Nee sorry dat snap ik niet. Als je naar de winkel gaat om een buizenversterker die met de hand is gemaakt, wordt het allemaal op zo een bord gedaan. Wat noem je trouwens lang? De bedrading naar de buisvoeten is iets van een 5tal centimeter (buiten die bedrading naar dat kroonsteentje, dat is de voeding), dat gaat toch bijna niet anders als ik deze dan deftig wil bevestigen?
Heb je een voorbeeld van hoe je het bedoeld?
Karel
Op de foto lijken sommige draden die naar de buisvoet gaan wel 10cm lang.
Alle niet op print gebouwde buizenapparaten zijn handgemaakt. Als ik een willekeurige Philips radio bekijk, dan zie ik daar geen stripboards maar heel veel onderdelen direct tussen of op een buisvoet, soms met een soldeersteun er tussen. Let altijd op goede massapunten. Philips gebruikt vaak buisvoeten met een metalen frutsel in het midden, wat vaak als massapunt gebruikt wordt. Je hebt dan min of meer per buis of per trap een massapunt.
Voorbeeld:
Philips
RFT
Ook hier zie je hier en daar lange draden. Voor voedingsspanningen kan het niet veel kwaad, mits ze goed ontkoppeld zijn.
Veel van die draden in de onderste foto lijken me echter afgeschermde kabels.
Ik heb zelf nog een Philips PA versterker met buizen. Daar is wel een soort montagebord gebruikt. Maar juist dat ding heeft last van, jawel, oscillaties. Ik heb het hele ding al voorzien van verse condensatoren...
Er zijn meer mensen die de 6G15 nabouwen. Hier ook nog wat foto's. Allemaal bouwen ze op een montagebordje met de buisvoetjes er direct naast. Bedrading is een paar cm tussen buisvoet en montagebordje. Belangrijkste punten zijn toch wel de ontkoppeling en bedrading niet al te lang.
Op 16 augustus 2011 23:01:27 schreef Frederick E. Terman:
[...]Maar hij oscilleert ook als die er niet inzit. En dàn maakt het niet uit (of je nu een ECC81 er niet in hebt, of een ECC83 niet).
...
@FET: Ik heb de openingspost nog eens nauwkeurig gelezen. Ik ging ervan uit dat de linker "Buis 1" en "Buis 2" elk een helft van één 12AT7 zijn... Dat is dus niet zo. Het zou zomaar een stuk beter kunnen werken als dat wel zo is.
@Charel00: Als je hem opnieuw maakt met linker linker triodes in één buis en rechter triodes in één buis. Verder bedrading zo kort als mogelijk met behoud van montage bordje. Ook alle ontkoppel C's erin dan moet het toch goed kunnen komen. Zoals te zien op internet bouwen meerdere mensen hem na, en dat schijnt toch wel te werken. Gebruik de foto's op internet al leidraad voor de layout.
Ook de opbouw zoals op de foto kan nog een stuk beter. Vooral de gloeispanning is erg lang. Bij chassisbouw altijd eerst buisvoeten monteren, dan getwiste draden voor gloeispanning monteren en strak langs het chassis leiden. Daarna kun je de rest opbouwen.
Ik ga eens, zoals je zegt, alles uit elkaar halen (buiten het bordje, want daar heb ik eigenlijk wel veel tijd in gestoken) en opnieuw beginnen. Testen zal niet meer lukken want mijn HV-voeding heeft het begeven samen met mijn multimeter 
Dus ik ben volledig opnieuw begonnen. Zijn er dingen waarop ik moet letten op dat bordje? Nu liggen de componenten vrij logisch vind ik. Ze zijn per buis ingedeeld. Ik heb 2 stermassa's 1 met de massa's van Buis 1 + 6V6 en dan een andere met de massa's Buis 2.
Stand van zaken:
Deze middag om afgeschermde kabel geweest 
Doe ik het nu beter? of ben ik weer verkeerd bezig?
Karel
[Bericht gewijzigd door charel000 op (28%)]
De roosterlek R direct van het rooster naar het centralemassapunt op de buisvoet (in het midden) solderen.En de anode weerstand zo ver weg als mogelijk van het rooster afhouden. Dan heb je minimale kans op oscillatie. Kijk bijv. eens op oude foto's hoe Quad zijn buizen voor en eindamps bouwden. Vooral zo'n MD pickup trapje met een EF68 en 3 mV input is knap werk.
Overigens zweeft je gloeidraad bedrading, die moet plat tegen het chassis aanliggen. Als die zeer netjes in elkaar gedraaid is heft het strooiveld zich op. Scheelt weer wat 50 Hz hum. Bij microfoon preamps voedt je die natuurlijk met DC.
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
Misschien alleen raar dat ik die 2 elco's van 47µF parallel heb gezet. Ik had geen elco van 22µF meer
in serie lijkt me,je hebt nu 100uf gemaakt.
gr, weetal
Dit ziet er veel beter uit. 
Op 20 augustus 2011 15:07:29 schreef charel000:
Ik heb 2 stermassa's 1 met de massa's van Buis 1 + 6V6 en dan een andere met de massa's Buis 2.
Dat kan, maar maak niet de fout door de massapunten in serie te zetten. Ook niet elk massapunt afzonderlijk naar de voeding brengen, zolang er audio doorheen loopt gaat dat ook mis. Wat ik dan doe is beide massapunten met elkaar verbinden en verbinding met de voeding pas achteraf bepalen aan de hand van bromnivo's.
Je kan het al behoorlijk goed doen met een massapunt per buis.
oke, dan moet ik dit nog veranderen. Je ziet ook soms 2 diodes anti-parallel met een weerstand naar massa. Wat heeft dat als reden?
Karel
Dat kun je zelf bedenken. Wat doen die diodes bij verschillende spanningen? Grote, kleine?
Wat 'zie' je dus als verbinding voor grote spanningen? Wat bij kleine?
Zoek nu verder onder 'veiligheid' en onder 'aardlus'.
Of lees direct bij http://sound.westhost.com/earthing.htm
hallo charel000,
misschien moet je eens alle ontkoppel-C's losnemen
(die aan de kathodes hangen) . . . . . .
groetjes van ElectroDick
Ik heb alles eens overlezen en ik begrijp het nu allemaal. Maar ik zit nu met een metalen jack connector, die zit automatisch al aan het chassis. Dus van die "current loop breakers" kan ik al niet gebruiken. En zoals Henry S zei dat ik geen grounds samen mag laten komen via het chassis. Maar hoe los ik dat dan op? Gewoon een andere connector dan gebruiken?
Karel
De chassisdelen zijn er ook met een kunststof buitenkant, of je kunt het chassideel op een kunstof plaatje monteren en dat achter (of voor) een groter gat in het chassis zetten.
Maar het oscilleren werd hierdoor niet veroorzaakt, toch? Zelfs met de ingangstriode eruit deed hij dat; dat ligt dus ergens anders aan.
Voila alles opnieuw opgebouwd, rekening gehouden met alles wat hierboven vermeldt was. En het werkt ^^ nu nog een mooie behuizing 
Karel
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het blijft grappig, een versterker met te lange draden gaat oscilleren, een oscillator met te lange draden wil niet oscilleren
( hoeft niet te worden uitgelegd hoor, ik weet waarom maar het is op het eerste gezicht wel grappig)
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Dat zijn zo van die dingen die iedereen die vroeger aan zelfbouw deed heeft meegemaakt. Had je een ontwerp even in elkaar geknutseld, dan werkte het, maar als het dan officieel netjes met montagestrips op een chassis gemonteerd zat, dan ging de boel oscilleren of werkte niet goed meer. 1947 of 1948 had ik een kristal ontvanger gebouwd met de bekende 402N spoel van Amroh. Het ding werkte perfect, Hilv. 1 en 2 en 's nachts bij gunstige weersomstandigheden radio Luxemburg op 208 meter. Vooral de top 20 op Zondag tussen 00.00 en 01.00 uur was bij mij favoriet. Later, was wel in dezelfde periode, heb ik een versterker gebouwd op een plank multiplex waarbij de onderdelen en de verbindingen op spijkertjes gemonteerd zaten. Het werkte en ik had radio! Er was wel een vreemd verschijnsel waar ik nooit een antwoord voor heb kunnen vinden. De versterker had de volgende buizen, ARP12, AL4 en een AZ1. De luidspreker hing aan de muur in een hoek en de draad liep onder het tapijt door. Ging ik op de plaats van de draad staan en ik kwam met mijn hand in de buurt van de ontvanger, dan begon de boel te fluiten. Pakte ik dan bijvoorbeeld de stalen sponning van het raam beet, dan kreeg ik een oplawaai waar je U tegen moet zeggen! De draad was goed geïsoleerd, dus dat kon het niet wezen. Iemand een verklaring?
Groetjes Hans.