Hoi allemaal,

Ik wil een buizenversterker gaan bouwen rond de EL84 en ecc 83 en een EZ81. Dit noemen ze geloof ik een single ended EL 84.

ik heb nu dit schema gevonden:

http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/280065el84setschematic.jpg

Bron: http://bygselvhifi.dk/el84setamp.htm

Alleen nu klopt het schema niet helemaal met de trafo die ik heb.

Ik heb een Magnetron type 2243

Met één gloeispoel van 6,3 volt 3 amp één gloeispoel 4 volt 1 amp en een spoel met de voedingspanning voor de buizen van 265 volt 65 ma. ( deze waarde gelden met primaire spanning van een 220 volt voeding en zullen bij 230 volt dus nog iets hoger liggen.

De waarde die ik geef staan op het karton van de trafo ik heb nog niks gemeten.

Nu ligt de waarde van de stroom voor de buizen de 265 volt fors hoger dan de waarde in het schema, is dit een simpele kwestie van de weerstanden in de voeding een hogere waarde geven? zo ja welke waarde moet ik dan aan denken?

Voor de uitgangstrafo`s geldt dat ik primair dus aan de buizenkant geen 5,2 Kohm meet maar 4,8 Kohm ik neem aan dat dit binnen de toleranties ligt? ( de trafo`s zijn bedoeld voor de EL84)

Klopt het dat je de EZ81 en de EZ 80 zonder meer uit te wisselen zijn?

Wat is component in de voeding tussen de weerstand van 330Kohm en de aarde, het lijkt op een condensator met een extra punt?

Ik weet dat alles massa`s naar één punt moeten (ster aarde) en dat signaal draden afgeschermd moeten worden, ook lees ik her en der dat je sommige draden moet twisten? die van de gloeistroom als het goed is? Zijn er verder nog aandachtspunten?

Ik heb met hulp van hier ook mijn buizenradio ook perfect hersteld dus ik hoop dat jullie me met dit project ook op gang kunnen helpen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Voor de uitgangstrafo`s geldt dat ik primair dus aan de buizenkant geen 5,2 Kohm meet maar 4,8 Kohm

Hoe meet je dat? Impedantie kun je niet met een Ohmmeter meten...

Wat is component in de voeding tussen de weerstand van 330Kohm en de aarde, het lijkt op een condensator met een extra punt?

Is een neon lampje. (Om te zien of hij aan staat)

[Bericht gewijzigd door Arco op (35%)]

Op 6 september 2011 22:45:46 schreef Arco:
[...]
Hoe meet je dat? Impedantie kun je niet met een Ohmmeter meten...

oke dan zullen die meetwaarde wel niet kloppen ik heb het gewoon met de voltmeter gemeten. (is dus de weerstand voor gelijkstroom)

De onbelaste spanning zal veel hoger zijn dan de belaste spanning. Sluit eens een belasting aan. 4,8k of 5,2k maakt niks uit. Het hangt toch af van je speaker wat de buis ziet, en de impedantie van een luidspreker is vaak niet heel erg constant.
Het is een goed idee om het 220-230v verschil op te vangen. De hoogspanning is niet zo kritisch, maar de gloeispanning zou ik zo precies mogelijk (binnen 5%) proberen te houden.
Een EZ80 kan je vervangen door een EZ81, maar controleer of de trafo het ook kan. Misschien is de gloeistroom anders, ik weet het niet. Ik weet niet of de pinout ook hetzelfde is.
Het onbekende component is een neonlampje. Die dingen branden op zo'n 80v. Je kan 'm weglaten als je wil.
Alle draden die 50hz wisselspanning dragen kan je het best twisten ja. Dat helpt brom te verminderen.
Steraarde is aan te raden, maar het kan per situatie verschillen hoe je de massa moet laten lopen. Soms is een massapunt per deel/trap het meest praktisch, om lange draden (dus storingsgevoeligheid) te voorkomen. Proberen maar :)

Op 6 september 2011 22:40:27 schreef -chefke-:
...

Alleen nu klopt het schema niet helemaal met de trafo die ik heb.

Ik heb een Magnetron type 2243

Met één gloeispoel van 6,3 volt 3 amp één gloeispoel 4 volt 1 amp en een spoel met de voedingspanning voor de buizen van 265 volt 65 ma. ( deze waarde gelden met primaire spanning van een 220 volt voeding en zullen bij 230 volt dus nog iets hoger liggen.

Nu ligt de waarde van de stroom voor de buizen de 265 volt fors hoger dan de waarde in het schema, is dit een simpele kwestie van de weerstanden in de voeding een hogere waarde geven? zo ja welke waarde moet ik dan aan denken?

Niet zo'n probleem. Onder belasting zal de spanning nog flink inzakken. Je kunt eventueel experimenteren met de weerstand van 80 ohm door die groter te maken en de hoogspanning te verlagen. Het wordt dan wel een dikke power weerstand. Wordt behoorlijk heet.

Voor de uitgangstrafo`s geldt dat ik primair dus aan de buizenkant geen 5,2 Kohm meet maar 4,8 Kohm ik neem aan dat dit binnen de toleranties ligt? ( de trafo`s zijn bedoeld voor de EL84)

Als dit de DC weerstand is vind ik dat hoog. Net even snel een aantal vintage SE trafo's voor EL84 gemeten en de DC weerstand zit tussen de 500 en 1k ohm afhankelijk van het merk en type trafo.

Klopt het dat je de EZ81 en de EZ 80 zonder meer uit te wisselen zijn?

Die zijn zondermeer uitwisselbaar, waarbij de EZ81 wat meer stroom kan leveren.
Let wel op de maximale gloeistroom uit de trafo. Met een EZ81 wordt die ook wat groter.

Een neon lampje.

Ik weet dat alles massa`s naar één punt moeten (ster aarde) en dat signaal draden afgeschermd moeten worden, ook lees ik her en der dat je sommige draden moet twisten? die van de gloeistroom als het goed is? Zijn er verder nog aandachtspunten?

Gloeispanning twisten en strak mogelijk tegen het chassis aan leggen. Een buizen apparaat bouw je eigenlijk in laagjes. gloei - spanningsvoerende bedrading en onderdelen - signaal voerende bedrading en onderdelen.

Waar moet ik aan denken bij een powerweerstand 5 watt?

Ik heb zitten slapen met meten, sorry de uitgangstrafo`s meten rond de 500 ohm. Dus dat klopt waarschijnlijk wel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (75%)]

Een weerstand van 5W of groter. spanningsval x stroom = vermogen

Je kunt het neonlampje vervangen door een 6,3 V gloeilampje op de gleoistroomwikkeling of door een LED-diode-weerstandcombinatie. Bedenk bij het berekenen van die weerstand dat de piekspanning van die wikkeling 1,4 × 6,3V = 8,8V is

Een echte neon in mooier op een buizen versterker. De grote C heeft ze nog in alle soorten en maten. Zelfs in kleur. Zoek op "glimlamp"

Kan ook in de netschakelaar zelf, scheelt wat bedrading.

Vreemd: iedereen valt (in meer of mindere mate) over de spanning van de voedingstrafo, maar niemand schijnt zich te realiseren dat een stereoverterker van dit kaliber wel meer dan 65 mA anodestroom nodig heeft.
Per slot van rekening is de beschreven trafo niet in staat om meer dan 65mA x 230V = 15W anodevermogen te leveren, dat lijkt me voor deze klasse A stereoversterker wat (erg) aan de lage kant...

OOPS.. dat moet zijn 65mA x 265V = 17.2W. Nog steeds vrij weinig...

Uiteraard wordt dat dan een mooi neon buisje.

Ik ben alleen even aan het rekenen aan de weerstand 80 Ω in de voeding maar ik kom er niet zo uit.

De spanning na mijn trafo 265 * 1.4 = 371 volt de gewenste spanning is 280 volt 100 volt over de weerstand als ik dan reken met de maximale stroom van 0.065A die de trafo levert komt ik op een weerstand uit van 1400 ohm, mijn gevoel zegt dat dit niet klopt.

Ik verwacht meer een waarde van rond de 100 ohm of iets in die koers.

Ik ben een werktuigbouwkundige dus schiet mij niet af om soms beperkte ervaring met elektronica.

Je vergeet de Ri van de trafo en de EZ80

Ri ?

Inductie weerstand? Deze mag van die 1400 ohm aftrekken? of hoe moet ik dat zien.

Ik ben het spoor even bijster.

De inwendige weerstand van de trafo = +/- 500 ohm (ohms gemeten)

Wat is de normale R ivoor de EZ81? in de datasheets kom ik alleen de serieweerstandswaarde tegen? is dit niet die 80 ohm weerstand?

Datasheet EZ81 -> http://www.r-type.org/pdfs/ez81-1.pdf

[Bericht gewijzigd door -chefke- op (50%)]

Inwendige weerstand

Kijk maar naar de karaktristiek
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/030/e/EZ80.pdf

EDIT
Kijk in de EZ81 datasheet naar het tabelletje over trafospanning en uitgangsspanning
/EDI

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (28%)]

Op 6 september 2011 23:42:04 schreef fatbeard:
Vreemd: iedereen valt (in meer of mindere mate) over de spanning van de voedingstrafo, maar niemand schijnt zich te realiseren dat een stereoverterker van dit kaliber wel meer dan 65 mA anodestroom nodig heeft.
Per slot van rekening is de beschreven trafo niet in staat om meer dan 65mA x 230V = 15W anodevermogen te leveren, dat lijkt me voor deze klasse A stereoversterker wat (erg) aan de lage kant...

OOPS.. dat moet zijn 65mA x 265V = 17.2W. Nog steeds vrij weinig...

Het is aan de zeer krappe kant maar moet kunnen. Een zwaardere of tweede trafo zou handiger zijn.
EL48 met de instelling volgens het schema is de Ia ±38mA en een zeer kleine Ig2. De Ia van de ECC83 is te verwaarlozen.
De voedingspanning is fors te hoog, dus ik denk dat met de voeding volgens het schema, in stereo (twee kanalen), het redelijk uitkomt. De voedingstrafo zal behoorlijk heet worden.
Het uitgangsvermogen is met deze instelling ±5W.

Laat de TS eerst maar eens één kanaal bouwen. Dat zal genoeg problemen geven en er zijn dan gelijk wat meetresultaten.

De onderdelen zijn besteld, ik ga eerst de voeding bouwen en belasten met 2 lampen in serie en eens kijken wat de voeding onder belasting doet en dan het eerste kanaal opbouwen.

Tot zover bedankt voor de hulp! Ik meld mij weer na het eerste bouwwerk!

De trafo die jij hebt is voor een mono-radio bestemd met laag uitgangsvermogen. De kans is groot dat het ding flink heet wordt en op den duur uitfikt als je er meer dan 46mA afgevlakte gelijkstroom uit probeert te trekken. Zonde dus.

Dan ga ik hem eerst mono/ één kanaals opbouwen en dan scoor ik later wel een goede trafo 230 - 230 of 230 - 260 V en dan gebruik ik alleen de 6,3V van de magnetron trafo.

je moet iets zullen we maar zeggen.

even een kickje

Het bouwen vlot aardig.

Moet ik de massa/afscherming van de ingaande tulp plug aan de massa van de versterker knopen of moet ik deze gescheiden houden?

Komende week ga ik hem uitproberen ( mis nog paar onderdelen) iemand nog tips voor de eerste keer inschakelen? ( lampje van 60 watt in serie zetten?)

als je hem aanzet, ALTIJD een luidspreker eraan hangen.
eventueel een 8 ohm of 4 ohm weerstand aan de klemmen aansluiten maar nooit een buizenbak aanzetten zonder belasting.
voor die weerstand is een 5 watt genoeg.

Dat wist ik, de spanning loop anders te hoog op en kan de trafo nekken geloof ik. Toch bedankt voor de tip!

Op 17 september 2011 17:24:34 schreef -chefke-:
Moet ik de massa/afscherming van de ingaande tulp plug aan de massa van de versterker knopen of moet ik deze gescheiden houden?

Aan de potmeter, vandaar naar het knooppunt van de rooster- en kathodeweerstand.

Zo het bouwsel is klaar

eerst het positieve:
alle buizen gloeien (gloeispanning 6,2 volt)

voedingsspanning gemeten op de elco van 120Uf na de weerstand van 80ohm ( bij mij een weerstand van 100ohm). de voedingsspanning is rond de 300 volt. ( eert loopt ie wat op en dan als de andere buizen opwarmen zakt deze naar 300)

het negatieve is dat uit de luidspreker alleen een lichte brom te horen.

ik twijfel zelf over de aansluitingen op de uitgangstrafo.

ik heb 6 en 7 dit is volgens degene van wie ik hem gekocht heb de luidsprekerkant. (draadkleur rood en bruin/wit)

9 en 10 is volgens de verkoper de buizenkant weerstand is ohms gemeten 500 ohm hier is één draad rood en één draad wit/bruin.

ik heb ook nog een pin 4 ( draadkleur van 4 en 9 zijn gelijk) nu meet ik tussen 9 en 4 ook rond die 500 ohm

Heb ik niet gewoon de verkeerde spoel te pakken?

foto van het geheel:

http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/968107200920111375klein.jpg

http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/017099200920111375.jpg

Hoeveel spanning staat er over de 150Ω weerstand die aan de kathode van de EL zit?