooit , maar nu de kabels niet meer aan een haak hangen heb ik wat extra ruimte verkregen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zojuist via bedrijfje gratis PIC18F4520 sample gekregen ±D

bij de Electronics & Automation beurs nog twee koffie mokken gekregen.
een van farnell
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p6180003.jpg
en een van microchip
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p6180002.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p6180001.jpg

Tijdens koninginnedag een lcd schermpje gekocht voor €2, was voor de hobbyist zij de verkoper (hij deed het niet). Een condensator in de voeding die bol stond vervangen en hij werkt weer.

Dam, nu zie ik een beetje groen (mok)

ik kwam s'ochtens nog een t-shirt van element 14 (farnell) tegen.
die ik bij de Electronics & Automation beurs gekregen had van farnell.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p6190005.jpg

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit topic is gesloten