Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Beste MedeCO-ers,
IA afgelopen. Voor de eaglefiles, kijk hier.
Ik ben voor mezelf een zeer basic AVR development boardje aan het maken, maar aangezien Seeedstudio er gelijk 10 maakt, vraag ik me af of meer mensen er interesse in hebben? Ik heb er geen 10 nodig, eerder 2 tot 5. Ik zoek dus 5-8 mensen die ook zo'n bordje willen, tegen kostprijs+verzending. (= minder dan €3) Deze mensen krijgen dan tevens inspraak in de layout (Die ook wordt vrijgegeven, als daar interesse voor is).
Spec's:
- 5*5 cm (dus $1 per bordje, als er geen extra opties bij komen)
- Attiny2313
- 6p ISP connector, AVR-dragon pinout
- Alle I/O op headercupjes (makkelijk voor breadborddraad)
- Alle I/O op dwarfboard compatible 10p boxed headers. Werkt dus samen met alle andere dwarfboards.
- Headers staan op gaatjesprint vriendelijke spacing. Dus ook permanent in opstellingen te solderen.
- Kristal + ctjes (Kristal in voetje)
- Resetswitch
- powerled
- 7805 voeding.
- Alles trough hole
Alleen de bare essentials dus. Ik zou eventueel nog een 78l05 kwijt kunnen voor wie dat wil. En een 7805.
Is hier animo voor? (voor het kale printje)
Voordeel van zo'n boardje is dat je niet meer telkens hetzelfde op breadboard hoeft te zetten. Er valt heel snel mee te prototypen, net als met de PIC dwarfboards. En ISP werkt gegarandeerd altijd: geen last meer van losrakende draadjes in breadbord.
Nadeel is dat er geen extra luxe op zit, maar dat houd het goedkoop. Extra luxe valt gemakkelijk toe te voegen met een 10p kabeltje naar een extra bordje met de gewenste luxe.
Slechte 3d render: (elco en resetswitch ontbreken, male ipv female headers, maar het geeft een indicatie)
AVRDB-2313. IA is voor het kale printje. I.P.V female headers aan de bovenkant raad ik de SIL voet uit de post van pros aan (Die ga ik zelf ook gebruiken). Male headers aan de onderkant om de print als shield te gebruiken kan ook, ze staan op gaatjesprintspacing)
De derde dwarfboardheader bevat de 3 pinnen van porta (tevens Xtal/reset) en rx/tx op de juiste plek van de "serial dwarf" header.
Eventueel zou een variant met ATmega168/328 (of gelijkgepinden) of Atmega32 ook kunnen, maar dat past niet meer op 5*5cm. Niet in DIP iig, en het is toch wel handig als de AVR makkelijk vervangbaar in een voetje zit.
EDIT:
Geïnteresseerden in het attiny2313 bordje / deelnemers IA:
Naam: wil aantal: Bevestigd? Heeft betaald?
Marco (per mail) 2 ja, 2 stuks (E) Ja
VW3JB 1 Ja nee
necesaryevil 2 ja, 2 stuks (E) Ja
Sjoerd Kreyns 2 Ja, 2 stuks (1E) Ja
Lord Anubis 2, desnoods 1 Ja, Wil er 2. Ja
Totaal: 8 (9)
Bevestigd = Ik heb een mail met je postadres en je weet zeker dat je een printje koopt.
E-test: Seeed test maar 5 printjes, de eerste bevestigers krijgen die 5.
Bovendien bekijk ik alle printjes nog even kritisch.
Laatst bijgewerkt 26-08-2011 16:16
Ik wil zelf nog minimaal 2, maximaal 5 printjes overhouden, en er niet meer dan 20 bestellen ivm. tot €21 vrij invoeren. Bij voorkeur houd ik er niet meer dan 4 over.
De gewone lijst is overboekt (met 9). Lord Anubis krijgt er dus maar 1 van de 1e serie.
Als de reservelijst 6 t/m 9 printjes haalt wordt de inkoop uitgebreid tot 20 printjes.
En aangezien dat gelukt is (Zie hieronder) krijgt LA er ook 1 van, dus in totaal toch de 2 die hij wil.
De "reservelijst" / deelnemers AC 2e tiental.
Naam Wil aantal: Bevestigd? Heeft betaald?
Lord Anubis 1 Ja, 1 (E-test) Ja
beenleentje 5 Ja (1 met E-test) Ja
Shinma 1 Ja, 1 (E-test) Ja
Wieltje (per mail) 2 Ja, 2 (E-test) Ja
Reservelijst totaal:9
Totaal beide lijsten:17
Laatst bijgewerkt 26-08-2011 16:16
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Zou je niet wat gaan etsen? Het produceren van zo'n dingetje (layout tekenen, printen, belichten, ontwikkelen, etsen) kan tocht geen half uur in beslag nemen?
OK, je mist dan wel het mooie silkscreen, maar met wat inzet maak je het net zo mooi als je wil.
Nog een tip: vervang die masculiene pinnen door een vrouwelijke tegenhanger. Daar kan je naar hartelust draadjes inprikken...
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik zou wel belangstelling hebben, maar dan meer als dit:
Waarbij de prototyping area wat kleiner mag.
Wat zit er op: Voeding, ATmega8, serieel poort en Reset
Shema:
benleentje
Golden Member
Zijn die 10 pins connectoren hetzelfde ingedeeld als de dwarfboards van voti dan kan ik er makkelijk een lcd print aan prikken.
Wat ik graag zou zien, is een board wat verdeeld is in drie secties. Met zaaglijn of zelf met gleufjes op die lijn.
Totale breedte 40 of 50mm bij 110-130 lang
Sectie 1 - voeding 10x50 (40)mm
Sectie 2 - uC, plus aanhang 40 x 50(40)
Sectie 3 - gaatjes print 60-80 x 50(40)
Uiteraard loopt de voeding van sectie 1 door naar 3 over de hele lengte.
Alle doorlopende voeding en data lijnen bezitten tevens op de sectie grensen een header mogelijkheid.
Desnoods sectie 1 en 2 met smd onderdelen ( behalve uC ) zodat het 40mm breed kan worden.
Liever kleine header ipv connector. Isp connector/ header op voeding sectie?
My Two cents
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 23 juli 2011 21:34:05 schreef pros:
Zou je niet wat gaan etsen? Het produceren van zo'n dingetje (layout tekenen, printen, belichten, ontwikkelen, etsen) kan tocht geen half uur in beslag nemen?
OK, je mist dan wel het mooie silkscreen, maar met wat inzet maak je het net zo mooi als je wil.
Als er geen animo is ga ik inderdaad gewoon 1/2 printjes voor mezelf maken. Maar etsen? Ik weet niet... Ik heb nog niet echt een goede ruimte waar een etsbak permanent zou kunnen staan. En profi print is ook gewoon mooi, natuurlijk.
Nog een tip: vervang die masculiene pinnen door een vrouwelijke tegenhanger. Daar kan je naar hartelust draadjes inprikken...
Ja, precies die komen er ook op. (Alleen op de render zijn het males, staat er ook bij. Zitten die females ook in eagle?)
Op 24 juli 2011 00:18:49 schreef benleentje:
Zijn die 10 pins connectoren hetzelfde ingedeeld als de dwarfboards van voti dan kan ik er makkelijk een lcd print aan prikken.
100% hetzelfde, er is er zelfs een met RX en TX op de juiste pinnen. Bedoeling is ook dat het samenwerkt met de dwarfbords van voti, omdat dat zo'n mooi flexibel systeem is. (Ik heb er ook een paar)
Op 23 juli 2011 22:13:11 schreef Roland van Leusden:
Ik zou wel belangstelling hebben, maar dan meer als dit:Waarbij de prototyping area wat kleiner mag.
Wat zit er op: Voeding, ATmega8, serieel poort en Reset
Shema:
Een voeding (7805 + pinnetjes voor input) kan er nog wel bij, maar prototyping area / serial gaat echt niet meer passen op 5*5cm. Daar zijn juist die 10p boxed headers voor, zet een 10p boxed header op een stukje gaatjesprint en leg er een kabeltje tussen en je hebt een prototyping area zo groot je maar wilt. Met als voordeel dat het uC bordje zelf schoon en heel blijft, ook na veel prototyping. (Voor vast inbouwen kun je misschien headers aan de "verkeerde kant" solderen, en het avr bordje vervolgens op de gaatjesprint prikken, als een shield. Moet ik even zorgen dat ze op de juiste spacing staan.).
Seriële communicatie idem: ook dat is aan te sluiten via zo'n 10p boxed header. Ik heb zelf een bordje met voeding, serieel, en I/O op headercupjes. (De PIC dwarf bords hebben allemaal I/O op boxed 10p, maar niet per se ook op cupjes). Layout daarvan kan ik ook wel vrijgeven 
Door het AVR bordje expres zo klein en simpel te houden kan het ook erg goedkoop blijven, denk aan < €2,50 per kaal printje incl. verzenden. ($9,99 + $5sh /10 = $1,50. Daar dan nog een postzegel bij. Komt zelfs onder de €2,50). Animocheck is dus voor een kaal printje.
Maar een voeding zal ik erbij zetten, wie die niet nodig heeft (ikzelf bijvoorbeeld) kan er dan gewoon een draadje in zetten ipv 78(l)05.
In secties opdelen is ook een mooi systeem, maar ga ik niet doen. Extra dingen zijn aan te sluiten via 10p headers of breadborddraad in de headercupjes.
Op 24 juli 2011 10:52:19 schreef Lucky Luke:
[...]
Als er geen animo is ga ik inderdaad gewoon 1/2 printjes voor mezelf maken. Maar etsen? Ik weet niet... Ik heb nog niet echt een goede ruimte waar een etsbak permanent zou kunnen staan. En profi print is ook gewoon mooi, natuurlijk.
Je kunt toch gewoon op de HHS etsen?
Lucky Luke
Nee, doen ze niet meer... Laten ze door eurocircuits doen. (Voor sommige projecten althans. Ik denk niet dat ze m'n hobby ermee willen sponsoren)
7805 toegevoegd, headers vervangen door vrouwtjes en uitgelijnd met gaatjesprint*:
Renderen gaat nog steeds niet 100% goed, de elco en resetswitch ontbreken nog steeds.
*) Zodat je ook mannetjes aan de onderkant kunt zetten en de print als shield op een gaatjesprint kunt steken.
Erelce
**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
Onlangs heb ik de gaatjes_print terug ontdekt.
En ik ben er niet vies van om er enkele Proto_Boards mee te maken.
Het is snel en ideaal in het begin om bvb een Proto_Board te ontwerpen.

Proto_Board voor ATtiny26/261/461/861

Proto_Board voor LCD_Display

Beide Proto_Board's met elkaar verbonden

Voorbeeld van de Proto_Board's in werking, als batterijtester
EDIT:
Wat ik ook interessant zou vinden is dat het basic AVR development boardje op een kunststof bakje zou passen.
Waardoor het beter hanteerbaar is en minder kwetsbaar is aan de onderzijde ( vooral als er van alles, zoals tin of vijsjes op de werktafel liggen).
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
een kunststof bakje
De 1/2 schaal kastjes van Dick best
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=32…
@pe5ocb: Eeuwig zonde voor het onderwijs en de hobby'ende studenten dat er niet meer geëtst wordt in het nieuwe pand, maar gelukkig heeft een van de bakken uit rijswijk een mooi plekje in mijn schuur kunnen krijgen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb zelf geen interesse, maar misschien wel een paar redelijke ideeën:
Een optionele FT232 (als SMD op de onderkant of zo) lijkt me bijzonder handig.
Als je een ATMEGA16 neemt, zou je het ding ook als JTAG ICE MKI kunnen gebruiken (geen idee wat je nodig hebt voor een MKII).
Lucky Luke
Op 24 juli 2011 18:47:32 schreef Erelce:
Wat ik ook interessant zou vinden is dat het basic AVR development boardje op een kunststof bakje zou passen.
Waardoor het beter hanteerbaar is en minder kwetsbaar is aan de onderzijde ( vooral als er van alles, zoals tin of vijsjes op de werktafel liggen).
Ja, dat probleem ken ik. 5*5 is kleiner dan die Dick Best kastjes, dus dat past, met ruimte. (heb zelf een stukje plexi onder al m'n dwarfboardjes zitten)
Omdat ik dit nu ook weet niet eindeloos aan wil laten slepen: Animocheck open tot Zaterdag 30 Juli A.S. Bordjes gaan maximaal €3 kosten, incl. verzending. Waarschijnlijk goedkoper, in ieder geval alleen kostprijs. Zie topicstart.
@Benleentje: Kan ik jou noteren voor 1 of meerdere bordjes? De 10p connectors zijn hetzelfde ingedeeld.
@Roland v. Leusden: Doordat de headers nu op gaatjesprintafstand zitten kun je er zelf een protostuk onder solderen/pluggen. Ook de voeding zit erop, maar seriëel wordt een apart bordje. Heb je alsnog interesse in een of meerdere van de attiny2313 bordjes?
Hier vind je zowel printlayout in PDF als eagle schema en layout van mijn Dwarf voeding/serieel bordje.
eagle987
Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
ik heb opzich wel interesse.
Voor mij is dan wel handig als mijn avrisp mk2 hem kan programmeren met een header
Op 25 juli 2011 17:25:21 schreef VWG3JB:
Voor mij is dan wel handig als mijn avrisp mk2 hem kan programmeren met een header
Op 23 juli 2011 20:53:03 schreef Lucky Luke
6p ISP connector, AVR-dragon pinout

Die ISP connector die avr gebruikt is gewoon gestandaardiseerd voor al hun programmers
Werkt dus ook op een mk2. Is op de render te zien `rechts` van het ledje.
Lucky Luke
Op 25 juli 2011 15:01:35 schreef eagle987:
Deze tutorial heb ik nog eens ergens gevonden om deftige 3D printplaten te maken vanuit Eagle:Daarin wordt uitgelegd hoe je het probleem moet oplossen als povray de componenten niet vindt.
Thanks. Render is nu een stuk beter. Ik heb uit nieuwsgierigheid eens "unknown components" aangevinkt en dan vraagt 'ie gewoon welke 'ie er moet renderen (moet je de goede uit een lijst kiezen). Teven anti-aliasing aangezet.
Er staat nu een lijstje in de startpost van wie zo'n bordje wil.
Prijs: Seeedstudio levert 10 bordjes voor $9,99 (2 laags, rest standaard, dus 50% Etest)
Shipping naar mij toe is $3,52. Totaal dus $13,51. 13,51/10=$1,35 per bordje. Dat is ongeveer €0,93, maar paypal zal ook z'n deel wel willen, dus zeg €1,10 oid (ik weet niet wat paypal precies rekent). Daar komen dan de verzendkosten naar jou nog bij, maar als dat binnen NL op 1 postzegel kan heb je dus voor €1,50 een printje. Reken op €3, dan valt het achteraf mee. De eerste 5 mensen krijgen de bordjes met E-test, en elk bordje wordt door mij ook nog even scherp bekeken.
IA gaat door als er meer dan 0 deelnemers zijn
Ik zit nu op 2 deelnemers/3 bordjes.
Roland van Leusden
@Roland v. Leusden: Doordat de headers nu op gaatjesprintafstand zitten kun je er zelf een protostuk onder solderen/pluggen. Ook de voeding zit erop, maar seriëel wordt een apart bordje. Heb je alsnog interesse in een of meerdere van de attiny2313 bordjes?
Sorry, de ATTiny gebruik ik maar weinig, meestal de Mega8/88/168.
Ter indicatie het boardje wat ik poste komt uit indonesie en kost compleet incl. onderdelen (ATMega8) en serieele kabel ongeveer 8 Euro.
Ben ook geinteresseerd, maar eigenlijk ook meer in 'n ATMega variant. Lukt toch wel op een 2-zijdige print van 5x5 cm?
Achja, je krijgt toch nooit iedereen op een lijn. 3 euro is niets, dus ik schrijf me gewoon in voor 2 stuks!
Sjoerd Kreyns
Golden Member
SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
plantrekker
True story bro!
Op 2 minuten bouw je dat toch op je broodplank?
En voor €1,25 mag de AVR, kristal en led er best voor altijd blijven inzitten als je het niet graag ooit nog opnieuw opbouwt 
Het enige wat ik 'speciaal' heb gemaakt is een DIL naar SIL header zodat ik de ISP connector op m'n breadboard kan prikken.
Lucky Luke
7 bordjes, er kan eventueel nog 1 bordje bij (b.v. voor benleentje). Ok, het is nu een IA. Als er toevallig een mod langskomt die zin heeft in een titlechange dan mag dat 
Mochten er nog mensen bij komen:
Ik wil niet boven de €21 gaan (Geen invoerrechten onder €21
), dus meer dan 20 bordjes ga ik niet bestellen. Verder wil ik liever niet minder dan 2 bordjes zelf overhouden, en in geen geval minder dan 1 of meer dan 8.
Willen alle deelnemers aan de IA even kijken of ze het eens zijn met de layout/nog dingen zien die ze liever anders willen/ik niet ergens een rare kronkel maak?

Eaglefiles worden na afloop van de IA ook vrijgegeven, trouwens.
EDIT:
Voor de Atmega-mensen: Ik ben van plan daar ook een bordje voor te maken, ergens in de toekomst. Die wordt dan 10*5 of 10*10. Deze IA is echter alleen voor het tinny2313 bordje (Voor het kale printje daarvan).
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (11%)]
Roland van Leusden
Op 2 minuten bouw je dat toch op je broodplank?
True, in de meeste gevallen zet ik op de prototyping area de extra componenten en ben ik klaar. Hoef dan geen print te (laten) etsen.
In de ATMega zet ik 'n bootloader en kan 'm dan a la arduino via de serieele poort van nieuwe firmware voorzien, desnoods door de eindgebruiker op lokatie.
Lucky Luke
Wil iedereen die meedoet mij even een mailtje gooien (met adresgegevens)?
A.S. maandag wil ik de order naar seeed gooien, daarna weet ik ook de prijs per printje precies (Waarschijnlijk ongeveer €1, kan een tiental cent meer zijn). Dan krijg je dus ook een mail met betalingsgegevens terug.
Kijk nog even goed of je het met de layout eens bent zodat je je later niet aan net dat ene kronkeltje gaat ergeren wat ik er nu nog uit kan halen.