Reconen van luidsprekers

Omdat mijn luidsprekers eigenlijk nog goed zijn en enkel de ophanging van het membraan versleten is ben ik op zoek naar een reconing kit.
Ik heb het alleen moeilijk om het juiste type van luidspreker te bepalen. Daarom dit bericht

Luidspreker is een peerless woofer (wel 2 eigenlijk zijn allebei versleten) Ik heb foto's maar die zeggen niet zoveel want zijn met gsm getrokken.

De info die kan achterhalen is:

Qc : 901106

Cat.no: 831743

Z:8 ohm

diameter is 25cm

kan iemand mij helpen ?

Hebben die speakers geen merk ? Of is het gewoon wapperkarton zoals mijn kollega altijd roept. Ik heb in mijn Jamo 330 nieuwe luidsprekers uitgezocht welke kwa maat en specs redelijk overeen kwamen. Dat reconen valt bij sommige merken best wel tegen.

Wel wapperkarton is het helemaal niet.

het zijn peerless woofers maar ik vind niets op hun website

die kits kosten ongeveer een tiende van nieuwe luidsprekers(goede luidspreekers). Ik vind het het risico waard

[Bericht gewijzigd door bramsky op dinsdag 23 augustus 2011 22:22:09 (36%)

Als ik zoek op Peerless 831743 dan vind ik een referentie naar een 10" woofer, niets van Peerless zelf. Dus het is of budget materiaal, of al zo oud dat Peerless het zelf niet eens meer weet.

Je kunt zoeken naar een 10" universele recone kit en hopen dat hij past of passend te maken is. Het zal in ieder geval nooit meer zo klinken als toen, zelfs niet al zou je een originele recone kit vinden.

Ik zou serieus uitkijken naar nieuwe speakerkasten. Een goed klinkende speaker hoeft helemaal niet duur te zijn. Dat is iets uit de 70-80er jaren. En voor dat de audiopuristen ontstemd raken over die opmerking: voor de meeste mensen is een aardig klinkende speaker goed genoeg. Zeker als je naar gescheurde woofers heb zitten luisteren.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Wel ze zijn oud dat is zeker. en hebben het tot ongeveer een maand geleden uitgehouden. en dan systematisch scheuren beginnen vertonen om nu totaal vervormt te klinken.

Dus ja eens proberen met een reconing kit en dan eens kijken wat ik er kan mee doen eventueel hergebruik ik de kast en her berken ik dat met winisd of zoiets.

Raar genoeg zijn het enkel de woofer en niet de midden tooners (zal wel iets met weergave frequentie zijn )

edit: oftewel heeft er iemand stiekem systematich op het membraan geduuwt :-p

Woofers maken aanzienlijk grotere uitslagen dan middentoners, dus slijten ze ook harder. Volkomen logisch.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

was eens aan het kijken voor eventueele vervangers groote probleem is dat ik geen gegevens heb van de origineele luidspreekes dus dat is giswerk

ik had gedacht van eventueel een subwoofer te gebruiken op de andere luidsprekers zal dit zoizo weinig tot geen effect hebben daar deze in een aparte behuizing zitten(binnen de totale behuizing. Wat wel een probleem kan gaan veroorzaken dat zijn de resonanties die ik ga creëren en ook de origineele bas reflex zal, met veel waarschijnlijkheid problemen geven. Nu kan ik wel met correctie netwerken werken maar das niet zo "proper". Groote voordeel is wel dat ik een breder weergave spectrum ga krijgen. Dat is als alles goed gaat

edit: Dus goed idee of toch niet zo echt ?

Zonder veel verstand van luidsprekerontwerp is dat gedoemd te mislukken. Andere woofers selecteren vergt een hoop probeer- en simuleerwerk, als het per sé in de oude kasten moet passen. Simpeler is het om dan nieuwe kasten te bouwen en daar de nog werkende drivers en wisselfilters in op te nemen, met nieuwe woofers. Maar de stap naar volledig nieuw is dan nog maar heel klein.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Bedoel je dat de rubber of schuimrand kapot is en die wil je vervangen? Dat is dan 'refoamen' (Reconen is het vervangen van de hele conus, geen werkje voor leken.)
Of bedoel je met membraan de onderste geribbelde ophanging? Dat is de spider, ook niet simpel te vervangen. De foamranden zijn goed te vervangen door iemand met genoeg geduld...

Dat de mid-range minder last hebben klopt, die ophanging is van een andere en stijvere kunststof.
(Door de hogere frequenties hoeven ze minder uit te kunnen slaan)

Foamranden kun je o.a. bij Audiofriends bestellen. Daar staat ook hoe je ze moet opmeten.
(Van veel luidsprekers weten ze trouwens zo wel te vertellen welke randen je nodig hebt.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is de shuimrand die vervangen dient te worden. Had dus verkeerde info gegeven blijkbaar.

Zo op het eerste gezicht zijn zowael de woofer als de midwoofer uit het zelfde material gemaakt.

Over dat de woofer meer slijt door grotere Uitslag had ik en vermoede.

Dus eens kjken wat ik kan vinden

@ Fuzzbass ik heb wel al enkele luidspereekers gebouwt dus ik weet wel wat ik ongeveer doe

[Bericht gewijzigd door bramsky op woensdag 24 augustus 2011 11:40:07 (14%)

Anoniem

Deze foam/rubber randen zijn idd goed te vervangen,en wanneer je dit bij (beide) boxen vernieuwd hoor je eventueel verschil ook niet meer..

Op 24 augustus 2011 11:14:47 schreef intake:
Deze foam/rubber randen zijn idd goed te vervangen,en wanneer je dit bij (beide) boxen vernieuwd hoor je eventueel verschil ook niet meer..

Dat moet zeeker gebeuren wat ze hebben bijde het zelfde probleem. De schuim rubberen rand is verteerd, Zoals ik op de website die Arco mij gegeven heeft geleerd heb

Arco

Special Member

Voorbeeld van refoamen wat ik heb gedaan:

http://www.uploadarchief.net/files/download/fb821.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/a_speaker_1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/a_speaker_2.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/a_speaker_3.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/a_speaker_4.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/a_speaker_5.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/a_speaker_7.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/a_speaker_8.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ Arco mijn woofers zien er exact het zelfde uit. Ik ga straks een mailtje stuuren.

Edit: ik bedoel de shuim rubberen rand van mijn speakers

[Bericht gewijzigd door bramsky op woensdag 24 augustus 2011 12:02:19 (27%)

de philips woofertjes , die heb ik ook al wat gereconed gehad. je kunt deze speakers ook bijna niet vinden gezien deze 15 of 12 ohm zijn. ( fb821 toch )

de foamrand is er vaak ook niet , dus als versteviging tijdens het drogen van de lijm kun je ook een ring van antennekabel maken om de knijpers op te zetten .

als test deed ik na het terugmonteren met de functiegenerator even op 40hz een sinus toon erop zetten . dan kwam evt aanlopen eruit wat met gewoon muziek vaak bijna niet te horen was.

het precieze centreren helpt ook niet altijd , gezien de woofer al jaren is uitgezakt naar onder toe . even op de conus drukken tijdens het centreren helpt , want het aanlopen mag niet aan 1 kant wel zijn en aan de andere kanten bijna niet.

de lijm die erbij zit is gewoon houtlijm , heb zelfs al eens een foamrand helemaal losgehaald na dagen en opnieuw geplakt aan de stalen rand . dat ging nog prima zolang je niet te hard trekt en er geen uitgerekt stuk ontstaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

@bramsky: Ik zou persoonlijk geen moeite meer steken in het refoamen.
Voor 'bekende' luidsprekermerken/luidsprekerssytemen kan je idd nogal eens geschikte vervangschuimranden vinden maar het blijft een loterij hoe de luidspreker klinkt na de operatie i.v.t. de originele luidspreker.

Ik koop enkel en alleen nog luidsprekersystemen uit de jaren '70 met rubberen conusrand, deze zijn na 40+ jaar dienst nog steeds als nieuw.

Zo heb ik een 'mint condition' setje Bowers&Wilkins DM110i boxen voor 75€ op de kop getikt, en een kwasi 'mint condition' set DM 330i boxen voor 230€.

Een paar jaar geleden heb ik voor 65€ een volledige 80'er jaren Marantz set (PM-550DC versterker, ST-520 tuner, HD-770 Marantz boxen) gekocht in Mechelen.
De boxen wilde ik niet (ze moesten ook gerefoamed worden) maar heb ze er uiteindelijk toch gratis bijgekregen.
Boxen zijn direct op het containerpark beland...(versterker en tuner liggen hier nog steeds ongebruikt vermits ik nog vele andere (en betere 70'er jaren) Marantz audiocomponenten bezit)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Arco

Special Member

De lijm die je er bij Audiofriends bij krijgt is geen (gewone) houtlijm. Ik heb een heleboel houtlijmsoorten ermee vergeleken, maar alle houtlijmen drogen op met veel kleine luchtbelletjes er in. (Komt door de manier waarop houtlijm uithardt). De speciale lijm droogt geheel zonder luchtbellen, wat een beter (in ieder geval mooier) resultaat geeft.
Refoamen geeft een uitstekend resultaat. (De luidspreker moet verder nog wel goed zijn natuurlijk)
Het resultaat hangt af van de precisie en geduld waarmee je het doet.
Je moet niet verwachten dat 4 luidsprekers in een uurtje klaar zijn...

Tijdens het refoamen kun je de conus ondersteunen met een paar in tweeen gesneden ringetjes cv pijp-isolatie, dat voorkomt teveel beweging en houdt de conus mooi gecentreerd.

http://www.uploadarchief.net/files/download/refoam1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/refoam2.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hoe het klinkt tov de oude randen is zeker bij boxen met drukkasten niet meer te achterhalen . ik heb eens een setje fb850 gehad die nog goede randen had ( op het oog ) ik wist dat dit toch niet lang zou zijn . met een goed nummer de versterker open gezet en flap de randen waren in een 20 seconden helemaal doorgescheurd.

de vorige eigenaar had ze niet meer in gebruik dus daarom zag je het nog niet.

de oude randen bij philips boxen zijn veel dunner als de vervangende randen , maar toch is het moeilijk te vergelijken als mensen al tijden met een gat in de woofer zaten te luisteren , wat met laag volume ook niet echt opvalt mits niet alles weggerot is.

had zelf een set fb821 , 820 , 850 die klonken prima maar waren lomp groot voor m'n huis .

daarom weer overgestapt naar mfb speakers uit de 70's deze hebben rubberen randen en de electonica is simpel te herstellen . het nasolderen en vervangen van de elco's kost me een 1,5 uur voor een setje .

ik heb de laatste sets met houtlijm gemaakt , en bubbels heb ik niet gezien gehad. gewoon een potje bison houtlijm gebruikt. houtlijm droogt helder op wat het mooiste is bij deze toepassing. soms zit de lijm erbij en soms kost deze in verhouding veel bij een andere verkoper. ze kopen die in per ton en gaan in nagellak potjes , daar zit een leuke winstmarge op . heb toen ik steeds meer de indruk kreeg dat het houtlijm was die er niet meer bijbesteld .

de laatste set was een visonik david met rotte randen waar toevallig de randen van het mid van een fb820 mooi oppasten . die spelen dagelijks met de houtlijm onder de randen.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 24 augustus 2011 13:44:42 (25%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wel nieuwe luidspreekers ziten er op dit moment niet echt in ik heb namelijk net een nieuwe computer gekocht. Dus als de prijs mee valt wil ik dit wel waagen. Ik moet ook ergens een singnaal generator te pakken krijgen wat dat heb ik niet.

Arco

Special Member

had zelf een set fb821 , 820 , 850 die klonken prima maar waren lomp groot voor m'n huis

Ik heb nu de FB825 hier, dus daar weet ik alles van... ;)
Vervangen van de elco's in het filter door goede foliecondensators is ook een hele verbetering.

http://www.uploadarchief.net/files/download/crossover_fb825.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb ondertusen gezien en vooral gehoord dat de midwoofer een breeder spectrum heeft dan ik dacht en kan ik ook wat laag uitoveren doormiddel van de equalizer en deze voor de filter aantesluiten is niet optimaal maar beeter dan niets. hiermee kan ik dus nog efen verder totdat de nieuwe randen toekomen.

Peerless kicks zijn meestal wreed breed :p

@Bransky: die 25cm is dat gemeten langs de buitenkant anders kan ik je de Peerless SLS-213 aanraden zijn 8" en gaan f**k**g luid zonder over te gaan (ouch mijn gehoord).

Edit: heb trouwens dit gevonen: http://translate.google.be/translate?js=n&prev=_t&hl=nl&ie… (Zweedse site vertaald door google)

[Bericht gewijzigd door Damic op woensdag 24 augustus 2011 22:47:23 (32%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Henry S.

Moderator

PEERLESS 250 WF 39 115 PPB 4L 8 ohm pris: 556,00
10" bas med kraftig magnet och talspole med 4 lager. Lågt Q-värde och stor rörlig massa gör det lämpligt för relativt små basreflexsystem. Passar 3-vägssystem med hög känslighet. 200W, 90,4dB, 20-2000Hz, 8ohm, Qts 0,25, Vas 109,6liter, fs 25,8Hz, Ytterdiam/baffelhål: 250/221mm 831743

http://www.algonet.se/~minic/html/60.htm

Het refoamen wel waard.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Blijkbaar is het inderdaad 556 euro voor de woofer. een refoming set voor twee woofers kost ongeveer 20 euro. Dus dan weet ik het wel :-D

@damic dit is de buiten diameeter das ijgelijk omgevormt 9,8" ofzoiets

[Bericht gewijzigd door bramsky op donderdag 25 augustus 2011 16:40:08 (21%)