Show your projects! Part 22

Dit topic is gesloten

bjokal

Golden Member

Op 28 juni 2011 15:56:44 schreef nonkel_dw:
ook weer een project van onze kant.
Een geautomatiseerde PA tafel.

...

Erg mooi :), maar eeh, waar zijn de foto's van de binnenkant ;-)

[Bericht gewijzigd door bjokal op dinsdag 28 juni 2011 17:14:10 (58%)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Voor een Praktische opdracht in de 4e klas vwo een lijvolger gebouwd, hier een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=j41uQLIvaBU

moet het morgen aan de docent laten zien, spannend

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

@nonkel, en ook nog een "echt" toetsenbord met allemaal echte schakelaartjes erbij of niet?

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

Op 28 juni 2011 17:26:30 schreef Klaas de Haas:
Voor een Praktische opdracht in de 4e klas vwo een lijvolger gebouwd, hier een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=j41uQLIvaBU

moet het morgen aan de docent laten zien, spannend

Zo, dat is knap van je! Ik zit zelf ook in 4vwo en ik krijg alleen dingen als wat een EN-poort enzo is haha:P

There are just two moments: now and forever.

Op 28 juni 2011 18:15:40 schreef Klaas de Haas:
@nonkel, en ook nog een "echt" toetsenbord met allemaal echte schakelaartjes erbij of niet?

Het toetsenbord dient om makkelijk een memory een naam te kunnen geven...

nonkel dw

In mijn tijd deden we dit soort dingen niet op het VWO.
Natuurkunde was erg theoretisch met af en toe een proefje met electriciteit.

Mooi gedaan hoor!

Just find out what you like and let it kill you
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/06/10Vref_in_kast.jpg

Maar weer eens iets af gemaakt ipv alleen experimenteel. Een symmetrische voeding 12V. Niks byzonders gewoon met 7x12's maar wel schoon en stabiel gemaakt. Daarboven ligt een 10V spanningsreferentie welke door andere weerstanden in te steken ook op andere spanningen kan. Hij stond eerst op 1,1V met een korte termijn drift van minder dan 1uV. Nu leek het me leuk om hem eens op 10V te testen. Lange termijn drift weet ik nog niet.

de voeding is (omschakelbaar) naar buiten gebracht om voor andere uV-experimenten met opamps te gebruiken.
De Vref bestaat uit vier 2,5V referenties, een somversterker en inverter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Daar herken je de echte elektronicus aan.

Voedingen die open liggen, de binnen kant is veel mooier dan de buitenkant, dat laatste is om de mensen die niet begaan zijn met elektronica ook wat te geven. :-D

En computers zonder cover waar de draden uitpuilen zeggen eveneens dat de eigenaar elektronica minded is :-).

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Op 28 juni 2011 17:26:30 schreef Klaas de Haas:
Voor een Praktische opdracht in de 4e klas vwo een lijvolger gebouwd, hier een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=j41uQLIvaBU

moet het morgen aan de docent laten zien, spannend

Was ik je docent, mocht je zeker over naar het volgende jaar, nog meer als je nog eens goed kan uitleggen hoe het werkt.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Ja zulk soort dingen zijn helaas geen standaart kost op het vwo hoor, ik het me (met veelhulp van het forum) zelf wat aangeleerd. Op school hebben we alleen maar weerstanden lampjes en schakelaars. Wel hebben we systeem borden:

http://home.hccnet.nl/tenhorn/Img/systeembord-uva-2003.png
dit zijn borden met dingen als en/of poorten, een comparator een invertor, een teller relais en ledjes. Maar zoals jullie zien, heb je dan al voor hele kleine dingetjes zo'n systeembord nodig. Voor een lijnvolger zou ik minstens 2 systeemborden moeten gebruiken.
Bij zo'm systeembord hoef je ook de massa niet aan te sluiten, dat zit binnen in het systeembord gewoon aan de massa.

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

Ik heb hetzelfde probleem gehad, we moesten een nuttige schakeling ontwerpen, ik bleek 4 systeemborden aanelkaar te moeten koppelen

@klaas, die ken ik nog wel ja. Klasgenoot had met 7!! van die dingen een automatische brandweer auto gemaakt :P Die kon 'hitte' detecteren, dan automatisch sturen en spuiten.

Alleen op een gegeven moment kwam er rook uit 4v.d.7 :P

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

meestal heb je bij 7 systeemborden ook dat je eigenlijk maar een paar componenten gebruikt, maar wel veel dezelfde, en dan heb je dus zoveel systeemborden nodig. Je leerd er ook niet zo heel van vin, die systeemborden vindt

ik. Daarom ben ik me ook in de elektronica gaan verdiepen, en dit is het bewijs dat het is gelukt.

de leraar en de toa waren onder de indruk bij de presentatie.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 3 juli 2011 18:37:11 (30%)

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

Op 28 juni 2011 15:56:44 schreef nonkel_dw:
ook weer een project van onze kant.
Een geautomatiseerde PA tafel.

Ziet er keurig uit! Mag ik vragen wie 'onze' kant is en wat jouw aandeel in het project is? Mogen we de binnenkant zien?

If you want to succeed, double your failure rate.

Inderdaad, complimenten voor de tafel.
Wat zijn de audio specificaties ongeveer en/of heb je er aan gemeten ? :)

ziet er tof uit.

binnenkort ergens te koop?

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 30 juni 2011 08:17:45 schreef Jochem:
[...]Ziet er keurig uit! Mag ik vragen wie 'onze' kant is en wat jouw aandeel in het project is? Mogen we de binnenkant zien?

Ik heb me vooral gericht op de digitale kant, touche, communicatie, de case(helemaal zelf op maat ontworpen) en dergelijke dingen.

Men collega heeft zich vooral beziggehouden met de ontwerpen van de analoge kant filters en dergelijke...

De volgende stap is het analoge ombouwen tot digitale dingen...
Iemand ervaring?

Foto's van de binnenkant zouden nog een moesten genomen worden...

Op 30 juni 2011 09:15:02 schreef Aart:

Inderdaad, complimenten voor de tafel.
Wat zijn de audio specificaties ongeveer en/of heb je er aan gemeten ?

De filters zijn uitgemeten met een analyzer alleen zijn ze uit geplot op papier en die hebben we moeten afgeven spijtig genoeg.

nonkel dw

Op 28 juni 2011 17:26:30 schreef Klaas de Haas:
Voor een Praktische opdracht in de 4e klas vwo een lijvolger gebouwd, hier een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=j41uQLIvaBU

moet het morgen aan de docent laten zien, spannend

Leuk gedaan!
Ik zelf heb nu de 6e klas achter de rug, en heb in de les nooit zoiets gehad.
Wel een robot (dmv eigen intersse) gebouwd voor PWS.
Met dat dingetje van jou zou je op mijn school al hoge ogen werpen,
en zeker een 8 en misschien (ook) wel een 9 voor je profielwerkstuk halen.

.

dank je, wat voor robot heb jij dan gebouwd? ook een lijnvolger?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 3 juli 2011 18:37:28 (76%)

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"
leime

Golden Member

Ik heb voor mijn HAVO PWS een robot gemaakt die met een tv afstandbediening bestuurt kon worden en hij had een lift/grijphand om een blikje bier op te pakken.

Het resultaat van BierBot: een 8 :D (heeft er oa voor gezorgd dat ik gister mijn HAVO papiertje op heb mogen halen)

(ik had heel leuk uitgewerkt hoe alles werkt, jammer dat er geen enkele leraar was die er verstand van had)

[Bericht gewijzigd door leime op donderdag 30 juni 2011 21:07:57 (11%)

leuk, gefeliciteerd.

Leraren die er niets van snappen is bij ons ook wel een beetjke een probleem, wat in het (antwoorden)boek staat kan ie nog net oplezen. maar gerichte vragen over een bepaald ding heeft hij ook geen antwoord op.

Toen ik uitlegde hoe het werkt, keek hij ook een beetje glazig, na de uitleg ook geen gerichte vragen vragen van hem gehad, wat denk ik ook wel aangeeft dat hij het helemaal niet begreep.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 3 juli 2011 18:37:39 (37%)

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

Op 30 juni 2011 20:41:07 schreef Klaas de Haas:
[...]

dank je, wat voor robot heb jij dan gebouwd? ook een lijnvolger?

Nee een iets groter frame, en het ding kon weg vinden tussen objecten (en deze ontwijken) in een soort doolhof.

Opzich ook vrij simpel.
Rij rechtdoor tot het niet meer kan, kijk links en rechts.
Ga heen naar waar het vrij is.
En iedereen (inderdaad ook de leraar die er niet veel (niks) van snapte) was onder de indruk.

Hier staat hij ook

.

ja ook een leuk idee, het is dus op veel plaatsen zo dat de leraar er niet veel van snapt?

ik ga me ook verdiepen in microcontrollers, dan kan ik rbotos toch wat meer functionaliteit geven.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 3 juli 2011 18:37:51 (58%)

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

Poe ik heb toch eventjes de drang om voor leraren op te komen. Het concept van een leraar is wel een beetje veranderd door de jaren heen. Het is nu voor namelijk iemand die weet hoe het spel werkt en jou kan helpen om er doorheen te komen. Het wordt steeds minder iemand die kennis/ervaring heeft op alle vlakken.

Je mag niet verwachten dat een docent gespecialiseerd is in meet/regel/stuur elektronica laat staan microcontrollers.

Het hele idee van een open PO/PWS is dat jij als leerling je gaat specialiseren in een onderwerp naar keuze. En dat betekent dus dat je buiten het kennisgebied van de school/docent treed.

En ja voor de normale schoolvragen met betrekking tot boek kennis, mag je er vanuit gaan dat hij je kan helpen. Maar gun een docent de tijd om JOU formulering te begrijpen.

Zonder commentaar op jou te geven, zijn er gewoon heel veel mensen die niet goed (snel) een vraag kunnen stellen. (mijzelf inclusief)

LED there be light
Sorry Voor de schrijf fouten maar ik heb dysorthografie

Dit topic is gesloten