Op 25 augustus 2011 19:44:04 schreef weardguy:
Dat die adapter brom geeft is niet gek: die is heel waarschijnlijk volkomen verkeerd gebouwd voor audiotoepassingen, waar je voedingslijnen toch al zo kort mogelijk wil houden.

toch vind ik het apart, nadat ik de gelaccu heb opgeladen met een adapter en hem daarna aansloot op de versterker is alles misgegaan. de versterker deed het eerst wel op de accu (die toen was opgeladen door iemand anders met een normale acculader) en ook werkte de versterker prima op de adapter. maar sinds ik dus de zekering heb vervangen door een koper draadje komt er een brom uit de versterker.

Op 25 augustus 2011 19:44:04 schreef weardguy:'Volume van 700 Watt'

Zoiets bestaat niet... Ik kan mezelf m'n kamer uitblazen als ik m'n installatie hier met 4 luidsprekers die ongeveer 15 Watt per stuk uitsturen voluit zet...

ik bedoel dat de versterker een vermogen heeft van 700watt, of klopt dat nog niet?

Ik probeerde het geheel nogal relatief te schetsen: dikke kans dat die versterker die 700 Watt helemaal niet haalt.

Ik bedoel dus puur dat jij echt geen 700 Watt aan geluid wil horen. Een luidspreker die een echte 700 Watt aan vermogen uit kan sturen produceert hoogstwaarschijnlijk een enorme hoop kabaal... dikke kans dat jij daar niet eens meer bij in de buurt wil komen als het zo ver is (daarom dus dat voorbeeld van m'n stereo-installatie in m'n eigen kamer)

Maar verder zegt vermogen niet veel: het gaat meer om de opgegeven gevoeligheid.

En tja: Je had gewoon de zekering niet moeten overbruggen, punt.

Op 25 augustus 2011 20:15:51 schreef weardguy:
Ik probeerde het geheel nogal relatief te schetsen: dikke kans dat die versterker die 700 Watt helemaal niet haalt.

Met een 15A zekering nooit.

Op 24 augustus 2011 21:49:55 schreef Frederick E. Terman:
Het klinkt dus alsof er een massa/afscherming/buitenmantel/aarde los ligt.
Controleer eens de aansluitingen in je pluggen en chassisdelen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]

iedereen bedankt voor deze reacties.

ik heb vandaag even aan de telefoon gehangen met iemand die hier ook wel veel verstand van heeft, hij zij dat het ook geen slecht idee was om de kabels af en toe eens te vervangen. en toen heb nog een keer de kabel in de versterker gedrukt en toen ik flink in die kabel kneep kwam er allemaal gepiep en gebrom uit, daarna ben ik naar de kringloop gefietst om een nieuw adiokabeltje te halen, het koste maarliefst €0.50
en het probleem is verholpen.

maar alleen het probleem van de accu nog niet, volgens mij is die gewoon kapot, ook als hem op een andere versterker zet die maar 120 watt levert, daar moet zeker een zekering in van 15amp, dat staat er op, maar ook daar geeft hij 19A. daar moet ik dus een nieuwe voor zien te krijgen.

Op 29 augustus 2011 15:09:20 schreef egwin#18:
....

maar alleen het probleem van de accu nog niet, volgens mij is die gewoon kapot, ook als hem op een andere versterker zet die maar 120 watt levert, daar moet zeker een zekering in van 15amp, dat staat er op, maar ook daar geeft hij 19A. daar moet ik dus een nieuwe voor zien te krijgen.

Leg eens uit hoe je die 19A meet?

Ik heb een vermoeden dat je de botweg de kortsluitstroom van die accu meet door je A-meter over de aansluitklemmen heen te zetten.

Ja... de accu kan nooit meer stroom leveren dan de versterker wil hebben.

Sluit hem eens gewoon helemaal nergens op aan.. 'meet' je dan ook 19A?

daarna ben ik naar de kringloop gefietst om een nieuw adiokabeltje te halen, het koste maarliefst €0.50

Afzetters, bij Action heb je voor 0,69 een nieuw kabeltje...

kabeltje .. , ze verkopen daar alleen stroomgeleidende dropveters dacht ik ... :)

Op 29 augustus 2011 16:31:15 schreef Hugo Welther:
[...]
Leg eens uit hoe je die 19A meet?

Ik heb een vermoeden dat je de botweg de kortsluitstroom van die accu meet door je A-meter over de aansluitklemmen heen te zetten.

ja, over de aansluit klemmen van de zekering ja.

maar dan meet ik toch hoeveel A er door de zekering is gegaan of zit ik nu helemaal fout?

moet ik dan mijn A-meter tussen de plus van de accu en de aansluiting voor de plus op de versterker zetten?

Op 29 augustus 2011 22:01:40 schreef Roland van Leusden:

ik ben bij de action geweest en daar waren ze op.

Op 29 augustus 2011 16:41:17 schreef Frederick E. Terman:
Ja... de accu kan nooit meer stroom leveren dan de versterker wil hebben.

Sluit hem eens gewoon helemaal nergens op aan.. 'meet' je dan ook 19A?

eh, nee dan niet, bij een motortje van de meccano ofzo niet nee.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

Op 30 augustus 2011 19:05:22 schreef egwin#18:
[...]

ja, over de aansluit klemmen van de zekering ja.

...

Dat kan prima, maar dan wel die zekering er uithalen.
Meet je daadwerkelijk 19A zonder die zekering dan is dat wel een erg hoge stroom voor een versterker die nergens op is aangsloten.

Op 29 augustus 2011 22:01:40 schreef Roland van Leusden:

Inclusief alle storingen die je er gratis bijkrijgt: die dingen daar hebben geen afscherming (ja, die hebben ze wel, maar dat zijn 3 dunne adertjes die LANGS de signaal ader lopen, en er op geen enkele manier omheen gevlochten zijn.

Kijk daarnaast niet gek op dat bij het lostrekken van zo'n plug de plug zelf wel eens blijft zitten, en je de plastic huls in je handen houdt.

@ egwin: Doe dat NOOIT meer met de zekering erin... Stel nu dat er iets mis was met het apparaat... dan zou de kortsluitstroom dus door jou meter lopen, die dat hoogstwaarschijnlijk niet fijn zou vinden.

Ik heb vandaag de accu aan de lading gehad met een officieele accu lader, want iemand vertelde mij als de spanning van de accu zakt moeten er meer amperes komen om het gelijkwaardig te maken, en missxhien kwam ik daarom wel op 19A, maar nadat ik hem had opgeladen en op de versterker aansloot brande de zekering alsnog meteen door, ook met een autoradio die het zekerweten op die accu gedaan heeft.

Dan nu het apparte, toen ik de accu aansloot op de lader + op + en - op - begon het lampje bij 'reverse' te branden, toen deed ik + op - en - op + en toen brande het lampje bij 'charge' wat wel goed is. Toen hetlampje groen werd zat er ook keurig 13volt in de accu, en toch brande alles door. Het lijlt mij wel een beetje appart dat je een lader omgekeerd op de polen aan moet sluiten. Dat heb ik bij het opladen met de adapter (300mA) niet gedaan. Heb ik nu iets verkeerd gedaan? Of is het nog wel op te lossen?

de accu zal wel goed zijn , maar de versteker gewoon wegmikken en een andere halen . daar is iets aan stuk waar je zelf zo te lezen beter niet aan kunt beginnen . als de versterker is omgepoold dan is er intern het eea doorgebrand wrs....

Op 4 september 2011 01:16:48 schreef testman:
de accu zal wel goed zijn , maar de versteker gewoon wegmikken en een andere halen . daar is iets aan stuk waar je zelf zo te lezen beter niet aan kunt beginnen . als de versterker is omgepoold dan is er intern het eea doorgebrand wrs....

Toch appart dat de versterkers het wel doen aan een adapter of een andere accu, daarbij brand er niks door, en ook de autoradio deed het altijd perfect aan die accu, en nu brand de zekering ineenkeer door.

Op 24 augustus 2011 19:43:51 schreef egwin#18:
het werkte wel want de multimeter gaf iets van 12.6 volt aan.

omdat ik geen nieuwe zekering had heb ik de zekering vervangen door een stukje koperdraad,

Mogelijk was het gewoon iets heel simpels maar door dat stukje koperdraad heb je het nu dus behoorlijk gesloopt. En 12,6V van een gelaccu is zeker geen te hoge spanning en kan ook (hoogstwaarschijnlijk) niet het probleem zijn.

Op 3 september 2011 23:49:15 schreef egwin#18:
Dan nu het apparte, toen ik de accu aansloot op de lader + op + en - op - begon het lampje bij 'reverse' te branden, toen deed ik + op - en - op + en toen brande het lampje bij 'charge' wat wel goed is. Toen hetlampje groen werd zat er ook keurig 13volt in de accu, en toch brande alles door.

Dan denk ik toch dat je de verkeerde polen hebt gekozen, probeer eens met een voltmeter met de min op de minpool van de accu en de + op de plus. Meet je dan + of - 12V(ongeveer)?

als de versterker een sperdiode over de plus en min heeft , was wrs alleen die stuk . maar met een doorverbonden zekering kan er wel meer geklapt zijn....

Hallo,

Waarschijnlijk zijn alle problemen nu opgelost, ik had waarschijnlijk de accu precies verkeerd om aangesloten op de adapter om hem weer op te laden, waarnaar ik de accu normaal aansloot op de versterker en de zekering dus doorbrande omdat de stroom van de verkeerde kant naar binnen kwam en dus eerst door de zekering die dat dus niet aankon, nu heb ik een paar motortjes aan de accu gehangen om de accu compleet leeg te trekken, dat is nu gebeurt, en nu hangt de accu aan de accu-lader, als de accu morgen vroeg vol is moet alles weer goed zijn, (de accu wil nu wel opladen met de + op + en - op de - van de lader.

Ik laat de uitslag nog wel horen.

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat die accu 2 verschillende platen hadden om de spanning op te verkrijgen en dus nooit andersom kon worden geladen?

Klopt, dat kan helemaal niet.
--

en de zekering dus doorbrande omdat de stroom van de verkeerde kant naar binnen kwam en dus eerst door de zekering die dat dus niet aankon

De stroom in de kring is overal even groot. Of dacht je dat er aan de ene kant meer stroom in gaat dan er aan de andere kant uit komt? Waar blijft de rest van al die stroom dan? :)

Okey, als dat niet kan, hoe komt het dan dat als ik mijn multimeter met de plus op de plus van de accu zet en de min op de min, dat er dan een minnetje voor de waarde komt te staan, wat betekend dat de stroom verkeerd om door de meter gaat.

Op 11 september 2011 09:48:47 schreef Frederick E. Terman:
[...]De stroom in de kring is overal even groot. Of dacht je dat er aan de ene kant meer stroom in gaat dan er aan de andere kant uit komt? Waar blijft de rest van al die stroom dan? :)

De stroom wordt toch zeker door de versterker verbruikt, als de stroom gewoon gelijk blijft, waarom moet je de accu dan wel steeds opladen?

Ik heb dus gisteren de accu helemaal leeg laten lopen, vannacht aan de lading gehad met de Polen zoals het hoort. De accu is nog niet helemaal vol maar ik kon het niet laten om het even te proberen, alles werkt nu weer zoals het behoort, zowel de versterker als de auto-radio.

Bedankt voor de hulp iedereen!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]

De stroom wordt toch zeker door de versterker verbruikt, als de stroom gewoon gelijk blijft, waarom moet je de accu dan wel steeds opladen?

Nu haal je ruimte en tijd door elkaar.
De stroom is overal in de kring (pluspool - zekering - versterker - minpool) evengroot; het maakt niet uit WAAR je meet.
Ik zei niet dat de stroom altijd hetzelfde blijft; het kan dus wel uitmaken WANNEER je meet.

Op 11 september 2011 18:43:55 schreef Frederick E. Terman:
[...]Nu haal je ruimte en tijd door elkaar.
De stroom is overal in de kring (pluspool - zekering - versterker - minpool) evengroot; het maakt niet uit WAAR je meet.
Ik zei niet dat de stroom altijd hetzelfde blijft; het kan dus wel uitmaken WANNEER je meet.

Maar als het overal hetzelfde is, zowel bij in als uit, dan gaat er toch niks verloren?

Nee, klopt. Er gaan ook inderdaad geen elektronen verloren. Ze lopen rond en rond..
Na een tijdje is de batterij 'leeg', dan heeft hij geen fut meer om de elektronen rond te duwen. Maar ze zijn er nog allemaal.

Op 11 september 2011 20:20:00 schreef Frederick E. Terman:
Nee, klopt. Er gaan ook inderdaad geen elektronen verloren. Ze lopen rond en rond..
Na een tijdje is de batterij 'leeg', dan heeft hij geen fut meer om de elektronen rond te duwen. Maar ze zijn er nog allemaal.

Aha, dus hieruit maak ik op dat volt 'gewoon' is hoeveel kracht er nog is om de electronen rond te duwen?!? En dan zal ampere zijn HOEVEEL electronen er rond worden geduwt!?

Op 11 september 2011 09:48:47 schreef Frederick E. Terman:
Klopt, dat kan helemaal niet.
--

En toch zij die man waar ik de accu vandaan had dat je de accu wel verkeerd om kan opladen, en dat dat bij mij waarschijnlijk het geval was, hij zij dat als ik de accu helemaal leeg zou trekken met een lampje ofzo, en hem dan normaal op zou laden, dan moest alles weer goed zijn. En dat is allemaal goed gegaan, en alles werkt weer. Ook als ik de accu verkeerd om aansluit aan de versterker, brand de zekering naar behoren netjes door. (precies hetzelfde als toen de accu nog verkeerd om was (op)geladen) wat volgens sommigen niet kan, maar toch gebeurt is...

Nou, misschien kan het bij jouw accu wel.
Maar ik had nog nooit gehoord van een heel gewone accu die je achterstevoren op kan laden en die dan ook nog zoveel stroom kan leveren (18 ampere), en dat nog een aantal keren ook. Dat is gewoon heel bijzonder, helemaal als je hem daarna ook nog weer goed-om kunt laden.

Een ampere is een vast aantal 1) elektronen per seconde, dus een vaste lading (1 coulomb) per seconde.
Vergelijk het met de hoeveelheid water per seconde in een rivier.

Een volt geeft aan hoeveel energie zo'n coulomb oplevert bij het verplaatsen.
Vergelijk het met de hoogte waarover het water naar beneden stroomt (hoe hoger, hoe meer energie per kubieke meter).

1) Er gaan ongeveer 6 240 000 000 000 000 000 elektronen in 1 coulomb