Dweil
1 electron per seconde = 16 atto ampere!
Benleentje, ik snap je beweegredenen, maar zoals eerder gezegd, het heeft de meeste kans van slagen als je er niet veel moeite voor hoeft te doen. Beschrijving optioneel dus, maar je loopt de kans dat je onderdeel een stuk minder aantrekkelijk wordt. Persoonlijk zou ik er altijd een iets uitgebreidere omschrijving bij plaatsen, zoals een BC847 NPN general purpose transistor 65V 100mA 250mW 100MHz SOT23.
Al was het maar voor mijn eigen info. Zo was ik bij mijn vorig project op zoek naar 130 Ohm weerstandjes, en die heb ik uiteindelijk maar besteld bij Farnell. Bleek dus dat ik zelf een complete reel ervan had. Daar zou die cloud stock database dus handig zijn geweest, want dan wist ik dus dat ik die zelf had..
Voor onderdelen:
Velden verplicht:
Soort onderdeel (IC, weerstand, diode, transzorb etc..)
Waarde (LM741, 32K4, 220nF, BZX84C15V)
Behuizing (SO8, PDIP40, MELF, TO3)
Prijsindicatie (PNOTK, 0.015 euro, grati$)
Velden optioneel:
Omschrijving
Spanning
Stroom
Tolerantie
Hoeveelheid beschikbaar
Foto
als je dan toch bezig bent moet je ook VRAAG kunnen toevoegen. iemand zoekt net iets wat je wel hebt liggen maar er niet op hebt gezet...
maar hoe doe je dat de mensen het wel verplicht zien maar niet iritant.
anders negeren de meesten de vraag sectie waarschijnlijk...
tis maar een ideetje. 
klein is fijn
Moderator
Op 2 juli 2011 19:45:02 schreef Dweil:
Al was het maar voor mijn eigen info. Zo was ik bij mijn vorig project op zoek naar 130 Ohm weerstandjes, en die heb ik uiteindelijk maar besteld bij Farnell. Bleek dus dat ik zelf een complete reel ervan had.
Daar heb je geen cloud voor nodig...
Voor het feit dat ik nog wel zo'n reel voor je had dan weer wel.
Firehunter
Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
Het voordeel van het systeem wat ik noemde, is dat niet elke keer weer nieuwe informatie toegevoegd moet worden. Als een bepaald onderdeel eens bij iemand in de voorraad zit/heeft gezeten, dan hoeft deze niet opnieuw ingevoerd te worden, maar kunnen anderen dat onderdeel makkelijk overnemen. Zo kan je ook bij een onderdeel zien wie het allemaal hebben.
Als het hoofdzakelijk is om je eigen voorraad bij te houden en "beschikbaar te stellen" voor anderen, lijkt het mij juist niet handig om een vraag gedeelte toe te voegen. Deze kan dan wel gewoon bij vraag & aanbod.
Dweil
Even diep zitten nadenken over een "vraag" sectie. Ik zou willen zeggen, nu nog even niet. De database is uitdrukkelijk voor mensen die iets willen aanbieden. Als je het er niet op zet, wil dat zeggen dat je het niet kwijt wil. Indien je net iets zoekt in plaats van aanbiedt, valt dat eigenlijk buiten de scope van de database. Ik heb er niets aan als 5 mensen op zoek zijn naar een LM317 (BTW, ik heb er nog een stuk of 100 liggen, voor als je intresse hebt...). Later, als blijkt dat de database goed loopt en mensen het ook actief gebruiken, kan er een "vraag" sectie in. Als 5 mensen op zoek zijn, en jezelf ook, kan er misschien gezamelijk worden ingekocht.
Ik bestel voor m'n werk heel vaak allerlei piepkleine onderdeeltjes in SOT23,SC88 etc.Ik bestel er altijd meer als ik nodig heb (bij farnell of mouser of zo) want als er eentje op de grond valt kan je hem niet eens terugvinden.
De overschotjes worden een tijdje bewaard en dan weggegooid,want om dat allemaal in bakjes te doen en te catalogiseren...
Ideaal voor dits soort projecten.
@verplichting "soort onderdeel": ik vind van niet: ik heb hier talloze IC's liggen waarvan ik maar van een deel weet wat ze doen, en een datasheet kan ik ook zo 1-2-3 niet vinden. Veelal televisiereparatiespul. Laat nu net iemand op zoek zijn naar dat onderdeel (typenummer, dus) - dan is het toch mooi meegenomen als mijn onderdeel er tussen staat. Tenzij soort onderdeel "IC" zou mogen zijn.
Ik wil ook wel mijn steentje bijdragen aan dit project. Ik heb enige ervaring op gebied van (X)HTML/CSS/XML en ik heb ook wel eens wat PHP gedaan. Ook enige SQL-ervaring.
Ik kan in elk geval serverruimte beschikbaar stellen, en een subdomein (of mijn domein urandom.nl zolang ik er geen andere toepassing voor heb...)
Dweil
Het verplichte soort onderdeel is precies wat jij beschrijft: een IC, een Transistor, Diode, Weerstand, Condensator, LED, Connector, ga zo maar door. Als CO gebruiker gaan we van een bepaalde basiskennis uit. Dat je bijvoorbeeld weet hoe een IC eruit ziet, en dat dat iets anders is als een weerstand. Indien het niet duidelijk is (een CHIP Resistor bijvoorbeeld of een Resistor Array in DIP vorm) zijn daar altijd gepaste forum topics voor.
[Bericht gewijzigd door Dweil op (19%)]
Ok, ik dacht dat soort onderdeel meer "opamp", "microcontroller", etc zou zijn.
Hoe dan ook, is het nuttig om hier een Wiki voor op te zetten? Dat maakt de communicatie wat minder lineair.
-- Edit: of het nuttig is of niet laat ik in het midden, maar ik heb inmiddels een wiki opgezet. Hij is nog angstvallig leeg, vul gerust aan met alle ideeën die je hebt. Zo voorkomen we dat goede gedachten "vijf pagina's geleden" verdwijnen.
[Bericht gewijzigd door Bert M op (43%)]
oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Misschien is het ook handig om er een link naar een datasheet in te verwerken. Ik kan me voorstellen dat bepaalde componenten hetzelfde lijken, maar toch nog een paar bijzondere specs hebben.
Denk bijvoorbeeld aan LED's : kleur, spanning, stroom, lichtopbrengst, merk, etc.
En zo zijn er veel meer componenten te vinden die een paar standaard specs hebben, maar ook een paar belangrijke verschillen hebben. Denk dan bijvoorbeeld aan de bekende NE555 die door verschillende fabrikanten gemaakt worden met elk andere specs..
Gamesbond
Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval
ik heb al een tijdje ervaring in VB2008 express/VB2010 pro en .net
ik ruik hier een relationele database, dus 1 tabel met alle gevraagd, 1 met alle gezocht,1 met logininformatie en dan tabellen met: de categorieën,waarden,maximumwaarden,...
hierbij moeten gebruikers mogelijkheid hebben om zelf waarden e.d. toe te voegen, mochten deze niet in de tabel staan.
dus ik wil iets vragen: (kort voorbeeld om de mogelijkheden toe te lichten)
- ik meld aan
- ik klik op "vraag toevoegen"
- ik selecteer het type onderdeel
- ik merk dat de waarde er nog niet bij staat
- ik klik bij waarde op "andere"
- ik vul de popup in met de waarde(n) die ik wil toevoegen
- ik druk ok, popup verdwijnt en mijn waarde is geselecteerd
- ik voeg wat (optionele) info op dezelfde manier in
- ik vul geen datasheet in, dit wordt gedetecteert, er wordt een link naar een zoekquery op alldatasheet.com geplaatst
- ik krijg direct een scherm met interessante aanbiedingen, die mogelijk al een oplossing zijn voor wat ik zoek
- ik krijg een mail als er componenten beschikbaar zijn
nu zijn er 2 mogelijkheden:
- een webapplicatie
- een locale applicatie
ik zou eerder voor een locale applicatie gaan.
deze kan dan gevraagd en aanbiedingen downloaden, maar kan evengoed lokaal voor de eigen stock dienen.
aan deze locale applicatie kan later ook nog een webapp toegevoegd worden
in ieder geval hebben we nodig:
- Een server met SQL
- wat php scriptjes op die server
- iemand die de website doet
Dweil
Gamesbond, de applicatie die je voorsteld is ideaal! Maar, ik heb ook ervaring in het gebruiken van Visual Basic en Dotnet applicaties, en die zijn helaas niet zo goed. Superlogge beesten van programma's van honderden MB's, foutmeldingen doemen op met vreemde omschrijvingen waar niemand uitkomt, applicaties sluiten af zonder dat je dat wilt, Dotnet is gewoon niet zo geweldig wat dat betreft. Het kan zijn dat mijn ervaringen niet representatief zijn, maar PHP is veel stabieler denk ik. Aan de andere kant is de functionaliteit die je beschrijft briljant!
Ik denk dat een link toevoegen naar een datasheet een doelwit zal zijn voor misbruik. Mensen die gaan linken naar hun persoonlijke website of prijslijst bijvoorbeeld.
Gamesbond
Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval
ow, was ik er vergeten bij te zetten dat enkel links naar sites van fabrikanten of verzamelsites zoals alldatasheet kunnen 
alles kan gelimiteerd worden, IP adressen gelogd, even Algemene gebruiksvoorwaarden laten accepteren, en personen bannen bij het niet naleven van deze afspraken.
ik heb geen echte ervaring met php, bahalve automation pages die ik in .net gebruik.
in feite is het perfect mogelijk om en een .net applicatie te maken (voor lokaal en online gebruik) en een php/javascript/silverlight webapplicatie voor online gebruik.
er moet dan enkel wat samenwerking zijn tussen de ontwikkelaars, om de databasestructuur ordelijk te houden.
OT:ik vindt dotnet helemaal niet log,maar de gouden tip: gebruik het debug venster. bv. debug.writeline("debug info")
verder voldoende try...catch ex as exception...end try voorzien bij mogelijke oorzaken van errors /OT
Op 3 juli 2011 09:35:12 schreef Dweil:
Maar, ik heb ook ervaring in het gebruiken van Visual Basic en Dotnet applicaties, en die zijn helaas niet zo goed. Superlogge beesten van programma's van honderden MB's, foutmeldingen doemen op met vreemde omschrijvingen waar niemand uitkomt, applicaties sluiten af zonder dat je dat wilt, Dotnet is gewoon niet zo geweldig wat dat betreft.
Hier wil ik graag eventjes op reageren, de dingen die jij noemt worden voornamelijk veroorzaakt door ontwikkelaars die geen idee hebben wat ze doen. Een .NET applicatie kan bijzonder klein zijn aangezien er gebruik wordt gemaakt van libraries die veelal toch op een Windows systeem aanwezig zijn. Als je als ontwikkelaar probeert al die libraries opnieuw uit te vinden zal je code inderdaad enorm gaan worden.
Onduidelijke foutmeldingen zijn niets anders dan exceptions en fouten die niet afgehandeld worden. Luie ontwikkelaar? -> Onleesbare foutmeldingen. Voor de crashes geldt dat net zo.
De applicatie die in dit topic wordt voorgesteld zal eerst bedacht moeten worden, kies vervolgens welke oplossing het meest geschikt is. Een Windows applicatie ontwikkelaar ziet meteen een lokale applicatie voor zicht, een Web ontwikkelaar ziet een web toepassing. Een C# ontwikkelaar zal .NET het beste platform vinden terwijl iemand die meer met PHP bekend is daar juist voor kiest. Laat het ontwerp van de toepassing niet afhangen van het platform waar je kennis van hebt. Bedenk eerst wat er gemaakt moet worden, kijk daarna verder.
Just my 2 cents.
Dweil
Goed, voorlopig dus nog even programmeerplatform onafhankelijk denken. Een lokale applicatie is handig voor als dat internet is uitgevallen, je niet op het CO forum komt, en dus aan de hobby gaat. Online moet wel nog altijd kunnen omdat de bedoeling een gezamelijke database is. Het meest voor de hand liggende zou dus zijn als een lokale aplicatie een verbinding kan maken met een online database. daarnaast zou de lokale applicatie ook nog ingezet kunnen worden voor personal warehousing, twee vliegen in een klap dus!
Gamesbond
inderdaad, de offline applicatie zou met de online database moeten verbinden. De webapplicatie zou ook met diezelfde database verbinden.
mensen die de lokale functie willen en/of de applicatie veel gebruiken, zullen voordeel hebben aan de locale app. Mensen die niet altijd op dezelfde computer werken, en de offline functie niet nodig hebben, kunnen dan gebruik maken van de webapplicatie.
hoe zou de locale applicatie eruit kunnen zien: (niet functioneel voorbeeld,klik voor ware grootte)
het wordt ook eens tijd om verder te denken:
-tblUsers:Account en wachtwoord(encrypted)
-tblCategorie:Categorieën,uitleg
-tblsubcategorie:subcategorieën,uitleg
-tblwaarden:waarde,categorie waarbij beschikbaar,eventueel reeks(vb. E96),info
-tblbehuizing: alle mogelijke packages, SMD of TH
-tblSpanning:Spanning,categorie waarbij beschikbaar ***
-tblgevraagd:alle info over gezochte items
-tblaangeboden:alle info over aangeboden items
offline databse synchroniseert met de online tabel voor bovenstaande waarden behalve tblUsers, en heeft nog een extra tabel Tblstock voor lokale componenten
Joeri de Man
LED there be light
Welnee maak een online applicatie. veel eenvoudiger. Communicatie gaat ook via internet.
Offline lijkt aardig maar uiteindelijk ben je toch altijd online.
Dat denk ik dan.
@GamesBond,
probeer die 'zo zou het eruit kunnen zien' gedachten ook los te laten. Daardoor ga je al in oplossingen denken. Dit op het scherm, dat daar, die gegevens in de database, lijstje hier, knop daar. Dit beperkt je in wat je kunt maken, dit gaat ongemerkt.
Bepaal eerst eens met zijn allen wat het doel is van de applicatie, daarna welke functionaliteit er van verwacht wordt. Als dat bekend is kan er worden gedacht over de manier waarop je met de applicatie werkt (de workflow). Pas dan ga je richting de oplossingen: datamodel, look and feel, platform, etc.
Door op die manier te werken voorkom je dat je al begint met oplossingen voordat duidelijk is wat gewenste functionaliteit is. Het geeft je de mogelijkheid om 'wilde' dingen te bedenken die, als je al begonnen was, erg lastig te implementeren zouden zijn omdat je de basis van je applicatie al hebt gelegd.
Ik heb genoeg projecten hierop vast zien lopen. De ontwikkelaars hadden al in een vroeg stadium iets gemaakt. Daarna was het te duur / te moeilijk om aanpassingen te maken die niet in de lijn van het oorspronkelijke ontwerp lagen.
Een goed ontwerp, duidelijke flow, en een helder idee zullen er voor zorgen dat de applicatie straks heel eenvoudig te implementeren is. Vaak lijkt iets raketwetenschap omdat er gewoon teveel onduidelijkheden zijn. Een applicatie ontwikkelen is net als met LEGO iets maken. Het lijkt alsof je een enorme bak losse stukjes hebt waar je geen wijs uit kunt worden. Pas met de bouwtekening er bij wordt het echt duidelijk.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Voorwaar een lovenswaardig streven.
Ik hoop alleen dat het idee uiteindelijk niet verzandt in roze ruis doordat alle meningen en voorstellen door elkaar heen gaan lopen en het geheel dan weer doodbloedt.
Het lijkt me wenselijk dat er een team geformeerd wordt, die de daadkracht en motivatie op kunnen brengen zoiets van de grond te tillen.
Daarvoor moet men ook bereid zijn zo nu en dan eens bij elkaar te komen om puntjes op de i te zetten en zowieso in aanvang al een stevige basis te leggen.
Als dit niet gebeurd zal het vrijwel zeker om zeep gaan.
Dat heb ik hier al vaker zien gebeuren.
Webdesign heb ik absoluut geen franse kaas van gegeten, maar ik wil wel helpen door b.v. een domein te laten registreren met voldoende ruimte en hier ook de kosten van dragen.
Maar dat alleen als er concrete plannen zijn en er vorderingen zijn gemaakt met de opbouw en inrichting van het frame.
ik kan wel helpen met adviezen op gebied van techniek achter website (PHP mysql) maarem ben bijzonder slecht in grafisch ontwerp..
bovendien heb ik ERG weinig tijd inmiddels, met de kleine op komst en op HELe korte termijn heb ik nog wat grote andere projecten., dus het volledig zelf schrijven... Dat gaat hem denk ik niet worden.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik zie ook niet direct een probleem als je eigen database ook online staat (maar niet beschikbaar voor anderen), zolang je wel een export ervan kunt downloaden; ik wil graag een backup voor off-line gebruik.
Farnell heeft een soortgelijk probleem; ze hebben een enorme berg onderdelen op voorraad die ze willen verkopen, en daarvoor hebben ze een zoekmachine nodig. Persoonlijk vind ik de zoekmachine van Farnell BAGGER.
Het lijkt me zinvol om vast te stellen wat daar mis gegaan is. Wat mij vooral irriteert, zijn de waarden in de lijstjes "1V", "1 V", "1VDC", "1.0V", "1000mV", etc, het feit dat je niet snel iets kunt selecteren tussen 2 bepaalde waarden (alles van 1 tot 5V), zonder 1000 vinkjes te moeten zetten, er geen vinkje is voor onderdelen waarvan geen waarde is opgegeven (vaak is de som van de opties veel kleiner dan het aantal gevonden onderdelen), en dat er geen secundaire sortering mogelijk is.
Probeer te leren van de fouten van anderen, in plaats van dezelfde fouten te gaan maken.
Dweil
Dat hele "Knopje hier, invulveldje daar" is voor mij net goed om er over blijven na te denken, en zo gaandeweg dingen te verbeteren. Ik ben zelf ook slecht in webdesign, maar gelukkig zijn er van die Online form creators.
Gamesbond
@sparky:
je kan een deel selecteren door op een eerste waarde te klikken, en dan shift-klik op de 2e waarde. alles hiertussen wordt normaalgezien meegeselecteerd.
gebruikers zouden indien mogelijk alle waarden dus in dezelfde eenheid moeten doen, en met dezelfde opmaak.(dus bv. geen spatie tussen eenheid en waarde)
dus bv. alle leds in V, en niet een in volt en de ander in mV.
goed punt.
maxim heeft een goede zoekfunctie naar mijn mening. je kan bereiken selecteren in plaats van afzonderlijke waarden, waarna je op elke eigenschap kan sorteren
@mbbneon:
zal ik proberen rekening mee te houden, en mooie vergelijking met de legoblokjes
verder kan ik en beschik ik over VS2010pro, MS expression 4,en nog wat MS software (ik heb hier gratis recht op aangezien ik student ben)
ik heb een beetje ervaring in HTML (ik kan code lezen en kleine aanpassingen doen,ik kan werken met expression web 4). Ik kan ook een deel Grafisch ontwerp met MS design 4 (hoort bij het expression pakket). Ik kan ook kleine silverlight app's maken.
[Bericht gewijzigd door Gamesbond op (30%)]
Een eenvoudige upload vanuit Excel zou ook wel handig zijn. Ik zelf heb mijn lijst met informatie al eens in Excel gezet.
Als Excel te lastig is zou het ook vanuit een TXT of iets anders kunnen. Maar een upload zou er volgens mij in moeten zitten.
Ook een overzichts pagina waarin je snel kan kijken welke parts jij er in hebt zitten. Daarbij een vinkje of private of public zijn.
Sommige delen daar heb ik maar weinig van en wil ik dus niet graag kwijt. Maar ik wel een overzicht hebben.
Doe er je voordeel mee.
Op 3 juli 2011 11:05:51 schreef SparkyGSX:
[...]
Farnell heeft een soortgelijk probleem; ze hebben een enorme berg onderdelen op voorraad die ze willen verkopen, en daarvoor hebben ze een zoekmachine nodig. Persoonlijk vind ik de zoekmachine van Farnell BAGGER.[...]
das dan wel heel persoonlijk: op digikey na de beste die er is zeg ik even
die van Conrad is bagger, die van RS is ook pet, schuricht/distrelec ga ik het maar helemaal niet over hebben
nou, what else?