Op 10 juli 2004 21:09:47 schreef fzwart:
Iedereen die hier een vraag stelt en het vervolgens verprutst is zelf verantwoordelijk. Je kan in de winkel ook gewoon een ketingzaag kopen zonder dat de winkelier je eerst een examen boom-onderhoud afneemt.

Ben er mee eens dat het grotendeels je eigen verantwoording is wat je doet en dat je maar van de fouten moet leren, ik ga ook niet mijn tv openmaken als die het niet meer doet, want overal op dit forum is te vinden dat dit gevaarlijk is voor mensen die geen verstand van tv's hebben (zoals ik).

Viel mij trouwens op dat hierover nog geen regeltje in de FAQ staat. Zou op z'n minst moeten staan: Breng niets in als je geen verstand van het onderwerp hebt. Hiermee kan je mensen in gevaar brengen.

Ideetje om eventueel bij personen die behoorlijk wat verstand van elektronica / hoogspanings techniek hebben net als bij de moderators een titel onder hun naam te drukken zoiets als EXPERT ofzo.. Dat iedereen kan aannemen als zo iemand wat zeg over dergelijk toic dit te vertrouwen valt en hierover na is gedacht?? En als je dus de nOOb erop wijst dat ie er niet aan moet beginnen hij dit maar beter als verstandig advies kan opvolgen.

Op 11 juli 2004 12:44:32 schreef DJD XTREEM:
Ideetje om eventueel bij personen die behoorlijk wat verstand van elektronica / hoogspanings techniek hebben net als bij de moderators een titel onder hun naam te drukken zoiets als EXPERT ofzo.. Dat iedereen kan aannemen als zo iemand wat zeg over dergelijk toic dit te vertrouwen valt en hierover na is gedacht?? En als je dus de nOOb erop wijst dat ie er niet aan moet beginnen hij dit maar beter als verstandig advies kan opvolgen.

en hoe had je dat in gedachte?

pietje is expert in HF, jantje in digitaal. ojee, en nu?
en, hoe wil je controleren of iemand wel degelijk expert is in bepaalde zaken?

Nouja ik bedoel er zit toch een bepaalde clan van mensen hier die reglmatig en goed adviserend met een technische blik op het onderwerp reageren..
Neem een voorbeeld aan High met Henk. en zo zullen er nog wel een paar vast clienten hier zitten.
Hoe je ieders werkgebied afkaderd is mijn zorg niet.. Ik gaf alleen het idee aan.. mischien kun je er wat mee..

Op 10 juli 2004 20:52:22 schreef Hugo Welther:
Klopt er is een topic geweest over "hoe sluit ik mijn trafo aan" o.i.d.
Het ging dus goed fout in dit geval, secundaire in de 230V. Overigens was de raadgever niet de Mod. Jeroen Boere.

nee hugo, ik snap ook wel dat het niet jeroen boere was, het was geloof ik jeroen001 ofzo. sorry, als het niet waar is. maar het was een jeroen.

stefan.

Op 10 juli 2004 15:57:41 schreef wipi:
Ik lees regelmatig over topicstarters die als volgt beginnen: "ik ken niets van electronica..."
en dan komt de aap uit de mouw: "...ik heb geprobeerd die blauwe cilinder om te polen maar dan werd het nog erger..."

of nog: "ik ken niets van electronica maar ik zou een radiozender willen bouwen".

Helemaal om te gillen:"Ik ken niets van theorie maar heeft er iemand een schema...."

Persoonlijk heb ik dan echt zoiets van: Je zegt niets van elektronica te weten? GEBRUIK DIE ZELFKENNIS DAN en blijf er met je pootjes vanaf!!!
Wees dan eens niet eigenwijs en ga geen dingen proberen te doen die je niet kunt!

Ik ben er niet helemaal mee eens, dit forum is er voor bedoelt om elkaar te helpen. Wat de een weet, weet de andere weer niet.

En als je dan een vraag krijgt zoals ''ik ken niets van electronica maar ik zou een radio zender willen bouwen'' zeg dan gewoon ''Je kunthet beste een Velleman kitje kopen'' niks moeilijks aan handeleiding erbij, solderen en klaar.

of die andere vraag : "...ik heb geprobeerd die blauwe cilinder om te polen maar dan werd het nog erger..."

nouja hij heeft dan teminste iets geprobeert.

maar aan de andere kant begrijp ik je ook wel :P

'm een Velleman kitje aanraden is op zich geen slecht idee, maar ff een vergelijk: een car kit is ook een zelfbouw pakket! Toch moet je mij daar ook niet mee opzadelen, want dat kán ik gewoon niet, ondanks dat er bouwtekeningen en instructies en weet-ik-veel allemaal bij zit! Ik zou het wel wíllen kunnen, maar ik weet dat ik het niet kan, dus begin ik er gewoon niet aan. En dát is wat ik bedoel met gehoor geven aan je zelfkennis! ;)

wat is er mis met het woord velleman kitje of conrd kitje of whatever kitje?

ik bouw ook weleens een kitje. Ik ga toch niet het wiel stan uitvinden als ik voor een paar euro meer een complete geteste schakeling heb???Ik zou wel GEK zijn.

Bovendien, zo heb ik ook leren solderen.

Door schade en schande wordt men wijs :)

Pas later (na ook eens wat meer theorie begrpeen te hebben) ben ik aan het zelfontwikkelen en bouwen geslagen.

Zomaar vanaf een schema en er nix vanaf weten iets gaan bouwen resulteert vook nog in en drama, al is het maar zoiets eenvoudigs als een astabiele multivibrator of whatever!!! Je zal eerst moeten weten wat de componenten zijn in en schema en dan moet je ook nog kunnen solderen: DAT ZIJN DUS 2 VAARDIGHEDEN!! Dan heb ik het dus alleen maar over basis zaken. bij een kitje staat dit allemaal keurig in de handleiding!

Na een paar kitjes weet je wel hoe dit moet en hoe je componeten moet herkennen. Als je dan ooka l weet wat ze ongeveer doen, acht ik de kans op het zelfbouwen van een schakeling van een schema al redelijk succesvol. Pas als je die schema's begrijpt is het ook eens zinvool om zelf te gaan ontwikkelen

enfin,. ds mijn meingn, maar ik heb hier in de afgelopen tijden een hoop mensen gezien die heel enthausisat elden dat ze meteen als nieuwkomer een aigenbouw zender of car amp wilden bouwen... Die mensen heb ik iig meteen gemeld dat dit niet slim is! ik moet ook zeggne: ik kan me er niet 1 meer herinneren en geloof ook niet dat de projecten erg succesvol zijn geworden: zo iemand blijft dan achter met een berg dure componenten en een grote desillusie

Idd. Elektronica leer je met vallen en opstaan. Net zoals met elke hobby: veel doen en laat je niet uit het veld slaan als het even niet lukt. Iedereen die nu hard lopen te roepen dat je een elko nooit verkeerd om moet aansluiten hebben dat zelf zeer waarschijnlijk ook eens een keertje verkeerd gedaan...

Bij mij is het ook begonnen door apparaten uit elkaar te slopen.

Op 12 juli 2004 13:36:38 schreef dexter:
Idd. Elektronica leer je met vallen en opstaan. Net zoals met elke hobby: veel doen en laat je niet uit het veld slaan als het even niet lukt. Iedereen die nu hard lopen te roepen dat je een elko nooit verkeerd om moet aansluiten hebben dat zelf zeer waarschijnlijk ook eens een keertje verkeerd gedaan...

Bij mij is het ook begonnen door apparaten uit elkaar te slopen.

Precies, en wat reparatie van TV etc. aangaat, dat heb ik ook geleerd door het zelf te doen, ik ben er pas later 'professioneel' ingerold nadat ik als bijbaantje TV's gerepareerd heb bij reparatiebedrijven.

Op 27 januari 2004 16:51:21 schreef Prutsertje:
Er zijn op internet voldoende databases met veel voorkomende fouten te vinden, dus info genoeg. Verder hanteren we bij ons op de zaak de regel dat we vanuit 'veiligheidsoogpunt' apparatuur waarin de klant zelf heeft lopen prutsen niet accepteren c.q. retourneren bij constatering hiervan.

Harde les voor de klant, maar wie voor een dubbeltje.....

En ook dat heb ik meermalen gehad, bij de en zaak werd het inderdaad resoluut teruggegeven aan de klant, met de mededeling ondeskundig in gesleuteld, bij de andere zaak werd het de klant gemeld en dat dat tot consequentie had dat de prijs omhoogging, omdat wij er meer tijd in moeten stoppen, om alles weer in orde te maken wat de klant verklooid had. Of dat dan akkoord was, bij de ene wel, maar de andere wilde dan idd. het toestel niet meer gerepareerd zien, omdat het dubbeltje verhaal dan opging.

Ik zie het zo: Als je weet waar je mee bezig bent, en je wilt eventueel het risico nemen dat het niet lukt en je het alleen maar erger maakt, dan kun je rustig je gang gaan wat mij betreft, zolang je het op eigen risico doet.
Als je niet weet waar je mee bezig bent, en/of je hebt er geen verstand van, ga dan niet eerst hier iedereen vragen wat het zou kunnen zijn, om vervolgens dan de reparateur te melden dat jij weet wat het is. Je kunt rustig vragen, maar las je besluit het te laten maken, laat dan de reparateur zijn werk doen, niets is zo hinderlijk als een klant die er geen verstand van heeft en hoog van de toren blaast alsof-ie een betere monteur zou zijn als de reparateur zelf. Daarbij, als een klant meent dat de lijntrafo kapot is dan zijn er best wel reparateurs die dan een lijntrafo 'vervangen' en op de rekening zetten, terwijl de trafo nog ok. was, maar alleen de booster-C defect was. (is een neef van mij overkomen bij een reparateur, omdat half jaar later de lijntrafo werkelijk defect gegaan was en hij toen naar mij kwam. na openschreoven bleek er alleen aan de booster-C gesoldeerd te zijn en de trafo was 'schoongespoten' met perslucht en reiniger.)

Als je zeker van je zaak wilt zijn, ga dan gewoon naar een reparatiebedrijf en laat het doen. Hoe goed onze tips ook zijn, als ik op afstand een diagnose moet stellen, dan is dat altijd op vermoedens gebaseerd. Als ik het toestel voor m'n neus heb, kan ik veel meer zeggen en gericht een diagnose stellen. (meerdere oorzaken vor een bepaalde fout, en meerdere fouten kunnen tot hetzelfde 'foutbeeld' leiden)

Ook het 7-stappenplan van ervarist en dexter is niet slecht, maar bedenk wel, als je hieraan begint en je komt er achter dat het geen standaardfout is, en je wilt daarna nog naar de reparateur, dan moet je wel stevig in je schoenen staan, denk ik.

ben het helemaaleens met de stelling...afblijven waar je geen verstand van hebt..ik heb wel even een vraag voor de kenners oder jullie...wie weet de led knippercode van sony type KV25X5D of gelijk chassis...code 13-7-3 ken ik wel maar 2 keer knipperen ken ik niet

Op 9 augustus 2004 18:15:28 schreef gerrit 747:
ben het helemaaleens met de stelling...afblijven waar je geen verstand van hebt..ik heb wel even een vraag voor de kenners oder jullie...wie weet de led knippercode van sony type KV25X5D of gelijk chassis...code 13-7-3 ken ik wel maar 2 keer knipperen ken ik niet

Beste Gerrit, het is de gewoonte om een nieuw topic te openen voor een vraag die totaal niet aansluit bij de discussie waar het topic over gaat.
in dit geval sluit het dus niet aan bij het topic.
daarom een vriendelijk verzoek om een nieuw topic te openen in de sectie requests.

Op 9 augustus 2004 18:15:28 schreef gerrit 747:

Oeioei tegenstand ende protest tegen de doehetzelvers vanwege de plaatselijke tv techniekers.
Enerzijds hebben ze natuurlijk gelijk: tegenwoordige consumerelectronica is high-tec en de meeste reparaties liggen in tegenstelling tot vroeger niet meer in het bereik van de doorsnee hobbyist. Om sucsesvol te repareren heb je tegenwoordig een goed uitgeruste werkplaats nodig vol dure meetaapparatuur. Om nog aan de speciale onderdelen en schema's te geraken moet je echt in de branche zitten. Bovendien is het inderdaad onbegonnen werk fouten te zoeken in een apparaat waar anderen al aan geknoeid hebben.
Maar ik denk dat de echte bezorgdheid van de tv reparateurs is dat ze bang zijn dat de tv eigenaars via dit forum een idee krijgen van de reele kosten, ook al herstellen ze niet zelf. Zo wordt het moeilijker om de gangbare exorbitante prijzen aan te rekenen voor onderdelen die vaak niet eens echt vervangen zijn. Daar wringt volgens mij het schoentje. Sommigen zullen weer vinden dat ik grof ben, maar ik ken het wereldje van de tv-reparateurs maar al te goed, en ik overdrijf niet als ik beweer dat de eerlijke techniekers sterk in de minderheid zijn. Ik zal je de straffe verhalen over zogenaamde kapotte beeldbuizen maar besparen.

Op 10 augustus 2004 23:29:00 schreef grotedikken:
Maar ik denk dat de echte bezorgdheid van de tv reparateurs is dat ze bang zijn dat de tv eigenaars via dit forum een idee krijgen van de reele kosten, ook al herstellen ze niet zelf. Zo wordt het moeilijker om de gangbare exorbitante prijzen aan te rekenen voor onderdelen die vaak niet eens echt vervangen zijn. Daar wringt volgens mij het schoentje.

Spread the word :) Oftwel, deze melding vind ik des te meer reden om het bekend te maken :D Aanpakken die handel!

Sommigen zullen weer vinden dat ik grof ben, maar ik ken het wereldje van de tv-reparateurs maar al te goed, en ik overdrijf niet als ik beweer dat de eerlijke techniekers sterk in de minderheid zijn. Ik zal je de straffe verhalen over zogenaamde kapotte beeldbuizen maar besparen.

Verbaast me eigenlijk niks, je ziet (jammergenoeg) dit soort verschijnsels overal. Bijv. bij een autogarage: "joh das nou toevalig, je hebt nieuwe banden nodig, en die uitlaat kan je beter ook meteen ff door ons laten vernieuwen."

Idd. Het meest erg zijn die reparateurs die zelf apparaten verkopen (eventueel 2e hands). Zou me niks verbazen als ze bewust een apparaat afkeuren, vervolgens die ene soldeerverbinding fixen en hem zo weer verkopen :(

Ik ben het echter in z'n geheel niet eens dat je denkt dat wij iedereen hier 'waarschuwen' cq 'bangmaken' omdat we daarmee de reele kosten kunnen verdoezelen. Voor alle duidelijkheid: ik heb nooit bij een tv-reparateur gewerkt, dus ik win daar ook niks mee. Wat we alleen duidelijk willen maken dat het repareren van tv's niet geheel zonder gevaren is. Zolang je die gevaren (onder)kent is het natuurlijk geen enkel probleem om de tv eens open te schroeven. En ik geloof dat iedereen op dit forum maar al te bereid is om anderen met hun tv-problemen te helpen.

Op 10 augustus 2004 23:56:21 schreef dexter:
Idd. Het meest erg zijn die reparateurs die zelf apparaten verkopen (eventueel 2e hands). Zou me niks verbazen als ze bewust een apparaat afkeuren, vervolgens die ene soldeerverbinding fixen en hem zo weer verkopen :(

Ik heb zelf vroeger in die tv handel gezeten als monteur en hoe vaak ik wel niet te horen heb gekregen van mijn toemalige baas dat ik een tv moest afkeuren terwijl er na het vervangen van wat weerstanden torretjes etc etc de tv gewoon weer jaren mee kon dat wil je niet weten.

een klein voorbeeldje van toen.

Klant komt met TV 100 Hz philips matchline ( toen state of the art.
Klacht start niet op

oplossing 1 diode vervangen in het protectie circuit en een zener vervangen. totale kosten inclusief arbeidsloon zou komen op (toen nog in guldens) 55 gulden.

mijn toemalige baas wou zelf ook zo een tv hebben maar wou hem niet kopen.

ik moest de tv toen afkeuren en de klant informeren dat de reparatie rond de 500 gulden ging kosten ( voeding kapot en waarschijnlijk ook de beeldbuis maar dat konden we pas zien als de voeding was hersteld en was de beeldbuis ook stuk kwam er nog eens 1000 gulden boven op.

klant heeft toen afstand gedaan van de tv en ik moest de voeding herstellen en mijn baas had een mooie 100 Hz tv thuis staan.

dit gebeurt gewoon en nog steeds.

MAAR ik wil hiermee niet elke reparatie bedrijf mee onderuit halen want er zitten ook heel veel goede bedrijven tussen.

Ik heb na dit akavietje ook mijn baan opgezecht want dit soort oplichterij wil en wou ik niets mee te maken hebben.

wel is het zo en dat moet je ook in je achterhoofd houden ...

dat een stukje apparatuur een bepaalde rest waarde heeft
en dat repareeren soms duurder is dan dat een app. waard is en spreken we over economisch totalloss.

efin . om weer op het fijtelijke onderwerp "info niet voor iedereen geschikt! " terug te komen

ik vind dat een ieder die aan een tv of wat voor hoogspanning apparaat dan ook gaat sleutelen dat men weldegelijk op de gevaren moet /mag wijzen.

Greets

Remi

dus de reden dat ik mijn oude TV's die defect zin gewoon weg pleur (hij staat ernog wel, maar heb niet meer de intentie er nog iets meej te doen)

[off topic]
wegpleuren valt inmiddels ook niet meer tot die intentie? :P
[/off topic]

hmm kosten bate analyse gemaakt: de ene TV is een oud engels werkelozen project voglens mij met een houten kast eromheen; ding geeft alleen nog maar ZWAAR psychologische kleuren aan; denk beeldbuis verrot ofzow, het ging heel gelidelijk en na het lange staan was het ieens veel erger

de andere is een TV'tje van ik denk 32 CM. ongeveer 5 jaar oud, kwam bij makro vandaan en reageert niet meer op remote eigenlijk, misschien wel te fixen, maar voor 50 euro kopp je tegenwoordig een nieuwe. Als ik er meer dan 1 uur aan werk, kan ik beter elders werken en een andere kopen. Bespaart me een hoop kopzorgen

LOL, de DIKKE draad in 230VAC, wie zei dat. Ik neem aan dat er dan 6000V op de primaire kwam(voot 0.1sec tot de trafo ontplofte?)

het was niet nodig om dit topic nog te kicken

slotje