Ik heb hier een Bose acoustimass 3 powered sub staan die het niet goed deed, ruis en onweer geluiden ook los gekoppelt.

Dat is verholpen omdat het input IC defect was, dat is nu verholpen door een nieuwe.

Maar nu een vreemd probleem bij het aanzetten na een paar uur zonder stekker te hebben zitten.

Het relais schakelt kort in en daana weer uit, na een tijdje klappert het relais aan en werkt het ding prima! ook na aan en uit zetten. Blijkbaar hebben ze de sub nooit van het net gehaald want dit was niet een probleem, alleen ruis.

Het schema is hier te vinden http://elektrotanya.com/bose_am-3p_sch.pdf/download.html

Ik merk dat het DC protect gedeelte inschakeld zonder enige aanleiding. er is geen DC, en er komt geen spanning van het offset signaal.

Wie heeft hiermee ervaring?

Die DC protect heeft er volgens mij in eerste instantie niks mee te maken, probeer eens uit te zoeken of je 12V wel aanwezig blijft als de amp inschakelt want die stuurt rechtstreeks de relais aan, waardoor er weer +20V en -20V op je amp gedeelte komt te staan.

Ik heb al veel Bose subs onder handen gehad en vele hadden het probleem van rotte elco's.

Ik heb de 2 elco's in het DC protect schakelingetje vervangen.
Ook de voedings elco's vervangen. De voeding maakt keurig een stabiele 8 VDC symm.

Maar het helpt allemaal niet.

Q7 gaat in geleiding waardoor hij door D6/R55 in geleiding blijft.

De spanning op de basis van Q7 is heel rommelig, blijft niet op een constante waarde.

Denk dat ik R56 maar ga verlagen naar 100K ofzo, daarmee zou het ook prima moeten werken volgens mij.

Je moet 12V hebben op je 12V lijn anders ben je nog nergens.

Ja, 12VDC symmetrisch is ook aanwezig. Ook op het relais.
Voeding is geheel OK.

Alleen de DC ofset protector doet raar, dat is het probleem.

mmmh ok, wat is die Z66 eigenlijk een meetpunt? Is die R56 nog wel goed?

Eigenlijk wel mooi getekend he zo die off mute lijn laten kruisen met de -relais lijn.

Z66 is een meet eilandje, en daar meet je nu 0vdc maar dat moet dus iets van 0,6vdc zijn om Q4 in geleiding te brengen.

R56 is nog goed, en meet 1M alleen vind ik dat zo hoog.
Volgens mij kun je daar prima 100K van maken waardoor de basis van Q7 stabieler wordt?

Ik dacht dat je een transistor stuurde via de basis ok er moet ook wel een spanning opstaan, maar dan nog wel zeer rare schakeling pnp en npn torren die met de basis aan de gnd hangen, hoe kunnen die ooit in geleiding komen?

Nou, die kunnen prima in geleiding komen als je de emmitor spanning aanstuurt zodat er een BE spanning ontstaat. Is toch niet zo raar?

Ik zie alleen niet het voordeel van zo'n extra tor in het signaalpad, het laat gewoon de spanning door die eropkomt maar dan stroom gestuurd lijkt me.

Misschien dat iemand dat nog kan uitleggen waarom je dit zo wil toepassen. Waarom niet gewoon een weerstandje ertussen?

Anyway, ik heb de R56 1M SMD weerstand verwijdert (en meet trouwens keurig 1M) en vervangen door een SMD 100K weerstand en that does the trick!

De bassis van Q7 blijft keurig 36mV, en het relais komt keurig in.
Ook als ik via een 220K weerstand 8vdc toevoeg aan de detectie dan schakelt hij prima uit, dus de schakeling werkt prima met 100K.

Is het gewoon een foutje in de schakeling? of is er nog iets anders mis? ik zie en meet het niet, het werkt nu gewoon zoals het hoort!

mmmh ok, weer wat bijgeleerd. Jeuj voor je :D

Nou, dat was van korte duur, na een dag uitgestaan te hebben is het probleem weer terug, alleen nu duurt het een seconde of 2 voordat hij het relais uitgooit (waarschijnlijk door de aangepaste weerstand R56 naar 100K. Ik snap het niet meer.

Voordeel dat het wat langer duurt kun je ook wat meten.

De BE spanning van Q8 loopt langzaam op en dan slaat hij door in protect. Dat is raar want D8 zit gewoon op de uitgang van de versterker en hier staat continu 0VDC (+3mVDC).

Kan het zijn dat er een oscilatie optreed in de verschiltrap van de detectie? ik kan het niet meten met mijn scoop.

Het rare is dat je een negatieve spanning meet op de Emmitor van Q8 terwijl is geen negatieve spanning te bekenen is op de schakeling, ook niet op D8 kathode en dus speakeruitgang.

Ik heb nu de verschiltrap torren Q7 en Q8 vervangen en nu blijft het weer stabiel en gaat het relais weer om en werkt het weer.

Wel raar dat op de Emmitor van Q8 een negative spanning van -63mV blijft staan terwijl de diode aan 0VDC potentiaal hangt, de collector staan aan 8VDC en de basis op 0VDC

Dus waar die negatieve spanning vandaankomt is mij een raadsel!

Kan iemand mij vertellen hoe dat kan?

Leuk puzzeltje, ik heb het circuit rond Q6/Q7/Q8 op breadboard gezet.
Geen spoor van oscillatie te bekennen btw.

Raar maar waar, maar je spanning op de emitter van Q8 lijkt te komen door de verschillen tussen de twee diodes en transistors.

De emitter van Q7 zit aan de gnd, op de basis staat (in mijn geval)0,68V. Dat valt ook ongeveer weer over de diode aan de basis die aan de 47µF elco hangt. Op dit punt staat ongeveer een paar mV.

De basis van Q8 hangt aan de gnd, je zou zeggen dat de emitter ook 0V zou zijn. Ook hangt de emitter via een diode aan de ingang wat ook op gnd-nivo ligt. Ik meet daar -22mV in rust.

Maar nu komt het gekke... als je die diode verwarmt dan verandert de spanning op de emitter sterk. En als je de elco overbrugt schiet de emitterspanning naar -95mV.

Ok, bedankt voor het meedenken!

Met de nieuwe torretjes (BC639) lijkt het wel beter, iig gaat hij niet in de protect, een blijft de spanning op de E van Q8 steken rond de 200 mV.

Dit gaat na een tijdje terug naar 50-60 mV wat normaal lijkt.

Wat ik niet snap is dat als ik ermee bezig was en iets had vervangen zoals weerstandje/elco/diode of torretje het even perfect werkte.

Totdat je hem een nachtje uit liet en 's ochtens aanzetten en je was weer terug bij af.

Wat kan er nou veranderen bij het uitzetten? de 8vdc sym is gewoon goed. Wat wel raar is is dat sind de nieuwe torretjes erin zitten de negetieve voedingsspanning van -8VDC naar -8,25VDC is gezakt.

Ik heb nog nooit zoiets vaags gehad als dit, omdat ik het niet kan begrijpen/verklaren.

Waarom is die Q8 emmitor spanning zo instabiel, er hangt alleen maar een diode aan naar de uitgang (0vdc)
De rest van de spanningen zijn gewoon stabiel behalve deze.

Wat kan je nou nog toevoegen om het geheel stabiel te krijgen? elcotje over de BE's misschien?

Misschien dat je daarmee de boel wat stabieler maakt, of het thermische gedrag wat kunt temperen want dat is wel heel erg. Ik weet het niet zeker, het breadboard is alweer kaalgeplukt.

Stroom trekt het ook amper (re: verhoogde voedingsspanning).

Diodes en torren paren op doorgangsspanning?

Het verschil tussen de doorgangen (diode/transistor) is 9mV, lijkt mij een prima match.

Ik heb de verschiltrap (transistors) en de dioden thermisch gekoppelt met ty-wrapje en koelpasta.

De spanning op de E van Q8 is nou idd -95 mV en blijft daar in de buurt.

Ik denk dat de warmte de schakeling stabieler maakt, en na een nachtje uitstaan het probleem zich voordoet ivm andere temp.
Dat verklaart een hoop!

Morgen na een nachtje uitstaan weer meten, hopelijk is de spanning dan weer -95mV want dan is dit de oplossing.

Blijkbaar een hele gevoelige schakeling, maar dat hadden ze bij bose waarschijnlijk niet zo gezien, of naar al die jaren aanstaan de diode overgangen zijn verlopen.

Misschien had een kleine emmitor weerstand niet misstaan in de schakeling, zodat de T-D diode overgangen niet zo aan elkaar trekken?

Op 25 augustus 2011 00:20:14 schreef nijhuisr:
Misschien had een kleine emmitor weerstand niet misstaan in de schakeling, zodat de T-D diode overgangen niet zo aan elkaar trekken?

Zeker weten, dat tempert het wat. Zou in serie met de diode op de basis van Q7 ook wat kunnen uitmaken, maar ik vond vooral de diode aan Q8 wat hyper.

Ik zet hem net aan en hij begint bij -80mV en loopt dan door naar -95mV!

Lijkt mij een geslaagde operatie.

Bedankt voor de temperatuur tip, dat blijkt het probleem te zijn.

Ziet er goed uit, maar het blijft een schakeling die gevoelig is voor verouderde halfgeleiders. Dat zie je al bij Q7/Q8, die krijgen in bedrijf toch wat voor de kiezen.

M.a.w. een schakeling van kust mijn kl.... zoals Bose dus, het was te duur om een opamp te nemen ofzo en dan met een transistor de relais te schakelen :(

Discreet is er heel wat eenvoudigers te verzinnen dan deze constructie, zelfs het aansturen van het relais moest met meerdere torren.

@Dr. Bose: Het kan nog veel goedkoper hoor! ;)

Discreet vond ik het een eenvoudige schakeling, alleen diode overgangen parallel zetten is nooit een optie.

Had ik eigenlijk moeten weten, omdat ik het een no go vindt bij LEDs parallel, deze doven ook uit in een parallel schakeling.

Het bose ding gaat wel weer een jaar of 15 werken, en dan is het foam van de speaker weg en dan staat ie bij het grofvuil ;-)

Maar voor mij een leer moment die ik niet ga vergeten!

Ik heb ook onweer in mijn bose powered acouatimass 3, kunje mij het type van de input ic geven.

Dank U

NE5532 heb ik gebruikt hiervoor