Op 26 juni 2011 07:16:10 schreef rew:
...<shameless plug> als je nog een paar dagen wacht, verkoop ik AVR ontwikkel bordjes. Die kunnen gewoon zonder programmer zichzelf via USB programmeren. Als je dat niet wilt, moet je er 1 extra kopen. Die werkt dan als STK V2 programmer. Die is zeker ondersteund. Ze zijn wel wat duurder dan de allergoedkoopste truuks op Ebay. </shameless plug>...
Aan welke prijs mogen we dan denken?
edit:
kon het toch niet laten, met wat rangschikken is het nu een print binnen 50 vierkant. Alleen nog even goed routen
[Bericht gewijzigd door significant op (11%)]
Bulk op low speed usb gaat prima, 99% van alle pc/laptops zal het gewoon accepteren. die 1% heeft pech. Voordeel is dat het goedkoop is, geen extra onderdelen nodig zij, en als hobbyisten is het juist toch leuk om zelf te knutselen en prutsen zodat je iets voor elkaar krijgt wel eigenlijk niet oorspronkelijk de bedoeling was van het ontwerp. 
16Mhz, 18Mhz, 20Mhz geklokte AVR's werken ook prima, of interne RC oscillator met PLL, zoals de attiny25/45/85 serie.

Nieuw print, binnen de marges van het 50x50 vierkant. Wederom opmerkingen welkom.
Heb even gerekend, en kan deze print met componenten (alle componenten op het bord+jumpers+ICP kabel, ex usb kabel) en een geprogrammeerde AVR leveren voor ong 14 inc verzendkosten. Moet je nog wel zelf solderen. In deze prijs zit wel marge, de prijs kan dus lager uitvallen.
Is er animo?
Moet nog stukken goedkoper kunnen, ik heb even snel een lijstje opgestelt met globaal wat prijzen. (geshopt bij Niels en de grote C)
*groot inkopen*
$9,90 voor 10 pcb's
1 euro voor 10 kristallen
2 euro voor 10 usb connectors
1 euro voor 10 boxed headers, 10 pins + connector
1 euro voor 100 jumpers
1 euro voor 26 aderige flatcable (1 meter), dus 2 meter voor 10 aders
*Per kit*
1,00 euro voor pcb (1 dollar + verzendkosten)
0,50 euro voor 14 weerstanden
0,10 euro voor kristal
0,20 euro voor usb connector
0,10 euro voor boxed header
0,34 euro voor 74HC126
0,10 euro voor led
0,20 euro voor condensatoren
0,10 euro voor stukjes header
2,65 euro voor atmega8-16PU
-------- +
5,29 totaal
en dan ben ik nog ruim geweest kwa marge met het standaard spul. 14 weerstanden kost alleen 50 cent als je deze bij de elektronica speciaalzaak om de hoek koopt per 1
,
Daar moet dan nog bij je marge, de verzendkosten van de leverancier -> jou, en verzendkosten jouw -> klant.
Dat laatste kost denk ik een euro of 2, en de verzendkosten vanaf de leverancier kan je afhankelijk van de animo uit spreiden over de kits.
Alles bij elkaar, denk ik dat je dus wel onder de 10 euro moet kunnen gaan zitten. 
CrashO
Dat is al een gedetailleerdere berekening, je moet nog wel even de AVR meepakken.
Verder heb ik ook 100%E-check gedaan bij Itead (lijkt me wel zo netjes omdat te leveren).
Inkopen bij Niels is zeker interessant, en eBay ook nog het overwegen waard. Ga eind deze week wel eens een rekensheet op zetten.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
14 weerstanden kost alleen 50 cent als je deze bij de elektronica speciaalzaak om de hoek koopt per 1 .
Positivo, bij de meeste betaal je gewoon 10 cent / stuk => 1.40 dus.
Of proberen ze je een assortiment weerstanden van velleman te verkopen ...
Op 26 juni 2011 20:47:53 schreef significant:
je moet nog wel even de AVR meepakken.
Verder heb ik ook 100%E-check gedaan bij Itead (lijkt me wel zo netjes omdat te leveren).
AVR staat er gewoon tussen hoor
, "2,65 euro voor atmega8-16PU"
of zit er nóg een avr in, eentje die ik over het hoofd zie?
100% e-check is idd wel zo handig, maar die $10 die het kost, is eenmalig. Dus ook dat hoeft bijna niks te kosten bij voldoende animo. (stel je bestelt 50 borden, dan kan je die $10 dus uitspreiden over 50 kits...
Component
4.7uF € 0.1500
100n € 0.0750
20p € 0.1625
z-diode 3V6 € 0.1075
ATMEGA8 € 3.9400
74HC126 € 0.3080
jumper € 0.0400
2x5 header € 0.0500
2x1 header € 0.0380
12MHz € 0.1000
68R € 0.0375
10K € 0.0375
1K € 0.0375
270R € 0.0375
2k2 € 0.0375
22k € 0.0375
33k € 0.0375
LED € 0.0648
IC 14p € 0.1500
IC 28p € 0.3495
USB € 0.1350
2x5 kabel + con € 1.5500
Print € 1.7000
Verzend onderd. € 1.2000
Postzegels € 1.0000
Bubble enveloppe € 0.2000
Onvoorzien € 0.5791
prijs € 12.1619
Dit is voor als we met 20 personen kunnen bestellen.
Crash0: waar heb jij die AVR voor die prijs gevonden?
Elektronica-componenten
http://www.elektronica-componenten.nl/epages/61422969.sf/nl_NL/?Object…
Die 2x5 kabel kan trouwens een heel stuk goedkoper, op ebay heb je voor 5,64 incl gratis verzending al 10 van die kabels. 
Met die 2 wijzingen kan je de prijs al op een ronde 10 euro zetten volgens mij? 
Dat moet dan wel lukken, maar jouw mega is de brede variant. Ik heb volgens mij de smalle variant op het bord zitten.
Nu begeef ik me op glad ijs als ik het over type AVRs ga hebben, maar klopt het dat de MEGA8 in 2 DIP variant te verkrijgen is?
Ik heb net even gekeken voor je (heb hier een atmega8-16PU liggen die daar vandaan komt.
En het is gewoon de smalle versie
Plaatje die erbij staat klopt niet, datasheet wel 
startpost aangepast:
Update
AC USB programmer, o.s geschikt voor AVR Studio.
Gebaseerd op het AVR-doper project. Op deze site wordt onder meer gelinkt naar deze variant waar het HVSP gedeelte is weg gelaten. De AC betreft deze variant.
Bij 20 deelnemers komt de prijs op 10 euro per bordje.
Je krijgt hiervoor:
- Professioneel gemaakte print bij Itead studio (zelf solderen).
- Alle benodigde onderdelen voor bovenstaande print, inc jumpers.
- ICP kabel voor de 5x2 boxed header
Verzendkosten in bubbel enveloppe bij de prijs inbegrepen.
Ik heb ook wel interesse. Zijn er AVR's die ik hier niet mee kan programmeren? Tot nu toe heb ik alleen met PICjes gewerkt, maar wil wel eens wat gaan proberen met AVR's. Varierend van de hele simpele AVR's tot de 32 bits chipjes.
hoi significant,
Vind het een mooi printje en ben zeker geinteresseert!
Ik gebruik vaak type 26 - 8 - 16 en 32.
Even voor de duidelijkheid;
Ik heb al een simpele ISP progger op LPT uitgang, en daarmee prog ik een Atm 8 met jou hex-file, plug deze in jou print, en klaar.
De uitgang van dit printje sluit ik aan op de ISP pinnen van de te proggen AVR, ongeacht het type?
Stuur via USB mijn hex-file naar de progger en klaar is bitbanger?
Wil er in ieder geval wel een bestellen als deze ook op windows7 werkt.
[Bericht gewijzigd door bitbanger op (17%)]
computerman30
Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......
Op 27 juni 2011 17:55:46 schreef br.am:
Ik heb ook wel interesse. Zijn er AVR's die ik hier niet mee kan programmeren? Tot nu toe heb ik alleen met PICjes gewerkt, maar wil wel eens wat gaan proberen met AVR's. Varierend van de hele simpele AVR's tot de 32 bits chipjes.
Deze programmer maakt het mogelijk om "in circuit" te programmeren. Je zorgt dat je project een 5x2 header heeft waar je de bijgeleverde kabel op inprikt. In de datasheet van je AVR kijk je welke pinnen je moet verbinden met welke poort van deze boxed header. Vervolgens kun je aan de slag met programmeren.
Je ziet dus vaak dat AVR projecten een 5x2 header hebben om de firmware op de AVR aan te passen.
Op 27 juni 2011 20:06:51 schreef bitbanger:
hoi significant,Vind het een mooi printje en ben zeker geinteresseert!
Ik gebruik vaak type 26 - 8 - 16 en 32.
Even voor de duidelijkheid;
Ik heb al een simpele ISP progger op LPT uitgang, en daarmee prog ik een Atm 8 met jou hex-file, plug deze in jou print, en klaar.De uitgang van dit printje sluit ik aan op de ISP pinnen van de te proggen AVR, ongeacht het type?
Stuur via USB mijn hex-file naar de progger en klaar is bitbanger?Wil er in ieder geval wel een bestellen als deze ook op windows7 werkt.
Voor windows 7 zie de post hierboven
Deze AC blijft nog 1-2 weken open, dan kunnen we even kijken hoe ver we zijn. Voor de geintresseerde is het goed om even deze website te lezen, waar ik ook in mijn post naar verwijs. In de download zip onderaan op deze pagina zit een readme bijgesloten van het AVR-doper project.
[edit]
Lijst in OT opgenomen, Henry S.: jij nog interesse nu er geprogrammeerde AVR's geleverd worden?
Kan je niet beter die 2x5 header omruilen voor een 2x3 model? (Zoals ik eerder ook ergens voorstelde).
Scheelt ruimte op de print, én ruimte op toekomstige projecten omdat die kabel daar op moet passen.
De overige pinnen van de 10 pins header worden toch niet gebruikt om je chip te programmeren. Ik zie dat ze in jou ontwerp wel verbonden zijn (op rx en tx) maar dit lijkt me eerder zodat je makkelijk iets erin kan prikken en testen, want het wordt dus niet gebruikt door de chip die je gaat programmeren 
Op 27 juni 2011 20:41:57 schreef significant:
Lijst in OT opgenomen, Henry S.: jij nog interesse nu er geprogrammeerde AVR's geleverd worden?
Ja zet me maar op de lijst.
@CrashO: 6-polige boxheaders en connectors, heb jij die? 
Ze zijn er wel, maar in verhouding betaal je je scheel, de TS kan het beste gangbare onderdelen gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]
Op 27 juni 2011 20:58:16 schreef CrashO:
Kan je niet beter die 2x5 header omruilen voor een 2x3 model? (Zoals ik eerder ook ergens voorstelde)...
Toen je dat voorstelde had je qua ruimte op de print een punt. Nu heb ik een en anders gepositioneerd waardoor ik weinig lege ruimte meer heb. Door een 2x3 te kiezen creeer ik ruimte, maar aangezien de rest van de PCB nu al vol zit zie ik daar de meerwaarde niet van in. Het printje is nu mooi binnen de 50x50, optimaal gevuld en zonder grote kale PCB gedeelten.
tips over een betere routing natuurlijk welkom...
Verder met Henry S., de 2x3 is een uiterst zeldzaam dingetje.
Natuurlijk ben je vrij je eigen verloopje te maken!
@Henry S.: lijst geupdate.
2x5 is ook goed, 't is jou print 
Maar zelf gebruik ik altijd 2x3, heb een stuk 10 pluggen liggen ervan voor bevestiging op een pcb. Waren 15 cent per stuk
De print versies zijn goed te krijgen.
Ik ben het wel eens dat de female versies, waar je een kabeltje van kan maken. (of de kant en klare kabels) slecht verkrijgbaar zijn, en duur. (Bij conrad zijn de pluggen 50 cent per stuk) Maar dat is natuurlijk maar 1-malig nodig voor de programmer, en dan daarna kan je ruimte besparen op alle toekomstige printen.
Windows 7 is niet het probleem, dat is de 64bit versie. Maar dit ding heeft dezelfde niet gesignde drivers. Jammer.
Installation for Windows 7 64Bit:
1. Don't install any driver, and don't connect your AVR-Doper!
2. Download the "avrcdc_inf.zip" from http://www.recursion.jp/avrcdc/lowbulk.html
3. Download DSEO from http://www.ngohq.com/home.php?page=dseo
4. Unzip "avrcdc_inf.zip"
5. Start dseo13b.exe, press "Next" and "Yes"
6. Choose "Sign a System File"
7. Type path from lowcdc.inf of the vista64 folder (for example: D:\avrcdc_inf\vista64\lowcdc.inf) and sign
8. Choose "Sign a System File" again and sign lowcdc.sys
9. Choose "Enable Test Mode"
10. Restart System
11. Connect the AVR-Doper, wait until Windows say that he can't find the driver.
12. Open device manager
13. rightclick the AVR-Doper, select update driver
14. Choose the lowcdc.inf
15. Be happy!
Bron
Zeker; iets meer werk. Maar het schijnt dus wel mogelijk te zijn.
CrashO: ondanks 2x5 toch geïnteresseerd?
Niet om vervelend te doen ... maar een originele atmel progger kost 27 euro bij farnell.
Waarom zou je daar zelf voor gaan knoeien ?
Dan heb je een ding met support ( nieuwe windhoos nieuwe drivers ) en beveiligingen ( overspanning / verkeerd aansluiten ) voor misschien een tientje meer dan dat je hem zelf bouwt.