Hallo,

Waarschijnlijk zijn alle problemen nu opgelost, ik had waarschijnlijk de accu precies verkeerd om aangesloten op de adapter om hem weer op te laden, waarnaar ik de accu normaal aansloot op de versterker en de zekering dus doorbrande omdat de stroom van de verkeerde kant naar binnen kwam en dus eerst door de zekering die dat dus niet aankon, nu heb ik een paar motortjes aan de accu gehangen om de accu compleet leeg te trekken, dat is nu gebeurt, en nu hangt de accu aan de accu-lader, als de accu morgen vroeg vol is moet alles weer goed zijn, (de accu wil nu wel opladen met de + op + en - op de - van de lader.

Ik laat de uitslag nog wel horen.

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat die accu 2 verschillende platen hadden om de spanning op te verkrijgen en dus nooit andersom kon worden geladen?

Klopt, dat kan helemaal niet.
--

en de zekering dus doorbrande omdat de stroom van de verkeerde kant naar binnen kwam en dus eerst door de zekering die dat dus niet aankon

De stroom in de kring is overal even groot. Of dacht je dat er aan de ene kant meer stroom in gaat dan er aan de andere kant uit komt? Waar blijft de rest van al die stroom dan? :)

Okey, als dat niet kan, hoe komt het dan dat als ik mijn multimeter met de plus op de plus van de accu zet en de min op de min, dat er dan een minnetje voor de waarde komt te staan, wat betekend dat de stroom verkeerd om door de meter gaat.

Op 11 september 2011 09:48:47 schreef Frederick E. Terman:
[...]De stroom in de kring is overal even groot. Of dacht je dat er aan de ene kant meer stroom in gaat dan er aan de andere kant uit komt? Waar blijft de rest van al die stroom dan? :)

De stroom wordt toch zeker door de versterker verbruikt, als de stroom gewoon gelijk blijft, waarom moet je de accu dan wel steeds opladen?

Ik heb dus gisteren de accu helemaal leeg laten lopen, vannacht aan de lading gehad met de Polen zoals het hoort. De accu is nog niet helemaal vol maar ik kon het niet laten om het even te proberen, alles werkt nu weer zoals het behoort, zowel de versterker als de auto-radio.

Bedankt voor de hulp iedereen!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]

De stroom wordt toch zeker door de versterker verbruikt, als de stroom gewoon gelijk blijft, waarom moet je de accu dan wel steeds opladen?

Nu haal je ruimte en tijd door elkaar.
De stroom is overal in de kring (pluspool - zekering - versterker - minpool) evengroot; het maakt niet uit WAAR je meet.
Ik zei niet dat de stroom altijd hetzelfde blijft; het kan dus wel uitmaken WANNEER je meet.

Op 11 september 2011 18:43:55 schreef Frederick E. Terman:
[...]Nu haal je ruimte en tijd door elkaar.
De stroom is overal in de kring (pluspool - zekering - versterker - minpool) evengroot; het maakt niet uit WAAR je meet.
Ik zei niet dat de stroom altijd hetzelfde blijft; het kan dus wel uitmaken WANNEER je meet.

Maar als het overal hetzelfde is, zowel bij in als uit, dan gaat er toch niks verloren?

Nee, klopt. Er gaan ook inderdaad geen elektronen verloren. Ze lopen rond en rond..
Na een tijdje is de batterij 'leeg', dan heeft hij geen fut meer om de elektronen rond te duwen. Maar ze zijn er nog allemaal.

Op 11 september 2011 20:20:00 schreef Frederick E. Terman:
Nee, klopt. Er gaan ook inderdaad geen elektronen verloren. Ze lopen rond en rond..
Na een tijdje is de batterij 'leeg', dan heeft hij geen fut meer om de elektronen rond te duwen. Maar ze zijn er nog allemaal.

Aha, dus hieruit maak ik op dat volt 'gewoon' is hoeveel kracht er nog is om de electronen rond te duwen?!? En dan zal ampere zijn HOEVEEL electronen er rond worden geduwt!?

Op 11 september 2011 09:48:47 schreef Frederick E. Terman:
Klopt, dat kan helemaal niet.
--

En toch zij die man waar ik de accu vandaan had dat je de accu wel verkeerd om kan opladen, en dat dat bij mij waarschijnlijk het geval was, hij zij dat als ik de accu helemaal leeg zou trekken met een lampje ofzo, en hem dan normaal op zou laden, dan moest alles weer goed zijn. En dat is allemaal goed gegaan, en alles werkt weer. Ook als ik de accu verkeerd om aansluit aan de versterker, brand de zekering naar behoren netjes door. (precies hetzelfde als toen de accu nog verkeerd om was (op)geladen) wat volgens sommigen niet kan, maar toch gebeurt is...

Nou, misschien kan het bij jouw accu wel.
Maar ik had nog nooit gehoord van een heel gewone accu die je achterstevoren op kan laden en die dan ook nog zoveel stroom kan leveren (18 ampere), en dat nog een aantal keren ook. Dat is gewoon heel bijzonder, helemaal als je hem daarna ook nog weer goed-om kunt laden.

Een ampere is een vast aantal 1) elektronen per seconde, dus een vaste lading (1 coulomb) per seconde.
Vergelijk het met de hoeveelheid water per seconde in een rivier.

Een volt geeft aan hoeveel energie zo'n coulomb oplevert bij het verplaatsen.
Vergelijk het met de hoogte waarover het water naar beneden stroomt (hoe hoger, hoe meer energie per kubieke meter).

1) Er gaan ongeveer 6 240 000 000 000 000 000 elektronen in 1 coulomb