Show your projects! Part 23

Dit topic is gesloten

Op 15 juli 2011 20:43:45 schreef eagle987:
Enkel de kleur voor de knoppen is nog wat zoeken...

Je hebt je duidelijk laten leiden door het weer van de voorbije week. Gebruik toch geel, man! :-)

@pa3gws: rood of oranje mag ook, hoor. In feite is dat héél donker geel. >:)

[Bericht gewijzigd door pros op vrijdag 15 juli 2011 21:37:51 (14%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
pa3gws

Golden Member

Niet ruzieen samen delen Oranje. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

http://www.youtube.com/watch?v=5DWmF2dTEcQ

RGB Led klok, had deze ooit op internet gezien en vond hem erg mooi. Het is nu nog een kwestie van de software verbeteren tot een erg mooie klok :D

klein is fijn

Moderator

Oei, dat ziet er strak uit. 60 LED's rond?

Erg gaaf dit. Zo lekker eenvoudig ook in uitlezing dan.

[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op zaterdag 16 juli 2011 02:06:32 (18%)

LED there be light

Jep, gaan 60 RGB leds rond, allen aangestuurd door die TLC5940 ic's. Prijzig projectje, maar het resultaat mag er zijn.

Moet inderdaad alleen de uitlezing nog echt verbeteren. Duidelijker verschil maken tussen de uren en minuten.
Meer en mooiere kleurschema's moeten er nog in, maar dit werkt zolang al prima als test :)

Achterkant:
http://www.ken536.nl/klok2.jpg

[Bericht gewijzigd door ken536 op zaterdag 16 juli 2011 13:05:53 (13%)

Leuk idee. Netjes gebouwd :)

Inderdaad nog wat leuke software tweaks en dan is 'ie helemaal goed!

hele cirkel volpleuren met rgpleds en die dan lange en korte wijzers laten vormen,

als ik zo kijk, lijkt die tang ook wel op twee wijzers zoals ie er op licht

[Bericht gewijzigd door ganzzz op zaterdag 16 juli 2011 22:12:42 (33%)

Ik zit me al een tijdje te ergeren aan het gedrag van mijn scoop's, een analoge Philips en een Rigol.
Meten aan de uitgang van een voeding (labvoeding, LM317, 78xx) levert altijd een plaatje op met een vieze rimpel van zo'n 10mV. Edoch, als de spanning van de voeding uitgeschakeld wordt, tonen beide scoop nog steeds dezelfde rimpel!
Er wordt wel degelijk ergens iets opgepikt, want door de meetpin v/d probe kort te sluiten aan zijn GND verdwijnt het signaal.

Dat probleem heb ik zo opgelost:
http://prosje.be/CO/Fotos/ProbeBuffer.jpg
Een batterij-gevoede opamp, ingesteld als 100x AC-versterker, en alles netjes ingeblikt.
Nu krijg ik waarden te zien, die heel wat aannemelijker zijn: 0.3mV bij een LM317 en 0.6mV bij m'n labvoeding.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Van het weekend een servo controller gebouwd, gebaseerd op een atxmega128a3, op het printje kunnen 24 servo's worden aangesloten en aangestuurd worden via usb. (PC software moet nog geschreven worden)
en het cristal voor de ft232 moet nog vervangen worden door een smd variant.

http://www.robots-online.nl/foto/albums/electronica/SL738047.jpg

stef

Proper, maar wat ga je in hemelsnaam doen met 24 servo's?

@ pros, mag ik vragen wat opamp je gebruikt hebt?

Ojeke

[Bericht gewijzigd door ojeke op zondag 17 juli 2011 21:19:55 (36%)

Op 17 juli 2011 21:11:37 schreef stef110:
op het printje kunnen 24 servo's worden aangesloten en aangestuurd worden via usb

Mogen we ook weten, wat je van plan bent met 24 servo's?

@ojeke: de opamp is een CA3140.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@Pros, Interessant en handig heb je toevallig ook een schemaatje?

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Veel stelt dat niet voor, hoor:
http://prosje.be/CO/Schemas/ProbeBuffer.png

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
free_electron

Silicon Member

allez vooruit. eentje van mij ..
http://www.uploadarchief.net/files/download/pluto.png

Wat doet het ? Een Linux server bewaken... Ja je leest goed. Een LINUX server .

Ik heb een home automation systeem wat intern een Linux doos (omdat dat zo 'betrouwbaar' schijnt te zijn) is (OpenWRT based). Draait op een broadcomm MIPS based core.
Dat ding babbelt intern tegen een Z-Wave RF interface die alle lichten in huis kan bedienen. Het ding interfaced ook met de IPcams in huis en heeft een VPN toegang via een DDNS client. Zo kan ik van buitenaf deuren openen , temperatuur instellen, lichten en apparaten bedienen etc.

Het ding is intern een LUA ( programmeertaal ) motor met een GUI. het heeft een heel mooie user interface.
Maar het heeft 1 vervelende eigenschap.. het crasht af en toe.
Als het werkt werkt het goed , maar om een of andere reden loopt het soms in de soep. Alleen powercycle helpt dan.

Die idioten die het ding gemaakt hebben weten niet hoe ze met een watchdog moeten omgaan ( ik heb uren aan de telefoon gezeten met de developers ervan). Die broadcomm chip heeft een watchdog maar ze hebben die gedisabled omdat het 'te moeilijk is' en 'toch niet werkt' (omdat ze vanop wel 30 verschillende plaatsen die watchdog resetten.. tjah. watchdogs werken alleen als je ze vanop 1 en slechts 1 plaats cleart....

Er zijn nog allerhande andere 'probleempjes' die ze maar niet opgelost krijgen. ( vele zijn omdat ze compleet onwetend zijn op gebied van hardware , en omdat ze geen officiele licentie op Zwave hebben maar een 'broken source' (onvolledige en unlicenced) stack gebruiken. Enfin het is een lang verhaal. Ze hebben serieuz flaters geschoten in hun hardware design ook... ( is eigenlijk een omgebouwde router waar ze dingen aan vastgeplakt hebben)
Het basis idee is goed maar de uitvoering is krakkemikkerig. ( ze gebruiken OpenWRT. Dat op zich is al vuiligheid. Het ding heeft verdikke meer dan 90 seconden nodig om te booten. Ik ken statisch gecompileerde linux distros die in 2 seconden booten ! (MontaVista, maar ja , dat kost weer geld he... OpenWRT is gratis shit)

Dus : Sysmon.

Dit ding plugt in op het domotica systeem en maakt zich kenbaar als seriele poort. OpenWRT heeft standaard drivers voor FTDI232 aan boord.

Sysmon verwacht elke 2 minuten een berichtje met een '@' sign. Een LUA scriptje in de main thread verzorgt dat. Als er langer dan 2 minuten niks wordt gehoord dan 'tickt er een klok af... 6 minuten en de watchdog bijt.. Powercycle . als de main thread vastzit ligt het domotica systeem toch stil. Ook als de 'ping' te snel komt wordt er aan de alarmbel getrokken. dus als de main thread ocht vastzitten in 'message sending' dan cycle ik ook.

Het lost ook andere 'hardware' problemen op. Dat domotica systeem is afhankelijk van NNTP. met andere woorden als je internet connectie wegvalt lopen je timed events (je kan timed events maken maar ook triggeren op dingen zoals sunrise / sunset ) niet goed meer. Dus een RTC chip. In het main lua script is er een commando om te checken of er NNTP verbinding is. Indien niet ga ik de tijd halen uit de RTC. Indien NNTP restored wordt zet ik de juiste tijd in de RTC. (dallas chippie) Sysmon houdt ook een log bij van hoeveel keer hij al een reset heeft moeten doen.

De logs zijn opvraagbaar. (en zeggen dat die broadcomm processor een I2C interface heeft... maar dat was weer 'te moeilijk' voor de developers waarchijnlijk... )

Je kan een LiIon battery pack inpluggen ( kant en klaar 12 volt pack ) alsook de charger ervoor.
Sysmon schakelt naadloos over van netspanning naar batterij en terug. het is dus meteen een UPS.

De bovenste regel van het display toont het IP adres van de server.
( vindt dat maar op je eigen netwerk ... er is een discovery tool maar dan moet je weer software installeren. bah ... en om een of andere reden gebruiken ze alleen DHCP. je kan geen static IP opgeven... het is de bedoeling dat je altijd via hun portal site binnengaat. Ik heb daar geen zin in. Toon mij het Ip en ik ben content.)

Dus ik los een aantal tekortkomingen / problemen op.
Ik heb het gebreadboard en het werkt.

De finale versie krijgt wel een 3 regelig display ( COG type met backlight. Mouser heeft er )
zo heb ik een status line onderaan, het ip adrerss in het midden en de bovenste lijn kan gezet worden via een LUA commando.

Gemaakt met een PIC18F2550 ( jaja een PIC. Nu zijn er waarschijnlijk ene pak die van hun stoel vallen. Linux, PIc's ... 't moest rap gaan )
Code is gemaakt in Swordfish

Als het printje klaar is post ik wel de volledige uitwerking

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Nice, de eigen USB van die PIC kon je niet gebruiken ivm drivers ofzo?

If you want to succeed, double your failure rate.

@free, welke IPCams gebruik je?

Misschien een eenvoudige oplossing voor het DHCP probleem, het mac adres van het bakje altijd hetzelfde ip geven.

Trouwens als je het root wachtwoord hebt moet je dat toch op statisch kunnen zetten, al is het maar door de dhclient binary te vervangen door een dummy die gewoon een ip set. OpenWRT heeft zover ik weet een RW filesystem.

Lucky Luke

Golden Member

't is weer weekend geweest en CO heeft massaal zitten hobby-en. Mooie projecten!

Die RGB klok is erg gaaf, pros heeft weer een prachtig zelfge-etst printje (mooi koper). Ben benieuwd wat stef110 met zoveel servo's gaat doen. Free is zowaar met Linux aan het spelen. En dan heb ik de vorige pagina nog niet gehad...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Als je flatcable-connectors in overvloed hebt, maar geen exemplaren met een steek van 2mm, kan dat zo opgelost worden:
http://prosje.be/CO/Fotos/RS232-aanpassingsprintje.jpg

Waavoor dat dient? Kijk maar...
http://prosje.be/CO/Fotos/JotunheimRS232-connectors.jpg
Oh, ja, achteraan zitten ook nog twee RS232-connectors. Een mens kan nooit genoeg van die dingen hebben. :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Om wat herrie in ons appartement in griekenland te kunnen maken en ik te lui ben om een kleine batterij lader te kopen heb ik een voeding voor me mp3 speler gemaakt ter grote van een AAA batterij.

http://img84.imageshack.us/img84/5804/imag0037k.th.jpg

http://img196.imageshack.us/img196/9229/imag0039f.th.jpg

En de onderkant:
http://img263.imageshack.us/img263/4752/imag0038w.th.jpg

Ben ook maar eens thuis aan de SMD Ctjes gegaan. Alleen nog een keer een goedkope pincet bij F bestellen want met een puntbek tang is verre van ideaal.

Don't build anything you can't take apart
leime

Golden Member

@pros

Waar gebruik je dat toch allemaal voor... iig een nette oplossing!

free_electron

Silicon Member

@jochem : juist. ik heb geen zin om met linux te gaan klooien. ze supporteren ftd232 chips direct. dus gebruik ik dat

@sjees : Panasonic. Ik heb verschillende types. Sommige zijn static , sommige zijn stuurbaar (op neer links rechts). Ze streamen allemaal video en hebben motion detection aan boord. Als er iets gebeurt in huis terwijl ik er niet ben sturen ze mij direct email met aangesloten foto's. Er zijn scripts die automatisch de lichten inschakelen als de motion detector tript. Ook als je remote de camera opvraagt (live stream) gaan de lichten automatisch aan.

@uranium : ik blijf daar af om verschillende redenen
- Als er een firmware update komt moet ik gans dat ding weer doen.
- Das niet mijn werk. ik heb dat ding gekocht en ik verwacht dat het correct werkt out of the box. Als ik een auto koop ga ik er ook niet aan sleutelen.
- Die broadcomm chip is MIPS based.. vind maar binaries... allemaal ARM...
- Dat ding heeft 3 netwerk poorten. Het heeft een LAN poort ( local netwerk) , een WAN poort ( voor het grote boze internet ) en een B/G access point. Het B/G access point geeft alleen toegang tot de GUI ( je kan niet op het internet ermee. Die wifi link is om Tablets (Ipad , Android tablet) te connecteren. zo kan je tablets op de muur vijzen en die draadloos linken. Dat vormt zijn eigen netwerk , zonder over je hoofdnetwerk te gaan. Dat is de volgende stap. Ik heb twee android tablets ( je gebruikt gewoon de ingebakken webbrowser. ) die gaan na mijn verlof op de muur ( een beneden en een boven ). Het gevaar is , als ik aan die netwerk dingen ga frutten dat er functionaliteit uitvalt. Ik blijf daar proper af.
De 'hardware issues' zijn gefixt met mijn monitor ding en het draait nu stabiel.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Free, uploadarchief is overbelast, post de foto's snel eens ergens anders... (ook die van je 16500 kan ik niet zien)...

@Pros: Wat was nu de uiteindelijke reden van de rimpel?

Suffering from wiseass oneliner blackout

Dit topic is gesloten