Hallo allemaal,

ik heb een een soort van kleine versterker gebouwd door transistor radio om te vormen, het schema:
http://img638.imageshack.us/img638/5646/versterkerschema.png

nu vond ik dit geluid erg zachtjes klinken op een box van ik dacht 15 Watt, ik zou jullie graag willen vragen hoe ik dit zou kunnen verhogen?

componenten:
VCC1: 9V blokbatterij (oplaadbaar)
R2: 510 Ω
R5: 470 kΩ
R6: 1 kΩ
R7: 100 kΩ
MIC1: (hier heb ik een tulpingang op gezet(voor mijn mobiel))
Q1: transistor (ik weet niet precies welke, dit staat op de achterkant: s9u11 g-536, en op de voorkant staat: p)
J1: een speaker van dacht ik 15 Watt(audiosonic dvd-2055)
IC1: was bedoelt als transformator, die heeft 5 aansluitingen, aan de kant waar er 3 moet dat van de IC de buitenste voorstellen
C2: 0.01µF
C3: 0.001µF

Alvast bedankt voor degenen die mij verder kunnen helpen,
dit is gewoon een hobby projectje;) dus als het niet kan maakt het ook niet uit;)

Waren de rechte lijnen op? (Verder ben ik sprakeloos... |:( )

Een wonder dat daar geluid uit komt... En 15W met een 9V blokbatterijtje kan je meteen wel vergeten.

IMHO moet je nog heel veel leren en voolopig niet proberen versterkers te ontwerpen...

Lekker de 250mW versterker van deze site bouwen als je 't zonder IC's wil.

sorry, maar ik kan geen touw vastknopen aan dat schema.

voor wat ik ervan begrijp heb je een ic met 2 pootjes aan vcc gehangen en de speaker hangt ook gewoon aan de batterij

en nog wat onderdelen eromheen

Ehm interresante reacties:P

dit kan ik dus meteen verder vergeten:P

dank jullie wel:)

het kan wel, maar het is niet zo simpel als het lijkt. versterkers en zeker discreet opgebouwd is een ingewikkelde tak van sport. veel kritische verbindingen en allerlei layout regels.

als je zo in het diepe spring wordt het gewoon niks.

begin eens met die 250mW versterker. verdiep je eens in de materie. wat doen al die onderdelen. en zoek het langzaam hogerop. er is heel veel te leren in die richting.

En kijk eens op http://sound.westhost.com/

Natuurlijk niet meteen met zware versterkers beginnen maar bijv een goede hoofdtelefoonversterker: http://sound.westhost.com/project113.htm

oke:) dit lijkt me wel leuk om te gaan doen ja:P

ik ben nog maar 14 jaar vandaar, dit is gewoon van een radiootje dat ik heb gevonden en een tulpstekker en boxje op heb aangesloten xD

en het was trouwens de eerste keer dat ik zo'n tekening maakte:O

Zou iemand een simpele versterker kunnen zeggen die niet gebruikt maakt van IC's??

En als je wel zo'n IC gebruikt hoe is die dan opgebouwd? ik heb wel een zo'n datasheet ervan gezien maar begrijp het niet helemaal,
(Toshiba TA8210AHQ BLZ 7) hier staan 4 van die ik noem ze maar even driehoekdingen, zijn dit de IC's dan? en waaruit bestaan die dan?

Alvast bedankt,
Wout

Op 30 juni 2011 19:53:10 schreef whdeveloper:
Zou iemand een simpele versterker kunnen zeggen die niet gebruikt maakt van IC's??

Op 25 juni 2011 13:39:20 schreef Ledlover:
Lekker de 250mW versterker van deze site bouwen als je 't zonder IC's wil.

Dit is een leuk dingetje om mee te beginnen zoals Ledlover een paar posts eerder noemde. http://www.circuitsonline.net/schakelingen/2/audio/250-mw-versterker.h…. Hij heeft 9V nodig, dus je kan je blokbatterij gebruiken. Je kunt er iedere luidspreker er op aansluiten. De spanning op de emittors van de twee eindtransistoren moet in de buurt van de 4,5V zijn. (halve voedingsspanning).

Ik zie nu dat iedereen op deze site met Ledlover eens is.

Ow:O daar had ik weer eens overheen gelezen:O dankje:)

nu dit stukje dus nog:O :

En als je wel zo'n IC gebruikt hoe is die dan opgebouwd? ik heb wel een zo'n datasheet ervan gezien maar begrijp het niet helemaal,
(Toshiba TA8210AHQ BLZ 7) hier staan 4 van die ik noem ze maar even driehoekdingen, zijn dit de IC's dan? en waaruit bestaan die dan?

Hoe de IC perfect opgebouwd is weet enkel het bedrijf dat ze maakt.
Want de meeste strooien hun creaties niet rond.

Als wilt weten hoe een IC gemaakt wordt of van wat het gemaakt wordt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_circuit

dat schema met die driehoeken is een soort van principe schema.

zo 'ziet' hij er van binnen niet uit. het echte schema op transistor schaal is vaak niet zo verkrijgbaar. dit soort componenten zijn vaak fabrikantspecifiek. ze willen natuurlijk niet dat de concurrent hun dure ontwerp overneemt.

maar dat zijn geen ontwerpjes die je even nagebouwd.

als je geen ic´s wilt gebruiken zou ik gewoon eens beginnen met die 250mW versterker en dan langzaam opkrabbelen aan de hand van oa sound.westhost.com

Hier ga ik nog even goed in verder kijken:)
Maar zo iemand dan nog een goede "tutorial" weten over het maken van versterkers en wat elk onderdeel in de stroomkring doet?
het lijkt mij zeer leuk later iets in deze richting te gaan doen:)

Ik heb de hele webpagina eens doorgelezen,
dus als ik het goed begrijp:
1. bestaat een IC alleen uit transistoren?
2. kunnen IC's voor van alles gebruikt worden? (dus ook voor audio zoals hier)
3. is het enorm moeilijk om er zelf een te maken

klopt dit een beetje?:)

Maar zo iemand dan nog een goede "tutorial" weten over het maken van versterkers en wat elk onderdeel in de stroomkring doet?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]

ik zou geen tutorial weten, maar er zijn wel diverse keren dergelijke topics geweest waar het nut van alle onderdelen wordt gevraagd.

als je de moderators te vriend wilt houden moet je de edit gebruiken ipv de quote.

verder:
1:
een ic is eigenlijk gewoon een schakeling in een doosje.
daar kan van alles in zitten. met name transistoren (bipolair, FET's etc), maar ook weerstanden, condensatoren, spoelen etc.
er is heel veel in te bouwen.

2:
als er iemand is geweest die er een ic voor heeft gemaakt kun je het daarvoor gebruiken. het is niet zo dat 1 ic alles kan. Ze kunnen allemaal bepaalde dingen.

3:
een ic kun je niet zo maar even maken. al bestaan er wel een soort halffabrikaten. ik weet niet meer hoe ze heten. dat zijn losse schakelingen ingegoten in een plastic huis. ze zien eruit als een heel groot ic. maar dat zie je bijna niet meer. google maar eens naar de stk audio ic's. dat waren van die halffabrikaten.
een echt ic maken gaat je niet lukken. dat is elektronica op de nanometer schaal. de fabrikant heeft daar voor miljoenen aan apparatuur voor

[Bericht gewijzigd door timberleek op (78%)]

dat lost al een groot deel van mijn vragen op:)
(denk dat op dit moment deze nu naar schoolvragen ook moet (valt beetje onder catagorie zelfstudie:) ))

ik heb ook al het forum doorgebladerd e.d.
daar heb ik het "wat is het en wat doet het forum" gelezen, erg intteresant, maar toch net iets te hoog gegrepen voor mij, ik begrijp wat het betekent maar niet helemaal naar hoe je het zou kunnen gebruiken of hoe het echt gebruik word i.c.m. ...

die quote's gebruik ik omdat ik al een nieuw bericht heb gepost en zelf altijd alleen een laatste bericht lees als iemand wat heeft gepost en het op die manier toch duidelijk te maken dat het een eerdere vraag was;) dus eigenlijk is het geen edit...

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op (100%)]

hybrideschakelingen inderdaad

hier staat er 1:
http://homepages.ipact.nl/~jolien/marantz_pm80/stk7.jpg

kijk naar het formaat in vergelijking tot de condensatoren etc.

zelfstudie behoort niet tot schoolvragen. dat is hobby en daar is dit hele forum voor.
pas als je echt een opdracht voor/van school maakt is het een schoolopdracht

ah, oke:)

zo, die dingen zijn idd veel groter:O
ik heb net mijn kist met printplaatjes die ik vroeger uit apparaten heb gesloopt geopend, ik heb eindelijk een audio IC gevonden maar nu weet ik niet echt wat ik er allemaal mee kan...:TDA2822M

kijk eens op pagina 7 bovenaan

bedenk wel dat dit een koptelefoon versterker is, daar kun je dus niet je speakerset op aansluiten ;-). daar heb je een sterkere versterker voor nodig

[Bericht gewijzigd door timberleek op (72%)]

ow...
moet denk ik weer verder leren kijken xD
zou het geluid van dat dingetje nog omhoog geschroeft kunnen worden? want ik denk niet dat er uit 3V en een koptelefoon veel geluid komt...

daar komt ruim voldoende uit voor een koptelefoon.

denk maar aan het geluidsniveau dat je krijgt uit een mp3 speler. zoiets zal je hier ook uit krijgen.

maar dat is een prima punt om te beginnen. je kan wel meteen in het diepe springen met bijvoorbeeld deze:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/51/audio/40-watt-versterker…
maar dan kun je erop wachten dat het een hele vervelende ervaring wordt. bij zulke versterkers gaan veel factoren meespelen. een berg ruis en oscillatie heb je zo voor elkaar. toch zonde van je tijd. bij die kleine versterkers is het makkelijker om te beginnen.

het lijkt misschien niks voor te stellen, maar zo kun je wel snel iets in handen krijgen dat werkt. daarmee krijg je de smaak wel te pakken. als je te moeilijk begint en het gaat fout krijgt het meteen zo'n negatieve bijsmaak

bedoel je te zeggen dat ik met deze IC een 40 W versterker kan bouwen?:O
dat zal ik best willen proberen, met al die printplaten heb ik genoeg onderdelen:)

dit dingetje komt uit een wekker radio,
ik heb nog 3 moederborden (win 95/98) liggen
een bijna complete DVD en Video recorder
en nog een videocamera (oud type)
en nog wat dingen waar ik niet van weet wat het is :P

dus onderdelen is het probleem niet, de vraag is hoe?