Ofwel: AVR Dwarf Board (Development Board), ATmega328.

Naar aanleiding van dit en de 2 berichten erboven.

Dit topic is om het ontwerp van het atmegaboardje te bediscussiëren.

Het ATmegabordje wordt 10*5 (of kleiner), en krijgt de mogelijkheid een FT232 te bestukken. Verder net als het andere bordje IO op headercupjes en dwarfconnectors en een 5V regelaar. Verdere spullen extern aan te sluiten.

Met zo'n FT232 heb ik nog nooit gewerkt, dus de aftrapvraag van dit topic is: Doe ik het zo goed in dit schema?

Gaat communicatie zo werken? Moet CTS inderdaad aan de grond? Moet ik verder nog iets doen met de handshakelijntjes?

Verder is dit een voorlopig schema, dus alle bugs kunnen er nu nog uitgehaald worden. Routing heb ik al deels gedaan, om te zien of dat gaat lukken op 10*5cm. En dat kan inderdaad. (Ik dacht eerst 10*10, dat is bij seeed even duur, maar eagle in de niet commercieel te gebruiken gratis edu/eval licentie die ik heb gaat niet groter dan 10*8 cm). Die routing is vooral quick and dirty en zal ik nu dan ook nog maar niet laten zien. Daar komt nog wel een public review van als het volledig is ;)

EDIT: Dit is een redelijk oud topic, hervat vanaf hier voor de nieuwste revisie. (28-07-2012)

Nog niet helemaal na gelopen, maar het lijkt me handig om van de FTDI chip ook (DTR),(RTS) en (CTS) naar de RxTx header te brengen. Dan kun je 'm namelijk als een trage ISP progger gebruiken, om er bv een bootloader in te flashen.

http://www.ladyada.net/learn/breakoutplus/ftdifriend.html

Voor het shema rond de FT232RL kijk hier eens, incl eagle files:

http://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardDuemilanove

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (18%)]

Ok, volgens het Arduinoschema hoeft CTS dus niet aan grond. Mooi, dan kan ik ze inderdaad naar buiten brengen, want dat is niet alleen handig voor een hele trage programmer (bootloaderloader :P), maar ook om het bordje eventueel als USB - TTL serial in te kunnen zetten. Houd ik dezelfde pinout aan als de dwarf serial connector.

Arduinoschema is verder handig ter referentie. Ik had er al even naar gekeken. Er schijnt mogelijk wel een fout in te zitten: http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1284034373. 5V op de USB poort bij het extern voeden. Hun automatisch overschakelen werkt dus niet altijd goed. Dus dat ga ik gewoon met een jumper blijven doen. Dus dat blijf ik met een jumper doen.

Dank dat je er even naar gekeken hebt, het zou zonde zijn als er fouten in het printje komen te zitten omdat ik nog nooit met die FT232 gewerkt heb, zeker aangezien je daar natuurlijk pas achter komt nadat de €7 chip er al op zit.

Als je een ATmega8U2 gebruikt ipv. die FT232, ben je goedkoper af.

Ik ga 'm zelf niet eens gebruiken, dat is het mooiste :) (het printje natuurlijk wel, maar de FT232 waarschijnlijk niet)

In het andere topic was een request voor een FT232 op het atmegaprintje, en er is nog wel ruimte voor. Dus dan wil ik 'm er best op zetten, als het niet te ingewikkeld wordt. Zelf gebruik ik wel m'n MAX232 bordje, ik heb nog een echte seriële poort.

Dan zou ik daar eens voorstellen, de FT232 te vervangen door een ATmega8U2. Arduino gebruikt die tegenwoordig ook. Ik heb geen ervaring met die Arduino-dingen, maar het lijkt me een interessante optie, zeker gezien de lagere prijs v/d ATmega8U2.

Zelf doe ik ook nog lustig aan RS232-communicatie. Als je een PC hebt met 8 seriële poorten, is dat geen probleem... :-)

Maar... maar... Die Atmega8U2 moet ik dan ook weer programmeren... En de routing van die FT232 is ook al gedaan...

(Nouja, een dirty snelle routing om te kijken of het past, en dat doet het. Hele printje is nu voorzien van lelijke banen. Ik moet dat dus nog netter maken en daarna komt nog de silkscreenlayout)

Ik houd het dus liever bij die FT232.

Kijk anders eens naar de FT232H ipv de FT232RL.

Operating at USB Hi-Speed 480Mbps rate, this fast single channel bridge chip features either a flexible serial interface or parallel FIFO interface, with data transfer speeds up to 40Mbytes/s. Using a serial EEPROM interface, this device can be configured for a wide variety of asynchronous and synchronous serial standards, such as JTAG, SPI, I2C and UART as well as synchronous and asynchronous parallel FIFO interfaces. In addition, this device features the new synchronous, half-duplex FT1248 bus, which allows an engineer to trade off bandwidth for pin count using 1, 2, 4, or 8 data lines at up to 30Mbytes/s. The I/O structure is 3.3V with built-in tolerance for 5V, allowing the designer maximum flexibility when interfacing with FPGAs. On-board voltage regulation provides 3.3V and 1.8V supplies from a 5V source, as well as a power-on-reset function. FTDI provides royalty-free virtual com port and D2XX drivers for Microsoft Windows (XP – Windows7), Apple Mac OSX, and Linux. This 48 pin device is available in either LQFP or QFN packaging, and is ROHS compliant.

AN_108 ; Command Processor For MPSSE and MCU Host Bus Emulation Modes
AN_113 ; Interfacing FT2232H Hi-Speed Devices To I2C Bus
AN_114 ; Interfacing FT2232H Hi-Speed Devices To SPI Bus
AN_129 ; Interfacing FT2232H Hi-Speed Devices to a JTAG TAP
AN_135 ; MPSSE Basics
AN_167_FT1248 Parallel Serial Interface Basics

http://www.ftdichip.com/Products/ICs/FT232H.htm

Zie pagina 50 van datasheet voor applicatieshema, er is ook een development module + shema:

http://www.ftdichip.com/Products/Modules/DevelopmentModules.htm#UM232H

Een losse FT232H kost rond de 3 Euro, de Atmega8U2 kost netzo veel.

Als d'r een FT232RL op mag blijven zitten, ben ik nu "klaar" met het printontwerp. Tussen aanhalingstekens, want wie weet spot een van jullie nog een probleem.

http://www.uploadarchief.net/files/download/avrdb_m328.zip (EDIT: offline, zie verderop voor revisie)

Dit zipje bevat het schema in PDF, het schema als eagle .sch, het bordje als .brd en de gerbers/drilldata.

(En uiteraard geef ik geen enkele garantie, aanvaard ik geen aansprakelijkheid, mag het niet commercieel gebruikt worden, etc. etc. etc.)

Toch maar een voorzichtig kickje na zo veel overweldigende reacties... :)

Als er echt geen fouten in zitten beschouw ik dit projectje als afgerond.

valt er echt niemand over dat avcc direct aan vcc hangt zonder 10uH/100nF? En ik heb eigenlijk ook helemaal niet gelet op analoge/digitale routing, ground impedance, etc...

Zo, toch nog even wat aan bijgewerkt:

Revisie 2

Weer gerbers, eaglefiles en schema in pdf.

Wat is er veranderd:

*) Geen jumper meer om aref met 5V te verbinden: Dit is nutteloos want kan intern. Aref is nog wel naar buiten gebracht mocht iemand er een externe referentie op aan willen sluiten.
*) ferite bead in voeding vanaf USB kan nu ofwel TTH ofwel SMD zijn.
*) LC filtertje aangebracht in voeding van ADC.
*) Routing een klein beetje netter gemaakt. Er zat een condensatortje onder de resetswitch, dat past natuurlijk niet, dus die is nu naar de andere kant van het bord verhuist.

EDIT:
mogelijke problemen:
- Ontwerp is ongetest (tenzij iemand anders dat inmiddels gedaan heeft)
- Is die USB connector wel te krijgen?
- routing kan nog wel netter (al is het niet kritisch, meer voor het oog)

Revisie 3

Omdat ik overweeg toch een (kleine) IA te gaan doen voor dit bordje een 3e revisie.

Features van het bordje:
- 5*8CM
- Geschikt voor Atmega48/88/168/328
- USB. Kan tevens gebruikt worden als USB-serial(TTL)converter
- Alle I/O zowel op headercupjes (breadboarddraad) als dwarfboard headers
- Kan, indien voorzien van de juiste bootloader, gebruikt worden als arduino.
- 5V regulator on board, keuze tussen 5V van regulator of vanaf USB
- 3,3V uitgang (max 50mA) indien ft232rl bestukt is.

Nieuw in 3e revisie:
- mogelijkheid om ipv ft232RL, V-USB te gebruiken. FT232RL blijft mogelijk.
- Andere USB connector (mini-usb b)

Routing moet ik nog 's naar kijken, vandaar nog geen gerbers online. Alles is geroute, maar het kan wellicht nog wat netter.

Routing ter review:

http://www.uploadarchief.net/files/download/rev3.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/top.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/botom.png

Indien je rare kronkels ziet, meld het even. Indien geen rare kronkels (of na correctie) ga ik gerbers maken en de AC starten.

Ik zal er vanavond naar kijken.

Geen rare kronkels?

Dan zijn hier de gerbers. (zipfile met de gerbers, de eagle .brd en .sch files, en het schema in pdf)

Ik heb nog wat documentatie toegevoegd aan de botom silk, verder geen wijzigingen.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (30%)]

Misschien ook nog handig om wat montage gaten toe te voegen? Dat vind ik erg irritant van mijn huidige freeduino, deze kan niet makkelijk vastgezet worden in een behuizing. Wordt wel lastig voor je zie ik al..

Montagegaten toegevoegd, link verwijst nu naar nieuwe gerbers.

Gelezen. Eagle staat me niet toe specifieke designrules in te geven voor die 2 traces, gelukkig zijn ze erg kort. Maar ik ga even kijken en rondspieken of het beter kan.

EDIT:
Weer nieuwe gerbers online. USB lijnen naar de ftdi232RL lopen nu netjes parallel, en gelijk wat sporen wat meer rond de drilholes weggehaald. USB lijnen voor V-USB zijn nog steeds zoals ze waren, maar dat is USB 1.1, dus trager, dus minder kritisch.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (44%)]